TEST Mercedes-Benz CLS 350 CDI
Čas se zastavil, když před dlouhými 7 lety přišlo na svět první CLS. Bylo tak průlomové a tak originální, že z něj sedli na zadek úplně všichni včetně těch, kteří Mercedes-Benz dosud zdárně ignorovali. Elegantní čtyřdveřová karoserie se pyšnila liniemi coupe a dravý agresivní vzhled budil respekt. Ano, první CLS dalo za vznik třídě čtyřdveřových coupe a Mercedes-Benz si zaslouží velký obdiv, že měl odvahu s tak radikálním modelem vůbec vstoupit na trh. Zub času na původní CLS působil velmi vlídně a i dnes je to stále velmi nadčasové a dobře vyzrálé auto, což se dá říct o málokterém modelu této značky ze stejné éry.
Nová generace proto nemá lehký úkol navázat na oblibu a úspěch svého předchůdce. Mercedes-Benz však pochopil, že aby vzbudilo minimálně podobný efekt, musí být ještě více odvážné, a tak nové CLS designově přímo odkazuje na epický supersport SLS, ze kterého si bere přední masku a prolis kapoty. Profil bočních oken a prolis v zadním blatníku přímo navazuje na staré CLS. Tvar světlometů je nyní úplně jiný, ty přední jsou osazeny technologií LED i mimo denní svícení a zadní jsou oproti předchůdci výrazně větší a zasahují do boků karoserie. Novinka apeluje především na styl a agresivitu a jako celek to funguje prostě výborně. Třešničkou na dortě jsou vkusně umístěná zpětná zrcátka na stopkách. Testovaný model byl navíc vybaven AMG Paketem, který ještě více upřednostňuje sportovní look pomocí ostře tvarovaných nárazníků a prahů.
CLS vypada skvostně z každého úhlu a to, že to není jen čistě můj subjektivní dojem dokazuje i pozornost jaké se těší v ulicích měst – lidé na něm můžou oči nechat. Atraktivitu posiluje i speciální matná barva Manganitgrau Shape.
Změny v interiéru jsou také výrazné, CLS se odkloňuje od kulaté architektury a za vzor si bere současnou třídu E, přičemž se ale vzdává typických ostrých linek a na místo nich je palubní deska příjemně zjemněná. Typickým prvkem stále zůstává velká plocha dekorů a v případě Edition 1 jsou vyvedeny z opravdu prvotřídních materiálů – matné tmavé dřevo, palubní deska obšitá hrubou kůží a sedadla v nazelenalé kůži Designo Corteccia. Vše doplňuje výrazný černý strop. Sportovnost však navazuje tříramenný volant s velkým množstvím leštěného hliníku. Opravdu vkusná záležitost. Novou pozici dostal volič převodovky, který se z klasického středového tunelu přesunul vpravo pod volant. Příjemným detailem jsou integrované hodiny nad panelem rádia.
Dozadu si sednou jen dva lidé, sedadla totiž dělí středový tunel, ale místa je ve všech směrech dost. Pocit stísněnosti se tak dostavuje především díky svažující se střeše a nízkému profilu oken.
Model 350 CDI pod svou kapotou ukrývá třílitrový turbodiesel s výkonem 195 KW a 620 Nm, ten CLS katapultuje na stovku za skvělých 6.2 sekundy a zastaví se až na hodnotě 250 Km/h. Jednotka je přitom nastavená tak, aby nejlépe fungovala již v nízkých otáčkách a je vcelku zbytečné motor vytáčet do vrchního spektra otáčkoměru. Zátah motoru je opravdu výborný a CLS s tímto dieselem nabídne vskutku dynamické jízdní výkony a to vše při průměrné spotřebě okolo 6 litrů na sto kilometrů. Ve městě si CLS řekně maximálně o 9 litrů.
Za zmínku stojí také kultivovanost jednotky, které navíc pomáhá skvělé odhlučnění interiéru. To, že se jedná o diesel poznáte až z venku. Pronikavý zvuk vstoupí do kabiny až opravdu ve vysokých otáčkách, ale stále platí to, že třílitrový šestiválec disponuje velmi kultivovaným projevem a příjemným zvukem.
Pochvalu si zaslouží i samotná převodovka 7g-tronic, která řadí logicky, plynule a nedělá výrazné chyby. Po čase jsem si zvykl i na ovladač pod volantem a zjistil jsem, že je to daleko praktičtější řešení. Bohužel jsem pak v jiných autech stále řadil stěrači…
A co podvozek? CLS stojí na stejné platformě jako třída E, ale nabídne plavnější jízdu. Navíc díky vzduchovému podvozku, kterým byl testovaný model vybaven, si můžete volit nastavení dle libosti. V komfortním režimu je auto příjemně pohodlné, ale nečekejte i tak žádnou “houpačku” a naopak v režimu Sport podvozek ztuhne a dovolí svižnější jízdu na okresních silnicích. Byl jsem potěšen faktem, že auto téměř nezná náklony a pokud se nějaký už dostaví, tak je to opravdu v absurdních nájezdových rychlostech.
Pokud patříte k lidem, kteří podezírají Mercedes-Benz z toho, že jeho řízení je absolutně nesportovní a nekomunikativní tak vás musím ihned vyvést z omylu. V komfortním nastavení je řízení sice měkčí, ale i tak nabídne adekvátní zpětnou vazbu, no a po přepnutí do sportu pochopitelně ztuhne a pak je opravdu skvělé, přesné a vždy víte, kam směřují kola. Abych nezapomenul, CLS je zadokolka s velkým krouťákem a výkonem a tak při prudké akceleraci se na výjezdu ze zatáčky objeví přetáčivost – stačí lehké kontra a díky přesným reakcím řízení je vše opět na správném místě. Hodně mě ale překvapilo, jak hravé toto auto umí být a pokud stabilizační systém deaktivujete, tak není problém si užít pořádných driftů.
Airmatic na druhou stranu lehce zápasí s českými silnicemi a občas v kombinaci s AMG koly a podvozkem nezvládá filtrovat úplně vše. Výsledkem jsou decentní otřesy a rázy od náprav, ale není to nic, co by bylo vyloženě nepříjemné.
Jízdu v noci zpříjemní příplatkové diodové světlomety Inteligent Light System. Natáčení paprsku do zatáček, prodlužování osvětlené plochy na dálnicích nebo přepínání dálkových světel probíhá naprosto plynule a zcela automaticky. A když jsme u těch “robotických” záležitostí – adaptivní tempomat Distronic Plus umí zpříjemnit řízení jak na dálnici, tak ve městě. Rozsah rychlosti už od 0 km/h navíc umožňuje využití tohoto zařízení i pro jízdu ve městě. Ve vysokých rychlostech na dálnici zase radar dokáže správně detekovat zatáčející svodidla a snížit rychlost auta před zatáčkou. Vše navíc probíhá tak plynule, jakoby to dělal skutečný řidič.
Nové CLS možná již nepůsobí tak originálně jako jeho předchůdce v době představení, což je dáno tím, že je již druhý svého rodu. Nicméně se jedná o působivé, nádherné auto, které dokáže strhnout davy a hlavně svého řidiče. Toho rozmazluje nejen vytříbeným zpracováním, materiály a výbavou, ale také skvělou jízdní dynamikou a charakterem.
Sexy fotky od žen za volantem naleznete zde: Valentina a Mercedes-Benz CLS
Plusy
- design exteriéru i interiéru
- rozsah standardní výbavy
- výkon diodových světlometu
- fungování asistenčních systémů
- spotřeba paliva při běžné jízdě
Minusy
- chování Airmaticu na rozbité silnici
- výkon motoru ve vysokých otáčkách
- objem palivové nádrže
Cena v základní výbavě: 1 624 800,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 988 620,- Kč
Základní výbava:
Sedm airbagů, systém přednárazové ochrany Pre-Safe, aktivní opěrky hlavy pro přední sedadla, asistent bdělosti řidiče Attention Assist, ESP, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat s omezovačem rychlosti, rádio s CD/MP3, Bluetooth hands-free, dvouzónová klimatizace, elektrické nastavení předních sedadel, bi-xenonové hlavní světlomety s LED směrovkami, vyhřívaná zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovkami, koncová světla ze světelných diod a další.
Výbava testovaného vozu:
Edition 1 – matný lak, kůže designo, velurové koberečky aj. (162.624,-), sada 125! let inovací – tempomat Distronic Plus, aktivní asistent jízdy v pruhu, aktivní asistent mrtvého úhlu (12.000,-), vzduchový podvozek Airmatic (49.368,-), světlomety LED Inteligent Light System (43.270,-), vyhřívání předních sedadel (10.890,-), sada Sport AMG (85.668,-)
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2987 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 195 / 3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 620 / 1600 – 2400 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.8 / 5.1 / 6.1 |
Emise CO2: | 160 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 520 / - |
Objem nádrže (l): | 59 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1815 / 485 |
Rozměr pneu: | 255/40 R18, 285/35 R18 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4940 |
b) šířka (mm): | 1881 |
c) výška (mm): | 1416 |
d) rozvor (mm): | 2874 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1594 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1626 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 810 / 1090 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 530 / 720 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1020 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 930 |
k) šířka vpředu (mm): | 1480 |
l) šířka vzadu (mm): | 1480 |
délka sedáku vpředu (mm): | 530 |
délka sedáku vzadu (mm): | 490 |
výška opěradla vpředu (mm): | 620 |
výška opěradla vzadu (mm): | 650 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |
« Z druhé ruky: Ford RS200 Evo Seat odhalil svůj první vůz s čistě elektrickým pohonem »