Test Mercedes-Benz CLA a CLA Shooting Brake
Krátce po sobě se mí dostalo příležitosti testovat kompaktní novinky od značky Mercedes-Benz. Ta platformu současné třídy A vytěžuje opravdu na maximum a staví na ní několik dalších derivátů. Například větší třídu B nebo elegantní sedan třídy A. Brzy dorazí také kompaktní crossover GLB a GLA. Pro lidi hledající sportovní šmrnc a styl tady jsou modely s označením CLA taktéž sdílející totožnou techniku. Jedná se o čtyřdveřové coupé a sportovní kombík s bezrámovými dveřmi pod označením CLA Shooting Brake. V tomto testu se podíváme na oba modely najednou, kdy největším rozdílem bude zejména pohonná jednotka. Je totedy benzín proti dieselu.
Víte, jak to chodí v automobilovém světě? Ty nejdražší a nejluxusnější modely, vlajkové lodi, přicházejí na trh s technologiemi, které se postupem času dostanou i do nižších a levnějších vozidel. U značky Mercedes-Benz tím vždy byla třída S. Ta přinesla mnoho inovací celému automobilovému světu. Na druhé straně nabídky už dvacet let stojí třída A, která je vstupním modelem do světa hvězd. Začala jako nadčasový model kombinující tvary MPV a hatchbacku, aby se postupem času proměnila v celkem konvenční hatchbach.
To, proč popisuji, jak fungují inovace, má svůj důvod. Pochopíte jej po nasednutí dovnitř. Třída A a její deriváty přebírají dvojici velkých obrazovek místo konvenčních ukazatelů. To je jediná věc, kterou však dědí po vrcholné limuzíně. Naopak zbytek je zcela revoluční a vůbec poprvé v historii se stává, že takovou technologii představuje vstupní model značky. Mám na mysli systém MBUX, který je jedním slovem fantastický.
Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Ono samotná navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.
Oba displeje jsou nově dotykové a můžete je ovládat jako chytrý telefon. Lze také použít touchpad na středovém tunelu, který nahrazuje otočný ovladač. Případně dotykové plošky na volantu. Nejste ničím omezeni jako u jiných značek. Aby toho nebylo málo, třída CLA podtrhuje interiér bezkonkurenčním ambientním osvětlením. Lze si navolit celou škálu RGB barev a dokonce každou zónu zvlášť. Nechybí ani spolupráce s audiem, kdy osvětlení reaguje na hudbu a navozuje atmosféru na palubě. Úchvatné je zejména nasvícení výdechů klimatizace v turbínovém designu. To mění barvu podle toho, jakým směrem volíte teplotu vzduchu. Interiér a jeho zpracování je v dnešním světě bezkonkurenční, mezi kompaktními modely je to pak něco neuvěřitelného. Ještě jedna věc, nechybí ani semiautonomní řízení, které umí měnit pruh dle sepnutí směrovky.
Design současného modelu CLA kopíruje nastavenou korporátní tvář, kterou najdeme například na větším modelu CLS a postupně přechází i do dalších, třeba GLE. Čtyřdveřové coupé a kombík třídu A maskují úspěšně. Karoserie a výsledný design je zcela jiný. Světlomety, nárazníky, ponton střechy, dveře – to vše má CLA unikátní. Přímou totožnost nalezneme pouze v interiéru, který je s áčkem identický. Oproti minulým generacím obě auta designově dospěla a jsou elegantnější a proporce do sebe plynule zapadají. Zamračený výraz v kontrastu s křiklavou barvou budí pozornost. Žlutá kupátku nesmírně sluší a lidé na něm mohli oči nechat. Nutno podotknout, že coupé neslo příplatkový AMG paket, který design dále umocňuje. Jedná se o větší otvory v náraznících a nádherná AMG kola.
Shooting Brake v červené také křičí do světa, ale standardní linie karoserie bez AMG není tolik nápadná. I tento derivát dospěl. Zadek už není tak nafouklý a převis příliš dlouhý. Nízký ponton střechy a užší světlomety pomohly ucelit vzhled v jednoduchou sportovní eleganci. Je to sice praktičtější alternativa, ale nečekejte, že dostanete nějak zásadní kus místa navíc oproti coupé. Vnitřní prostor je identický a kufr těží zejména díky způsobu otvírání s celým oknem.
Pod kapoty těchto krasavců jsou zcela odlišné jednotky. Jedna naftová a druhá benzínová. Žluté coupé dostalo do vínku střed nabídky v podobě benzínového čtyřválce o objemu dvoulitrů a s výkonem rovných 140 kW/190 koní a 300 Nm. To stačí k poměrně slušné dynamice, kdy zrychlení z 0 na stovku je otázkou rovných sedmi sekund a maximálka je 237 km/h. Více, než tato absolutní čísla, potěšila ale pružnost v praxi. Jízdu doprovází pěkný zvuk motoru, který je jadrný, ale přesto decentní a dobře odhlučněný. Tato motorizace je spjata výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT, která v případě potřeby bleskově podřazuje, aby se motor dostal do optimálních otáček. Řadí tedy rychle a pracuje velmi dobře. Problém má občas při popojíždění v zácpě nebo rozjezdu do kopce, to si umí cuknout. Spotřeba? Kombinovaně po týdnu 8 litrů a auto jsem příliš nešetřil. Mimo město se předpisovou jízdou jde dostat i lehce pod šest litrů. Skvělé, moderní benzíny opravdu nežerou.
Elegantní kombi neslo tradičnější jednotku, tedy tu spalující naftu. Je to také čtyřválcový dvoulitr a není od Renaultu. Výkon činí 110 kW a zrychlení proběhne za 8,3 sekundy. Vůz se zastaví na maximální rychlosti 226 km/h. Zajímavostí je, že tato motorizace se páruje také s automatem, ale osmistupňovým dvouspojkovým systémem 8G-DCT. Ten řadí o fous lépe, ale občas si cukne také. Četnost tohoto chování mi ale přišla menší. Dynamicky motor neoslní, i když zátah je poměrně plynulý a nezaznamenal jsem ani žádnou prodlevu na plyn. Tato motorizace je vhodná zejména pro klidnější řidiče s vyšším nájezdem. Ne kvůli spotřebě, ale principu fungování dieselových jednotek, které na krátké trasy nejsou ideální. Spotřeba totiž není o tolik nižší ve srovnání s benzínovou jednotkou. V průměru se jedná zhruba o jeden a půl litru na sto kilometrů. Mimo město velmi klidnou jízdou jde klesnout k hranici 4,5 litrů.
Největší rozdíl je zejména v kultivovanosti. CLA má sice skvělé odhlučnění interiéru vůči okolním jevům, naftový pohon však uvnitř zaslechnete výrazněji, občas zaznamenáte i drobnou vibraci. U benzínu se pak jedná o přesný opak a auto je nádherně kultivované a tiché.
Podvozek obou modelů je odladěn velmi dobře. Vůz neodskakuje a nehlučí, naopak se vůbec nenaklání a krásně kopíruje povrch silnice. Díky prodloužení rozvoru je auto celkově stabilnější než předchůdce a slušně potlačuje nedotáčivost. Komfort žlutého coupé je složitější hodnotit, testovaný model má v rámci AMG paketu také sportovní snížený podvozek a velká kola s nízkým profilem pneumatik. To má za výsledek tužší chování podvozku a nerovnosti opravdu pocítíte. Pokud nemáte sportovní ambice, určitě se mu vyhněte, bez něj bude vůz mnohem pohodlnější.
To ostatně potvrdilo červené kombi, které zůstalo bez AMG příplatku. Sice mělo také velká kola, ale komfort byl o poznání lepší. Pokud vám vyloženě nejde o vzhled na prvním místě, volte o palec menší disky s vyšším profilem pneumatik, pak bude auto ukázkově pohodlné. Otázka pohonu je pak o osobních preferencích, já bych do stylového kompaktu volil jedině benzín, který nabízí větší emoce, lepší kultivovanost, agilnější chování v zatáčkách a spotřeba není vůbec vysoká.
Jízdní projev nemá žádnou chybu a pokud bych opravdu hledal, bylo by to jen fádní řízení. Z aktuálních prémiových kompaktů je nová třída CLA tím nejlepším vozem a to zejména díky neskutečně pokrokovému interiéru, svěžímu vzhledu a výrazně dospělejším jízdním projevem.
Plusy
Bezkonkurenční interiér
Prostornost
Úsporný motor
Vynikající odhlučnění
Rozšířená realita a umělá inteligence
Kvalita zpracování
Vzhled a image
Mínusy
Tužší AMG podvozek
Občas cukající automat
« EU se otáčí zády k elektromobilitě: Pomůže jí zemní plyn Trh s ojetinami po krizi znovu ožívá »