mercedes cla shooting brake exterior (9)

TEST Mercedes-Benz CLA 220d Shooting Brake

9. 11. 2016 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

motor: 95%

Převodovka: 95%

podvozek: 75%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 60%

CLA Shooting Brake vypadá výborně, má dobrý interiér a stylu na rozdávání, ale komfortu už tolik ne. Výrazným plusem je tak tedy cool design a pozornost, kterou budí. Jízdně nicméně pokulhává.

Verdikt:

Mercedes-Benz se po letech vrací na trůn jako největší výrobce luxusních automobilů, za což vděčí zejména menším modelům postavených na platformě MFA. Není tak divů, že pokračuje v omlazovací ofenzívě i těchto funky modelů pod názvem CLA. K redakčnímu testu pak dorazila jeho verze Shooting Brake, tedy sportovně střižené kombi.

Tato verze za mě osobně dává mnohem větší smysl, než klasické čtyřdveřové coupé, které je zoufale nepraktické a designově lehce těžkopádné. Nicméně tohle coupé-kombi je prostě úchvatné a jediným narušitelem designu je stále příliš vysoký čumák auta. Díky krátkému rozvoru postrádá eleganci a majestátnost výrazně většího CLS, ale i tak se jedná o velmi stylovou a zajímavou věc. Shooting Brake této velikosti nikde jinde nenajdete.

CLA Shooting Brake je široké, nízké a plné extravagantních linek. Snižující se karoserie ukrývá čtveřici bezrámových dveří a Mercedes tvrdí, že jediná část karoserie není hodná s třídou A. Po pozorném pohledu musím dát zapravdu. Jiná jsou světla, kapota, maska, nárazníky, blatníky no a vlastně úplně vše. Design CLA je bezesporu cool a opravdu nenechá chladným nikoho, kdo auto spatří. Osobně mě velmi bere přední maska, která nemá klasické vnitřní žebrování, ale jsou v ní ocelové tečky. Na živo je to opravdu super!

cla2

To, že tento vůz hraje na efekt je jasné na první pohled a pokud to někomu hned nedojde, stačí vyjet do ulic… Prvních pár kilometrů Prahou se nesou v duchu zastavení na semaforu a dotazů ostatních řidičů, co je to za hustokrutý stroj. Pár lidí pak zakopne při otáčení se a majitelé ostatních Mercedesů skoro bourají. Někde před klubem to asi bude sázka na jistotu! Ano, tento model cílí na mladé a dravé zákazníky. V rámci faceliftu se mění jen decentní věci, jako grafika všech světlometů, tvar masky a nárazníků. Nic zásadního. CLA SB vypadá tedy moc dobře a doufám, že i tak bude konečně jezdit. Má k tomu totiž veškeré předpoklady – komfortní příplatkový podvozek a přeplňovaný čtyřválcový diesel. Ale o tom až později…

cla1

Trošku kritický však musím být k bočnímu pohledu na vůz, kde vynikne vysoká a useklá přední linie karoserie. Ale to je problém i standardní třídy A. Pojďme se usadit dovnitř. Interiér je velmi líbivý a dominuje mu především praktičnost. Také kvůli ní bychom na středové konzoli hledali páku voliče sedmistupňové automatické převodovky jen marně. Volič se přesunul pod volant tam, kde se u konvenčního rozložení nachází páčka stěračů,  jejichž ovládání je po stylu Mercedesu přesunuto na velký sdružený ovladač po levé ruce. Jeho funkčnost je nepopíratelná. Bohužel se zde nachází tolik funkcí, že páčka obalená přepínači je zprvu trochu zmatečná.

Velmi kladně hodnotím volant, jehož ergonomie a obšití jsou výborné. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě. Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech nových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou. No, i když občas něco povrzává a plasty na středové konzoly nejsou úplně prémiové. A sedadla jsou pro dlouhé cestovaní nepohodlná. A taky je tu málo místa na kolena vepředu a vzadu je to ještě horší ve všech směrech.

cla5

Pod kapotou testovaného CLA se umístil přeplňovaný čtyřválcový diesel 2.1 s konečným výkonem 130 kW a 350 Nm. Nezní to nijak dramatický, ale tento motor bohatě stačí i na větší Mercedesy a je velmi svižný v menším Céčku. V CLA tak poskytuje velmi slušnou dynamiku a v kombinaci s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou téměř neutichající příjemný zátah. Díky automatu máme eliminovanou turbodíru ve spodním spektru otáček, ale nahoře už Mercedesu citelně dochází dech a tak ho nemá cenu točit za hranici 4.000 otáček. Tato motorizace je tedy ideálním kompromisem mezi dostatečným výkonem a solidní spotřebou. Při plném využívání výkonu se spotřeba pohybuje kolem 11 litrů, při klidném cestování se ustálí na hranici 7 litrů na 100 kilometrů. Problém mám jen s odhlučněním jednotky, kdy do interiéru i po zahřátí pronikají nepříjemné vibrace a klepot. Překvapující je i znatelné svištění turba. Tady dává CLA najevo, že patři k těm základním a levnějším Mercedesům.

Stejně jako samotný vzhled, i podvozek je přesný opak klasických produktů značky Mercedes-Benz. Srovnal bych to spíše s jízdou v MINI, protože je to opravdu tvrdá zkušenost. Narozdíl od britské splašené nákupní tašky však CLA nedokáže stejně dobře zatáčet, jen umí podobně člověka naklepat. U vyloženě sportovního auta bych to čekal a rád odpustil, jenže Mercedes neumí nabídnout sportovní svezení a vůbec jeho prioritou by mělo být zejména kvalitní cestování. Proč je tedy tak zbytečně tvrdé a zároveň se naklání a houpe je mi naprostou záhadou. Dříve to však bylo ještě horší a facelift auto lehce uklidnil.

cla3

Na druhé straně mě příjemně překvapilo, že ani na opravdu špatné cestě CLA neodskakuje do strany a netahá za volant při prudké akceleraci. Tím se dostávám k řízení a to opět nezklamalo. Už  jsem to psal několikrát a znova opakuji – současné Mercedesy mají lepší řízení než BMW. CLA není vyjímkou a krásný sportovní volant nabídne i adekvátní zpětnou vazbu a přesnost řízení.

Pohon všech kol založený na elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojce připojuje dle potřeby zadní nápravu. Reakce se změní po přepnutí do režimu ESP Sport, kdy systém pracuje rychleji a maximálně využívá připojení obou náprav. Během všech jízdních režimů o procesu připojování nevíte a nemáte nejmenší šanci to rozpoznat. Jednoduše řečeno, CLA je čtyřkolka vždy, když to zrovna potřebujete.

cla4

CLA Shooting Brake vypadá výborně, má dobrý interiér a stylu na rozdávání, ale komfortu už tolik ne. Výrazným plusem je tak tedy cool design a pozornost, kterou budí. CLA je pro ty, kterým se beznadějně líbí, nebo zoufale potřebují budit pozornost. Jako všestranné auto a zejména pak Mercedes-Benz ale selhává.

Plusy

  • Design, který poutá pozornost
  • Potlačení aerodynamického hluku u bezrámových dveří
  • Rozsáhlá bezpečnostní výbava
  • Možnosti individualizace, nabídka moderních technologií
  • Řízení
  • Spotřeba

Minusy

  • Nedostatek místa nad zadními sedáky
  • Velmi tvrdý podvozek
  • Omezená nabídka motorů

Cena v základní výbavě: 1 035 760 Kč

Cena v testované výbavě: 1 156 117 Kč

Základní výbava:Aktivní přední kapota, sada chrom, vnější zrcátka vyhřívaná a elektricky nastavitelná, elektrické ovládání oken, manuální klimatizace, palubní počítač, rádio, centrální zamykání, sedm airbagů, tempomat, multifunkční volant s koženým věncem.

Výbava testovaného vozu:Sada Active – aktivní parkovací asistent, LED Performance světlomety, vyhřívaná přední sedadla, automatická třízónová klimatizace (+4.999,-), sada komfortních funkcí zrcátek (+9.865,-), linie Urban – multifunkční kožený volant, čalounění stropu v černé tkanině, 18palcová kola z lehkých slitin, komfortní podvozek se sníženou světlou výškou (+26.890,-), sada pro smartphone (+9.547,-), asistent hlídání mrtvého úhlu (+14.320,-), navigace Garmin Map Pilot (+15.912,-), audio systém Audio 20 CD (+9.547,-), barevný displej s úhlopříčkou osmi palců (+5.092,-), ambientní osvětlení interiéru (+3.819,-).

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz