TEST Mercedes-Benz C250 CDI Coupe
Třída C má konečně coupe, které plně nahrazuje dřívější pseudocoupe CLC a rovnou říkám, že BMW řady 3 se bude muset hodně snažit, aby bylo v nové generaci lepší než tento Benz!
C navíc těží z faktu, že techniku a platformu sdílí s větším bráškou třídy E, což z něj dělá opravdu majestátní kus luxusího coupe. Oproti většímu modelu je však o 108 mm kratší a již na první pohled je jasné, že cílí na úplně jinou skupinu a to na mladé řidiče, kteří chtějí sportovně laděný model. Naštěstí se sportovní provedení nepodepsalo pouze na ostřejším designu, ale také na naladění podvozku, řízení a řazení. To vše staví novou třídu C Coupe přímo proti BMW 3 Coupe a všichni víme, že “trojka” je na segmentu, co se sportovní jízdy týká, král. Menší nevýhodu bude C Coupe mít zejména díky malé nabídce motorů – jsou tu dva diesely (220 a 250 CDI) a čtyři benzíny ( 180, 250, 350 a 6.2 AMG). Nicméně naftu si můžete pořídit pouze se čtyřválcem – na skvělý V6 350 CDI si tak nechte zajít chuť… Nebo si kupte E Coupe!
Úkol předehnat BMW na jeho vlastním písečku není vůbec jednoduchý a proto mě hned po převzetí klíčků zajímalo, jak se toho Mercedes-Benz ujal a tak místo abych si užíval luxusní výbavy v provedení Edition 1, jsem ihned vyrazil na první moravskou okresku (které jsou ty nejlepší v republice ) a jal se hledat sportovno á la Mercedes-Benz.
Už od prvních kilometrů mě překvapuje převodovka, která má neuvěřitelně přesné krátké dráhy a příjemně tuhý chod. Rychlostní stupně tak jdou řadit jen rychlým pohybem zápěstí. Obrovský progres v rámci značky zaznamenalo i řízení, které disponuje velmi slušnou zpětnou vazbou, tuhým chodem a hlavně absolutní přesností – auto jede přesně tam, kam chcete a poslouchá na sebemenší podmět. Zatím je tedy našlápnuto velmi dobrým směrem a je třeba zjistit, jestli veškeré ambice nezhatí podvozek.
A právě ten je největším překvapením tohoto modelu. Nečekal jsem, že C Coupe bude mít tak výborné jízdní vlastnosti! Podvozek na okreskách neztrácí jistotu a to ani na těch opravdu rozbitých. Záď vozu neodskakuje a C se drží cesty jako o život. S každou zatáčkou vás vůz více a více přesvědčuje o svých sportovních kvalitách. Podvozek je naladěn tvrději než u sedanu standardně a v kombinaci s AMG podvozkem, kterým je testovaný vůz vybaven, je posunut do sportovna ještě více. Nečekejte, že z vás svou tuhostí vytřepe duši. Mercedes naladil podvozek tak dobře, že ač je tvrdý, tak díky dvojitým tlumičům Agility Control zůstává zároveň stále přijatelně komfortní. No a pak, že to nejde, co technici od BMW? Příčné nerovnosti a díry sice cítíte a slyšíte, ale ve srovnání třeba s M paketem od BMW se C Coupe snaží žehlit a filtrovat rázy daleko lépe.
Moje oblíbena klikatá silnice ve Vizovických vrších dokáže během několika kilometrů prověřit každé auto a odhalit na první rande nepostřehnutelné nedostatky a tak Coupe míří rovnou tam. Jsem zvědavý zejména na to, jestli dokáže konkurovat Mnichovu i svou hravostí… Tlačím vůz na limit, technická pasáž plná esíček a následné brzdění do vracáků a pod plynem z apexu ven prozrazuje nečekané – díky lehkému motoru vepředu a skvělému vyvážení Céčko nezná nedotáčivost a na výjezdech se navíc nechá krásně vodit bokem. Nepamatuji, kdy jsem řídil stejně dobrý Mercedes a to nezapomínejte, že mám diesel pod kapotou. C má fenomenální grip, neodskakuje a je hravé, což znamená jen jedno – je jízdně lepší než současné trojkové coupe… Ať se vám to líbí, nebo ne!
Pochopitelně ne vše je tak dokonalé jak se může z řádků výše zdát a Merc má i své mouchy. Tu nejsilnější chybu háži na brzdy – mají pomalý nástup a i při pořádném stisku stále nepřichází potřebný výkon. K tak výbornému podvozku jsou zkrátka poddimenzované a kazí pocit ze sportovní jízdy.
A co nám to vlastně tluče pod kapotou? Motor 250 CDI zatím schválně nezmiňuji a to především proto, že je všem notoricky známý a v C Coupe identický jako všude jinde. Ale tak “opakování matka moudrosti” – čtyřválec o zdvihovém objem 2143 ccm disponuje dvěma turby a výkonem 150 KW. Nejvyšší točivý moment 500 Nm je dostupný již od 1.600 min-1 do 1.800 min-1. Nejsilnější čtyřválec je opravdu povedený. Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Tah je zcela lineární, turbo díra neznatelná a jednotce se chce do otáček. Hrubší chod čtyřválcové koncepce se projeví až opravdu ve vysokých otáčkách, ale i tak se jedná o jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů na trhu – BMW je však v tomto segmentu motorů o krůček dále.
Za takto dobře odvedenou práci si navíc motor řekne o skromný přísun potravy. Během celého týdne jsem jezdil se spotřebou DO 6 litrů. Při opravdu ostré jízdě se hodnota přesunula lehce přes 6! Při stokilometrové rychlosti točí agregát na šestku 1.700 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na velmi dobrých 4,2 litrech nafty na 100 km. Zrychlení na 130 znamená nárůst spotřeby na 6,2 litru, otáčky poskočí na 2.300 min-1.
C Coupe nezklame ani, když už se člověk vyřádí a chce klidně dojet domů, do práce, nebo třeba na dovolenou. Interiér vozidla je totiž opravdu perfektní a tady Mercedes-Benz zadupává ošklivý interiér trojky E90 hluboko pod povrch zemský. Testovaný model byl navíc vybaven stylovým provedením Edition 1, které zahrnuje bohatší výbavu, sportovní volant Performance, černá perforovaná sedadla s kontrastním prošíváním bílou nití a také dekory v “bílé” barvě Porzellan. Výsledkem je stylový interiér doplněný o velmi vkusné detaily. Velkou pochvalu si zaslouží skvělé sedáky s výborným bočním vedením a volant, který nejen skvěle vypadá, ale ještě lépe se drží. Prostoru je taktéž dostatek, v tomto ohledu těží C Coupe ze shodné platformy s E Coupé. Celkově je interiér na první pohled podobný většímu éčku, při delším pohledu však začnete odhalovat řadu detailů až zjistíte, že interiéry jsou opravdu zcela odlišné, respektují jen základní designová řešení. Zásadní rozdíl je zejména v tom, že C Coupe opustilo trend ostrých rohů a díky tomu interiér působí útulněji a hodnotněji.
Líbí se mi také exteriér vozidla. Coupe vypadá dramaticky a s AMG paketem navíc nepostrádá nutnou dávku agresivity – přední nárazník s mohutnými nasávacími otvory, ostré hrany, sportovní prahy, zadní difuzor a AMG kola zaručují, že budete středem pozornosti všude. C Coupe je navíc stále rarita, která není na každém rohu, jako jeho přímá konkurence, což je pro mnoho potenciálních kupců další velké plus.
A pomalu se dostáváme k faktu, který osobně C Coupe nemůžu odpustit – a to absence bezrámových dveří… Luxusní sportovní coupe s rámovými dveřmi vypadá prostě hloupě! Další pihou na dokonalosti je nepřítomnost podavače pásů a tak každé poutání je takový menší boj. Nedostatky to jsou, ale nic, co by zkazilo pocit z výborného auta. Absence bezrámových dveří navíc pozitivně ovlivňuje klid na palubě, takže pro spoustu lidí to je spíše lepší řešení.
Mercedes-Benz C Coupe se skutečně povedl! Dokonale naladěný sportovní podvozek, skvělé řízení a výborná převodovka sesazují z trůnu dosavadního krále. Krásný exteriér a stylový interiér dělají z C Coupe jasnou volbu na segmentu prémiových coupe střední třídy.
Plusy
- Silný motor s nízkou spotřebou
- Pohodlná sedadla
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Řízení
- Odhlučnění interiéru
Minusy
- Horší výhled vzad
- Méně místa na zadních sedadlech v příčném směru
- Řazení méně vhodné na sportovní jízdu
Základní výbava:
Umělá kůže Twin, funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdové světlo – výstražné přerušované svícení, sada Style, ukazatel stavu zapnutých/vypnutých bezpečnostních pásů vzadu, ochrana chodců, koberečky pro speciální model, parametrické řízení, asistent mrtvého úhlu, LED-denní svícení, automatické tlumení odrazivosti vnitřních zrcátek, kožený volant a řadící páka, zadní sklopná opěradla 1/3 : 2/3, airbag pro řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, stěrače s dešťovým senzorem, 6stupňová mechanická převodovka, asistent jízdy v pruhu, indikace poklesu tlaku v pneu, sportovní podvozek, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, COMAND APS Multimedia-System, 2zónová automatická klimatizace (THERMATIK), el. ovládaná okna, omývače světlometů, adaptivní asistent dálkových světel, AMG Styling, rozšířené blatníky pro AMG kola, alu disky 7 loukoťové 45,7 cm (18″), 3letá bezplatná aktualizace mapových podkladů pro navigaci, systém hlasového ovládání LINGUATRONIC, emise splňující EU5, sportovní sada AMG.
Výbava testovaného vozu:
Edition1 (101.640,- Kč), parkovací asistent (20.328,- Kč), asistent jízdy v pruhu (21.780,- Kč), tempomat SPEEDTRONIC (6680,- Kč), přední vyhřívaná sedadla (9292,- Kč), střešní okno (40.656,- Kč), zadní determální skla (10.744,- Kč), světla ILS (40.510,- Kč), media interface UCI (6.388,- Kč).
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2143 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 150 / 4200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 500 / 1600 – 1800 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 240 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.5 / 4.3 / 5.2 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 450 / - |
Objem nádrže (l): | 67 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1580 / 545 |
Rozměr pneu: | 235/45 R18 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4590 |
b) šířka (mm): | 1770 |
c) výška (mm): | 1406 |
d) rozvor (mm): | 2760 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1549 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1552 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 820 / 1060 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 450 / 820 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 890 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 900 |
k) šířka vpředu (mm): | 1440 |
l) šířka vzadu (mm): | 1320 |
délka sedáku vpředu (mm): | 510 |
délka sedáku vzadu (mm): | 460 |
výška opěradla vpředu (mm): | 620 |
výška opěradla vzadu (mm): | 600 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |
« Jaguar XF combi nachytán při testech Toyota GT 86 – sériové coupé oficiálně »