TEST Mercedes-Benz C220d Coupé – Jasná volba
Třída C a její varianta coupé to měla na trhu těžké, bylo to přehlížené auto a Mercedes-Benz si za to mohl z velké míry sám. Pamatujete si pseudocoupé CLC? Třídveřový hatchback s podivným tvarem karoserie a nepřesvědčivými jízdními vlastnostmi byl stejný propadák jako Compact od BMW. S další generací se vše zlepšilo a coupé bylo konečně coupé, které navíc i fantasticky jezdilo. Jenže i tady si Mercedes-Benz neodpustil chybovat a jinak krásnému autu ponechal dveře s rámem. Detail, řeknete si – ale právě smysl pro maličkosti dělá výborný celek. A teď tu máme nejnovější generaci a jsem naprosto okouzlený. Už standardní třída C je velmi hezké a povedené auto, jenže nové Coupé si bere za designový vzor to nejlepší z nabídky – S Coupé! Vnější design je tak vlastně skoro identický a největším rozdílem je samotná velikost vozu s tím, že C Coupé vypadá kompaktněji a výrazně sportovněji.
První živé setkání s autem mi vyráží dech – vypadá fantasticky! Přední část dostala sportovnější a agresivnější rysy, podpořeny ještě více AMG paketem. Zadní část je pak velmi elegantní a vlastně stejná jako u větší sestřičky. Dovedu si představit, že majitele vlajkové lodi asi nebude těšit fakt, že si jeho auto budou všichni zaměňovat s tím o polovinu levnějším, ale když to funguje u AUDI a jiných, tak proč ne i tady. Tak či onak, design je povedeny, Céčko Coupé konečně vypadá draze, luxusně, sportovně a hlavně neodolatelně. Upřímně, neznám hezčí coupé na segmentu střední třídy současného trhu.
Interiér
A vevnitř se pokračuje ještě ostřeji. Vizuálně se jedná o moderní mix směru z menší třídy A s luxusním pojetím třídy S. Předvidatelné, ale tolik efektní. Ve výsledku tak středovému panelu dominuje volně stojící obrovský display infoteinment systému připomínající tablet.
Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace… vše se pak ovládá specifickým touchpadem na středovém panelu. Ten vypadá opravdu hightech a výrazně zlepšuje ovládání třeba hudby. Jen přejedete prstem a jste na další skladbě. Zbytek funkcí vyžaduje cvik a zvyk. Systém navíc funguje na novém operačním systému a je výrazně rychlejší, než dříve. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstaly tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ergonomicky je to dobré a praktické řešení, kdy je vše ihned na dosah. Široký středový panel s ohromným dekorem tak nabízí jen nejnutnější tlačítka a analogové hodiny. Výdechy větrání jsou kulaté. Vypadá to čistě, jednoduše a luxusně. Celkově je interiér vyveden jen z těch nejlepších materiálů a kůže. Líbí se mi i kaplička se sportovní grafikou ukazatelů a velkým displayem palubního počítače mezi nimi. Místa je dostatek a dojem kazí jen sedadla. Mají totiž abnormálně krátkou sedací část, což na dlouhých cestách začne vadit.
Samozřejmostí jsou i převzaté systémy z vyšších řad – řízení v pruzích, head-up display, adaptivní podvozek, adaptivní brzdy… A tak bych mohl pokračovat. Výbava nového Céčka je opravdu našlápnutá a mnohé prvky nemají ve střední třídě obdoby. Třeba právě nastavitelný vzduchový podvozek Airmatic. Díky němu totiž toto auto nejen vypadá, ale i jezdí jako vetší Sko.
Jízda
Úkol předehnat BMW na jeho vlastním písečku není vůbec jednoduchý a proto mě hned po převzetí klíčků zajímalo, jak se toho Mercedes-Benz ujal a tak jsem ihned vyrazil na první moravskou okresku (které jsou ty nejlepší v republice ) a jal se hledat sportovno á la Mercedes-Benz.
Už od prvních kilometrů mě překvapuje převodovka 9G-Tronic. Ta většinu času řadí zcela hladce a bezchybně, ale při dynamických nárocích zjistíte, že má své limity v podobě rychlosti řazení. Pořád patří k tomu nejlepšímu na trhu, ale obdobná skříň od ZF je výrazně lepší. Specificky se pak projevuje při ustálené rychlosti pomalým tempem – stačí pustit plyn a dočkáte se zvláštního škubnutí. Škoda, tady by měl Mercedes-Benz ještě zapracovat.
Obrovský progres v rámci značky zaznamenalo řízení, které disponuje velmi slušnou zpětnou vazbou, tuhým chodem a hlavně absolutní přesností – auto jede přesně tam, kam chcete a poslouchá na sebemenší podmět. Zatím je tedy našlápnuto velmi dobrým směrem a je třeba zjistit, jestli veškeré ambice nezhatí podvozek.
A právě ten je největším překvapením tohoto modelu. Podvozek na okreskách neztrácí jistotu a to ani na těch opravdu rozbitých. Záď vozu neodskakuje a vůz se drží cesty jako o život. S každou zatáčkou vás C coupé více a více přesvědčuje o svých jízdních kvalitách. Podvozek je naladěn tvrději, než u sedanu standardně a v kombinaci s AMG paketem, kterým je testovaný vůz vybaven, je posunut do sportovna ještě více. Nečekejte ale, že z vás svou tuhostí vytřepe duši. Mercedes naladil podvozek tak dobře, že ač je tvrdý, tak díky adaptivním tlumičům Agility Control zůstává zároveň stále přijatelně komfortní. No a pak, že to nejde, co technici od BMW? Příčné nerovnosti a díry sice cítíte a slyšíte, ale ve srovnání třeba s M paketem od BMW se C Coupé snaží žehlit a filtrovat rázy daleko lépe. V komfortním režimu je pak podvozek ukázkově pohodlný.
Moje oblíbena klikatá silnice ve Vizovických vrších dokáže během několika kilometrů prověřit každé auto a odhalit na první rande nepostřehnutelné nedostatky a tak Coup míří rovnou tam. Jsem zvědavý zejména na to, jestli dokáže konkurovat Mnichovu i svou hravostí… Tlačím vůz na limit, technická pasáž plná esíček a následné brzdění do vracáků a pod plynem z apexu ven prozrazuje nečekané – díky lehkému motoru vepředu a skvělému vyvážení Céčko nezná nedotáčivost a na výjezdech se navíc nechá krásně vodit bokem. Nepamatuji, kdy jsem řídil stejně dobrý Mercedes a to nezapomínejte, že mám diesel pod kapotou. C ćoupé má fenomenální grip, neodskakuje a je hravé, což znamená jen jedno – je jízdně lepší, než současné čtyřkové coupé od BMW… Ať se vám to líbí, nebo ne! A také je výrazně hezčí, ale to už je subjektivní.
Motor
A co nám to vlastně tluče pod kapotou? Motor 220d zatím schválně nezmiňuji a to především proto, že je všem notoricky známý a v C Coupé identický jako všude jinde. Ale tak “opakování matka moudrosti” – 220d je dieselová čtyřválcová jednotka o objemu dvou litrů, jež produkuje výkon 170 koní mezi 3000-4200 ot/min s nejvyšším točivým momentem 400 Nm dostupným ve spektru od 1400-2800 ot/min. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 7.8 sekundy a ručička tachometru se zastaví u hranice 234 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu, o což se stará dvojice turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet k 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. Celkově platí, že motor se cítí dobře v uvolněném jízdním stylu a do sportování se mu moc nechce. I tak se však jedná o příjemného společníka s dobrou výkonovou rezervou. Vím, že doba je taková a lidé chtějí podobné motorizace, nicméně do takto krásného a schopného coupé bych volil benzínové jednotky. Nicméně chápu, proč někdo zvolí naftu a můžu ji s klidným svědomím doporučit.
Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Tah je zcela lineární, turbo díra neznatelná a jednotce se chce do otáček. Hrubší chod čtyřválcové koncepce se projeví až opravdu ve vysokých otáčkách, ale i tak se jedná o jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů na trhu – BMW je však v tomto segmentu motorů o krůček dále.
Za takto dobře odvedenou práci si navíc motor řekne o skromný přísun potravy. Během celého týdne jsem jezdil se spotřebou DO 6 litrů. Při opravdu ostré jízdě se hodnota přesunula lehce přes 6! Při stokilometrové rychlosti točí agregát na šestku 1.700 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na velmi dobrých 4,2 litrech nafty na 100 km.
Závěr
Mercedes-Benz C Coupé se skutečně povedl! Dokonale naladěný podvozek, skvělé řízení a výborná převodovka sesazují z trůnu dosavadního krále z Mnichova. Krásný exteriér a stylový interiér jako bonus dělají z C Coupé jasnou volbu na segmentu prémiových coupé střední třídy.
Plusy
- Silný motor s nízkou spotřebou
- Pohodlná sedadla
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Řízení
- Odhlučnění interiéru
- Design a image
- Zpracování a kvalita
Minusy
- Horší výhled vzad
- Méně místa na zadních sedadlech v příčném směru
- Občasné cuknutí převodovky
« Porsche 911 GT2 vyfoceno! – Má mít až 700 koní! TEST Porsche Boxster 981 – Zábava pro každého »