Test Mercedes-Benz C 220d: Zmenšené Sko s neuvěřitelnou spotřebou
Mercedes-Benz třídy C přichází již ve své páté generace a tentokrát se ještě více inspiruje vrcholnou třídou S. Nejde však jen o design karoserie, od vlajkové lodi přebírá i nový styl plně dotykového interiéru a pokročilé asistenční technologie. Překvapí také natáčecí zadní náprava, která je v této třídě raritou.
Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi tak oblíbené střední třídy. Na začátku je nutné zdůraznit, že třída C je nejprodávanějším modelem značky. Jen minulé generace se ve světě prodalo více než 2,5 milionu kusů, celkově pak vzniklo od samého počátku v roce 1982 přes 10,5 milionů kusů. Každý sedmý prodaný Mercedes je model třídy C. I přesto, že se tedy v poslední době vkus zákazníků přesouvá spíš k modelům SUV, je tento typ stále velmi populární. Nejvíce se prodává v Číně, USA a domácím Německu. Celkově pak na 100 trzích. Mercedes-Benz měl tedy nelehký úkol vyhovět všem, protože některé trhy jsou dosti odlišné.
A byť to tak při pohledu na elegantní karoserii, která pokračuje v současném designovém stylu Mercedesu, nevypadá, je nová generace třídy C se zbrusu novou technikou možná tou nejradikálnější změnou v historii celé značky. Právě proto, aby splnila veškeré požadavky moderní doby. Nicméně, všem se v tomto případě určitě nové “céčko” nezavděčí. Problém budou mít zejména konzervativní zákazníci s novým pojetím interiéru.
Základní filozofie auta zůstává stejná. Mercedes C se nikdy nehnal za co největší nabídkou místa a vždy se soustředil na jízdní komfort a rozmazlování posádky, než na precizní řezání zatáček. To zůstává i u nové generace, protože prostorově je nejtěsnější z blízké konkurence. BMW 3 i Audi A4 nabídnou více místa pro posádku, zejména vzadu. I přesto, že se nová generace třídy C oproti předchůdci zvětšila (kombi i sedan jsou teď shodně 4 751 mm dlouhé), opět nemůžeme v nové třídě C očekávat žádného prostorového rekordmana. I přes nižší karoserii je tu vpředu nad hlavou v podstatě stejně místa jako u předchůdce, vzadu se mohou cestující těšit na nárůst místa nad hlavou až o 13 mm. Celkově ze zvětšení těží víc cestující vzadu: vpředu se v podstatě promítá jen větší šířka vozu (narostla o 10 mm, ale cestující získávají až 26 mm navíc), vzadu se ale projeví delší rozvor (2 865 mm, nárůst o 25 mm) i délka auta a cestující tu mají 21 mm navíc pro kolena. Že není Mercedes C žádný stěhovák, pak dokazuje zavazadlový prostor. Sedan nabídne v běžné verzi 455 litrů (stejně jako u dosavadní generace), kombi se chlubí 490 litry, což je oproti předchůdci nárůst o 30 litrů.
Kromě nového důrazu na kvalitu zpracování interiéru je tak součástí nové komfortní vlny třeba systém MBUX druhé generace, který třída C v podstatě přebírá z nové generace nejluxusnějšího Mercedesu třídy S. Auto tak má nejen digitální přístrojový štít pod volantem, ale vlevo od něj místo středové konzoly obří tablet, skrze který se ovládají funkce vozu.
Někomu to může vadit, dokonce jsem slyšel názory, že nový plovoucí tablet uprostřed palubní desky vypadá jako kopie Tesly. Design je čistě subjektivní záležitostí, tak si každý může utvořit svůj názor. Nicméně po funkční stránce je to krok dopředu. Dotykové ovládání je totiž primárním a nyní je systém krásně po ruce. Obří displej navíc obsahuje nejnovější generaci systému MBUX, který je v automobilovém světě naprostou špičkou. Rozhraní je logické, přehledné a systém je bleskově rychlý. Perfektní je i rozlišení a samotná grafika.
Řidič má před sebou ještě jednu velkou obrazovku za volantem. Opět patří k tomu nejlepšímu v automobilovém světe, jde plně konfigurovat a nabídne nepřeberné množství informací k zobrazení. Pokud i to by bylo málo, ještě je tady Head-Up displej. Dech mi vyrazilo ambientní nasvícení celého interiéru, které lze kombinovat po zónách, zvolit jakoukoli barvu a navíc je interaktivní a reaguje na vaši činnost ve voze nebo třeba na hudbu. Opět věc, která zatím nemá v automobilovém světě konkurenci. Interiér nové třídy C je opravdu speciální a exotické místo, které nebudete chtít opustit.
Posádku může hýčkat pokročilá sada jízdních asistentů, třeba včetně systému udržování v jízdních pruzích, který funguje do rychlosti 210 km/h, nebo špičkových světlometů Digital Light, které osvěcují cestu před vozem za pomoci 2,6 milionu pixelů (a mohou tedy světlem na silnici doslova kreslit). Kromě toho ale prostředí MBUX dovede pasažérům třeba objednat i jídlo. Zatím jen v Číně, nicméně to ukazuje šíři záběru, kterou má moderní „tradiční“ model zvládnout. Rozmazlovat posádku jen pohodlnými sedadly, podvozkem a vyladěným odhlučněním v kombinaci s dobrým rádiem už prostě nestačí. Plně dotykový je i volant. Ano, volant. Ten přebírá dotykové plošky z třídy S. Tady však musím mírně kritizovat, protože na mě volant často nereagoval a ovládání je poměrně nešikovné.
Mercedes předpokládá, že uživatel si bude s autem povídat, tedy že většinu pokročilých funkcí bude ovládat hlasem. Zároveň je ale prostředí MBUX navrženo tak, aby vše řidič snadno našel a nemusel se na dotykovém displeji proklikávat spoustou obrazovek. I proto je displej mezi sedadly tak obří a zároveň je mírně natočen směrem k řidiči, aby na něj lépe viděl. Z hlediska odvádění pozornosti ale bude přeci jen nutné si trochu zvykat – displej je níž než u dosavadních modelů, kde „trůnil“ na vrcholu palubní desky. Ještě že tu jsou všichni ti elektroničtí andělé strážní. Mimochodem, i co se bezpečnostních systémů týče, má třída C zajímavé novinky: třeba airbag mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Ten má v případě nehody zabránit tomu, aby se takříkajíc řidič a spolujezdec pomlátili vzájemně o sebe.
Co se pohodlí z hlediska jízdního projevu týče, vsází nový Mercedes C jednoznačně na elektrifikaci. V dané třídě už tak šlo o jeden z mála modelů, který byl doposud k mání se šestiválcem (ostré typy nepočítáme, tam to doposud byla v podstatě nutnost), ale to se s generací W206 mění. Auto dostane výhradně čtyřválcové pohonné jednotky z nové řady FAME, které budou spojeny s různou úrovní hybridizace. A zdá se, že toto bude platit i pro modely AMG – i když je Mercedes momentálně nepředstavil, je prakticky jisté, že i u nich najdeme čtyřválce.
Puristé zapláčou, ti, kterým jde především o onen jízdní komfort, nad tím mávnou rukou a budou si užívat elektrické asistence spalovacích motorům. Aby bylo jasno: všechny Mercedesy C W206 jsou hybridní. Základem je 48V hybridizace, která přináší možnosti vypínání motoru za jízdy při plachtění a agregátům v případě potřeby dodá extra 15 kW síly. Benzinové motory mají objem 1,5 litru (C180, C200) nebo 2 litry (C300) a výkon v rozmezí 125–190 kW, nafťáky jsou dvoulitrové se 120, 147 nebo 195 kW. Minulostí je manuální převodovka, standardem pro všechna provedení je devítistupňový automat.
Nadšence do elektromobility potěší fakt, že v cenících i nadále zůstává plug-in hybrid C 300e s kombinovaným výkonem 313 koní a 550 N.m točivého momentu. “Céčko” do zásuvky se pyšní fantastickým dojezdem na jedno nabití až 100 kilometrů, a to díky poměrně velké baterii o kapacitě 25,4 kWh. Naopak skalní fanoušky nadupaných spalovacích aut nový Mercedes třídy C spíše odradí, protože i ve své vrcholné verzi přišel o bestiální osmiválec, který nahradil čtyřválcem s plug-in hybridní technologií. Taková nálož baterií ovšem znamená dva ústupky. Zaprvé vysokou hmotnost, takže plug-in hybridní „Céčka“ budou mít na zadní nápravě standardně vzduchové odpružení s automatickým vyrovnáváním světlé výšky. A zadruhé méně místa. Mercedes sice tvrdí, že baterie prostor v autě neomezují, ale nakonec přiznává, že plug-in hybridní sedan nabídne 360 litrů pro zavazadla.
Do testu dorazil prostřední naftový dvoulitr s pohonem pouze zadní nápravy a o výkonu 147 kW. Tato jednotka mě naprosto šokovala v pozitivním smyslu slova. Díky elektrifikaci je tento nafťák svižný už od volnoběžných otáček a nabízí vskutku impozantní zátah. Navíc o sílu nepřichází ani ve vrchním spektru otáček, kde stále solidně zrychluje. Konkurenci v tomto ohledu už dávno dochází dech. Reálně je tak tento dvoulitr vůbec nejlepší a nejdynamičtější ze všech. Koncernové 2.0 TDI nebo Mnichovský 20d na něj nestačí. O velmi slušné dynamice vypovídají i papírové údaje, jenž hovoří o zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy, pokračovat pak může nové C 220d až do maximální rychlosti 245 km/h.
Bezkonkurenční je i odhlučnění kabiny a celkový akustický komfort na palubě tohoto modelu, o spalování nafty pod kapotou uvnitř vůbec netušíte. Nejvíce mě ale dostala spotřeba. Nechci znova používat slovo bezkonkurenční, ale je to nutné. Tento Mercedes má totiž fascinující spotřebu, nebo bezednou nádrž. Ne, opravdu. Mezi městy si řekne o 3,5 litrů, při dálniční stotřicítce od 4,4 a ve městě jsem se nedostal přes šest. Ani výrazně nad dálničními limity se spotřeba nezvýšila nad 5 litrů. Wow! Reálný dojezd na jednu nádrž je tak klidně i přes 1000 kilometrů. Může za to devítistupňová převodovka (BMW má kvaltů 8) a také povedená forma hybridizace. Je tedy vidět, že elektrifikace má i své světlé stránky.
Mercedes-Benz preferuje komfort, ale na ovladatelnost a sportovní zážitky stále nezanevřel. Jasně, nedosahuje agility BMW a ani nechce. Nicméně oba světy umí poměrně dobře kombinovat. Testovaný model byl v příplatkové linii AMG s osmnáctipalcovými koly a sportovním podvozkem s adaptivními tlumiči. Mezi příplatky nechybělo ani natáčení zadní nápravy, které je v této třídě aut unikátní. Stručně řečeno, i s AMG verzí podvozku jezdí třída C jako dospělý Mercedes. Je neskonale pohodlná, plavná a stabilní. Právě příčná stabilita a setrvačnost jsou aspekty, které dělají jízdu s Mercedesi tolik příjemnou. Obratnosti vozu pomáhá i řízení zadní nápravy. Nečekejte však tak výraznou asistenci jako od třídy S, céčko otáčí zadními koly jen o 2,5 stupně. I to je však znát jak na parkovišti, tak i na dálnici, kde je auto díky tomuto příplatkovému prvku ještě stabilnější. Pocitově jde auto ihned za volantem a řízení je poměrně strmé.
Pokud se budete chtít svést svižněji, stačí podvozek přepnout do sportovního režimu. Tady se přiostří i převodovka a ztuhne řízení. Pružení je pak znatelně tužší a vůz se přestane pohybovat. V zatáčkách mě céčko mile překvapilo svou agilitou a schopností vrhat se do oblouku. Během testování jsem také jezdil po zasněžených silnicích a musím výrobce pochválit, že lze stabilizaci vypnout a užít si také trochu zábavy s vybočující zádí. Céčko se dá moc hezky vodit bokem a řídit plynem.
Zajímavostí je, že systém adaptivních tlumičů dokáže skrze vnější kamery skenovat povrch vozovky několik metrů před autem a podle toho přizpůsobovat tuhost tlumičů. Jakmile je tedy silnice rozbitá, tlumiče výrazně změknou. Jakmile systém rozpozná hladký asfalt, tlumiče zase přituží. Kdo by si pak chtěl s nastavením tlumičů hrát sám, tomu je k dispozici volič jízdních režimů s módem Individual.
Nová třída C zaznamenala jednu z největších proměn v automobilovém světě a o proti předchůdci je to zcela jiné auto. Srovnání si zaslouží spíše s vlajkovou lodí ze stejné stáje, protože pokrokovostí, jízdním projevem a luxusem na palubě předbíhá i větší třídu E, která je však z klasických mercedesů nejstarší. Nový Mercedes třídy C je neuvěřitelně luxusním produktem, vybaven je špičkovými technologiemi a jízdně mu vlastně není vůbec co vytknout. Nabízí skvělý vznětový motor a kombinuje komfort s agilitou v přesně tom mixu, který vozu této kategorie sluší.
Plusy
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Příjemný komfort
– Výborná dynamika i spotřeba
– Rychle řadící převodovka
– Rozsáhlé možnosti individualizace a široká nabídka příplatkové výbavy
Minusy
– Stísněný interiér
– Příliš dotykové ovládání (i na volantu)
– Vysoká cena
« Česko je v podílu elektromobilů na 25. místě v EU: Za námi je jen Kypr Test ojetiny Dodge RAM 1500 5.7 Hemi Limited »