Test Mercedes-Benz C 220 d. Nenápadný facelift ukrývá velké změny
Hned po verzi kombi se do redakce dostal také modernizovaný sedan s luxusnějšími prvky výbavy a jako zástupce naftové varianty 220 d. Z faceliftu nedělal Mercedes-Benz nikdy velkou vědu a vnější úpravy pozná jen zkušené oko nebo fanoušek značky. Z této tradice nevybočuje ani modernizovaná třída C. Kromě optiky nových diodových světlometů ho zvenku prozradí jen nepatrné obměny nárazníků. Vše je o to složitější, že čelní maska se liší podle výbavy, což platí po modernizaci stejně jako před ní.
To zásadní se mění pod elegantní karoserií. Zásadní roli při modernizaci totiž hrály emise a efektivita. Benzinové motory dostaly filtry pevných částic, dobíhající základní pohon 1,6 l doplnila nová patnáctistovka, které při rozjezdu pomáhá elektromotor. Diesely přecházejí na novou řadu OM 654, což se týká nejen dvoulitru (220d a 300d), ale i šestnáctistovky (180d a 200d), která nahrazuje stejně objemný motor od Renaultu. V nabídce zůstává benzínový dvoulitr C 300, šestiválec C 400 a C 43 AMG. Absolutním vrcholem je osmiválcové kladivo v podobě C 63. Mimochodem, tohle je v segmentu poslední auto používající V8, které si můžete koupit jako nové.
V interiéru je modernizace viditelnější. Zlepšila se volba materiálů a vůz dostal nezbytnou technickou inovaci v podobě digitálního displeje s rozlišením 1920 x 720 pixelů nahrazující klasické budíky. Ten je však za příplatek, jinak zůstávají ty analogové, ale s větším palubním počítačem. Tlačítka na volantu ustoupila dotykovým ploškám, navíc se sem přestěhoval tempomat. Testovaný kus byl vybaven právě tímto příplatkovým displejem a jeho grafika i celkové pojetí se mi moc líbilo. Graficky vybočuje od toho, na co můžete narazit ve větší třídě E, ale i menší třídě A. Někoho může těšit, že tady na sebe displeje nenavazují, nicméně pravda je ta, že takto to působí poměrně zastarale. Zejména ve srovnání s jinými modely značky.
Uprostřed palubní desky nyní naleznete zvětšeny multimediální displej. Ten má úhlopříčku 10,25 palců a zcela nový informační systém běžící na výkonném procesoru a krásnou intuitivní grafikou. Ovládání hlasem s umělou inteligencí, jak to známě z třídy A zde chybí. Další změnami jsou například inovovaný head-up displej, touchpad na středové konzole s haptickou zpětnou vazbou, či nové elektronické asistenční systémy. Kvůli tomu dostal vůz novou generaci kamer a radarů. Ty společnými silami zajišťují, že auto “vidí” až pět set metrů před svoji příď. Mercedes-Benz C proto bude mít teď také prvky semi-autonomní jízdy. Například může na dálnici samočinně měnit jízdní pruhy a plynule brzdit až do zastavení.
Nafta není mrtvá
Nový vznětový dvoulitr OM 654 se představil poprvé ve třídě E pod označením 220d s výkonem 143 kW. Teď přichází i do třídy C v doprovodu silnější a dvojitě přeplňované verze 300d s výkonem 180 kW. Od dvoulitru nyní Mercedes odvodil i šestnáctistovku s výkonem 90 či 118 kW, která nahrazuje jednotku dosud dodávanou Renaultem. Společný všem variantám je hliníkový blok s chemicky nanesenou kluznou vrstvou válců Nanoslide a originální tvar pístu s ostrou hranou spalovacího prostoru. Ten pomáhá udržet soudržnější tvar plamene, omezuje takzvaná studená místa a tím snižuje emise oxidů dusíku. K motoru je vždy připojen katalyzátor SCR s aditivem močoviny AdBlue.
V testu mám tedy druhou nejsilnější naftovou variantu v nabídce – model 220 d. Jeho 194 koní a točivý moment 400 Nm přenáší na kola samočinná devítistupňová převodovka a pohon všech kol 4Matic. Motor je v interiéru velmi dobře odhlučněn i během studeného startu. Nečekejte tak žádné vibrace ani negativní zvukový doprovod chodu jednotky. Dynamika motoru je velmi dobrá i přes váhu auta přesahující 1,6 tuny. Když potřebujete zrychlit, prostě šlápnete na plyn a auto začne slušně akcelerovat. Ani jednou jsem nepocítil, že bych potřeboval výkonu více. Je ho přesně tak akorát.
Spotřeba je dalším plusovým bodem. Motor si řekne o příděl potravy v kombinovaném cyklu okolo 6 litrů, při pohybu pouze mimo město můžete jezdit klidně pod 5. Ve městě odběr stoupne na průměrných 8 litrů. Slušné. Také práce automatické převodovky je velmi dobrá, rychlá a plynulá. V tomto ohledu udělal Mercedes-Benz velký kus a přiblížil se na dostřel k banchmarku ZF.
Podvozkově se vůz příliš nemění, pořád se jedná o ideální mix pohodlí a agilního projevu. Jedná se primárně o velmi komfortního společníka, který se nezalekne zatáček a je v nich dokonce velmi svižný. Řízení patří mezi to nejlepší ve třídě a vůz na něj ihned reaguje a vrhá se do oblouku. Pohon všech kol standardně preferuje zadní nápravu a k ní přiděluje až dle potřeby tu přední.
Jako luxusní automobil pro denní použití má tento vůz jen jednu jedinou slabinu – menší vnitřní prostor. Jinak se však jedná o velmi povedené auto. Pod kapotou modernizovaného Mercedes-Benzu třídy C si můžete vybrat z naftových čtyřválců nebo benzinových čtyřválců, šestiválců nebo osmiválců ve verzích AMG. Cena začíná na 851 tisících korun za benzinovou verzi C 160. Testovaná motorizace C 220 d začíná na 1 073 270 Kč. V případě, že byste chtěli pohon všech kol, počítejte s příplatkem ve výši 60 tisíc korun.
Plusy
– Vzhled a image
– Kvalita zpracování
– Spotřeba
– Jízdní vlastnosti
– Výbava a asistenti
Minusy
– Vyšší hmotnost
– Slabší vnitřní prostor
« První jízda: Suzuki Swift Sport je ďáblík, co myslí na řidiče Jeremy Clarkson se během závěrečné epizody The Grand Tour rozbrečel. Show, jak ji všichni známe, opravdu končí »