TEST Mercedes-Benz B 220 CGI 4MATIC
Řada B od mercedesu není příliš častým zjevem na českých silnicich. Lid ze zdejších luhů a hájů zkrátka není příliš majetný a pokud zrovna potřebujete MPV, znamená to, že máte rozrůstající se rodinu a v tom případě většinou ne moc peněz nazbyt. Přidejte k tomu vzrůstající oblibu SUV jako náhrady za rodinné vozy, stabilní zájem o praktické kombi, fakt, že většina aut je pořízena z druhé ruky a výsledkem jsou tragické prodeje kategorie, která zde nikdy neměla pořádné kořeny.
Jaké konkurenty “Béčko” vlastně má? Když se podívám do segmentu prestižnějších značek vyrábějících alespoň nějaké praktické vozy, tak vlastně žádné. Tedy zatím žádné, BMW již brzy vynese svůj trumf, řadu 2 Active Tourer s pohonem předních kol a přímým zaměřením na rodinu. Proč se tedy nedaří prodávat více kusů, když zde není nikdo, kdo by s vámi mohl soupeřit?
Odpověď je v prvním odstavci – cena. Ze stejného důvodu padl i další podobný pokus ze strany značky s trojcípou hvězdou ve znaku, obřího R. Také šlo v podstatě o MPV (nebo crossover? kdo se v tom má vyznat), v tomto případě však hlavně o opravdu drahé a luxusní MPV. “Béčko” je to samé v bleděmodrém (v případě testovaného vozu doslova), auto je to praktické, ale cenově se na našem trhu v podstatě nemá šanci uchytit.
Tak jo, filozofování bylo zatím dostatek. Pojďme se podívat, co nám to stojí před domem. Bleděmodrá metalíza, bi-xenonové světlomety doplněné dvěma LED proužky, krásná litá kola, dvojice koncovek výfuků a na zádi šifra B 220 4Matic. Po nahlédnutí do dekódovací tabulky je jasno – přeplňovaný benzínový dvoulitr o výkonu 135 kW a pohon všech kol ve spojení s automatickou sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou. A základní cenou 739 000 Kč. Že to není zas až tak špatné za mercedes? V námi testované výbavě za něj dáte více než milion, to je cena plně vybaveného Superbu kombi se silným motorem a ještě vám zbyde.
Takže cenou to mercedes nevyhraje, co tedy ostatní stránky věci, jako například u rodinného vozu nutná praktičnost? Také žádná výhra, kufr má celkem solidní objem 488 litrů a je perfektně čalouněný, konkurence ale nabízí víc. Zadní sedačky mají poměrně krátký sedák, dospělý si tak vzadu moc nepohoví, dětem to však stačit bude. Stejně jako prostor před koleny, pokud jste vyšší rodiče, vaše ratolesti odvezete jenom do určitého věku. Vepředu si na nic stěžovat nebudete, místa je tu dostatek do všech směrů. Vyšší stavba střechy zajistí hodně místa nad hlavou i cestujícím vzadu, tady má klasická koncepce navrch před tradičními kombíky.
V interiéru také najdeme spoustu praktických řešení, například si z místa vepředu můžete zapnout osvětlení nad zadními sedadly, což je v noci při hledání něčeho na zadní lavici velmi šikovné. Při couvání vám nad zadním oknem ukazatel parkovacích čidel naznačuje, jak daleko jste od překážky za vámi, stejný je pak i pod předním sklem.
Díky příplatku za sportovní paket vám bude radost dělat sportovní volant potažený kůží. Ten se opravdu povedl a celý vnitřek vozu příjemně oživuje. Řazení je pod volantem, přesně jak to má u mercedesu být a opět je jeho obsluha naprosto primitivní. Palubní deska je v podstatě převzatá z menšího “Áčka” s typickými výdechy klimatizace a multimediálním systémem Command trčícím na její horní hraně. Jde pouze o displej, elektronika je ukrytá v útrobách vozu, nemusíte se tak bát zlodějů a její pevné uchycení vás tak nebude dráždit. Všchno je zpracovány velmi kvalitně a z prvotřídních materiálů, tady se mercedes drží svého kopyta a jde mu to velmi dobře.
Samostatný odstavec musím věnovat předním světlometům. Jsou to příplatková bi-xenonová s LED denním svícením. Ledky jsou jednak integrované v předním nárazníku místo mlhovek, najdeme je také v hlavních lampách a zde plní funkci denního svícení a obrysových světel. Teprve v noci ale poznáte, za co jste dali ten šílený ranec peněz. Automatický asistent dálkových světel funguje dobře a stíhá většinou reagovat na protijedoucí auta i lampy veřejného osvětelní. Při plném výkonu a aktivovaných dálkových světlech svítí naprosto úžasně a při přesednutí do jiného auta vám bude připadat, že nic nevidíte. Pokud byste si měli v tomto autě připlatit jenom za jednu věc, toto je záležitost kterou zvolit. Opravdu toho nebudete litovat, navíc vašemu vozu dodají úplně jinou a mnohem hezčí tvář.
Pod kapotou máme druhý nejsilnější benzínový motor, podvozek je sportovní a tak se pojďme podívat na chování na silnici. Zezačátku vás možná trochu zamrzí o něco tvrdší naladění, u rodinného vozu jde přeci jenom i o pohodlí na palubě, nejde však o žádnou tragédii. Auto se v zatáčkách skoro nenaklání a odhlučnění podběhů zamaskuje nejeden výtluk. Až doteď žádné překvapení říkáte si, prostě si odpustím příplatek za sportovní podvozek a bude klid. A ano, pro klidnější řidiče je to řešení, zatím s tím ale nespěchejte. Pokud totiž rádi řídíte, vyjeďte si na někam na opuštěnou okresku a trochu mu naložte. Manuální režim umožňuje řazení pádly pod volantem a ve vyšších rychlostech objevíte úplně jiný vůz.
Perfektní jízdní stabilitě značně pomáhá také pohon všech kol. Verze B 220 CGI je zatím jedinou, kterou s technologié 4MATIC pořídíte, k alespoň jednomu naftovému agragátu by však bezpochyby hodila. Rozjet se s pískotem gum chce opravdu agresivní přístup, připojování zadní nápravy probíhá bez prodlevy již při hrozící ztrátě adheze, a ne až při ní. V době testu již bylo celkem teplo a auto bylo stále na zimních gumách, i tak ale s přenosem výkonu na silnici nebyl problém a na letních papučích to už bude úplně jiná liga.
Podvozek začne pracovat naprosto bez chyby, výmoly a hrby najednou nejsou problém a auto drží jako přilepené. Motor letí krásně do otáček a výkon přes 180 koní je sakra znát. Tohle že má být rodinné MPV pro nedělní výlety za přírodou? Až vedle vás omdlí manželka hrůzou a vaše ratolesti pozvrací polovinu interiéru, víte, že musíte zpomalit. Úsměv vám z tváře ale stejně nezmizí a příště na rodinný výlet vyrazíte raději sám.
Podvozky v mercedesu už pár let umí, a třída B je toho důkazem, jenom musíte vědět jak na ni. Automatická dvojspojková převodovka se sedmi stupni řadí většinu času bezchybně, plynule a její ovládání již nemůže být jednodušší. Navíc díky umístění pod volantem ušetřila místo na středovém tunelu, kde je nyní více místa ne všechny ty nezbytné serepetičky, bez kterých by vaše malé děti nepřežily jedinný den.
Doporučit tedy třídu B ke koupi? Těžká otázka. Cena rozhodně není příznivá, alespoň ne s přihlédnutím k jiným MPV na trhu, jinak jde ale o čistokrevný mercedes. Široká škála příplatků vám umožní udělat z něj luxusní povoz pro každodenní přepravu ratolestí a ve chvílích volna potěší i náruživé řidiče. Existují pravděpodobně praktičtější vozy za méně peněz a budou tak rozumnější volbou. Nicméně pokud se chcete trochu odlišit, dopřát si luxusu a máte na to, vedle rozhodně nešláplnete.
Plusy
- Výkonný motor
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Bi-xenonová světla
- Převodovka
Minusy
- Cena
- Málo místa vzadu
- Pro někoho tvrdší podvozek
První cena vozu | 544 500 Kč (B 160 CDI ENTRY MODEL) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 739 310 Kč (B 220 4MATIC) |
Základní cena testovaného vozu | 739 310 Kč (B 220 4MATIC) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1 038 040 Kč (B 220 4MATIC) |
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | |
Typ motoru: | atmosférický zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1991 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / - |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 300 / - |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 225 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7,5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8 / 7 / 6,5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 488 / 1547 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1475 / 525 |
Rozměr pneu: | 225/45 R17 |
.
« Majitelé opravených 911 GT3 dostanou rok záruky navíc Titul nejrychlejšího Nissanu GT-R se přesunul [video] »