TEST Mercedes-Benz A45 AMG
Ano, je absurdně drahý a tím by asi většina skončila. Vždyť BMW M135i stojí o 300.000 méně! A také nabízí čtyřkolku. Tak v čem je tenhle Mercedes lepší? Ve své podstatě vlastně v ničem, jen je rychlejší. Ale tím tady také nekončíme. AMG se rozhodlo vstoupit na segment hot-hatchů a udělalo to se vší parádou. Pokud jste uvnitř duše tajný tunér, budou se Vám líbit sportovní doplňky Edition 1 a věřte, že auto pak působí, jako magnet na oči. Ale není to nutné, můžete mít i decentní verzi bez obřího křídla, červených linek, rychlých pruhů a třeba také křidílek v předním nárazníku pro lepší přítlak přední nápravy. Je to o chuti. Pro někoho může být vzhled testované verze přehnaný, jako okřídlená Octavia na tuningovém srazu. Někomu výrazný vzhled zase sedne. Za sebe tvrdím, že to vypadá dobře. Ostrý hatch by měl být vidět a slyšet. To malé AMG plní na jedničku.
Vlastně je tak výrazné, že se úplně vymyká tomu, co v této divizi dosud postavili. Ačko se tak moc snaží začlenit do rodiny rychlých Mercedesů, až je to občas úsměvné a člověk si uvědomí, že v této divizi nikdy křiklavější auto neudělali. A45 se absolutně vymyká klasickému sleeper pojetí ostatních AMG, ale nutno uznat, že také cílí na daleko mladší a hravější cílovou skupinu. Bohužel ne na méně majetnou, protože s konečnou cenou 1.6 miliónu za malý hatchback to opravdu přehnali. Toto auto prostě musíte chtít, jiný racionální důvod pro jeho koupi neexistuje. Interiér už tak výrazný není – jsou tu výborná, ale nepohodlná skořepinová Recara, červené prošívání a linky v dekorech. Nechybí zploštělý volant se silnějším věncem obšívaným alcantarou a perforovanou kůží. Tou nejzásadnější změnou pak je přesunutí voliče převodovky od volantu zpět na středový tunel. Ten je navíc v klasickém AMG designu a je na něj radost pohledět. Jinak je to uvnitř klasické Ačko – stylové, funkční a maximálně kvalitní.
Pod kapotou tluče dvoulitrový čtyřválec s turbem… To když řeknete na benzince motorkáři, kterému jste právě dali strašnou čočku, tak se na Vás bude dívat, jako na magora a pak se bude dlouze a přihlouple smát – než zjistí, že si z něho srandu neděláte. Tento motor je totiž naprostý šílenec a zároveň nejsilnější produkční čtyřválec na světě. Dává výkon, ehmmm, 360 koní a 450 Nm. To už opravdu humor přejde každého, protože auto s ním letí jako nakopnutý schizofrenik, co si zapomenul vzít denní dávku prášků. 100 kilometrovou hranici vůz pokoří už za 4,6 sekundy a zastaví ho až omezovač při 250! AMG si s agregátem M133 vyhrálo pořádně – speciální honování válců, stěny potažené Nanoslide, kované písty a kliková hřídel. Pak je tady také obří twinscroll turbo, které tlačí 1,8 bar! Nechybí proměnné časování sacích i výfukových ventilů, přímé vstřikování s tlakem 20 MPa nebo vícenásobné zažehnutí paliva. Turbo musí mít samostatný okruh vodního chlazení a to platí i pro převodovku. Uchladit motor pomáhají i obří funkční nádechy v nárazníku… AMG to prostě vzalo poctivě. Motor je pochopitelně stavěný ručně a na žádném nechybí štítek s podpisem a jménem konstruktéra.
O přenos síly se stará dvouspojková sedmistupňová převodovka a pohon všech kol. 7g-tronic tady zaznamenal několik úprav a výrazně se zrychlilo řazení a zlepšila kultivovanost, respektive se odbouralo nepříjemné cukání, které mě doprovázelo při testu A250 minulý rok. I tak má ale jeden zásadní problém a to je odřazování. Nepoznáte to, dokud autu nezačnete opravdu šlapat na krk a chtít po něm sportovní výkony. Pak se najednou stane to, že poletíte po okresce, na plných brzdách vezmete za pádlo a podřadíte o dva, tři kvalty dolů a uprostřed zatáčky přidáte… vůz ale neodletí do další, protože převodovka nepodřadila. K tomu potřebuje totiž určité nízké spektrum otáček a čas. Dokud se tyto dva skutky nenaplní, tak prostě nepodřadí. Trochu lepší je to v automatickém režimu, kdy umí rovnat otáčky a odřazovat na brzdách, i tak však vyloženě sportovní jízdu omezuje. Pokud se však budeme bavit o řazení nahoru, je perfektní. Vše probíhá hladce a maximálně rychle.
AMG 4Matic pak finální výkon spolehlivě přenáší na vozovku. Pohon všech kol založený na elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojce připojuje dle potřeby zadní nápravu. Reakce se změní po přepnutí do režimu ESP Sport, kdy systém pracuje rychleji a maximálně využívá připojení obou náprav. Během všech jízdních režimů o procesu připojování nevíte a nemáte nejmenší šanci to rozpoznat. Jednoduše řečeno, A45 je čtyřkolka vždy, když to zrovna potřebujete. S rychlou distribucí točivého momentu k těm správným kolům pomáhá při rozjezdech kontrola trakce 4ETS, v zatáčkách pak elektronický pomocník Curve Dynamic Assist , který přibrzďuje zadní vnitřní kolo a auto výrazně lépe a ochotněji zatáčí. S pohonem a převodovkou souvisí ještě jedna vychytávka, kterou A45 nabízí – Race Start! Neboli launch control, tedy řízený start.
Jeho aktivace je trochu složitější, ale po úspěšném splnění se rozpoutá peklo. Stojíte na brzdě, plny plyn, motor zůstane ve 4.000 otáčkách, kde začíná jeho pravá síla, pustíte brzdu a AMG se katapultuje, zarve Vaše tělo do sedadla a letí vpřed. Efektně při tom na okamžik protočí všechna kola a pak už jen devastuje vnitřní orgány posádky a sluch okolí. Řve, střílí, prská a chová se, jako naprostý vesnický buran! Tady se pomalu dostáváme k tomu, co je na tomto autě zábavné a zároveň tak trochu schizofrenní.
Pojí v sobě dvě naprosto odlišné osobnosti – vzhledově připomíná pouťovou atrakci, zní jako supersport na steroidech, na všechny ukazuje ramena, chce se rvát a přitom jezdí naprosto chladně, předvidatelně a vlastně nudně! I když ze sebe dělá drsňáka, co působí na všechny Vaše smysly, na silnici při hledání limitu zjistíte, že je to poslušný krotký beránek. Neberte to jako chybu – A45 je opravdu až nesmyslně rychlé, drží se cesty o život a poslouchá na každý povel. Jenže je tak precizně chladné a předvidatelné, že Vás začne po chvíli nudit. Neděje se žádné drama, vždy zatočí a zareaguje jak chcete a čekáte. Osobně mi prostě chybělo vzrušení ze řízení, hrubiánské chování a jistá neposlušnost.
Pohon všech kol situaci ještě více stabilizuje a pokud se zamyslíte nad faktem, že je to primárně předokolka, jež si připojuje zadní nápravu, musí Vám už teď být jasné, že je auto na limitu nedotáčivé. Nedovolí jízdu, jako s STi nebo EVO. Na efektní průjezdy bokem, skandinávské smyčky a nebo průjezdy vracáky přes ruční brzdu ( kterou nemá ) rychle zapomeňte. Jeho podstata je rychlost a čistá stopa. AMG pracovalo pořádně i s podvozkem a byli si vědomi, jak tvrdé je standardní Áčko s jejich paketovým podvozkem. A45 je tuhé, ale nenaklepe Vás jako řízek. Komfort je přijatelný, ale je jasné, že na dlouhé cestování po naší republice to není. I pro sportovní jízdu vyžaduje kvalitnější povrch – na uskákané a rozbité cestě má tendenci odskakovat. Řízení je precizní, strmé a přesné. Výraznější zpětnou vazbu a tuhost nečekejte. Spotřeba? Dálniční tempo zvládá AMG za 10 litrů, město 14 a při ostré jízdě počítejte s odběrem kolem 40 litrů. Kombinovaně a slušně lze jezdit kolem 12.
A45 AMG je absolutně čitelné, precizní a famózně rychlé. Pokud to jsou vlastnosti, které hledáte, je to auto pro Vás. Cena je už jen na vlastním úsudku. Oproti zmiňované M135i se jedná o rychlejší auto. BMW je však hravější, má lepší automat, který řadí bezchybně a šestiválec je výraznější a kultivovanější dle hesla obsah ničím nenahradíš.
Plusy
- Výkon motoru
- Efektivní přenos hnací síly na kola
- Čitelný podvozek
- Výkonné brzdy
- Zpracování
- Vzhled
- Image
Mínusy
- Pomalé reakce převodovky na manuální řazení
- prostor vzadu
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Mercedes-Benz A 45 AMG |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1991 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 265 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 450 / 2250 – 5000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.8 / 5.8 / 6.9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 341 / 1157 |
Objem nádrže (l): | 56 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1555 / 495 |
Rozměr pneu: | 235/35 R19 |
Základní výbava:ABS, ASR, ESP, rádio Audio 5 CD, Funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdová světla, bederní opěrky řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, sada komfortního nastavení sedadel, parametrické řízení, okenní airbagy, kolenní airbag, indikace úniku tlaku v pneu, asistent rychlostního omezení, asistent pozornosti řidiče, bi-xenonové světlomety, litá kola 18‘‘, sportovní sedadla, černé čalounění stropu, tempomat, multifunkční kožený volant AMG, elektrické stahování bočních oken, manuální klimatizace, elektronická parkovací brzda, třístupňové ESP, XTC (eXtended Traction Control) nahrazující funkčnost předního diferenciálu se zvýšenou svorností a další.
Výbava testovaného vozu:Edition 1 (+186.916,-): čalounění Artico/Dinamica s kontrastními prvky, sedadla AMG Performance, volant AMG Performance v kombinaci Nappa/Dinamica, kožené čalounění palubní desky Artico, koberečky AMG, lak karoserie cirrusweiß, paket AMG Aerodynamic s předním splitterem a zadním spoilerem, matné pruhy graphitgrau na karoserii, litá kola AMG 19‘‘ v matně černém provedení, kryty nábojů kol AMG v červené barvě, brzdové třmeny v červené barvě, maska chladiče, zpětná zrcátka, zadní spoiler a světlomety s kontrastními červenými prvky, paket AMG Night
Červené bezpečnostní pásy (+9.148,-), výfuk AMG Performance (+15.246,-), sada osvětlení – ambientní světlo v interiéru, osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, čtecí lampy, osvětlené prahové lišty, dešťový senzor (+8.843,-), sada komfortních funkcí zrcátek (+8.995,-), aktivní parkovací asistent (+20.582,-), dvouzónová klimatizace (+15.551,-), multimediální systém s navigací Comand Online (+83.853,-), Bluetooth (+10.672,-), Intelligent Light System (+16.923,-)
« Guerlain Chicherit zkusí překonat rekord ve skoku s autem Designové studio Bertone kvůli dluhům končí »