DSC_1524

TEST Mercedes-Benz A250 AMG – SuperStar

25. 1. 2013 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

motor: 80%

převodovka: 75%

podvozek: 60%

zpracování: 90%

praktičnost: 80%

Krásné auto, co se sportovně bohužel jen tváří

Verdikt:

Nové Ačko od Mercedesu je přesný opak toho minulého – tak,  jak předešlá generace byla nudná, unylá a špatná, tak je ta nová funky, cool a skvělá. Již první pohled tváří v tvář vám vyrazí dech. Ačko je široké, nízké a plné extravagantních linek. Vypadá sakra dobře a doufám, že i tak bude jezdit. Má k tomu totiž veškeré předpoklady – podvozek naladěný od AMG a benzínový přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr. Ale o tom až později…

Mercedes-Benz A je tedy úplně nové auto a s předchůdcem sdílí už jen to jméno. Jen ve zkratce zmíním, že je o 160 mm nižší, 130 mm delší a těžiště je blíže vozovce o 40 mm. Přední část je opět tvarována podle současného designového jazyka značky, vycházející z vrcholného supersportu SLS. Z profilu kazí dojem  jen příliš vysoká příď, ale potěší zajímavá linka, táhnoucí se ve dveřích. Zezadu pak A dává najevo svou naštvanost na okolí pomocí koncovky výfuku na obou stranách a masivního nárazníku. U testovaného modelu je vše navíc podpořeno sportovním paketem AMG, který vzhled nového Ačka okořeňuje o velkou dávku agresivity. Je tu výraznější přední nárazník, boční prahy, zatmavená optika čelních světlometů, krásná vícepaprskové kola, zadní difuzor a třeba střešní spoiler. Uvnitř se paket týká skvostných sportovních sedadel s integrovanou hlavovou opěrkou a sportovního volantu. Obrovský dekor je pochopitelně vyveden v karbonu (dokonce měkčeném). Mimo jiné je kůží obtažený interiér prošíván červenou nití a ve stejné barvě jsou i bezpečnostní pásy. Prostě racing style!

a1

Interiér je velmi líbivý a dominuje mu především praktičnost. Také kvůli ní bychom na středové konzoli hledali páku voliče sedmistupňové automatické převodovky jen marně. Volič se přesunul pod volant tam, kde se u konvenčního rozložení nachází páčka stěračů,  jejichž ovládání je po stylu Mercedesu přesunuto na velký sdružený ovladač po levé ruce. Jeho funkčnost je nepopíratelná. Bohužel se zde nachází tolik funkcí, že páčka obalená přepínači je zprvu trochu zmatečná. Velmi kladně hodnotím volant, jehož ergonomie a obšití jsou výborné. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě. Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech nových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou. Problém trochu nastává s místem pro posádku a nejen tu vzadu…

Od hatchbacku každý čeká i nějakou praktičnost a prostornost, jenže do nového Ačka jsem se měl problém vlézt i já a to měřím 186 cm… Často jsem se bouchal na nerovnostech hlavou o stropnici. O něco vyšší kolega na místě spolujezdce vypadal vyloženě komicky. Mít pár cm k dobru, tak sedí s vyvrácenou hlavou do strany. Na zadních sedadlech je situace pochopitelně ještě horší. Bohužel místa není moc ani v podélném směru a pravé koleno stále bouchalo o středový tunel. Na druhou stranu musím pochválit sedadla, která jsou fantastická a skvěle drží tělo. Ani po dlouhé cestě z nich nebolí záda, což u sportovních sedadel nebývá pravidlem.

a4

Povinnou teorii tedy máme za sebou a konečně můžu odpovědět na otázku, jak Ačko jezdí. Stručně a jasně – jezdí skvěle, ale nečekejte výraznou sportovnost! Přesto se však nebojím říct, že jezdí lépe než Golf GTI a to zejména díky dospělému podvozku, který poskytuje obrovský grip a karoserie se na něm absolutně nenaklání. Mírným problémem je filtrování nerovností a menší prkénnost, ale to je u sportovního podvozku zcela běžná věc. Na druhé straně mě příjemně překvapilo, že ani na opravdu špatné cestě Ačko neodskakuje do strany a netahá za volant při prudké akceleraci. Tím se dostávám k řízení a to opět nezklamalo. Už  jsem to psal několikrát a znova opakuji – sportovní Mercedesy mají lepší řízení než BMW. Ačko není vyjímkou a krásný sportovní volant nabídne i adekvátní zpětnou vazbu a přesnost řízení.

Schopným jízdním vlastnostem sekunduje i samotný motor. Čtyřválcový dvoulitr díky turbu dává výkon solidních 211 koní a 350 Nm točivého momentu. A250 se na stokilometrovou rychlost dostane za 6.6 sekundy a zastaví se až na hodnotě 240 kmh. Údaje jsou to velmi dobré a v praxi se jedná o opravdu rychlé auto. Jenže s označením hothatch bych byl opatrný, protože projevu auta chybí emoce. Motor má sice krásný tah,  je lineární a s autem opravdu hýbe. Ale chybí mu zvuk. Je prostě utlumený. To, že nemá špičku lze čekat, ale naladění motoru je omezeno do středního pásma otáček. Výš ho v podstatě nemá cenu točit, protože se nic neděje. Vrchol momentu při 1.200 min-1 hovoří za vše. Projev se tak bude zamlouvat lidem milující zátah od spodní hranice otáček a ihned dostupný točivý moment. Sportovní řidiči si zvyknou, ale ideální to není. K dynamické jízdě je však motor přímo stavěný a třeba v takovém Céčku bude fungovat ideálně. Od nejvyšší specifikace Ačka však člověk čeká něco víc, zejména díky provokativnímu vzhledu a schopnému podvozku.

a2

Sportovnímu svezení citelně překáží nevypínatelná stabilizace a absence klasické ruční brzdy. U předního náhonu to sice není tak flustrujcí, ale i tak to brání zábavě a požitku z jízdy. S nejsportovnějším Ačkem si tak nevykouzlíte žádný přetáčivý smyk, ikdyby jste chtěli. Škoda. A pak tu také máme automatickou dvouspojkovou převodovku 7g-Tronic… V manuálním režimu řadí pomalu a má příliš krátké převody. Opravdu otravná začne být při podřazování, kdy si vlastně dělá co chce. V automatickém módu při běžné jízdě funguje relativně dobře. Nejhorší je však fakt, že manuál pro tuto motorizaci není k dispozici.

Mercedes-Benz třídy A je opravdu nádherné auto, které prodělalo ohromný pokrok. Jako celek je mnohem lepší než mainstreamová konkurence v podobě Golfu GTI nebo Megane RS. Jako sportovní vůz vás však zklame.

a3

 

Plusy

  • Zvuková izolace interiéru
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalita interiéru
  • Motor

Minusy

  • Na výběr pouze dvouspojková převodovka
  • Nevypínatelné ESP
  • Řízení při vysokých rychlostech
  • Brzdy při ostré jízdě mají agresivní nástup
  • Prostor interiéru

 

 

Cena v základní výbavě: 790 000,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 181 154,- Kč

 

Technické údaje
Motor Mercedes-Benz A 250
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1200 – 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 341 / 1157
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1445 / 525
Rozměr pneu: 235/40 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz