mercedes-benz-a-sedan-3

Test Mercedes-Benz A 200 sedan

24. 10. 2019 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 85%

podvozek: 95%

zpracování: 100%

praktičnost: 80%

Mercedes-Benz A 200 sedan je ukázkový prémiový kompakt. Mercedes si dal záležet na každém detailu a postavil skutečně dospělé auto, které má rozumné rozměry a je doslova nacpané super moderní technikou. Ve svém segmentu se stal jasným leaderem.

Verdikt:

Auto je věc. I přesto si k němu spousta lidí vytváří vztah – aby ne: je to jedna z největších investic v životě, trávíte v něm spoustu času a často to bývá jedno z mála míst, kde můžete být sami sebou – takový váš dobrý kamarád, kterému se můžete vypovídat. Doteď byly tyto vztahy dosti jednostranné, jenže Mercedes se to rozhodl změnit. Nejen, že si s vámi auto popovídá, ale díky umělé inteligenci se od vás také učí. Máme se těšit, nebo bát?

Než se ale podíváme na betu Skynetu, mrkneme se na auto samotné. Nové Áčko trpí stejným problémem, jako nové CLS. Je hodně nefotogenické, a spousta lidí ho odsoudí již z fotek. Možná i proto Mercedes od tohoto designu couvl, a nejspíš jej na jiných autech už neuvidíme. V reálu se ale jedná o velice povedené auto, které i přes svoje rozměry působí sebevědomě, a dokonce bych řekl, že dospěleji, než odcházející generace C. I přesto, že je auto lakované poměrně nenápadnou šedou metalízou, nejde ho v řadě zaparkovaných aut přehlédnout.

Má takovou zvláštní auru, skoro se mi chce říct, že působí výjimečně, a kdyby bylo vybavené příplatkovým AMG paketem, tak by se jednalo o opravdu vybroušený kousek. Především šikmo zezadu se mi auto líbí. Designérům se povedl opravdu husarský kousek – ono přivařit na hatchback kufr tak, aby to nevypadalo divně, není nic jednoduchého. Mercedesu se to povedlo skvěle a auto vypadá krásně vyváženě – troufnu si říct, že ze všech karosářských variant nejlépe. Při obcházení auta na parkovišti mě napadá, že tohle auto má ideální rozměry. Není velké, ani malé, prostě akorát. Svojí délkou 4549 mm je o nějakých 7 centimetrů delší než BMW E46, které mi vždy připadalo jako naprostý ideál, takže se mi můj dojem potvrzuje.

Exteriér je povedený, ale nic vás nepřipraví na to, co vás čeká po nastoupení do vozu. Interiér je za mě mistrovské dílo a veškerou konkurenci odsouvá na druhou kolej. Architektura interiéru je naprosto originální a nepodobá se ničemu, co jsem zatím viděl. Proudnicové výdechy klimatizace, kovová madla dveří a hnědá kůže vytváří skoro až steam-punkový dojem. Vše je navíc korunováno hodnotnými materiály a skvělým zpracováním. Pořád musíme mít na mysli, že se jedná o nejlevnější auto v nabídce Stuttgartské automobilky, ale svojí kvalitou se jasně hlásí k dědictví svých luxusních předků.

1 2

Tím nejhlavnějším je ale obrovský plovoucí displej zbrusu nového infotainmentu MBUX. První věc, která mě zaujala, je to, že není v žádné kapličce, ani není překryt kšiltem – prostě je se jen tak vznáší nad palubní deskou. Mercedesu se totiž podařilo vyvinout tak jasný displej, že si umí poradit se všemi světelnými podmínkami i bez stínění. Zobrazovací schopnosti panelu jsou naprosto fantastické. Jeho rozlišení je tak jemné, že nevidíte rastr ani z pár centimetrů a ukazuje stejně fantasticky na přímém slunci i v noci – opravdu působivé. Tím nejdůležitějším ovšem není hardware, ale software. Systém byl vyvinut jako infotainment nové generace se zaměřím na rychlost, inteligenci a intuitivnost. Mercedes říká, že funkce systému vychází z potřeb řidiče, není tedy potřeba studovat manuál, ale při běžném používání auta samovolně objevíte jeho vlastnosti. Zní to krásně marketingově, ale ona je to vlastně pravda.

Systém je na první pohled jednoduchý a logický, ale je až neuvěřitelně komplexní a vládne mu individualizace. Každý si může nastavit vlastní uspořádání, oblíbené položky, vzhled, atmosféru – možností je nepřeberně. Co ale činí MBUX jedinečným je integrace rozšířené reality a umělé inteligence. V praxi to funguje například tak, že když zastavíte na křižovatce, tak vám auto skrze kameru ukáže semafor v live náhledu na obrazovce a nemusíte se tak vyklánět z auta – to je fajn, ale jako daleko lepší funkci beru navigaci s rozšířenou realitou. Navigace běží zcela standardně, jen se v dostatečném předstihu před odbočkou na obrazovce objeví video z čelní kamery a navigace vám „vybarví“ cestu v reálném čase ve videu. S touto funkcí už je nemožné přejet správnou odbočku. Vše funguje krásně plynule ve vysokém rozlišení. Při prvním použití mi doslova padla brada. Nemusíte se bát, že tato funkce bude dostupná jen za pěkného počasí. Kamera je umístěna na čelním okně v činné ploše stěračů, tak rozmary počasí jí nezalepí.

3

Další vychytávkou je hlasová asistentka. Nepleťte si to s hlasovým ovládáním, které v autech nefunguje už řad let. Asistentka od Mercedesu rozumí lidské řeči, nemusíte se omezovat na strohé příkazy vypsané v manuálu. Prostě vyslovte příkaz „Mercedes“ a mluvte. Auto vám bude odpovídat zcela přirozeným hlasem a plynule česky. Funguje to daleko lépe, než si myslíte. Když opadl ostych z toho, že si povídám se strojem, prakticky jsem přestal používat jiné formy ovládání a celé auto ovládal hlasově – není to pouze kravinka, kterou pobavíte kamarády (jako, ehmm.. zvuky prdu, nebo krb), je to opravdu nový (a lepší) způsob ovládání, který nebere pozornost od řízení. Samozřejmě vás nikdo na auto mluvit nenutí. Celý systém se dá také ovládat dotykově, pomocí touchpadu s haptickou odezvou, nebo senzorovými tlačítky na volantu – volba je na vás.

Nakonec si nechám největší lahůdku (pro někoho možná trochu strašidelnou). Pokud to vozu povolíte, tak se od vás začne učit. Vysleduje váš styl jízdy, vaše oblíbené trasy, teplotu, vaše chování a přizpůsobí se vám. Díky umělé inteligenci se naučí vaše chování a bude vám například sám nabízet trasy, nebo hudbu. Takhle leze uložit až 7 jedinečných profilů – pokud tedy auto střídáte v rodině, nebo firmě, každý bude mít chování vozu sobě na míru. Od oblíbených stanic, přes napárovaný telefon, oblíbené volby a tak dále. Systém MBUX je zkrátka dechberoucí technologie. A to se časem můžeme těšit na vylepšení. Už teď se ale jedná o nejpokročilejší infotainment na trhu.

5

Padlo tolik slov o systému, že mě nenapadá žádný oslí můstek, takže – zpět k autu! Když se smíříte s tím, že je Áčko chytřejší, než většina lidí kolem vás, tak si všimnete, že je uvnitř až nečekaně hodně místa. Aby ne. Nejmenší Mercedes má totiž přibližně rozměry druhé generace Octavie. Pozice za volantem je výtečná a máte do všech směrů výborný výhled. Opět se mi na mysl dere myšlenka, že tohle auto je opravdu ideálně velké. Za sebe si sednu taky zcela bez problémů, dokonce mi před koleny i nad hlavou zbývá rezerva. Kufr má v základním stavu 420 litrů a vzhledem ke karoserii sedan i překvapivě velký vstupní otvor. Tohle auto může naprosto bez problémů sloužit i rodině. Dochází mi, že jak auta stále rostou, tak jsme zapomněli, že nemusíme mít žádné monstrum. Vždyť takto velký Mercedes poskytne dostatek místa a zároveň si nebudete ve městě připadat jako slon v porcelánu.

Pod kapotou se nachází výsledek francouzsko-německého milostného vzplanutí – tedy přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,33 litru, který vznikl ve spolupráci s Renaultem. Výkon je rovných 120 kW a 250 Nm dostupných již od 1.600 otáček za minutu. Ještě, než začnete proklínat nízkoobjemové motory, tak bych vás rád zarazil. Protože tato konkrétní jednotka je výtečná. Kdybych to nevěděl, tak bych motoru hádal alespoň o půl litru větší objem. Motor má příjemně nakřáplý zvuk a až překvapivě hutný projev. Jednotka má výborný zátah a opravdu silný střed. Auto vážící kolem 1400 kilo rozpohybuje na 225 kilometrů za hodinu a sprint na stovku zabere jen lehce přes 8 sekund, takže líný určitě není. Malým bonusem je také darebácké odfukování turba při přeřazení. Motor je spojen s osmistupňovou dvojspojkou, která řadí rychle a logicky. Máte také možnost řadit pádly pod volantem, ale ty využijete maximálně k předjíždění.

6

Převodovka si totiž řadí sama i v manuálním režimu, a navíc na povely pádly reaguje poměrně vlažně. Jedinou výtkou k pohonnému ústrojí je tradiční „euro-chování“ při rozjezdech. Většina menších benzínů má lehké dýchací problémy po instalaci filtru pevných částic. Na silnici se to projevuje tak, že při rozjezdu se motor poměrně dost vytáčí, ale auto se dává do pohybu hodně pomalu, tak mu víc přidáte, a převodovka naopak pustí výkonu moc a opouštíte křižovatku za doprovodu kvílících pneumatik. Věřím, že to časem vyřeší úprava softwaru, ale nyní se s tímto chováním setkávám u více aut, než by se mi líbilo. Co se mi ale líbilo, je spotřeba. Ve městě se dá vejít do 8 litrů, dálnice si vezme lehce přes 6 a při běžném ježdění není problém držet se na 5 litrech. Vzhledem k dynamice vozu je to naprosto skvělá hodnota.

Solidní práci odvedli inženýři také s laděním podvozku. Malý sedan se na silnici chová velice dospěle. Při běžném ježdění je podvozek příjemně komfortní a ani ve městě vás nebude zbytečně trápit netlumenými rázy. Auto se díky svým rozměrům vede po silnici naprosto intuitivně a ve městě se cítí, jako doma. Pokud se pustíte za jeho hranice, tak potěší opravdu solidní odhlučnění a skvělá směrová stabilita v přímém směru. Ani v rychlostech kolem 200 kilometrů v hodině auto nezačne být nervózní. Skvěle funguje i na okreskách. Auto má velice tuhou karoserii a podvozek tak mohl zůstat poddajný, ale netrpí tím agilita vozu. Áčko nijak neznervózní ani na horším povrchu a vždy máte pocit absolutní kontroly. Hodně mě překvapilo, jak auto následuje předek.

7

Předchozí generace v zájmu sportovního chování působila zbytečně prkenně, ale ta nová je celou dobu příjemně uvolněná, a i přesto se díky výrazně kratšímu řízení cítíte s autem více propojeni. V této karoserii se také díky kilům přidaným za zadní kola (delší kufr) podařilo lépe rozložit hmotnost mezi nápravy a oproti hatchbacku auto lépe odolává nedotáčivosti. Malé áčko prostě jezdí výborně – a i přesto, že se jedná o nejmenší a nejlevnější sedan v nabídce značky, je skvělé.

Týden s Áčkem v sedanu pro mě byl obří překvapení. Kvůli tomu, že se jedná o nejlevnější sedan v nabídce značky, jsem čekal po všech stránkách průměrné auto, ale každým dnem jsem z něj byl víc a víc nadšený. Vypadá skvěle, interiér mě doslova odzbrojil, jezdí výborně, a i díky rozumným rozměrům mi zkrátka dělal radost. Za dlouhou dobu to bylo nejpříjemnější auto na každý den, co jsem testoval. Mercedes za něj chce v základu 730,000 a jeho jedinou chybou je to, že verze s dvoulitrem je jen o sto tisíc dražší. Vzhledem k vysoké základní ceně se příplatek za větší motor nezdá tak nesmyslný. Rozmazlete se trochu.

4

Mercedes-Benz A 200 sedan je ukázkový prémiový kompakt. Mercedes si dal záležet na každém detailu a postavil skutečně dospělé auto, které má rozumné rozměry a je doslova nacpané super moderní technikou. Ve svém segmentu se stal jasným leaderem.

Plusy

– Kvalita zpracování
– Systém MBUX
– Spotřeba
– Jízdní vlastnosti
– Komfort

Mínusy

– Nerozhodná převodovka na rozjezdech

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz