Test Mercedes-Benz A 180d. Umělá inteligence, nízká spotřeba a revoluční interiér
Víte, jak to chodí v automobilovém světě? Ty nejdražší a nejluxusnější modely, vlajkové lodi, přicházejí na trh s technologiemi, které se postupem času dostanou i do nižších a levnějších vozidel. U značky Mercedes-Benz tím vždy byla třída S. Ta přinesla mnoho inovací celému automobilovému světu. Na druhé straně nabídky už dvacet let stojí třída A, která je vstupním modelem do světa hvězd. Začala jako nadčasový model kombinující tvary MPV a hatchbacku, aby se postupem času proměnila v celkem konvenční hatchbach.
Nová generace to umírňuje ještě více. Design se nese v duchu nových mercedesů a zamračené přední světlomety odkazují na CLS. Zboku se vůz uhladil a ztratil komplikovaný prolis ve dveřích. Proporcím nové generace pomohl nárůst rozměrů do šířky a délky, vůz vypadá dobře. V testu je ale auto vybavené paketem AMG a křiklavou červenou barvou. Jsou tady agresivní nárazníky, velká kola nebo diamantová maska chladiče. Pokud někde potkáte standardní verzi, bude výrazně tuctovější.
Design nechám na vás, mně se líbí. To, proč jsem v úvodu popisoval, jak fungují inovace, má svůj důvod. Pochopíte jej po nasednutí dovnitř. Třída A přebírá dvojici velkých obrazovek místo konvenčních ukazatelů. To je jediná věc, kterou však dědí po vrcholné limuzíně. Naopak zbytek je zcela revoluční a vůbec poprvé v historii se stává, že takovou technologii představuje vstupní model značky. Mám na mysli systém MBUX, který je jedním slovem fantastický.
Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Ono samotná navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.
Oba displeje jsou nově dotykové a můžete je ovládat jako chytrý telefon. Lze také použít touchpad na středovém tunelu, který nahrazuje otočný ovladač. Případně dotykové plošky na volantu. Nejste ničím omezeni jako u jiných značek. Aby toho nebylo málo, třída A podtrhuje interiér bezkonkurenčním ambientním osvětlením. Lze si navolit celou škálu RGB barev a dokonce každou zónu zvlášť. Nechybí ani spolupráce s audiem, kdy osvětlení reaguje na hudbu a navozuje atmosféru na palubě. Úchvatné je zejména nasvícení výdechů klimatizace v turbínovém designu. To mění barvu podle toho, jakým směrem volíte teplotu vzduchu. Interiér a jeho zpracování je v dnešním světě bezkonkurenční, mezi kompaktními hatchbacky je to pak něco neuvěřitelného. Ještě jedna věc, třídě A nechybí semiautonomní řízení, které umí měnit pruh dle sepnutí směrovky.
Pod kapotou zamračeného auta se neskrývá žádná sportovní motorizace, ale současný základ a vlastně jediný diesel v nabídce – 180d. Ostatní naftové a benzínové jednotky se budu postupně objevovat. Jedná se o patnáctistovku původem od Renaultu, se kterým Mercedes-Benz již léta spolupracuje. Němci si však motor osadili vlastní řídící jednotkou. Jednotka má variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a vstřikování common-rail pracuje s tlakem až 2000 barů a nově také vstřikování močoviny.
Parametry neoslní, nabídne 85 kW a krouťák 260 Nm. Stovku zdolá za 10,5 sekundy a zastaví se na rychlosti 202 Km/h. Naopak potěší spotřebou, která je jedna z nejnižších na trhu. Týdenní testování jsem završil s odběrem průměrných 4,5 litrů a to jsem nejezdil pomalu. Mimo město se dá jezdit i pod hranici 3 litrů a nebudete brzdit provoz. To je jedna z největších výhod tohoto motoru.
Potěší i excelentní odhlučnění a příjemný projev. Podezírám výrobce, a zřejmě se nepletu, že zvuk dokresluje reproduktory. Tak či onak, motor je sympatický parťák, který nabídne tak akorát dynamiky a potěší svým projevem. Na denní jezdění ideální kombinace. V mém případě motoru asistovala samočinná dvouspojková převodovka se sedmi stupni. Ta řadí velmi rychle a drží motor v ideálních otáčkách. Občas si však umí cuknout.
Asi víte, že Mercedes-Benz vybavil slabší motorizace zadní nápravou s torzní příčkou. Podvozek je ale odladěn velmi dobře a o tomto faktu absolutně nemáte tušení. Vůz neodskakuje a nehlučí, naopak se vůbec nenaklání a krásně kopíruje povrch silnice. Díky prodloužení rozvoru je auto celkově stabilnější než předchůdce a slušně potlačuje nedotáčivost. Komfort je složitější hodnotit, testovaný model má v rámci AMG paketu také sportovní snížený podvozek a velká kola s nízkým profilem pneumatik. To má za výsledek tužší chování podvozku a nerovnosti opravdu pocítíte. Pokud nemáte sportovní ambice, určitě se mu vyhněte, bez něj bude vůz mnohem pohodlnější.
Jízdní projev nemá žádnou chybu a pokud bych opravdu hledal, bylo by to jen fádní řízení. Z aktuálních prémiových hatchbacků je nová třída A tím nejlepším vozem a není divu, vždyť je také nejnovější. BMW a Audi se budou muset s novými generacemi řady 1 a A3 pořádně snažit a nebude to vůbec jednoduché. Mercedes-Benz totiž s tímto “ačkem” odjel daleko i opravdovým vlajkovým lodím. Nevídané!
Plusy
Bezkonkurenční interiér
Prostornost
Úsporný motor
Vynikající odhlučnění
Rozšířená realita a umělá inteligence
Kvalita zpracování
Vzhled a image
Mínusy
Tužší AMG podvozek
Občas cukající automat
« Legenda je zpět. Vyzkoušeli jsme nový Jeep Wrangler v těžkém terénu Češi investují do aut svých otců. Zamilovali si socialistické modely »