mercedes-benz A exterior (7)

TEST Mercedes-Benz A 180 d – Zelený ráj

10. 12. 2015 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 90%

Podvozek: 100%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 70%

Ve výsledku tak nové generaci třídy A po faceliftu není co vytknout. Jako celek funguje naprosto perfektně. Podvozek je komfortní, interiér hodnotný a malý diesel bohatě stačí a odmění se vám absurdně nízkou spotřebou. Německý hatchback však umí i zakročit a poskytnout zábavu za volantem. Jo a ještě k tomu vypadá fantasticky dobře. Ve své třídě je pro nás mnohem lepší, než BMW 1 nebo AUDI A3.

Verdikt:

Nové Ačko od Mercedesu je přesný opak toho minulého – tak,  jak předešlá generace byla nudná, unylá a špatná, tak je ta nová funky, cool a skvělá. Již první pohled tváří v tvář vám vyrazí dech. Ačko je široké, nízké a plné extravagantních linek. Vypadá sakra dobře. Po necelých třech letech na trhu se Mercedes-Benz odhodlal k mírnému faceliftu svého nejmenšího modelu. Nečekejte žádné dramatické změny, ale jednoduchý plastický zákrok.

Maska může být nově doplněna o “diamanty” místo dvou lamel ji zdobí jen jedna, změnila se grafika všech světel a tvary nárazníků. Nový je také tvar dvou postranních chromových koncovek výfuků a tady navíc nejsou falešné. Ačko si můžete nyní doplnit o designové pakety Urban, Style a AMG Sport. Testovaný model byl doplněn o první variantu a uvnitř tak najdete sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, čalounění syntetickou kůži a antracitovou tkaninu Larochette, chromované doplňky nebo sportovní multifunkční volant s perforovanou kůží. Nechybí ani 17″ litá kola a příplatkový zelený lak Elbaite za 14.558 Kč. Díky této kombinaci malý Mercedes nepřehlédne opravdu nikdo a musím uznat, že vypadá naprosto fantasticky.

a1

Uvnitř vozu se nezměnilo téměř nic, přibylo jen zásadní tlačítko Dynamic Select, kde si nyní můžete volit přednastavené jízdní režimy nebo si nastavit svůj zcela individuální. Interiér je velmi líbivý a dominuje mu především praktičnost. Velmi kladně hodnotím volant, jehož ergonomie a obšití jsou výborné. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě. Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech nových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou. Problém trochu nastává s místem pro posádku vzadu…

Největším plusem celé kabiny je však naprosto ukázkový sportovní posad za volantem a fakt, že Ačko patří mezi ta auta, která si jakoby obléknete. To znamená, že vás interiér příjemně obklopí, vše máte po ruce a cítíte se tu dobře. Za vnitřní “intimčo” může i nízký profil všech oken, což sice zhoršuje viditelnost ven, ale umocňuje dobrý pocit uvnitř.

a4

Testovaný model má pod kapotou druhý nejslabší diesel v nabídce, a přestože na jeho oplastování najdete velkou hvězdu, je původem od Renaultu. Ano, je to slavná patnáctistovka DCi, která v Mercedesu na přední poháněná kola posílá výkon 80 kW a kroutící moment 260 N.m. Nijak oslnivá hodnota, nicméně na malý hatchback to v pořádku stačí. Mercedes upravil řídící jednotku dle obrazu svého a motor v Ačku působí lineárnějším dojmem, než ve všech Reanultech a Nissanech. Tam má největší zátah ve spodním spektru otáček, tady graduje a chce se mu do otáček. Působí díky tomu mnohem dospělejším dojmem, ale stále nečekejte příkladnou kultivovanost.

a3

Výrobce sice zapracoval na perfektním odhlučnění kabiny, ale studené starty jsou docela nehezké a motor autem třepe jako o život. Zvenčí pak jednotka zní jako užitkový stroj. Krom kultivovanosti však pohonnému ústrojí není co vytknout, protože všechno přebije neskutečně nízkou spotřebou. S autem jsem absolvoval 700 km dlouhou trasu čítající dálnici, okresky, alpské průsmyky a města. Na jejím konci se A 180 d spokojil s odběrem 4.3 litrů. Na okresních silnicích není problém jezdit za 3.5 a ve městě maximálně za 5. To jsou opravdu úžasné hodnoty a naštěstí nejsou vykoupeny mdlou dynamikou. Motor táhne příjemně a auto opravdu není pomalé.

Podvozek standardní verze je nastavený primárně pro maximální komfort a i na větších kolech ho poskytuje v plné míře. Auto krásně filtruje nerovnosti, nepropouští rázy a jakoby klasicky mercedesářsky pluje krajinou. Přitom neztrácí kontakt s vozovkou a poslouchá na slovo. V zatáčkách tak psokytuje slušnou dávku přílnavosti a umí v nich vykouzlit i dost vysokou rychlost. Jasné, vymetač okresek to není, ale funguje skvěle.

a5

Podvozku dokonce nechybí ani hravost – na limitu se nedostavuje obligátní nedotáčivost, ale mírná přetáčivost. Pokud záměrně uberete v zatáčce plyn, krásně utáhne stopu a vybočí zadkem do strany. To ostatně podporuje i řízení se strmým převodem, na které vůz reaguje okamžitě. Manuální šestistupňová převodovka potěší přesnou kulisou s relativně krátkými dráhami.

Ve výsledku tak nové generaci třídy A po faceliftu není co vytknout. Jako celek funguje naprosto perfektně. Podvozek je komfortní, interiér hodnotný a malý diesel bohatě stačí a odmění se vám absurdně nízkou spotřebou. Německý hatchback však umí i zakročit a poskytnout zábavu za volantem. Jo a ještě k tomu vypadá fantasticky dobře. Ve své třídě je pro nás mnohem lepší, než BMW 1 nebo AUDI A3.

Plusy

Atraktivní design
Příjemná pozice za volantem
Skvělá spotřeba
Komfortní podvozek
Zpracování
Ergonomie
Jízdní vlastnosti

Minusy

Horší výhled z vozu
Kultivovanost motoru

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz