Test Mercedes-Benz A 160
Mercedes-Benz třídy A jsem testoval už několikrát, vždy se ale jednalo o výbavový vrchol nabídky nebo dokonce model od divize AMG. Tentokrát jsem tento revoluční hatchback vyzkoušel s úplně základním motorem a výbavou jen s několika málo příplatky. Jedná se o verzi A 160, která je startovací položkou v ceníku a vaše může být už od 635 250 Kč včetně DPH. To na prémiový vůz věhlasné značky, navíc s úchvatným interiérem, není vůbec špatná cena.
Abych byl ale fér, pokrokový informační systém se dvěma obrazovky a umělou inteligencí dostanete jen za příplatek, který byl i v tomto testovacím voze. Rozhodně to však stojí za to, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu.
Navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání. Oba displeje jsou dotykové a můžete je ovládat jako chytrý telefon. Lze také použít touchpad na středovém tunelu, který nahrazuje otočný ovladač. Případně dotykové plošky na volantu. Nejste ničím omezeni jako u jiných značek.
Design se nese v duchu nových mercedesů a zamračené přední světlomety odkazují na současnou generaci modelu CLS. Zboku se vůz uhladil a ztratil komplikovaný prolis ve dveřích. Proporcím nové generace pomohl nárůst rozměrů do šířky a délky, vůz vypadá dobře. Testovaná žlutá barva je sice zajímavá, ale moc mi k autu neseděla. Možná to bylo absencí paketu AMG, protože standardní provedení má poměrně decentní tvarování nárazníků, které v kombinaci s křiklavou barvou nepůsobí adekvátně.
Pod kapotou se ukrývá základní benzínový motor a naštěstí se nejedná o tříválec, Mercedes-Benz stále neklesl pod čtyři válce. Zde se tedy nachází 1,3 litrový čtyřválec s turbodmychadlem a výkonem 80 kW/109 koní. Kroutící moment činí 180 Nm. Ano, jde o jednotku, kterou Daimler vyvíjel společně s aliancí Renault-Nissan. Tento motor už jsem chválil v několika japonských, francouzských i rumunských autech a ne jinak tomu bude i v tomto případě. Většinovou práci na vývoji odvedl právě Mercedes-Benz, předsudky tedy stranou. Každá značka si navíc finální ladění a software dělá sama.
Ještě, než začnete proklínat nízkoobjemové motory, tak bych vás rád zarazil. Protože tato konkrétní jednotka je výtečná. Kdybych to nevěděl, tak bych motoru hádal alespoň o půl litru větší objem. Motor má příjemně nakřáplý zvuk a až překvapivě hutný projev. Potěší i slušná odezva chuť po otáčkách. Dynamicky příliš neoslní, jde o slabší verzi této jednotky a zrychlení na stovku tak zabere 10,9 sekundy a maximální rychlosti dosáhnete na hodnotě 200 km/h. Potěší však spotřeba, která se jakýmkoli jízdním stylem drží kolem 7 litrů.
Co mě potěšilo méně je manuální převodovka, respektive její kulisa. Celý týden jsem se s ní nedokázal sžít a problém činilo zejména řazení prvního rychlostního stupně, kde kulisa vždy o něco drhla a zasekla se. Ve městě to nebylo vůbec příjemné. Bohužel, tuto motorizaci si s automatem nelze koupit, tu Mercedes-Benz nabízí až pro další výkonnostní stupně.
Asi víte, že Mercedes-Benz vybavil slabší motorizace zadní nápravou s torzní příčkou. Podvozek je ale odladěn velmi dobře a o tomto faktu absolutně nemáte tušení. Vůz neodskakuje a nehlučí, naopak se vůbec nenaklání a krásně kopíruje povrch silnice. Díky prodloužení rozvoru je auto celkově stabilnější než předchůdce a slušně potlačuje nedotáčivost. Při běžném ježdění je podvozek příjemně komfortní a ani ve městě vás nebude zbytečně trápit netlumenými rázy.
Auto se díky svým rozměrům vede po silnici naprosto intuitivně a ve městě se cítí jako doma. Pokud se pustíte za jeho hranice, tak potěší opravdu solidní odhlučnění a skvělá směrová stabilita v přímém směru. Skvěle funguje i na okreskách. Auto má velice tuhou karoserii a podvozek tak mohl zůstat poddajný, ale netrpí tím agilita vozu. Áčko nijak neznervózní ani na horším povrchu a vždy máte pocit absolutní kontroly. Hodně mě překvapilo, jak auto následuje předek. Jízdní projev nemá žádnou chybu a pokud bych opravdu hledal, bylo by to jen fádní řízení.
Základní provedení “Ačka” je velmi příjemné auto, kterému nic nechybí ani se střídmou výbavou. Bez AMG paketu a velkých kol je navíc mnohem komfortnější a vhodnější pro každodenní život. Motor je výborný, podvozek taktéž. Překousnout budete muset jen nešťastnou kulisu převodovky. Celkově jde ale o velmi povedené auto.
Plusy
– Bezkonkurenční interiér
– Prostornost
– Úsporný a příjemný motor
– Podvozek a komfort
– Vynikající odhlučnění
– Rozšířená realita a umělá inteligence
– Kvalita zpracování
– Vzhled a image
Mínusy
– Kulisa převodovky
– Fádní řízení
« Každý čtvrtý řidič sedl alespoň jednou za volant pod vlivem alkoholu Řidič rozbil na kousičky české Lamborghini při rychlosti 336 km/h »