Test Mercedes-AMG GT 53 4-Door Coupé
Sportovní divize AMG chrlí jednu zajímavou věc za druhou a po nádherných kupátkách a roadsterech řady GT přichází na trh i čtyřdveřová varianta, která se chystá jít pro skalp takového velikána, jakým Porsche Panamera bezesporu je. Máme tady tak čtyřdveřové coupé, které v sobě nese veškeré prvky šíleného DNA značky AMG. Je přesně tak divoké, nasupené a teatrálně přehnané, jak to máme všichni rádi.
Ujasněme si nejprve jednu věc. GT 4-Door se nepřekrývá s modelem CLS a není mu ani tolik podobné. AMG je širší, delší a proporčně daleko sportovnější a vyvážené. Troufám si říci, že se jedná o jedno z nejpřitažlivějších sportovních aut světa. Rozhodně si tak nebudou “krást” prodeje, cílí na úplně jinou klientelu a AMG nabízí mnohem purističtější zážitek z jízdy. Na první pohled tváři v tvář rozhodně nezapomenete.
4-Door totiž designově nevychází z menších GT, ale spíše si z nich bere designový základ a přidává aktuální zamračenost, kterou můžeme vidět na nové třídě A nebo CLS. Světla tohoto AMG jsou ještě ostřeji řezaná, maska chladiče větší, což platí i pro otvory v nárazníku. Pravé AMG nově poznáte podle masky chladiče s opačným žebrováním, jež autu mimořádně sluší a dále podtrhuje agresivní vzhled.
Pohled přímo zepředu odhalí opravdu mohutně rozšířené blatníky a fakt, že vůz stojí na platformě opravdového supersportu. Boční linie potěší čistotou, se kterou na ni navazuje splývavá záď. Zapomeňte na oteklý design původní Panamery, tady je to ještě o fous lepší než u té nové. Zezadu je pak podobnost k dvoudveřovému GT výraznější, zejména v grafice světlometů. Nechybí pořádný difuzor, tradiční obdélníkové koncovky výfuků nebo výsuvné křídlo.
Vzhled nového AMG GT 4-Door je také o praktičnosti a aerodynamice. Všechny varianty dostaly aktivní aerodynamický balíček, který zahrnuje přední nárazník se vzduchovou klapkou. Samozřejmostí je aktivní podvozek a verze s motory V8 disponují řiditelnou zadní nápravu, která v rychlostech pod 100 km/h natáčí zadní kola proti směru předních kol pro lepší manévrovatelnost a ve vyšších rychlostech ve stejném směru pro vyšší stabilitu. To AMG poprvé představilo u vozů GT C a GT R.
AMG hned od začátku připravilo čtyři varianty modelu AMG GT 4-Door. Základ nabídky tvoří řadový přeplňovaný šestiválec o výkonu 367 koní s označením AMG GT 43. Nad ním stojí výkonnější varianta tohoto motoru s výkonem 435 koní a označením AMG GT 53. V obou případech jde o mild-hybridní verzi s elektromotorem mezi motorem a převodovkou, který přidává 22 koní. Těsně pod vrcholem je k dispozici verze AMG GT 63 s výkonem 585 koní. Nejsilnější verze 63 S poskytuje výkon 639 koní. Všechny varianty jsou propojeny s inteligentním pohonem všech kol 4MATIC+ a devítistupňovou automatickou převodovkou. Poslední dvě verze 63 a 63 S rozeznáte především podle spodní části předního nárazníku, která má výraznější vstupy po stranách, kde jsou umístěné mezichladiče stlačeného vzduchu a pak také podle čtveřice hranatých koncovek výfuku. Ty jsou vyhrazené pouze pro varianty s osmiválcem.
Než se rozjedeme, ještě pár technických drobností – vůz má automatickou devítistupňovou převodovku AMG Speedshift MCT s “mokrou spojkou”, která posílá výkon na systém pohonu všech kol AMG 4Matic+. To plus na konci je klíčové, jedná se o pohon čistě vyvinutý divizí AMG. Auto je s ním hravé a stále vrtí zadečkem. Pokud vypnete trakci, umí ohromné powerslidy po všech kolech a je enormně efektivní. Při každé prudší akceleraci se tak efektně hrnete v čtyřkolovém powerslidu ven a jen nevěřícně kroutíte očima a volantem.
Testovaný model je tedy uprostřed nabídky, GT 53. Jde o jedním turbodmychadlem a jedním 48V elektrickým kompresorem přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec s výkonem 320 kW/435 koní. Točivý moment vrcholí hodnotou 520 Nm a přenáší se výhradně na všechna čtyři kola přes systém 4Matic+. Mezi motorem a devítistupňovou automatickou převodovkou (manuál v nabídce nebude) je navíc ještě pomocný elektromotor, který dodá dalších 22 koní a 250 Nm. AMG uvádí oficiální zrychlení na stovku za 4,5 sekundy, my jsme to během testování zvládli za 4,56 sekundy.
Více vám prozradí číslo zrychlení na 50 km/h. To jsme zvládli za 1,84 vteřiny a auto k tomu potřebovalo jen 13 metrů silnice. Neskutečné! Elektromotor totiž funguje nejlépe při rozjezdu z místa, nebo v nízkých otáčkách, kde zcela eliminuje prodlevu turbodmychadla a narovná křivku výkonu, která u spalovacích benzínových motorů vrcholí ve vyšších otáčkách, tam už se do toho opře šestiválec naplno. Nebudu vám nic nalhávat, akcelerace je jedním slovem brutální a po každém stisknutí pedálu plynu cítíte kopanec a okamžitý zátah. Je to silně návykové a upřímně, dost se mi tato technologie líbí a takovou budoucnost vítám s otevřenou náručí a úsměvem na tváři.
Každého milovníka sportovních aut potěší i samotný zvuk motoru. Řadový šestiválec je opravdu zvučnou jednotkou a jsem moc rád, že Mercedes našel k této koncepci cestu. Výfuková soustava od AMG navíc dokresluje projev motoru o patřičně hlasité prskání a burácení při odstavení plynu.
Ačkoliv tedy zní přítomnost elektromotoru ve vozech AMG hrozivě, jeho primárním účelem je minimalizovat zpoždění po sešlápnutí plynového pedálu, aby byla jeho odezva co nejostřejší! Elektromotor také roztáčí benzinový motor ve chvílích, kdy ho systém start/stop deaktivuje, slouží pak i jako startér. V případě, kdy benzinový motor běží, se naopak chová jako alternátor. Slouží však také ke snížení spotřeby paliva.
S takto výkonným autem není problém jezdit kolem 8 litrů kombinovaného provozu a pokud za to pořádně vezmete, řekne si AMG o nějakých 15. Velmi slušné. Má to tedy nějaké nevýhody? Pro někoho to může být přítomnost pohonu všech kol 4Matic+. Tady však pozor, plus v názvu znamená, že se jedná o pohon vyvinutý divizí AMG a ten má pramálo společného s tím klasickým od Mercedesu. Preferuje zadní nápravu v poměru 31:69, umí variabilně distribuovat točivý moment a nechybí mu tedy sportovní hravost. Druhým faktorem je váha, systém EQ Boost, kombinace pohonu a automatické převodovky samozřejmě něco váží. Toto Coupé konkrétně přes 2000 kilogramů.
V běžném režimu je auto tiché, pohodlné a luxusní. Přes nerovnosti se zvládá dostat s grácií a posádku příliš nenaklepe. Démon AMG se probudí až opustíte město, přepnete vůz do režimu Race a pošlete plyn k zemi. 4-Door vám dá nečekaně brutální podpásovku a vystřelí vpřed. Motor táhne od volnoběhu až k omezovači pořád stejně šíleně, pak se ozve rána z výfuku a vše začíná nanovo. Turbo díra je neznámý pojem. Nezklame vás ani převodovka, která bleskově střílí kvalt za kvaltem a reaguje okamžitě i na pokyny v manuálním režimu. V Race módu navíc převodovka pustí do omezovače a vůbec vám do toho nebude mluvit. Tady AMG udělalo kus poctivé práce. Trochu horší je to již tradičně s řízením, ale pořád se řadí k tomu lepšímu na trhu, i když více komunikativnosti by mu rozhodně prospělo.
Vůz je v zatáčkách ohromně rychlý a na výjezdu zábavný. Občas jsem odmítal uvěřit tomu, jakou rychlost umí generovat v oblouku a neztratit přitom adhezi. Podvozek přitom není nastavený tolik tvrdě jako u osmiválcové varianty. Díky tomu je GT 53 mnohem použitelnější i pro používání na denní bázi. Pokud vůz necháte v komfortním režimu a vypnete klapky výfuku, jde o velmi příjemnou limuzínu. Uvnitř je klid a pohoda. Podvozek si umí dobře poradit i s pražskými ulicemi.
Určitě čekáte nějakou stinnou stránku a pár drobností by se našlo. Prvně, auto je docela těžké. Druhým je interiér a teď mě nechápejte špatně, je špičkový s fantastickým zpracováním, ale také příliš podobný ostatním modelům značky. Je to v podstatě to samé, co ve třídě E a jediný odlišující prvek je masivní středový tunel, který dostal dotyková tlačítka s displeji. Pak také volant se dvěma otočnými ovladači navíc. Nový infotainment MBUX byste tady hledali marně.
AMG GT 4-Door je úchvatný stroj postavený podle té nejlepší receptury. Během let se legendární tuningová divize transformovala v technicky pokročilého rivala, který se neztratí ani na okruhu. Přitom nabízí luxus, denní použitelnost a drtivou dynamiku. Verze 53 pak dokonale kombinuje mild-hybridní systém k maximalizaci výkonu a efektivnosti auta, navíc přidává na denní použitelnosti a to ne na úkor zábavnosti.
Plusy
– Motor a dynamika
– Jízdní vlastnosti a grip
– Převodovka
– Design a image
– Tuhá karoserie
– Zpracování interiéru
– Pozice za volantem
– Pohon všech kol 4Matic+
– Univerzální schopnosti bez kompromisu
Minusy
– Nutná potřeba prodat ledvinu a okamžitě si auto pořídit
« Průměrná cena financovaných aut citelně vzrostla 1 ze 4 ojetých aut je poškozeno a s přetočeným tachometrem »