Test Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Elektromobil pro řidiče
Mercedes-Benz není na poli elektromobility rozhodně žádným nováčkem a svou divizi EQ již několik let doplňuje o každý model. EQE je tedy bateriovým ekvivalentem třídy E, ačkoliv se jedná o zcela jiné auto. Tomuto trendu se nevyhnula ani ikonická divize AMG, která byla v srdcích motoristů vždy spjata s burácením benzínových osmiválců nebo sametovou divokostí motorů V12. AMG je však v této disciplíně nováčkem a první vstupenkou do elektrické říše této divize je právě model AMG EQE 43 4MATIC.
Nad ním stojí výkonnější verze 53, ale ta není předmětem tohoto testu. EQE 43 tvoří vstupní bránu do světa elektrické sportovní jízdy s vozy značky Mercedes-AMG. Po sportovních hybridních modelech a zcela elektrických verzích AMG na základě platformy EVA2 (na které stojí právě i EQE) budou v nepříliš vzdálené budoucnosti následovat elektromobily vyvinuté výhradně značkou AMG. Jejich technickým základem bude nová platforma AMG.EA, vyvinutá kompletně v režii této značky.
Nový model Mercedes-AMG EQE nabízí sportovní koncept pohonu se dvěma elektromotory. Výkonný elektrický hnací řetězec (eATS) s jedním elektromotorem na přední a druhým na zadní nápravě poskytuje navíc zcela variabilní pohon všech kol, který optimálně přenáší hnací sílu na vozovku za všech provozních podmínek. Rozsah nabízených výkonů sahá od 350 kW v modelu EQE 43 4MATIC do 505 kW v modelu EQE 53 4MATIC+ s volitelnou sadou AMG DYNAMIC PLUS a funkcí Boost. Maximální točivý moment sahá od 858 do 1000 N.m.
Na přední a zadní nápravě jsou uloženy specifické synchronní elektromotory AMG s trvalými magnety. Jejich důsledná sportovní charakteristika je patrná již z údajů nejvyššího výkonu a točivého momentu. Elektromotory se kromě toho vyznačují optimální vyvážeností mezi nárůstem výkonu, účinností a akustickým komfortem. Elektromotory modelu EQE 43 4MATIC disponují specifickým nastavením a řízením AMG. U modelu EQE 53 4MATIC+ se používají specifické elektromotory AMG s novými vinutími a sadami plechových lamel, vyššími elektrickými proudy a specifickým invertorem. To umožňuje dosahovat vyšších otáček, a tím i vyššího výkonu, který stanovuje měřítka především z hlediska zrychlení a nejvyšší rychlosti.
Mimořádně výkonný je elektromotor na zadní nápravě díky šestifázové konstrukci, která je založena na dvou vinutích po třech fázích. Hlavním důvodem je šestifázová koncepce na základě dvou vinutí, z nichž každé pracuje se třemi fázemi. Statory se specificky řešeným vinutím vytvářejí mimořádně silné magnetické pole.
Dalším důležitým aspektem je koncept řízení provozní teploty, který počítá s vysokým zatížením, a umožňuje tak opakovaná zrychlení s trvale vysokým výkonem. Klíčovým prvkem této sofistikované konstrukce je přívod chladicí kapaliny také do hřídele rotoru, který je tím ochlazován. Dalšími specifickými chladicími prvky AMG v chladicím systému jsou speciální žebrování na statoru a nevšední struktura výstupků na invertoru, která je vyrobena z velmi odolného keramického materiálu. Vůz je navíc vybaven výměníkem tepla pro olej v převodovce, který je za jízdy nejen ochlazován, ale v případě potřeby i ohříván, čímž se zvyšuje hospodárnost i po studeném startu.
Nové elektromobily Mercedes-AMG EQE jsou vybaveny vysokovýkonnou sadou akumulátorů s jmenovitým napětím 328 V, vyráběnou s využitím nejmodernější lithium-iontové technologie. Vysokonapěťová sada akumulátorů nabízí využitelnou kapacitu 90,6 kWh a je sestavena z deseti modulů čítajících celkem 360 akumulátorových článků v tenkém fóliovém pouzdru. V jízdních režimech Sport a Sport+ klade důraz na sportovní výkony, v jízdním modu Comfort na dojezd.
Tato generace akumulátorů se vyznačuje vysokou hustotou energie, a navíc umožňuje vysoké nabíjecí výkony. Nová je také možnost aktualizovat systém řízení sady akumulátorů bezdrátovým přenosem dat na dálku, a zavádět tak vylepšení v průběhu celého životního cyklu vozu. V chemickém složení akumulátorových článků bylo dosaženo velkého pokroku z hlediska trvalé udržitelnosti. Podíl kobaltu klesl na 10 %. Optimalizovaný aktivní materiál je tvořen niklem, kobaltem a manganem v poměru 8:1:1.
Další předností nové generace akumulátorů jsou výrazně kratší doby nabíjení. Zásobník elektrické energie lze nabíjet na stejnosměrných rychlonabíjecích stanicích výkonem až 170 kW. V tomto případě je možné během pouhých 15 minut doplnit dostatek elektrické energie pro ujetí 180 km (WLTP). Díky palubní nabíječce mohou uživatelé komfortně nabíjet elektrifikované AMG doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích střídavým proudem o výkonu 11 kW nebo volitelně 22 kW. V závislosti na lokalitě se automaticky aktivují programy pro inteligentní nabíjení a funkce, které minimalizují zatížení akumulátorových článků při nabíjení, a zvyšují tak jeho účinnost.
Na zkrácení doby nabíjení se podílí také efektivní řízení provozní teploty. Je-li aktivována navigace s elektrickou inteligencí, bude sada akumulátorů za jízdy s předstihem vyhřívána nebo ochlazována, aby u nabíjecí zásuvky dosáhla optimální teploty pro rychlé nabíjení. Požadovaný rozsah optimální provozní teploty sady akumulátorů se udržuje pomocí chladicí soustavy s integrovaným přídavným topným tělesem PTC (Positive Temperature Coefficient).
Sada akumulátorů se vyznačuje také dlouhou životností. K tomu zásadně přispívá funkce ECO Charging. Inteligentní řízení snižuje zatížení akumulátorových článků při nabíjení, a zpomaluje tak přirozený proces jejich stárnutí. Výhodou pro zákazníky je rovněž funkce „přerušení nabíjení“. Proces nabíjení lze kdykoli přerušit a později například využít výhodnější tarif. Dlouhou životnost vysokonapěťových akumulátorů potvrzuje akumulátorový certifikát, který platí deset let nebo do ujetí 250 000 kilometrů.
Sadu akumulátorů lze nabíjet také účinným zpětným získáváním kinetické energie. Rekuperační výkon dosahuje až 260 kW. Řidič si může nastavit intenzitu rekuperace ve třech stupních páčkami na volantu. V závislosti na jízdní situaci může řidiče optimálně podporovat asistent ECO. V rekuperačních režimech D a D- je přitom možné ovládat vůz jedním pedálem a využívat kombinované brzdění až do úplného zastavení. V režimu DAuto dosahuje zpomalení až 5 m/s, z toho jsou 3 m/s způsobeny rekuperací (2 m/s přispívá vysokovýkonná brzdová soustava AMG). Pomocí volitelně dodávaného systému DRIVE PILOT může vůz automaticky zpomalovat spolu s rozpoznaným vpředu jedoucím vozidlem až do jeho zastavení, například na semaforech.
Hnací sílu elektromotorů přenáší na vozovku standardně dodávaný pohon všech kol AMG Performance 4MATIC se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu. Systém rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu plynule v závislosti na jízdní situaci.
V porovnání s mechanickým pohonem všech kol nabízí specifický elektrický systém ještě výrazně rychlejší reakce. Točivý moment je kontrolován 160krát za sekundu a v případě potřeby upravován. Rozdělování točivého momentu probíhá v závislosti na zvoleném jízdním režimu. V modu „Comfort“ je pozornost věnována maximální hospodárnosti, v nastaveních „Sport“ a „Sport+“ dostává při rozdělování hnací síly větší přednost zadní náprava v zájmu vyšší úrovně příčné dynamiky.
Podvozek AMG RIDE CONTROL+ se vzduchovým odpružením a adaptivními tlumiči disponuje čtyřprvkovou nápravou vpředu a zadní nápravou s prostorově umístěnými rameny. Podvozek je optimalizovány specifickými díly AMG od těhlic přes závěsná ramena až po příčné zkrutné stabilizátory s vyšší tuhostí. A v základních rysech odpovídají podvozkům modelů AMG EQS a AMG GT čtyřdveřové kupé, jejich nastavení však bylo přizpůsobeno modelu AMG EQE. Uložení pomocného rámu zadní nápravy ve skeletu karoserie je o 50 % tužší a má redukované vůle. Tím je zajištěn ještě bezprostřednější kontakt s vozovkou. Inženýři AMG komponenty náprav cíleně zdokonalili a nastavili tak, aby splňovaly mimořádné požadavky zákazníků AMG. To platí jak pro jízdní komfort, tak i pro jízdní dynamiku.
Adaptivní tlumiče používají dva ventily s možností omezování tlaku. Pomocí těchto plynule nastavitelných regulačních ventilů, umístěných mimo tlumič, lze ještě precizněji přizpůsobovat tlumicí sílu různým jízdním podmínkám a režimům. Jeden ventil má na starosti fázi roztahování tlumiče, tedy sílu, která vzniká při pohybu kola dolů, zatímco druhý ventil reguluje fázi stlačování tlumiče, kdy se kolo pohybuje vzhůru. Regulace fází stlačování a roztahování probíhá nezávisle na sobě. Tato technologie umožňuje na jedné straně zvýšení komfortu, na druhé straně může vůz dosahovat také ještě sportovnější jízdní dynamiky.
Řídicí jednotka systému pro regulaci podvozku přizpůsobuje na základě analýzy dat – dodávaných mimo jiné senzory zrychlení a pohybu kol – tlumicí sílu na jednotlivých kolech během několika milisekund v závislosti na jízdní situaci. Vývojáři AMG výrazně zvětšili rozsah mezi sportovním a komfortním nastavením, mimo jiné rozšířením prostoru mezi charakteristikami s maximální a minimální tlumicí sílou a ještě větší flexibilitou při utváření charakteristik. Vzhledem k použití dvou regulačních ventilů dokáže tlumič zajistit změny tlumicí síly v celém rozsahu propružení kola. Díky speciální konstrukci těchto ventilů reagují tlumiče rychle a citlivě na změny povrchu vozovky a jízdní stavy.
Inteligentní regulace světlé výšky ovlivňuje také hospodárnost, protože umožňuje lepší aerodynamiku a snižuje spotřebu elektrické energie. V jízdních režimech S a S+ přecházejí modely Mercedes-AMG EQE již od 0 km/h na nižší světlou výšku (-15 mm). V jízdním režimu C probíhá regulace světlé výšky v závislosti na rychlosti jízdy. Světlá výška se snižuje od 120 km/h a zvyšuje při poklesu rychlosti jízdy pod 80 km/h.
Mercedes-AMG EQE jsou standardně vybaveny řízením zadních kol. Úhel natočení zadních kol až o 3,6 stupňů přispívá k agilní ovladatelnosti. Souhra mezi řízením předních a zadních kol je koncipována tak, aby bylo při jízdě ve městě a na silnicích mimo město dosaženo agilních reakcí s malými ovládacími sílami na volantu. Při rychlosti méně než 60 km/h se zadní kola natáčejí opačným směrem než přední. Mercedes-AMG EQE se díky tomu snadno řídí a reaguje s mimořádnou obratností a agilitou. Řidič tuto výhodu ocení především při odbočování, rychlých změnách směru a při manévrování. Od rychlosti jízdy více než 60 km/h se zadní kola natáčejí stejným směrem jako přední. Tímto způsobem virtuálně prodlouženým rozvorem náprav se zvyšuje stabilita a bezpečnost jízdy ve vysokých rychlostech, při rychlých změnách jízdního pruhu nebo náhlých vyhýbacích manévrech.
Vysokovýkonná brzdová soustava AMG s šestipístkovými brzdovými třmeny a brzdovými kotouči o rozměrech 415 x 33 milimetrů na přední nápravě poskytuje prvotřídní hodnoty zpomalení při vysoké odolnosti a dlouhodobé zatížitelnosti. Na zadní nápravě pracují jednopístkové brzdové třmeny a brzdové kotouče s rozměry 378 x 22 milimetrů. Volitelná vysokovýkonná brzdová soustava AMG s keramickými kotouči používá vpředu ještě větší brzdové kotouče s rozměry 440 x 40 milimetrů (pouze ve spojení s 21“ koly). Dalším komponentem ze světa high-tech je inteligentní brzdový posilovač i-Booster, který zajišťuje maximálně efektivní kombinaci brzdění elektrickou rekuperací a hydraulickými brzdami. Systém i-Booster je speciálně nastaven s ohledem na požadavek typické charakteristiky brzdového pedálu ve vozech AMG a brzdové soustavy AMG. Tím jsou zaručeny autentické zážitky z jízdy.
Interiér je typický pro současnou evolucí mercedesů, ačkoliv i menší EQE může byt vybaveno Hyperscreenem představeného v modelu EQS. Jde o obří displeje napříč celou palubní deskou. My však v testu máme skromnější verzi s klasickým uspořádáním tak, jak ho známe ze současné Třídy S nebo C. Kvalitou a detaily stojí přesně na pomezí mezi těmito dvěma vozidly. Zpracování je perfektní, to platí i pro volbu materiálů.
Auto má nejen digitální přístrojový štít pod volantem, ale vlevo od něj místo středové konzoly obří tablet, skrze který se ovládají funkce vozu. Někomu to může vadit, dokonce jsem slyšel názory, že nový plovoucí tablet uprostřed palubní desky vypadá jako kopie Tesly. Design je čistě subjektivní záležitostí, tak si každý může utvořit svůj názor. Nicméně po funkční stránce je to krok dopředu. Dotykové ovládání je totiž primárním a nyní je systém krásně po ruce. Obří displej navíc obsahuje nejnovější generaci systému MBUX, který je v automobilovém světě naprostou špičkou. Rozhraní je logické, přehledné a systém je bleskově rychlý. Perfektní je i rozlišení a samotná grafika.
Řidič má před sebou ještě jednu velkou obrazovku za volantem. Opět patří k tomu nejlepšímu v automobilovém světe, jde plně konfigurovat a nabídne nepřeberné množství informací k zobrazení. Pokud i to by bylo málo, ještě je tady Head-Up displej. Dech mi vyrazilo ambientní nasvícení celého interiéru, které lze kombinovat po zónách, zvolit jakoukoli barvu a navíc je interaktivní a reaguje na vaši činnost ve voze nebo třeba na hudbu. Plně dotykový je i volant. Ano, volant. Ten přebírá dotykové plošky z třídy S. Tady však musím mírně kritizovat, protože na mě volant často nereagoval a ovládání je poměrně nešikovné.
Mercedes předpokládá, že uživatel si bude s autem povídat, tedy že většinu pokročilých funkcí bude ovládat hlasem. Zároveň je ale prostředí MBUX navrženo tak, aby vše řidič snadno našel a nemusel se na dotykovém displeji proklikávat spoustou obrazovek. I proto je displej mezi sedadly tak obří a zároveň je mírně natočen směrem k řidiči, aby na něj lépe viděl. Z hlediska odvádění pozornosti ale bude přeci jen nutné si trochu zvykat – displej je níž než u dosavadních modelů, kde „trůnil“ na vrcholu palubní desky. Ještě že tu jsou všichni ti elektroničtí andělé strážní.
Vyčerpávající popis, ale konečně se dostáváme k tomu, jak první plně elektrické AMG jezdí. Výkon “základního” modelu činí rovných 350 kW, tedy 476 koní a krouticí moment dosahuje hodnoty 858 Nm. Inu, není základní model, jako základní model. Je vám tedy asi jasné, že auto jede přímo pekelně. Ale pojďme hezky popořadě. V komfortním režimu je vůz krásně pohodlný a nerovnosti filtruje s grácií, i když jde cítit, že podvozek od AMG je naladěný spíše tuze. Není to však nic, s čím by se nedalo žít každý den. Na plynový pedál vůz reaguje okamžitě, nečekáte na žádné prodlevy turba nebo převodovky. Prostě klasický elektromobil. V interiéru je hrobové ticho, za což může i perfektní odhlučnění kabiny, Díky řízené zadní nápravě je vůz ve městě ukázkově manévrovatelný a velmi jednoduchý na řízení.
Vůz jsem bohužel testoval v půlce prosince, kdy panovaly tuhé mrazy pod deseti stupni, a tak bylo jasné, že reálná dojezd auta nevyzkouším. V tomto období se na jedno nabití dalo normálním předpisovým tempem ujet nějakých 200 kilometrů. Pokud na to člověk šlápl, baterie se vybíjela opravdu rychle. Horší to bylo i s dobíjením, protože v mrazech vůz nikdy nedosáhl maxima možného výkonu dobíjení. Spotřeba se navíc pohybovala někde mezi 30 a 35 kW/h. Ale to už je úděl elektromobility a kupci jsou s tím jistě seznámeni a smířeni. AMG tvrdí, že EQE stejně necílí na lidi hledající maximální možný dojezd, ale chtějí se za volantem bavit a být u toho lokálně bezemisní.
Nu což, zábava za volantem tady rozhodně nechybí. Stačí přepnout do sportovního režimu a AMG se naplno odváže a okamžitých elektrických 476 koní vám pěkně nakopou ledviny. Akcelerace je totiž jedním slovem drtivá. Vůz zrychlí na stovku za 4,2 vteřiny a může uhánět až 210 km/h, kde jej zastaví omezovač rychlosti. Není to však jen o rychlosti v přímce. Podvozek je totiž opravdu schopný a vůz skvěle funguje v zatáčkách i přes svou vyšší hmotnost. Je agilní, poslouchá na slovo a s chutí se vrhá do zatáček. Opravdu hezké svezení.
Zajímavostí také je, že modely AMG umožňují plnou deaktivaci stabilizačního systému a do řízení vám tedy nic nebude zasahovat. A jelikož venku panovala sněhová kalamita, jal jsem se to vyzkoušet. Elektromobil od AMG přeci musí umět pobavit i takovým tím dětinským způsobem, jakým jízdy dveřmi napřed je. Proto to přeci tolik milujeme. A světe div se, bateriové AMG kroužilo jeden powerslide za druhým. Díky motorům na obou nápravách, konstantnímu výkonu a inteligentnímu rozdělování točivého momentu se navíc jednalo o pořádnou zábavu. Spalovací auto by muselo mít “špéry” na obou nápravách, aby dosáhlo takto hladké přetáčivosti.
Takže ano, první pokus AMG o elektrické sportovní auto, tedy spíše sportovní sedan, dopadl skvěle. Není to vůz, který se honí za maximálním dojezdem, ale jde mu o potěšení z jízdy samotné a to je rozhodně zajímavý přístup. Jen takové auto musíte vyloženě chtít.
Plusy
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Příjemný komfort
– Absurdní dynamika
– Pohon všech kol
– Kvalita a zpracování interiéru
– Rozsáhlé možnosti individualizace a široká nabídka příplatkové výbavy
Minusy
– Stísněný interiér
– Příliš dotykové ovládání (i na volantu)
– Vysoká cena
– Průměrný dojezd a nabíjení
« Překupníci, soukromníci a dealeři zdražili, v bazarech ceny klesly Test Opel Corsa-e: Mistr kamufláže »