TEST Mercedes-AMG C63 S Coupé – Osmiválcové kladivo!
Nemůžu se ubránit pocitu, že Mercedes si vyměnil role se svým odvěkým rivalem BMW a každý nový produkt obou automobilek mě o tom přesvědčuje víc a víc. Nemyslím ale, že by v Mnichově stavěli špatná sportovní auta, ale pomalu se z nich vytrácí ta čistá orientace na řidiče a nezkrotná dravost. Mercedes zase nepřestal dělat nejlepší limuzíny světa a Třída S je pořád to nejlepší na segmentu, co si můžete pořídit. Jenže divize AMG, na rozdíl od té s přídomkem M, se nebojí stavit nasupené bestie, plnohodnotné supersporty, placky a nebo absurdně rychlé kombíky. Nabídnou vám vše, po čem vaše řidičské touhy touží a rozhodně nešetří na velikosti motorů. Osmiválec je samozřejmost! Neříkám, že šestiválec v M3 je slabý, výkonu má téměř stejně, ale objem a počet válců jsou nenahraditelné veličiny.
Za volantem céčkového coupé jsem si to připomenul ihned. Stačilo poprvé zadupnout plyn a pocítit ten nával točivého momentu, kopanec do zad a odstřelení za brutálního řevu vstříc další zatáčce. Přitom je to vše tak nenucené, intenzivní a okamžité. Žádné čekání na ideální otáčky nebo zbytečné trápení motoru, aby ze sebe vydal to nejlepší, ale jen neúnavný a sílící zátah. Osmiválec vám to naservíruje rovnou, jak se říká odspoda až do červeného! Ale to bych předbíhal.
AMG proměnilo kompaktní kupé v opravdovou bestii. Nechybí pořádné rozšíření, snížení a agresivní otvory v náraznících, zadní difuzor, odtrhová hrana a tradiční zdvojené hranaté koncovky výfuků. Vše dokresluje tmavě šedý matný lak a nádherná kola ukrývající červené třmeny brzd. Už standardní céčkové kupé řadím k nejhezčím vozům svého druhu a AMG ho dokázalo posunout ještě na úplně jinou úroveň. Má přesně to správné chladnokrevné charisma a dokonale vyvážené křivky. Taková M4 vedle něj vypadá jako puberťák, který se nemohl rozhodnout, co na sebe, a tak zkombinoval vše možné. Čistota designu a účelová brutalita v případě AMG funguje na výbornou.
Uvnitř se už tolik nešperkovalo – tříramenný AMG volant (který si za příplatek můžete pořídit do jakéhokoli mercedesu), karbonové dekory, plaketka, hodinky IWC a to je vlastně vše, zbytek je klasická třída C. Nejzásadnějším prvkem jsou sedadla a jedná se o jedny z nejlepších a nejhezčích sedadel, jaká v sériovém autě můžete nalézt. Vznikly ve spolupráci s výrobcem Recaro, ale AMG jim vetknulo naprosto fantastický design a špičkovou kvalitu obšití. Mimo to perfektně drží tělo a dá se v nich komfortně cestovat stovky kilometrů. Posed za volantem je tradičně výborný, nízký a krásně cítíte, co se s autem děje.
Na středovém tunelu, kolem ovladače command, se umístila hardware tlačítka ovládající tuhost aktivního podvozku AMG Ride Control, nastavení převodovky a klapek výfukového systému. Je to výborná věc, nemusíte klikat někam do menu, stačí stisknout tlačítka a máte nastaveno. Různé nastavení podvozku nebo převodovky jdou navíc kombinovat s libovolným jízdním režimem motoru. Můžete jet na ECO a mít otevřený výfuk, nejtužší podvozek a nebo naopak ve Sport+ ubrat tuhosti podvozku. Fantstické řešení.
Ano, zmínil jsem aktivní výfuk, testované C63 S bylo vybaveno příplatkovým systémem AMG Performance Exhaust, který uměl vyvolat biblickou apokalypsu na požádání. Po nastartování si auto zlověstně odplivlo a ustálilo se na burácivém volnoběhu. Každé přidání plynu znamená mocné zaburácení osmiválce a brutální rány z výfuků. Nejšílenější je to však s kvaltem pod plným plynem. Od nepravidelného hlubokého bručení se ve středu otáček začne ozývat pořádné burácení, které ve vysokém spektru přechází v absolutní zemětřesení. Nemůžu si pomoct, ale osmiválce od AMG znějí jako americké muslce cars.
BiTurbo o objemu rovných 4 litrů nabízí, v případě verze S, výkon celých 510 koní a monstrózních 700 Nm točivého momentu. Tato porce putuje na zadní kola pomocí dvouspojkové sedmistupňové převodovky AMG Speedshift. Mezi zadními koly zajišťuje zábavu aktivní diferenciál upravující svornost dle aktuální potřeby. Kupátko tak vystřeli na stovku za rovné 4 vteřiny a zastaví se na elektronicky omezených 250 km/h. Dynamika je naprosto dechberoucí, reálné představě možná pomůže sdělení, že z 80 na 120 to AMG zvládne za 1.9 vteřiny! Pokud nepomohlo, spokojte se s tvrzením, že to prostě jede jako nakopnuté!
Zadní kola ale stále bojují s trakcí a dost dobře si nedovedu představit jezdit s tímto monstrem na mokru. Už za slunečného dne chtěla zadní část opustit každou zatáčku napřed! Člověk musí s plynem hodně citlivě, 700 Nm je prostě brutální porce a trhá gumy bez lítosti. Jinak dostanete solidně přes hubu a budete rádi, když to ustojíte.
Na druhou stranu je to také obrovská zábava! Chce to rychlé ruce a ostré reakce. Zadek v driftu dost často mění úhel a dávkovatelnost výkonu není tak jednoduchá, jako třeba v konkurenční Alfě Giulia QV. C63 S prostě pořád letí na vlně šíleného točivého momentu a jeho zátah neutichá. Je to takový neposlušný chuligán, který vás chce neustále vytrestat. A to je dost podstatná část charakteru celého auta!
Je to totiž čistý boj o přežití a za každé okolnosti cítíte respekt, strach a obrovský příval adrenalinu. Musíte řídit, předvídat, přemýšlet a prát se o každý centimetr silnice. To už se dnes skoro nikde nevidí. Vše je o tom, že tento Mercedes řídíte jen a jen vy! Nádhera.
Samotný podvozek je skvěle vyvážený a má spoustu přilnavosti na přední nápravě. Pokud pracujete správně s plynem, dokáže být céčko extrémně rychlé i v zatáčkách. Tomu skvěle sekunduje strmé a komunikativní řízení, ve kterém přesně cítíte, co se děje s předními koly. Céčko navíc účinnost natočení upravuje dle aktuální rychlosti, a tak ve vysokých rychlostech je kontra otázkou pohybem zápěstí. Ano, má to i M4, ale ta ztratila veškerou zpětnou vazbu a cit. Převodovka AMG Speedshift je pak tou nejlépe řadící, jakou jsem v Mercedesech zažil. Její odezva je okamžitá a rychlost řazení ukázková.
Na klasické uskákané české silnici, ale budete mít plné ruce práce – auto dokonale kopíruje povrch a neztrácí kontakt kol, ale pořádně vás povodí mezi kolejemi a zatahá za volant. Neexistuje řízení jednou rukou, pouze pot, maximální soustředěnost a neustálé korekce volantem. Upřímně, zážitek z řízení se opravdu nejlépe přirovnává k plnohodnotnému závodnímu autu. Tak moc je C63 S interaktivní a naléhavé.
Jedinou zásadnější chybou je až přílišná tuhost podvozku. I v nejměkčím nastavení z vás vytřepe duši a na českých okreskách budete trpět. Ve městech pak ještě více. Z auta jde cítit dost nekompromisní zaměření, ale stojí to za to. Nicméně BMW je pro denní využívaní vhodnější. A vidíte, už jsme zase u toho. Nebylo to dřív naopak?
C63 S AMG je absolutní kladivo, které umí způsobit solidní zemětřesení a zvuk, který vydává se dá přirovnat k biblické apokalypse (mimochodem zní lépe než větší bráška GT R). 510 koní a brutálních 700 Nm jen na zadní nápravě umí přichystat pořádně horké chvilky. Auto pořád bojuje s trakcí a utíká do boku kdekoli a kdykoli. Takový nevychovaný chuligán se jen tak nevidí. Plný plyn chce nutnou dávku potlačení pudu sebezáchovy a zkušené ruce. Je to holý boj a neuvěřitelná zábava, jenže jakékoli pochybení nebo neuvážlivost a skončíte na první švestce. A přesně o tomto by sportovní auta měla být. O poctivé nutnosti je řídit, krotit a cítit respekt a adrenalin zároveň. Bravo do AMG, takových aut je v dnešní době minimum!
Plusy
– image a vzhled
– dynamika motoru
– jízdní vlastnosti
– ZVUK
– řízení
– převodovka
– sedadla
Mínusy
– občasné povrzávání interiéru
– horší komfort
« Problémy, před kterými varují jednotlivé kontrolky vašeho vozidla – některé znamenají okamžité zastavení a jiných se bát nemusíte. Diesel je opravdu na ústupu. Potvrzuje to statistika prodejů nových, ale i ojetých automobilů. »