IMG_8526

TEST Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD AT – To je vrchol!

10. 3. 2013 • Mazda, Novinky, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 80%

Podvozek: 85%

Zpracování: 70%

Praktičnost: 75%

Mazda ukázala co v ní je, CX-5 hledá konkurenta jen těžko

Verdikt:

Mazda se se svými prvky Skyactiv dostala na samou špici současných technologií. Motory s extrémně nízkými nebo naopak vysokými kompresními poměry, automatické převodovky a další vynálezy ji posunuli mezi elitu neprémiového segmentu vozidel. Do testu se nám tentokrát dostala plně vybavená Mazda CX-5 s nejvýkonnějším naftovým motorem a automatickou převodovkou. A od prvního okamžiku jsme se do ní zamilovali.

Exteriér
Japonským designérům se podařilo umně zkombinovat asijský dynamický design s evropskou usedlostí a výsledkem je ideálně tvarovaná karoserie. Říkaji mu Kodo a stejným směrem se vydala například nová Mazda 6. Není to ani možná trochu příliš divoký design korejských vozů který se za chvíli ohledí, ani nudná německá konfekce kterou potkáváte na silnicích v jednom kuse. Každý si v ní zkrátka najde to své podle vlastních preferencí.

cx5_4

Testovaný vůz výbavou opravdu nešetřil a na autě to bylo znát. Litá kola o průměru 19 palců působila velikostně tak akorát, optimálně vyplňovala podběhy a na jízdě se příliš neprojevovala. Okénka nejsou ani příliš malá, ani zbytečně veliká, v interiéru se cítíte příjemně ale zároveň máte dobrý výhled ven. Natáčecí bi-xenonové světlomety jsou automaticky spínané pokud je venku šero nebo tma, jinak se zapnou LED denní světla integrované do spodní hrany nárazníku. O ty jsem se v průběhu testu trochu bál, přeci jenom jsou kousek nad silnicí a v zimě člověk nikdy neví. A pozor si musí dát také při parkování k patníku. Mě osobně se také líbila stříbrná linka táhnoucí se mezi světlomety dolů pod logo výrobce. Něco podobného lze momentálně nalézt u více automobilek.

Zadní partie se také povedly, designérům nedošla invence po nakreslení předních částí jak se občas stává. Světla mají velikost tak akorát, zadní okno by mohlo být větší kvůli parkování. Nás konkrétně to ale nepálilo, testovaná CX-5 byla vybavena couvací kamerou i senzory. Nad zadním oknem je decentní spoiler z důvodu lepší aerodynamiky a autu dodává jakýsi sportovní šmrnc, stejně jako dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

Interiér
Interiér je oblast ve které japonské automobilky ty z evropy stále dotahují. Mazda CX-5 je toho jasným důkazem. Nenaleznete zde nic co by vás vyloženě urazilo, je tu ale pár detailů které byste u auta za skoro milion korun nečekali. Například místo u pravého kolena řidiče kde se setkává několik plastových dílů je zpracováno opravdu slabě. Další neobyklou věcí je vůle ve středovém panelu. Když za něj chytíte a pokusíte se s ním pohnout nejenom že se vám to podaří, celý tunel se hýbe s vůlí okolo jednoho centimetru. Je však nutno dodat že nikde nic nevrže ani při jízdě po rozbitých cestách. Vrchní díl palubní desky je z měkčených plastů, stejně jako vrch panelů dveří. Testovaný vůz byl vybaven světlým koženým interiérem, kromě sedadel byl tento materiál i na dveřních opěrkách což přispívalo k celkově příjemnému pobytu uvnitř. Pohodlí prospívaly i tlusté koberečky s delším vlasem.

cx5_3

Volant je potažen černou kůží a drží se opravdu velmi dobře. Má sportovně menší průměr a spoustu tlačítek. V těch se za chvíli vyznáte a zvládnete s nimi ovládat tempomat, rádio/navigaci a telefon. A co neumí volant, dotáhne do konce joystick na středové konzoli obsypaný dalšími tlačítky. Je kovový, působí poctivým dojmem a na rádio s navigací ani nemusíte sáhnout. Samotné rádio s integrovanou navigací působí značně aftermarketově a také se tak chová. Grafika je zastaralá a reakce jsou pomalé, tohle Mazdě moc nevyšlo. Jde o TomTom jednotku a příplácí se za ní pár tisíc, za víc ani nestojí. Audiosystém Bose je na tom ale přesně opačně. Hraje skvěle a vyváženě a dává tak zapomenout na slabší rádio. Díky audio vstupům přes USB s podporou iPodů nebo iPhonů nebo 3,5mm jack připojíte snad cokoliv co hraje.

Sedadla jsou pohodlná, to řidičovo elektricky nastavitelné a obě přední vyhřívaná. Vzadu je místa tak akorát pro dvě osoby, díky absenci střešního okna mají dostatek prostoru i nad hlavami. Do kufru o objemu 503 litrů už něco naložíte, kryje ho svinovací roletka. Po sklopení sedadel objem vzroste na 1620 litrů, jenom počítejte s vyšší nakládací hranou.

Jízda a Motor
Pod kapotu jsme dostali nejvýkonnější dieselový motor v nabídce spolu s automatickou převodovkou se šesti stupni. Motor sám o sobě je zajímavý velmi nízkým kompresním poměrem 14:1, což je mezi motory v této kategorii rarita. Z objemu 2,2 litru a dvojitého přeplňování se technikům z Hirošimy podařilo dostat 129 kW a 420 Nm. To vše ústí do akcelerace na 100 km/h za 9,4 vteřiny, o 0,6 vteřiny pomaleji než s manuální převodovkou. Automat vám to ale vynahradí perfektně hladkým řazením za všech jízdních režimů při zachování přijatelné spotřeby. Ta se v kombinovaním cyklu držela pod 8 litry na 100 kilometrů. První tři stupně jsou spíše kratší, zbylé tři potom natažené pro ekonomičtější jízdu. Na dálnici při 130 km/h točí motor asi 2400 otáček za minutu a vůbec o něm nevíte. Jediný hluk do interiéru proniká od zpětných zrcátek, větší rozměry jim ale odpustíte například při parkování.

cx5_2

O naše bezpečí a pohodlí se starala celá řada elektronických asistentů. Automatický stop/start systém, zde nazvaný i-stop fungoval bezchybně, obzvláště ve spojení s automatickou převodovkou. V menu palubního počítače vidíte i celkový čas strávený s vypnutým motorem. Asistent hlídající nechtěné opuštění jízdního pruhu vás netahá za volant, při překročení bílé čáry na vás ale zavrčí z reproduktorů až se napoprvé leknete. Ve výbavě byl i systém který dokáže zabránit kolizi do rychlosti 30 km/h, k praktickému vyzkoušení však nedošlo.

Jízda samotná je pohodlná na poměry SUV a velkých kol se zimními penumatikami. Popravdě jde o jedno z nejlépe řiditelných SUV mimo prémiový segment. V zatáčkách se příliš nenaklání, na České Dálnici z vás však zároveň nevytřese duši. Ve spojení se skvěle se držícím volantem a tuhým řízením vás jízda s ním bude i bavit, což se o všech vozech této kategorie říci nedá. Mazda zkrátka vždy podvozky uměla a CX-5 je toho důkazem.

Závěr
Mazda CX-5 je příjemným oživením v trochu zatuchlých vodách malých SUV. Jízdně a motoricky jde o špičku segmentu, cenově se však drží velmi nízko. Při srovnání s korejskou a celou evropskou konkurencí narazíte na zajímavé zjištění. CX-5 vychází mnohdy levněji než konkurence s horší výbavou, a to nemluvím jenom o prémiovém segmentu. Testovaný model atakoval hranici 900 000 korun, v základu potom zhruba 840 000 Kč. Je jasné, že v této specifikaci ho na silnicích moc neuvidíte, benzínové verze ale začínají už na půl milionu a i ty umí jezdit úsporně. I v základní výbavě toho dostanete opravdu spoustu. Hlavně však auto které špičkově funguje a s pověstnou mazdí kvalitou dlouho bude. Vysoký zájem zákazníků a dlouhé čekací lhůty do dokazují.

cx5_1

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Hladce řadící převodovka
  • Rozumná cenová politika
  • Povedený design exteriéru

Minusy

  • Detaily v interiéru
  • Navigační jednotka

Cena vozu v základní výbavě: 838 900,- Kč

Cena vozu v testované výbavě: 896 721,- Kč

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2191
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 129 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 2000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6,4 / 4,9 / 5,5
Emise CO2: 144
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 503/1620
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 495
Rozměr pneu: 225/55 R19

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz