mazda6 (31)

TEST Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 PS Kombi

22. 6. 2014 • Mazda, Novinky

Motor: 90%

převodovka: 90%

Podvozek: 90%

zpracování: 85%

Praktičnost: 90%

Silné naftové auto s bezkonkurenčním projevem a jízdními vlastnostmi na svém segmentu. Je radost ji řídit!

Verdikt:

Mazda 6 je novodobý pojem řidičského stroje a maximální zábavy za volantem na poli mainstreamových rodinných vozů. Osobně sem si ji zamiloval ve všech testovacích exponátech, které jsem měl možnost řídit a nyní přišla řada na nejsilnější dieselové biturbo s technologií Skyactiv-D a výkonem 175 koní. Jsem zvědavý, jak si s těžším dieselem a menším spektrem použitelných otáček poradí.

V případě mnou testovaného vozu se navíc jedná o rodinnou variantu kombi, jejíž padající linie střechy dodává autu krásnou boční siluetu. To, že je tento konkrétní exemplář kombík, znamená možná víc než by se mohlo zdát. Mazda se rozhodla obě karosářské verze pojmout zcela rozdílným způsobem. Zatímco sedanu ponechala břímě limuzíny s pořádnou dávkou místa na zadních sedačkách, wagon má roli typického rodinného kombi s velkým kufrem. O to se postaral rozvor, jehož hodnota u sedanu je 2830 mm, zatímco u kombi jen o 8 centimetrů menších 2750 mm. Výsledkem je tak méně místa vzadu a delší kufr o základním objemu 522 litrů. Po sklopení sedaček potom vzniká ložná plocha zcela dostačující k přespání a prostor o objemu 1648 litrů.

m61

Japonci nikdy interiérům příliš nehověli. O to víc se těším dovnitř vozu zjistit jak je to s tím teď již pověstným provedením nové Mazdy. Jsem překvapen. Ne, nejsem překvapen, jsem nadšen! Provedení interiéru je parádní, stejně jako jeho ergonomie. Sedačky, čalouněné velmi příjemným semišem na bočnicích, jsou pohodlné a zároveň tuhé na delší cesty. Volant pošitý příjemnou kůží má tlačítka multifunkce rozložena tak, že se nad tím musel někdo zamyslet a jako starý a dávno zapomenutý známý mi hned při pravém stehně trčí dlouhá páka mechanické ruční brzdy, dnes již tak málo vídaného prvku. Ani po delším zkoumání počáteční euforie nemá moc důvodů opadnout. Do kapes ve dveřích se přesně vejde 1,5 l PET lahev. Celá palubní deska je z měkčeného materiálu, ovládací prvky i dekory působí kvalitním a hodnotným dojmem. Drobné rozčarování způsobuje jen trochu vachrlatá středová konzola, která by jistě zasloužila kvalitnější provedení vzhledem ke zbytku.

Škoda je také na dnešní dobu velmi titěrného displeje infotaiment systému, umístěného do kapličky v palubní desce. Kvalitní displej s velkým rozlišením je obklopen tlačítky, která by na něm vůbec nemusela být. Displej by se tak mohl zhruba o 3 centimetry rámečku na každé straně zvětšit a být tak mnohem přehlednější a působit lépe. Koneckonců tlačítka po jeho obvodu využijete stejně jen v případě, rozhodnete-li se displej ovládat dotykově. A kdo by to dělal, když má přímo na středovém tunelu krásné hliníkové kolečko-joystick. Kde se v tomto případě opisovalo, je asi každému jasné… Naštve i přehrávání médií, kdy po každém startu začne Mazda přehrávat seznam skladem od první písničky. Drobnost, co leze strašně na nervy. 

m65

Nahazuji vznětový čtyřválec a hned chápu jakými technologiemi chtějí Japonci položit Němce na lopatky. Technologie Skyactiv-D, tedy jakýsi balíček technických vychytávek, používá výhradně motory s na diesel nezvykle nízkým kompresním poměrem. Japonští inženýři dokonce zašli tak daleko, že u benzínového dvoulitru a naftové 2.2 sjednotili kompresní poměr na 14:1. Výsledkem je mnohem klidnější chod i výkonová křivka motoru a hlavně údajně nižší spotřeba. Minimálně s prvními dvěma fakty nelze nesouhlasit. Klidný čtyřválec svojí dieselovou příslušnost nedává příliš najevo a místo klasického traktorového chodu, doprovázeného vibracemi a pazvuky přenášenými do kabiny se dočkáme jen klidného pobrumlavání, které si příliš nezadá s některými benzínovými kolegy.

A pak člověk pošle plyn k podlaze a motor zatáhne od volnoběhu celým spektrem až po červené pole bez jediné stagnace výkonu. Paráda! Tak lineární projev a chuť jít do otáček u dieselových motorů opravdu není standardem a Mazda v tomto směru naprosto deklasuje konkurenci. Je to jeden z nejlepších dieselových čtyřválců na trhu a to i ve srovnání s prémiovou německou konkurencí. Zátah 175 koní je výrazný a například pružné zrychlení je opravdu dobré. 175 koní a 420 Nm. točivého momentu prostě s autem hýbají se vší parádou. Fascinuje i skvělou reakcí na plyn a spotřebou. Bežně se vlezete dynamickou jízdou do 6 litrů. Nad 7 se podíváte už při opravdu ostré jízdě. Jistě, není to benzínová verze, která Mazdě 6 dodává ještě větší charakter a neodolatelný nádech staré školy, ale tento diesel je opravdu fantastický. A co jízdní vlastnosti?

m63

Těžší motor je na přední nápravě pochopitelně znát a nedotáčivost přichází dříve a trochu se oproti benzínové verzi zhoršila i ochota přenášet váhu v sérii zatáček, ale ve srovnán s ostatními vozy ve své třídě je Mazda 6 jízdně naprosto bezkonkurenční. Nedotáčivost i tak přichází opravdu pozdě a auto se s chutí vrhá do zatáčky a drží se stopy. Místo obligátního „zvuku zklamání“ a čumáku, letícího vstříc krajnici, drží auto do poslední chvíle stopu, aby se následně začalo plynule přetáčet! Taková charakteristika nejen, že sportovní radovánky nezamítá, ona k nim přímo vybízí. Při ubrání plynu umí utáhnout stopu hravou zadní nápravou a vykouzlí tak úsměv na tváři. Řízení je sice výrazně přeposilované, ale Mazda na něho reaguje rychle a dokonce v něm lze cítit podněty od kol. Převodovka má příjemně tuhý chod a dráhy jsou ideálně krátké, řazení tak dělá radost a baví. V současné době neexistuje přímá konkurence Mazdy 6, která by poskytla stejné jízdní schopnosti nebo dokonce jezdila lépe.

Když člověk zvolní tak mu Mazda 6 nabídne komfortní svezení i na velkých kolech. Podvozek žehlí cestu, rány do interiéru nepronikají a auto posádku rozmazluje příjemným interiérem. Motor je skvěle izolovaný a nepropouští žádné vibrace. Jediné na co si lze trochu stěžovat je odhlučnění podvozku, zejména podběhů. Pokud je mokro nebo je na cestě nepořádek, jde bouchání a hučení až příliš slyšet. Jinak je vše v naprostém pořádku.

m62

Jen z málo testovaných aut jsem byl tak překvapen, jako právě z nové Mazdy 6. Japonec se vydal dobýt Evropu a už teď můžu prohlásit, že s takovým přístupem bude dobývání hračka. Kombi a sedany s neokoukanými elegantními tvary zajistí pozornost, pokročilé a nutno říci že opravdu funkční technologie vše ostatní. Pokud rádi řídíte, je to ta nejlepší volba a mile rádi ji odpustíte, že nemá největší kufr a nejvíc místa na zadních sedadlech. Při každé jízdě vás potěší skvělými jízdními zážitky a vykouzlí úsměv na tváři.

 

Plusy:

  • výkonný a kultivovaný motor
  • převodovka
  • podvozek
  • zpracování
  • jízdní vlastnosti
  • vzhled
  • jízdní vlastnosti

Mínusy:

  • malý displej navigace
  • nedotažený středový tunel
  • odhlučnění podvozku
  • infoteinment systém

 

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D: technické údaje
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 2191 ccm
max. výkon 129 kW (175 k) při 4500 ot/min
max. točivý moment 420 N.m při 1800 – 3600 ot/min
max. rychlost 221 km/h
zrychlení 0 – 100 km/h 7,9 s
kombinovaná spotřeba 4,6 l/100km
cena testovaného modelu 814 300 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz