Test Mazda 3 Skyactiv-G150
Mazda jde už dlouhá léta proti proudu a staví si auta svým zcela osobitým způsobem. Benzínové motory jsou stále atmosféricky plněné a těch naftových má v nabídce poskromnu. Dlouho se také vyhýbala elektrifikaci, ale nová generace už disponuje mild-hybridním systémem. Také vždy stavila auta pro lidi, které baví řídit. Pýchou všech modelů jsou podvozky, komunikativní řízení a krátká a přesná kulisa manuální převodovky. Platí to i pro modely SUV. Nedávno jsem žasl nad tím, jak skvěle jezdí crossover CX-3.
Teď je tady už sedmá generace Mazdy 3 a také první vlaštovka nesoucí nové designové prvky a techniku. Nebudu přehánět, když řeknu, že se jedná o nejkrásnější hatchback současného trhu. Mezi unifikovanou šedí tvarů ostatních výrobců působí Mazda jako zjevení. Design je originální a velmi zajímavý. Na auto se můžete dívat dlouhé hodiny a vždy najdete úhel, který odkryje jinou perspektivu celku. Něco takového se jen tak nevidí. Základní tvar vozu je nekomplikovaný a jednolitý. Nenápadný reliéf nicméně rozehrává hru světla a odrazů, které jakoby splývají po plochách karoserie.
Výsledkem je silnější a přesvědčivější vyjádření vitality než u dosavadních modelů ztvárněných ve stylu Kodo. Přestože hatchback i sedan sdílejí společné modelové označení Mazda3, každý z nich má jiný charakter. Design hatchbacku je dynamičtější, zatímco sedan klade důraz na eleganci. Mazda se odvázala, a tak má nové auto velmi výrazné zadní LED svítilny se čtyřmi kruhy a pohledně seseknutou záď s masivním C sloupkem. (V nabídce se dále objevuje také Mazda 3 ve variantě sedan. Její zadní partie jsou však o něco konzervativnější.) Nechybí dvojice výfuků a elegantně zapuštěný střešní spojler, který je tu hlavně kvůli eliminaci víření vzduchu, čímž je snižována spotřeba paliva.
Uvnitř se toho změnilo také dost a Mazda zapracovala na kvalitě zpracování. Interiér je opravdu hezký a ergonomicky perfektní. Dominuje mu velký displej multimediálního systému, který má zajímavý tvar a je elegantně zapuštěný. Jeho grafika a celé rozhraní je nové a rychlejší. Stejně tak je modernizovaný i otočný ovladač u řadící páky. Celková kvalita materiálů je výborná a nechybí ani obšití palubní desky kůží. Na pohled velmi jednoduché ztvárnění, ale o to funkčnější. Kvituji, že Mazda nechala fyzická tlačítka pro ovládání ventilace. Trojka konečně dostala plnohodnotný head-up displej promítající údaje do čelního okna.
Posed je příjemně nízký, výhled z vozu perfektní a volant padne skvěle do ruky. To platí i pro fantastickou řadicí páku, která mí kulatou hlavici a pohybuje se velmi přesně po krátkých dráhách. Tak to má vypadat. Prostornost je dobrá, nicméně v tomto excelovat nebude, na trhu jsou prostornější konkurenti.
Paletu motorů tvoří nejmodernější jednotky SKYACTIV-X a SKYACTIV-G. Všem je společná plynulá a pohotová odezva ve všech provozních scénářích. Mazda 3 skutečně přijíždí na trh se zcela unikátní jednotkou, která kombinuje jak princip vznětového, tak princip zážehového spalování. Dvoulitrový motor o výkonu 137 kW/186 koní je totiž vznětový, ale spaluje benzin. K jeho zapálení dojde stlačením výbušné směsi ve válci, svíčka není zapotřebí. Motor je navíc přeplňovaný kompresorem a využívající mild-hybridní techniku.
Zbytek motorové palety je jasný. V nabídce je benzínový dvoulitr G s výkonem 90 kW (122 koní) a 110 kW (150 koní). Motory jsou standardně spřaženy se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. U nejsilnější motorizace s přídomkem X si můžete zvolit pohon všech kol s vektorováním točivého momentu.
Jedním z hlavních aspektů filozofie Mazdy je navrhovat automobily v první řadě s ohledem na řidiče. To vám bude tvrdit většina značek, ale jen některé to umí dodržet. Jsem rád, že Mazda to dokázala. Jezdil jsem už s benzínovou i naftovou motorizaci a s radostí v srdci můžu říct, že obě mají geniální podvozek, upovídané řízení a nechybí jim hravost. Ta benzínová, která je předmětem tohoto testu, je rozhodně o kus lepší díky lehčímu motoru nad přední nápravou a točivému charakteru.
Atmosféra má okamžité reakce na plyn a líbivý zvuk. Bude vás bavit ji točit do červeného pole a pracovat s řazením. Stará škola v moderním balení. Žijeme ale v době tvrdých restrikcí a ty platí pro všechny. Mazda tak musela svou starou atmosféru dost změnit. Motor se dočkal systému vypínání poloviny válců a hlavně kombinace s 24V mildhybridním systémem. Ten pomocí řetězem poháněného startérgenerátoru mění rekuperovanou brzdnou energii do té elektrické, kterou ukládá lithium-iontové baterii pro pozdější využití, jako pomoc spalovacímu motoru i pro potřeby elektrické sítě auta. Takto umí přidat při zrychlení 6 elektrických kW a 45 N.m. Spalovací dvoulitr v případě testovaného vozidla disponuje výkonem 150 koní a 213 N.m.
Nechybí ani filtr pevných částic. Motor je proti minulosti jemně utlumený a možná letargičtější. Chybí také výraznější zvukový projev. Pořád ale patří na špičku a díky velkému objemu nabízí i solidní kroutící moment převyšující tříválcovou konkurenci. Rychlost si však musíte zasloužit a jednotku točit a správně řadit, tedy pokud máte vůz vybavený manuální převodovkou. Já měl tentokráte v testu automat. Ten řeší nutnost vytáčení kickdownem a případným sportovním režimem, ve kterém motor nechá točit až k omezovači. Jen musíte počítat s tím, že obvykle šestistupňovému měničovému automatu chvilku trvá, než podřadí. Při plynulé jízdě převodovka funguje pěkně a její činnost většinou ani nezaznamenáte.
Dlouhodobý průměr činil 7,3 l/100 km, z najetých kilometrů měly převahu ty na normálních silnicích a ve městě. Řekl bych, že trojka s tímto motorem a automatickou převodovkou nebude mít problém držet dlouhodobou spotřebu mezi 6 až 8 l/100 km.
Největším pokladem je samotný podvozek. Mazda se s chutí vrhá do oblouku, kde se drží stopy. Uvolněte plyn a zadek přejde do decentního smyku. Tohle auto je fantasticky hravé. Kola navíc drží kontakt s vozovkou za všech okolností. Nečekejte žádnou zbytečnou tuhost, auto je naladěno přesně akorát. Ve městě je pohodlné, na okresce se sice naklání, ale drží kontakt. Trochu mi to připomíná stará Subaru.
Mazda však zpříjemnila i jiné aspekty a vylepšila odhlučnění, které u minulé generace nebylo zrovna nejlepší. Na palubě nyní panuje klid a neruší vás valivý hluk od podvozku. Zlepšil se i komfort odpružení a celé auto působí mnohem dospělejším dojmem. To plyne nejen z výborného zpracování a bohaté výbavy, ale také z mnohem lepších jízdních vlastností.
Co se týče cen, Mazda tradičně sází na poměrně přehledný ceník s jasně danými specifikacemi. Testované provedení tak dostanete jen v provedení Plus s bohatou standardní výbavou za akční částku 661.900 Kč. A připlatit si můžete jen za dvě kombinace paketů. Plus lak. Výbava je však bezkonkurenční. Nepřiplácí se za rádio s osmi reproduktory, navigační systém s podporou Apple CarPlay a Android Auto, zadní parkovací senzory, bezklíčové startování, 8,8palcový displej i head-up displej a adaptivní tempomat. Nechybí ani bohatá bezpečnostní výbava jako kolenní airbag, ale také systém nouzového brzdění spolu s detekcí chodců, umí hlídat rychlost, mrtvé úhly i jízdní pruhy, rozeznávat dopravní značky, automaticky přepínat dálková světla i sledovat řidičovu pozornost.
Plusy
– Dobře odhlučněný motor
– Atmosférický točivý motor
– Skvělé materiály uvnitř
– Komunikativní řízení
– Skvělé jízdní vlastnosti
– Bohatá základní výbava
– Zajímavý vzhled
Minusy
– Vyšší pořizovací cena
– Průměrný vnitřní prostor
– Omezený výhled ven
« Nový SEAT Ibiza se svěžím designem Test Hyundai i30 Fastback 1,5 T-GDi »