TEST Mazda 3 2.0i i-stop
Nejeden staromilec dnes prohlašuje, že moderní auta nejsou, co bývala. Že jejich supermoderní vychytávky dělají auto odtažité a vzpomíná na dobu, kdy sporťáky vozily pod kapotou velké atmosférické motory a kdy rychlé hatchbacky měly místo 1.4 turbo třeba například právě atmosférický 2.0. A pak je tu někdo, kdo tyto prosby vyslyšel, a tak vzešla Mazda 3. Možná jedno z posledních aut pro potěchu řidiče vůbec, přijíždí s dvoulitrovým benzínovým atmosférickým čtyřválcem, jehož jadrný projev je jako pohlazení na duši petrolheada. Ono totiž auto pro řidiče nemusí být nutně jen zbraň, která se vás snaží zabít svými čtyřmi stovkami koní na zadních kolech, ono může být i naprosto nenápadné, skoro by se dalo říci až přehlédnutelné.
Je tomu přesně tak. Nebýt obrovské tlamy chladiče na předním nárazníku, lemované led světly pro denní svícení, mohli by jste Mazdu 3 úplně snadno přehlédnout. Právě tento designový prvek je totiž asi tak to jediné, co ji odlišuje od zbytku svého rodu, vybaveného zpravidla malými benzínovými nebo úspornými naftovými motory. Nic dalšího nenapovídá, že by se mělo jednat o mrštný a rychlý sedan se stádečkem 150 koní pod kapotou.
Ani interiér vozu nevzbuzuje podezření, má sice krásný tříramenný sportovní volant, ale jinak panuje strohost typická pro vozy japonské výroby. Hned po usednutí za volant se však náhle cítíte jako doma. Pozice při řízení je výborná, vše perfektně padne do ruky, interiér je možná více stísněný než je zvykem, ale to patří k charakteru vozu. Vnitřní výbava je bohatá, odpovídá motorizaci a umístění modelu na trhu. Najdeme zde proto automatickou klimatizaci, multifunkční volant, palubní počítač, tempomat a několik dalších prvků. Zpracování kabiny je spíše na průměrné úrovni, ovšem to, co není v kvalitě, je dohnáno právě výbavou. Drobný nedostatek v interiéru by se dal vypozorovat v prostornosti sedadel, kdy hlavně cestující na zadních sedačkách nemají vždy tolik místa, kolik by potřebovali.
V Mazdě 3 jde hlavně a především o jízdu. Tady sedan segmentu C exceluje, spojení řidiče s předními koly je díky komunikativnímu řízení skvělé. Veškeré povely, které volantem uděláte, se přenášejí ihned na přední kola. Řízení je strmé a reaguje bezprostředně. Díky tomu je Mazda 3 na zakroucených okreskách zábavné sportovní náčiní. V zatáčkách poslouchá na slovo a díky nezávisle zavěšeným zadním kolům není nedotáčivá ani přes těžší motor. Jediný problém tak logicky nastává při výjezdech ze zatáček pod plynem, kdy předokolka přece jenom nemá potřebnou trakci. Zpětná vazba od podvozku dává přesně najevo, kde je limit a kdy už se s autem dostáváte na hranici adheze. V případě, že nebude naslouchat řeči auta je tu pro vás připravený ještě stabilizační systém. Ten ovšem zasahuje jen výjimečně. Na úkor sportovnosti auta je samozřejmě cestovní komfort cestujících. Od nerovností na silnici se do kabiny přenáší rázy, které jsou cítit i slyšet, naštěstí však podvozek není vysloveně tvrdý a tak třeba jízdu po městě zvládá poměrně s přehledem a statečně filtruje nerovnosti.
Kapitolou samotnou je motor. Kultivovanost benzínové jednotky je výborná – do 2500 otáček je sice motor lehce gumový a bez většího zátahu, za magickou hranicí tří tisíc se najednou všechno mění a motor neúnavně a plynule zabírá až k sedmi tisícům, kde zasahuje omezovač. Motor nezapře svůj původ v Mazdě MX-5, odkud původně pochází. Nastavení se sice změnilo, projev je nyní umírněnější než ve dvoumístném roadsteru, ale svůj potenciál si zachovává. Pokud tedy nebudete líní řadit a pohrajete si s řadící pákou tak, jak je třeba, odmění vás Mazda svojí mrštností a dynamickou akcelerací. Udávaná spotřeba 6,7 litru je vyhrazena spíše pro sváteční jezdce. Pokud vás auto bude bavit, budete se pohybovat spíše okolo devítilitrové hranice. To sice není málo, ale při zvážení výkonu, který motor poskytuje, je to adekvátní hodnota.
Za částku okolo 500 000 korun, tak dostanete výborné auto, které vám bude dávat spoustu radosti z jízdy. Vynikající motor vám způsobí úsměv od ucha k uchu, i když si za to nechá zaplatit větší spotřebou. Velké plus je výbava vozidla, do které se vejde snad vše, co vás může napadnout. Hůře už je na tom jízdní komfort – sportovnější nastavení podvozku o sobě dává dost znát a místa pro cestující ani pro zavazadla není příliš nazbyt. Pokud jste ovšem ochotni přejít tyto nedostatky a chcete auto, které budete řídit a které Vás bude bavit, Mazda 3 2.0 je přesně pro vás.
Plusy
- v mainstreamové produkci bezkonkurenční řazení
- přesné řízení
- pružný motor s rychlou odezvou
- dynamický podvozek s bezpečným chováním
Minusy
- rozdílná grafika a barvy displejů
- zbytečně složité ovládání tempomatu a palubního počítače
- místy nedomyšlená palubní elektronika
- omezený výběr variant pro sedan
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Mazda 3 2,0 i-stop |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1999 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 111 / 6200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 191 / 4500 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 212 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.1 / 5.3 / 6.7 |
Emise CO2: | 157 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 430 / - |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1328 / 492 |
Rozměr pneu: | 205/50 R17 |
« Turbo nebo atmosféru? Ohlédnutí za rokem 2012 Hyundai HCD-14, konkurence Audi A7? »