maserati-grecale-modena-2024-10

Test Maserati Grecale Modena: Král kompaktních SUV

28. 8. 2024 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Maserati, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

Verdikt:

Globální prodeje všech značek jsou živeny primárně vozidly kategorie SUV. Je to trend, který si žádná automobilka nemůže dovolit ignorovat, chce-li být komerčně úspěšná. Není tedy divu, že i Maserati přivedlo na trh již druhé SUV. Grecale slibuje vytříbený italský charakter, luxus a zároveň sportovní zážitky. To vše kombinované s notnou dávkou praktičnosti kompaktního SUV. Má očekávání jsou tedy velká. Dokáže je Grecale přenést do reality?

Rozměrově se nejedná o malé auto – jeho délka činí 4 847 milimetrů, šířka 1 979 mm a výška 1 667 mm. Rozvor pak dosahuje 2 901 mm. I když je Grecale zaměřené proti Porsche Macan, velikostně se blíží spíše Volkswagenu Touareg. Je tedy podstatně praktičtější a prostornější než zmíněné Porsche. Na první pohled to však nemusí být zřejmé, protože italský design je vynikající a Grecale se pyšní vyváženými proporcemi. Nechybí tradičně tvarovaná maska chladiče, rozkročený postoj a ikonické výdechy nad blatníky.

ggggggggggggg

Celkový design čerpá inspiraci ze supersportu MC20, což se projevuje podobně tvarovanými horizontálně umístěnými světlomety. Grecale má prostě sexy vzhled, který osloví mnohé. Uznávám, že design je subjektivní záležitost, takže vás odkazuji na galerii, kde si můžete vytvořit vlastní názor. Za mě je to jedno z nejkrásnějších SUV na světě.

Interiér se mi také velmi líbí. Je typicky italský a má svůj osobitý styl. Je pravda, že zpracování nedosahuje úrovně německé konkurence, což se týká i ergonomie, ale to tomuto vozu snadno odpustíte. Kabina je totiž jedinečným a originálním prostorem, kde budete rádi trávit čas. Použité materiály jsou kvalitní a interiér je plný krásných detailů. Italové se rozhodli zbavit kokpit tlačítek a celý vůz se ovládá prostřednictvím infotainmentu. Ten má netradiční design připomínající otevřenou knihu, kde horní a spodní displeje na sebe plynule navazují. Maserati zašlo dokonce tak daleko, že se přes tento systém ovládají i světlomety a dofuky sedadel.

maserati-grecale-modena-2024-41 maserati-grecale-modena-2024-45

Na ovládání si lze zvyknout. Grafika je povedená a odezva je solidní. Mezi displeji se nachází volič převodovky v podobě tlačítek. I když je to neobvyklé řešení, v praxi nijak nepřekáží. Pokud potřebujete při parkování rychle měnit směr jízdy, můžete použít pádla na volantu, která při nízké rychlosti fungují jako přepínače mezi jízdou vpřed a zpátečkou. Samotná pádla jsou nádherná, vyrobená z hliníku, velká a připevněná ke sloupku řízení, což je stále nejlepší možné umístění.

maserati-grecale-modena-2024-35 maserati-grecale-modena-2024-34

Velkorysé rozměry se odrážejí právě i tady v interiéru, který nabízí dostatek prostoru ve všech směrech. Zavazadlový prostor má kapacitu 535 litrů a i když není příliš široký, věřím, že většině potenciálních zákazníků bude svou velikostí a tvarem vyhovovat. Navíc potěší praktickými prvky, jako je elastický úchyt, háčky na tašky a možnost sklopení opěradel zadních sedadel přímo z kufru.

maserati-grecale-modena-2024-32

V testu mám prostřední motorizaci spalovacího Grecale (V nabídce je i elektromobil s označením Folgore), která nese přídomek Modena. To znamená, že pod kapotou je turbem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr doplněný o mild-hybridní technologii. Motor se může pochlubit nejen výkonem 330 koní, ale také točivým momentem 450 Nm, maximální rychlostí 240 km/h a zrychlením z nuly na sto za 5,3 sekundy. Tyto parametry jasně ukazují, že Grecale Modena rozhodně není žádný lenoch.

maserati-grecale-modena-2024-50

Motor je navíc velmi povedený. Ochotně se sbírá do otáček a i s poměrně těžkým autem (1,9 tuny) nemá příliš práce. V nízkých otáčkách jde cítit elektrická asistence a pak převezme otěže naplno čtyřválec. Pokud ho pořádně chytnete pod krkem, tak věřte, že nabídne opravdu adekvátní zátah, ale překvapivě i solidní zvukový doprovod. Na tom si ostatně Maserati zakládá a pořádný soundtrack nechybí ani tady.

Čtveřice koncovek výfuků je naladěna velmi dobře. Při přeřazení si umí i sympaticky zabublat. Okolí tedy jasně uslyší, že neřídíte SUV běžné automobilové konfekce. Důležité však je, že zvuk není přehnaný nebo umělý a působí vlastně zcela přirozeně. Maserati Grecale používá převodovky od firmy ZF, které patří k tomu vůbec nejlepšímu a nejspolehlivějšímu na trhu. K práci převodovky nemám žádné výhrady a funguje fantasticky.

maserati-grecale-modena-2024-55

Ještě více než motor, mě ale překvapil podvozek. Maserati využilo to nejlepší, co koncern nabízí, a postavilo Grecale na platformě Giorgio, kterou vyvinula Alfa Romeo. Modena je standardně vybavena podvozkem s adaptivními tlumiči a pohonem všech kol. V kombinaci s lehkým čtyřválcem nad přední nápravou se jedná o velmi mrštné auto.

Grecale exceluje na okreskách a rychlejších silnicích. Na SUV je výjimečně vyvážené a za volantem působí menším dojmem. Přední kola přesně reagují na řízení, které je na tak velké auto překvapivě strmé a citlivé. Grecale se s lehkostí vrhá do zatáček a nečekaně svižně mění směr. V zatáčkách navíc těží z pohonu všech kol, který výrazně preferuje zadní nápravu, což vám umožňuje s plynem ještě více podpořit vynikající ovladatelnost. Už dlouho jsem si ve velkém SUV tak dobře nezajezdil.

maserati-grecale-modena-2024-23

A pokud se zklidníte, oceníte komfort. Adaptivní podvozek je totiž i v kombinaci s jednadvacetipalcovými koly příkladně komfortní a poradí si i s nástrahy českých silnic. Upřímně, neznám žádné jiné SUV, které by tak adekvátně kombinovalo sportovní charakter s luxusem a komfortem. Naladění podvozku je jednoduše bravurní.

Nezastírám, že jsem od Maserati čekal hodně. Ale víte, jak to chodí. Přehnaná očekávání většinou doprovází zklamání. Naštěstí existují výjimky a Grecale dokonce předčilo veškerá očekávání. Je to italské auto se vším všudy a nechybí mu osobitost a neodolatelné charizma. V tomto případě navíc doplněno o fantastické řemeslné zpracování interiéru, bohatou výbavu a zcela vytříbené jízdní vlastnosti. K tomu všemu je navíc velmi praktické. Lepší SUV jen tak nenajdete, pokud vůbec.

maserati-grecale-modena-2024-11

Maserati Grecale Modena startuje na částce 75 400 eur bez DPH, což je v přepočtu a po připočtení DPH 2 256 650 Kč. Testovaný kousek s příplatkovou výbavou vychází na 2 705 560 Kč s DPH.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz