Test ojetiny Lincoln MKT: Ohromí luxusem, potěší jízdou a pobouří vzhledem
Přiznám se hned na začátku, nikdy jsem neřídil žádný Lincoln. Vlastně jsem jich za svůj život ani moc nepotkal, v naší republice je to absolutní exotika, což se třeba nedá říci o jeho hlavním rivalu Cadilac. Hned v úvodě je potřeba vysvětlit, že Lincoln v USA znamená tamní variantu Mercedesu, kdežto právě Cadilac můžeme přirovnat ke sportovnějšímu BMW nebo Jaguaru.
Značka založena už v roce 1917 a koupena impériem Ford o pět let později, dostala jméno po legendárním americkém prezidentovi Abrahamovi Lincolnovi a vždy se soustředila především na maximální luxus, komfort a majestátní design. Během času se ji Ford pokusil sloučit s Mercury, ale v roce 2012 ji opět navrátil vlastní identitu a nyní zastupuje jedinou luxusní značku v jeho portfoliu. Není na tom úplně špatně, loni se jim podařilo prodat přes 188 tisíc vozidel. Pro srovnání, Cadilac jich prodal 356 tisíc, ale ten těží ze širší nabídky a dostupnější cenové politiky.
Lincoln se v současnosti soustředí na klasické sedany, které zastupují modely Continental a menší MKZ. Zbytek nabídky tvoří už jen různé deriváty tolik oblíbených vozidel kategorie SUV. Nejlegendárnější a nejúspěšnější je model Navigator, který značka nedávno musela zdražit, protože se moc prodával. Lincolnu nejde o kvantitu prodejů, ale o image a výjimečnost značky, takže nechce být masovkou. Nejmenší crossover zastupuje model MKC, následuje větší MKX a ještě větší MKT. Brzy se ukáže nádherný Aviator, který bude absolutním vrcholem a také sportovně laděný Nautilus. Vozy kategorie coupé nebo cabrio v nabídce nenajdete.
V testu mám dnes, zapůjčené od AAA Auto, druhé největší SUV v nabídce, předfaceliftovou verzi modelu MKT a působí jako zjevení. Nevím kolik jich na našem území reálně je, ale rozhodně se vejdete do prstů jedné ruky, v počítání myslím. Design je poměrně ulítlý, snaží se šokovat a je něčím naprosto jiným, než na co jsme v Evropě zvyklí. Možná jej ale musí člověk nejprve pochopit a vcítit se do mentality bohatých Američanů. MKT má na první pohled vyzařovat noblesu, originalitu a jít proti davu. Má vás odlišit. To mu jde dobře, neminul jsem nikoho, komu by nespadla brada ať to byla emoce negativní nebo pozitivní. Nechám to na vás, ale než vůz odsoudíte, zkuste nebýt na chvíli konzerva z Evropy.
Teď ale fakta. Auto je obrovské, ačkoli to na fotkách nevypadá. Také je vysoké a dlouhé jako týden před výplatou. 5,3 metrů prosím pěkně. Také má rovné dva metry na šířku, prostě dinosaurus. To takový Navigator je ještě o třídu větší do všech stran. MKT tak v Evropě musíme zařadit po bok Audi Q7, Mercedesu GLS a tradičního Range Roveru. Toho velkého, ne jeho menších derivátů. Pořád vám to ale nedá představu, jak velké to auto opravdu je.
Lincoln je především o luxusu a komfortu, a tak uvnitř to podle toho i vypadá. Americké interiéry nechválím často, ale tady je vše v pořádku. Rozložení a provedení palubní desky odpovídá době vzniku (2010), takže ničím nešokuje a nevypadá příliš moderně. Materiály jsou však prvotřídní a potěší i dílenské zpracování. Dávka výbavy je však absolutní a nechybí zde vůbec nic – radarový tempomat, všechna sedadla v elektrice, odvětrávaná i vyhřívaná (všech 6!), infoteinment systém s velkou dotykovou obrazovkou, hlasové ovládání, elektrické nastavení volantu… no prostě vše, co od Lincolna očekáváte. Pro mě velké překvapení, opravdu je to hezké a kvalitní místo. Líbí se mi provedení a grafika budíků, skvělá ergonomie a perfektní věnec volantu. Po faceliftu navíc vypadá auto uvnitř i venku daleko lépe, mrkněte ke strejdovi Gůglů.
Ano, opravdu jsem zmínil 6 sedadel a to prosím plnohodnotných a za sebou jdoucích ve třech řadách. K té poslední se dostanete druhými dveřmi a tlačítkem na sedadle, které jej elektricky sklopí a odsune, aby jste mohli nastoupit úplně dozadu a i tam se uvelebí dospělý člověk. Holt, je to kus auta a jeho vnitřní prostor je v rámci evropských automobilů absolutně bezkonkurenční a nic na trhu se mu ani neblíží. Je to vlastně kříženec SUV a MPV v tom nejlepším slova smyslu, žádný paskvil.
Jak ale jezdí? Vůz stojí na platformě Ford D4 (vyvíjenou s Volvem) a mechaniku pak sdílí s Fordem Explorer a Flex. Nechybí ani jeho pokročilý pohon všech kol. Pod kapotou našeho macka tluče silný benzínový šestiválec 3,5l BiTurbo s výkonem 355 koní a krouťák 475 Nm. Auto váží 2,3 tuny a i tak je opravdu rychlé, až překvapivě moc. Tento kolos umí zrychlit na stovku za rovných 7 sekund a uhání až omezených 250 Km/h.
Motor mě ale překvapil svou výbušností, chutí po otáčkách, příjemným zvukem a odezvou na plyn. Rozhodně patří mezi ty nejlepší šestiválce, které jsem řídil. Při běžné jízdě naopak potěší absolutní kultivovaností a tichem na palubě. Za to může i skvělé odhlučnění kabiny od okolního vlivů, včetně aerodynamického a valivého hluku. Skvělá práce, přesně takto si představuji poctivé americké rodinné auto.
Jakmile si zvyknete na rozměry a získáte odhad, potěší vás překvapující agilita a manévrovatelnost. Jasně, fyziku neoklamete, ale MKT se řídí parádně a dokud nebude chtít zaparkovat, nenarazíte na problém. Podvozek je úžasně plavný, žehlí jakékoli nerovnosti a nebojí se ani zatáček. Dost mi to připomíná starší Mercedesy, přesně ty, které se ještě nesnažily být sportovní. Třeba taková třída S W220. Lincoln se jen nese krajinou a vy si připadáte jako na palubě luxusní jachty, zcela izolování od okolních ruchů a problému. Nebudete s ním chtít jezdit rychle, tohle auto je jako balzám na duši, uklidňuje a relaxuje vás. Bylo mi úplně jedno, že za sebou tahám 5 metrů zbytečných sedadel a prostoru, prostě jsem v něm jezdil rád i sám. Automatická šestistupňová převodovka (Ford 6F) pracuje zcela bezchybně a plynule. Spotřeba se po týdnu kombinované jízdy ustálila na 13 litrech, ale jde to i kolem 10 mimo město.
Když nad tím tak přemýšlím, je to jedno z nejkomfortnějších a nejpříjemnějších SUV, jaké jsem kdy řídil. A to prosím tuto třídu aut nemám příliš v lásce, většinou jsou to totiž nepohodlná a zbytečná auta, která neumí nic správně. Čest výjimkám z Británie. MKT je ideálním autem pro někoho, kdo opravdu potřebuje použitelné velké auto a potrpí si na extravaganci a luxusu. Kombinuje to nejlepší ze světa MPV a zvýšených vozů s pohonem všech kol. Takto to má vypadat.
« Test Mercedes-Benz CL 500 (C215): Vrchol starých dobrých časů Řádění kuny může stát až 350 000 Kč. Jak ji vyhnat a jak se pojistit? »