Test Lexusu RX 450h: Výjimečné SUV plné překvapení s jediným nedostatkem
Co vše dokáže nabídnout vysoce prémiové SUV od Lexusu? Dlouhodobé testování RH450 přineslo nečekaně pozitivní výsledky, které mu konkurenční vozy v dané kategorii mohou závidět.
Do recenze jsme si tentokrát vypůjčili ze skladových vozů společnosti AutoPalace opravdu zajímavý kousek. Už na první pohled dává svou vnější vizualitou Lexus RX 450h najevo, že se jedná o vysoce prémiový vůz. Snoubí se na něm výrazně moderní hranaté prvky s aerodynamickými oblými tvary a není divu, že se za vozem otáčí řada kolemjdoucích.
Skvěle dotažená moderna
Přední maska je přímo gigantická a jejího horizontální lišty mají v souhrnu rafinovaně plastický charakter. Přední LED světlomety připomínají rejnočí oči a dávají předku vozu spolu s průduchy na bocích nárazníku, ve kterých jsou umístěná mlhová světla, neokoukaný futuristický vzhled. Boční pohled zaujme výraznými prolisy v partii dveří, ale také příjemným lemováním blatníků a samozřejmě pro vůz typickým zužujícím se oknem směrem k zádi.
Zadní partie okouzluje tvarováním pátých dveří, vysokým nárazníkem a difuzorem, který k této zádi pasuje dokonale. Nechybí krásné výrazné světlomety ani decentní spojler nad oknem pátých dveří. Vynikající vizualitu tohoto Lexusu dokreslují úžasná 20ti palcová kola, který mají doslova luxusně řešené disky. V zásadě jsme na exteriéru vozu nenašli jediný bod, který by se nám tu nelíbil, což je naprostá fantazie
Luxusních materiálů přehršel
A co se týče interiéru, tak tady jsme byli už při prvním nástupu do vozu přímo nadšení. Jiné slovo, než luxusní je zde možné pro celkovou charakteristiku interiéru jen těžko použít. Už skladba použitých materiálů je tu na neskutečně vysoké úrovni. Kůže zde hraje velmi zásadní roli, a to v kombinaci s hliníkovými kouřovými prvky, kvalitními plasty a především s úžasným dřevěným dekorem. Ten je markantní na vnitřní straně dveří, na středové konzoli a především na volantu.
Ano, konkrétně volant má věnec nakombinovaný dílem ze dřeva a dílem z kůže, a s takovým provedením jsem se u žádného jiného vozu dosud nesetkal. Volant je tak nejen krásný, ale také se s ním skvěle pracuje. Snad až na moment, kdy máte zpocené ruce a ty vám po dřevě lehce kloužou. Celkově vynikající dojem z volantu dokresluje zpracování jeho multifunkčních tlačítek, která spolupracují s infotainmentem v kapličce za volantem přímo dokonale.
Výborná kaplička, slabší centrální displej
Samotné prvky v kapličce jsou dalším unikátem. Nacházíme zde analogové ukazatele (rychloměr, otáčkoměr, teplotu oleje a stav paliva v nádrži), kdy ovšem otáčkoměr dokáže změnit svoji vizualitu v momentu, kdy zvolíte jízdní režim Eco. Najednou sledujete kromě samotných hodnot otáček ještě energetický režim, ve kterém se právě pohybujete (Charge, Eco, Power). Moc pěkné a velmi netradiční řešení.
Centrální displej vozidla je na palubní desce sympaticky posazený, má široký, ale nižší formát a ovládá se pomocí joysticku umístěném na středové konzoli. Joystick s ovládacími tlačítky po stranách je velice citlivý a trvá celkem dlouho, než se s ním naučíte rychle a přesně systém vozidla ovládat. Musím říct, že třeba vzdáleně podobné řešení u BMW mi vyhovuje podstatně více. Také se mi nelíbí grafika a struktura ovládacího systému v rámci centrálního displeje. Je zbytečně složitá, nepřehledná a grafika je tu jako v o 10 let starším voze, což mi v tak povedeném SUV jako je Lexus RH450vůbec nedává smysl. Nevalnou grafikou zbytečně trpí například navigace, která ale jinak vede řidiče velmi dobře.
Sedačky s dvojí pamětí a vynikající odhlučnění
Zajímavou kapitolou jsou v tomto SUV také sedačky. Jsou to kožená, vysoce pohodlná křesílka s krásným prošíváním, které mají v přední části výborné elektronické polohování, jsou vyhřívané i ventilované, ale chybí jim boční vedení, což je škoda. Na druhou stranu ale mají obrovský benefit v tom, že jek řidičovo sedadlo, tak spolujezdcovo, nabízejí tři paměti pro napolohování. A to je další záležitost, se kterou jsem se v rámci testování vozů setkal poprvé a která se mi moc líbí.
Každopádně má tento interiér ještě další zásadní přednosti, a to velkou dávku prostoru a bohatou skladbu dobře řešených schránek a přihrádek (zajímavé jsou vyklápěcí kapsy ve dveřích a také prostor pro bezdrátové dobíjení telefonu) a navíc i vynikající odhlučnění. S vozem jsou tak velmi příjemné dlouhé jízdy i poslech hudby ze sound systému Mark Levinson, který hraje fantasticky. Ve voze během jízdy nic netlačí, nepřekáží a nic neirituje – tedy až na řešení centrálního displeje, respektive jeho grafiku a systém, jak už jsme zmínili.
Skvělá bezpečnost i průměrný objem kufru
Co ve voze oceňuji, to je rozhodně head up displej, který je přehledný a zobrazuje přesně to, co má (rychlost, povolená rychlost, navigace atd.), jen kompas bych si na něm odpustil. V životě jsem v žádném voze nepotřeboval v průběhu jízdy řešit, na jakou světovou stranu právě směřuji. Také chválím výhled z předního okna, který nijak neruší kapota motoru. Vidím z ní opticky jen asi 2 centimetry, a tak je zde rozhled po vozovce přímo vynikající.
O bezpečnost jízdy se starají výborně fungující jízdní asistenti, jako je hlídač jízdních pruhů, hlídač mrtvých úhlů, parkovací asistent, brzdový asistent, aktivní tempomat, nebo automatické zabrzdění v kopci. Zrcátka mají úžasně velký formát (jak boční, tak interiérové) a výhled je v nich vynikající.
Zavazadelník Lexusu RX 450h je výborně přístupný, má dobře řešený formát, ale jeho objem 539 litrů zrovna nepatří mezi největší v daném segmentu středně velkých SUV. Přivítal bych zde pro zavazadla ještě o dalších 100 litrů více.
Výborný tah a ještě lepší zvuk
Jestli je v něčem tento Lexus extra silný v kramflecích, tak rozhodně v kvalitě a komfortu jízdy. Náš testovaný model přináší kombinovanou motorizaci v podobě zážehového 3,5-litrového šestiválce s výkonem 193 kW a dvou elektromotorů (přední 123 kW a zadní 50 kW), díky čemuž tato čtyřkolka dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 vteřiny. Na čistou elektriku je možné jet až do rychlosti 60 km/h, kdy si vůz pomáhá elektropohonem do rozjezdů vozu. Na jakékoli jiné řekněme delší trasy využití elektromotorů v tomto voze nečekejte.
Každopádně má motorizace tohoto vozu krásný silný tah s akcelerací, před kterou se vůz jen drobně „nadechne“, což ale brzy zjistíte, že jízdu nikterak neruší. Kromě toho je součástí jízdy moc pěkná a výrazná zvuková kulisa motoru – samozřejmě v momentu, kdy nejedete čistě na elektropohon.
Řízení skvělé, spotřeba rovněž
Řízení je překvapivě čisté, volant příjemně citlivý a brzy pracují přímo dokonale efektivně. Vůz sedí v zatáčkách přímo výborně a ani žádné výrazné naklánění karoserie se zde nekoná. Během sportovní jízdy je cítit vyšší váha vozu (2 025 kg váha pohotovostní), ale také je znát ztuhnutí povozku, což je příjemné a dynamickou jízdu jsme si velmi dobře užili.
Podvozek je sám o sobě úžasně komfortní a velmi dobře smazává drobné nerovnosti pod koly, což na jednu stranu určitě potěší milovníky příjemně pohodlné jízdy, ale zase zklame fanoušky jízdy sportovní. A převodovka, tak ta pracuje doslova na jedničku – tak úžasně čistě a plynule. Jen samotný řadič mě úplně nenadchl. Jeho hranatost do ruky zrovna moc dobře nepadne.
Příjemná je rozhodně spotřeba Lexusu RX 450h, kterou jsme na okresních silnicích naměřili na hodnotě 8,5 litrů na 100 km a na dálnici pak na 10,5 litrech. V kombinaci jsme se dlouhodobě pohybovali na 9,4 litrech, což je podle mého názoru na takto koncipovaný těžší vůz velká paráda.
Výborně dotažené SUV
Z celkového pohledu je Lexus RX 450h úžasně komplexní vůz, který nabízí vynikající jízdní vlastnosti s velkou dávkou komfortu i zábavné sportovnosti v jednom. Je to krásné, vysoce moderně vyhlížejí SUV, které dokáže těšit luxusním provedením interiéru i řadou vnitřních přívětivých vychytávek.
Tenhle vůz je vysloveně koncipovaný na extra dlouhé cestování, kterému je nakloněn nejen dostatečný prostor v interiéru a extra pohodlné sedačky, ale také spotřeba. Kvalita řízení tohoto prémiového auta a bezpečnostní prvky rozhodně potvrzují genialitu jeho tvůrců. Děkuji touto cestou společnosti AutoPalace, že nám Lexus zapůjčila na otestování.
Lexus RX 450h přehledně:
Motor: vidlicový benzínový šestiválec s dvěma elektromotory
Objem: 3 456 ccm
Výkon motoru: 193 kW (262 koní)
Maximální točivý moment: 335 Nm
Převodovka: automatická
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Pohon: 4 x 4
Hmotnost (pohotovostní): 2 025 kg
Rozměry vozu: 4 890 mm (délka) x 1 895 mm (šířka) x 1 685 mm (výška)
Objem zavazadlového prostoru: 539 litrů
Uvedení do provozu: 2/2018
Nájezd: 71 500 km
Cena: 999 000 Kč
.
« 1 z 9 aut v České republice má stočené kilometry, ukazuje průzkum Test Subaru Legacy 3.0R Spec.B: Nejlepší auto, o kterém jste neslyšeli »