lexus-ux-2024-1

Test Lexus UX 300h AWD: Absolutní luxus a nízká spotřeba

26. 10. 2024 • Elektrifikované vozy, Lexus, Luxusní vozy, Novinky, Testy

hybridní pohon: 95%

převodovka: 90%

podvozek: 95%

zpracování: 100%

praktičnost: 75%

Verdikt:

Model Lexus UX patří mezi nejúspěšnější vozy značky. Není se čemu divit – kombinuje pověstnou kvalitu a design značky Lexus s praktickou karoserií, skvělými motorizacemi a především mimořádně příjemnými jízdními vlastnostmi. Pokud jste chtěli něco menšího do města, ale nebyli jste ochotni dělat kompromisy v kvalitě, výbavě ani luxusu, Lexus UX byl jasnou volbou. Nyní přichází jeho nová verze s označením 300h, která má razantně vylepšený pohon a jízdní dynamiku.

Pohon tohoto prémiového crossoveru zajišťuje vysoce účinná hybridní soustava s kombinovaným výkonem 146 kW (199 k), což představuje oproti předchozímu modelu UX 250h o 8 % vyšší výkon. Protože inženýři Lexusu kladou důraz nejen na skvělou spotřebu, ale také na radost z jízdy, nový pohon vám jí poskytne více, a to nejen díky vyššímu výkonu. Hlavním zdrojem lepšího zážitku z jízdy je pátá generace hybridního systému. Namísto baterie NiMH s 180 články nyní využívá efektivnější a lehčí Li-ion baterii s 60 články. Zrychlení z 0 na 100 km/h se u verze s pohonem předních kol zkrátilo z 8,5 na 8,1 sekundy.

lexus-ux-2024-16

K dispozici je také pohon všech kol e-Four, kde přední kola pohání již zmíněný hybridní pohon a zadní pohání elektromotor. Ten ve verzi UX 300h výrazně zesílil. Jeho výkon se zvýšil z předchozích 5,3 kW (7 k) na 30 kW (41 k). To znamená, že verze s pohonem e-Four dosahuje ještě lepšího zrychlení – z 8,7 na 7,9 sekundy! I při zlepšení dynamiky byla zachována co nejpříznivější spotřeba. Ta se nakonec podařila snížit o 12 % ve srovnání s UX 250h. Model s předním pohonem má podle metodiky WLTP normovanou spotřebu pouze 4,7–5,0 l/100 km, zatímco verze e-Four dosahuje 5,0–5,4 l/100 km. To jsou vzhledem k vysokému výkonu mimořádně dobré hodnoty!

Kromě pohonné jednotky se inženýři zaměřili také na nastavení již tak oceňovaného podvozku. Nový model se vyznačuje menšími náklony karoserie v zatáčkách, menším ponořením přední části při prudkém brzdění a vyšší stabilitou na nerovném povrchu. Úpravami prošlo i nastavení systému e-Four, který ještě aktivněji ovlivňuje stabilitu a dynamické vlastnosti vozu v zatáčkách přerozdělováním točivého momentu mezi nápravami. To vše podporuje tužší karoserie, která získala pevnější výztuhu nad předním chladičem a vyztužené víko kufru.

lexus-ux-2024-27

Designově je to tradiční Lexus na první pohled. Ostré linie a obří maska plná lomů a křivek. Na zádi najdeme tenká světla s linií přes celý kufr. Ta je opravdu celá světelná a v noci to vypadá úžasně. V kombinaci s exkluzivní měděnou barvou se jednalo o opravdu nepřehlédnutelné auto. Výsledný vzhled si můžete zhodnotit sami v galerii pod článkem, za sebe ale tento Lexus kvituji a myslím si, že se jedná o nejpřitažlivější auto na svém segmentu.

Interiér je pak bez debat na absolutní špičce, na který se zmíněná konkurence nechytá. Lexus si zakládá na prvotřídním dílenském zpracování a výběru materiálů. UX není výjimkou a i tady je vše špičkové. Tlustý věnec volantu krásně padne do rukou a při jízdě se zde cítíte velmi dobře. Samotná kultivovanost a odhlučněná je také na špičce.

lexus-ux-2024-14

Vylepšený model zahrnuje také změny v oblasti interiéru, komfortu a praktičnosti. Na přání je k dispozici plně digitální 12,3palcový přístrojový štít, jehož vzhled se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu a který si řidič může přizpůsobit podle svých potřeb. Modernizací prošel i standardní 8palcový dotykový displej a konečně je pryč neoblíbený touchpad. Infotainment je přebrán z vyšších modelových řad a funguje brilantně.

Model UX 300h v tomto ohledu potěší také novou pískovou barvou interiéru. Toto provedení je plně udržitelné, využívá veganskou kůži a vysoce kvalitní recyklované materiály. Na poli bezpečnosti přibyl systém sledování řidiče, který v případě zdravotních potíží dokáže automaticky zastavit na krajnici a zapnout výstražná světla.

lexus-ux-2024-15

Nejnovější varianta bezpečnostního balíčku Lexus Safety System+ obsahuje dvě nové funkce. Proaktivní asistent jízdy pomocí přední kamery vozidla dokáže při nižších rychlostech ve městě rozpoznat rizika v podobě zaparkovaných vozidel, cyklistů či chodců, kteří se chystají vstoupit do vozovky nebo jdou po krajnici. Systém varování před nárazem zezadu se aktivuje při vysokých rychlostech, pokud hrozí nebezpečí nárazu zezadu jedoucího vozidla. Další doplňková funkce, asistent bezpečného vystupování, pomáhá předejít kolizi s vozidly přicházejícími zezadu při otevírání dveří a vystupování.

Moderní novinkou je i možnost použití mobilního telefonu místo klasického klíče. Díky funkci digitálního klíče odemknete a nastartujete vozidlo pomocí smartphonu. V aplikaci můžete autorizovat až pět osob, což usnadní sdílení vozu.

lexus-ux-2024-21

Nový Lexus UX 300h s výkonem 199 koní a pohonem všech kol nyní překonává svého předchůdce UX 250h o solidních 8 % výkonu navíc. Tohoto zlepšení bylo dosaženo díky použití páté generace hybridního systému, v němž původní NiMH baterii s 180 články a napětím 216 V nahradila efektivnější lithium-iontová baterie s 60 články a napětím 222 V. Jízda s UX 300h je příjemná a potěšil mě sportovní projev podvozku v zatáčkách. S hmotností pod 1,6 tuny přináší model výhody pro dynamičtější jízdu a větší radost za volantem.

lexus-ux-2024-7

V praxi funguje tento složitý systém velmi příjemně a komplexně. Výkonu je akorát a nemusíte se bát ani ostřejšího předjíždění nebo svezení se na oblíbené silnici. Kultivovanost je výborná a o připojení spalovacího motoru nevíte, dokud nezačnete tlačit na pilu. Pak se ozvou typicky zvýšené otáčky, ale virtuální stupně planetové převodovky tento nešvar silně potlačí.

Spotřeba je jasným argumentem, kombinovaně není problém jezdit do 5 litrů i s častými dynamickými nároky. Ve městě to jde ještě za méně. Při sportovnějším tempu a častých rychlejších dálničních přesunech vzroste spotřeba na 7,4 l na 100 km. Více už Lexus UX 300h spotřebuje jen zřídka. Je však dobré myslet na kapacitu palivové nádrže, která je pouze 40 litrů, což při vyšších dynamických nárocích výrazně omezuje dojezd.

lexus-ux-2024-8

Překvapil mě podvozek a jeho vyvážení a agilita. V kombinaci s příjemně strmým řízením se jedná o svižného společníka, který se nebojí následovat volant a ochotně se skládá do oblouku. Přitom všem si ale zachovává to nejdůležitější – absolutní komfort. O příčných nerovnostech nevíte a tento Lexus narovnává české silnice s grácií sobě vlastní.

Upřímně, tento druh aut (rozuměj malý crossover) jsem nikdy příliš v oblibě neměl, protože nedokázala nic dělat pořádně. UX je však jeden z mála, který tuto kombinaci zvládá na výbornou.

Plusy

– Vzhled a image
– Hybridní systém 5. generace
– Výtečný interiér
– Výborné jízdní vlastnosti
– Komfort a odhlučnění
– Nízká spotřeba
– Pohon všech kol

Mínusy

– Méně prostoru vzadu
– Ambiciózní cenovka

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz