Test Lexus UX 250h 2WD F Sport
Konečně přišel den, na kterým jsem se hrozně dlouho těšila. Při týdenním testování jsem si mohla vyzkoušet Lexus, a tak jsem o úterním dopoledni neváhala a vyrazila pro auto. Po vyřízení formalit na pobočce, mi byl předán bílý Lexus UX. Hned, jak jsem si do něj sedla, jsem věděla, že se mi po týdnu bude jen těžko opouštět. Snadno si na něj zvyknete a jízda s ním se pro vás stane nebezpečně návyková, a to i přesto, že se jedná o hybridní stroj, který ne každý řidič uznává. Asi neví, o co přichází.
Nejmenší vůz automobilky Lexus byl světu předveden teprve v březnu 2018 a nahrazuje svého bratříčka CT, avšak v mnoha ohledech je mnohem vyspělejší a lepší. Není velkou neznámou, že na autě pracovala žena. Na vytvoření malého crossoveru se podílela šéfkontruktérka Chika Kako. Říká se tedy, že vůz je primárně určen jen pro ženy, ale myslím si, že svým vzhledem a hlavně jízdními vlastnostmi zaujme nejednoho muže. Pojďme tedy vyjet do klidnějších krajin a auto si pořádně prohlédnout.
Co vás na první pohled zaujme je robustní agresivní maska, která vypadá jakoby projela tisící nabroušenými noži a u toho si držela stále svůj šarm a charisma. To je pro Lexus typické, být jedinečný a nezaměnitelný s něčím jiným. Světla denního svícení s motivem hrotu šípu nad světlomety zdůrazňují světelný podpis Lexus ve tvaru písmene „L“. Stejně tak na zadní straně vás čeká překvapení. Naleznete tu souměrnou linii světla, která v noci opravdu celá svítí, a tak budete nepřehlédnutelní. Trochu mi to připomnělo cyclonskou bitevní stíhačku ze seriálu Battlestar Galactica, jen s tím rozdílem, že jim svítila přední část stíhačky. Opět nechybí světelný podpis. V Lexusu si na detaily prostě potrpí.
Testovaný vůz byl ve výbavě F Sport, což se podepisuje na výraznějších ostrých hranách celé karosérie. Robustní mřížka chladiče v černém provedení Jet Black si vyžádala mnoho měsíců usilovné práce na počítačích, aby vypadala tak, jak vypadá. Prahové lišty jsou zhotoveny z broušeného hliníku a opatřeny klasicky logem Lexus. Hliníkové pedály dodávají dojem motoristického sportu. Verze F Sport se také může pyšnit adaptivním odpružením, které se běžně montuje do sportovních modelů LC. Stejně tak v UX můžete naleznout anatomická sedadla podobná těm jako už zmíněného LC.
A co interiér? Boží! Vrchol všeho co jste si do teď představovali v nejdivočejších snech. V Lexusu si vždy zakládali na kvalitním zpracování materiálu i celého interiéru. Kokpit je zaměřený na řidiče. Dokonalost zpracování můžete spatřit i na obšité palubní desce. Ani u nejmenšího UX nepřijdete o posuvný mechanický displej schovaný v kulatém budíku za volantem. Co ale bylo pro mě ještě víc boží byl ovladač multimédií, který tak přirozeně navazoval na loketní opěrku.
Stačilo si položit ruku a všech pět prstů padlo přesně a intuitivně na správná místa, kterými jste mohli ovládat multimediální systém. Přístrojová deska je navržena, tak aby co nejméně rozptylovala řidiče. Sázka na jednoduchost a jistotu se v tomto okamžiku vyplácí. Analogové hodiny byly převzaty z modelu LS a jak už to u této společnosti bývá, můžete vytáhnout svá stará a oblíbená alba na CD, protože si je konečně máte, kde přehrát.
Jediný malý problém budete možná spatřovat v dotykovém touchpadu, o kterém se napsali už stovky komentářů. Naštěstí si kritiku bere společnost k srdci a stále systém zdokonaluje. Avšak zatím v ostrém provozu budete občas přicházet o nervy, tak jako já. Přestože jsem se s vozidlem za týden zcela zžila a už jsem si myslela, že jsem na celý touchpad vyzrála, jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistila, že ne. Asi to chce více zvyku a čokolády.
Co se týká samotných sedadel, ty jsou maximálně pohodlná a anatomická. Tělo drží perfektně tam, kde májí a navíc vás z nich nebolí záda. Můj testovací vůz byl laděn do červenočerné a krásně to prozářilo celý interiér, který působil ještě luxusnějším dojmem než byl. Ručně obšitý volant taktéž padl do ruky perfektně a bude se vám radost s ním točit. Velkou výhodou také je, že máte z vozidla skvělý výhled ven a to také díky vyššímu posedu v autě. Zavazadlový prostor nepatří k těm největším, avšak je to v důsledku ukrytí baterií ve vozidle. Spokojit se tak musíte s 334 litry, avšak po sklopení zadních sedaček snadno převezete i kolo.
Nebudete se muset ani bát o svou bezpečnost. Sedíte totiž v jednom z nejbezpečnějších aut na světě. Všechny modely UX jsou vybaveny bezpečnostním systémem Lexus Safety System+ , který vám snadno pomůže předcházet nejčastějším kolizím na silnicích, jako jen například srážka s chodcem nebo opuštění jízdního pruhu. Sledování mrtvého úhlu je tak už samozřejmostí. UX je také vybaveno automatickými dálkovými světly, které v noci detekují vpředu jedoucí vozidla a neoslňují je. Skvělá vychytávka je také osvětlení bočního úhlu například při blikání, ne jen tedy při zatáčení. Někteří jedinci, kteří neposedí pět minut bez telefonu, jistě ocení i systém automatického nouzového brzdění.
Jak už bylo řečeno, jedná se o hybridní stroj. Je tedy vybaven samodobíjecím plně hybridním systémem pohonu čtvrté generace, a současně také čtyřválcovým zážehovým motorem M2OA-FXS-14 o objemu 2 litrů. Jedná se tak o nejhospodárnější pohonnou jednotku, kterou kdy firma Lexus vyrobila. Zážehový motor také využívá řadu pokrokových technologií, jako jsou laserem opracovaná sedla sacích ventilů a vysoký kompresní poměr 13:1 nebo také technologie vstřikování paliva D4-S kombinující přímé vstřikování se sekundárním vstřikováním paliva do sacích kanálů pro dosažení vysokorychlostního spalování.
Tato kombinace motorů disponuje celkovým výkonem 178 koní. Vůz je tedy vpředu osazen 109k elektromotorem, který poskytuje 202Nm. Vzhledem k charakteristice elektromotoru je tato číslovka dostupné téměř hned, jakmile sešlápnete plyn. V naší verzi 4×4 E-Four – tedy pohonem na všechny čtyři kola – si pomáhá malý indukční elektromotor, který je namontován na zadní nápravě a disponuje tak výkonem o 5kW. U hybridních verzí automobilů je výkon vždy přenášen na kola pomocí power split device, tedy planetové převodovky s lineárně proměnným převodem.
Převodové ústrojí zahrnuje tedy bezestupňovou převodovku e-CVT. Není proto divu, že se i spotřeba pohybuje na velmi dobré úrovni. Běžně budete jezdit za 4 až 5 litrů, a to nejen ve městě, ale také vyjedete-li na delší vzdálenost. I když nutno podotknout, že jakmile otočíte rafinovaným ovladačem režimů do polohy sport, spotřeba se možná zvýší až na 6 litrů, ale stále to jsou zanedbatelná čísla. Vzhledem k tomu, jak skvěle auto jezdí a jakou má spotřebu, mají konkurenční vozy co dohánět.
Co dalšího se vám na vozidle bude líbit, je odhlučnění. Dovolím si tvrdit, že je přímo dokonalé. Znáte ten pocit, když jedete po dálnici a hluk je tak obrovský, že ani raději nezačínáte konverzační téma se svým spolucestujícím, protože by následovalo samé: Co? Co jsi říkal? Tak přesně to se vám s UX nestane. Auto je tak tiché a pohlcuje veškerý nevhodný hluk, který by vás mohl rušit. Při 130 kilometrech v hodině si přijdete dle hluku, že jedete 50 kilometrů za hodinu. Do tohoto prvku se musí zamilovat každý. Ale vás jistě také zajímá, jak auto jezdí.
Nerada bych se opakovala, ale auto má také skvělé jízdní vlastnosti. Model UX má nízko položené těžiště – důvodem proč se snížilo těžiště vozidla, byla nová lehká a kompaktní baterie typu NiMH s kompaktní chladící soustavou, která se přesunula pod zadní sedadlo, aby co nejméně zasahovala do zavazadlového prostoru. Pro dokonalejší jízdu pomáhají také aerodynamické stabilizátory, kterou jsou integrovány do podběhů kol.
Nesmíme zapomenout ani na platformu GA-C, na které auto stojí. Můžete ji najít také u Toyoty C-HR, avšak v případě UX je velmi přepracovaná. Také je k dispozici nejnovější odpružení Lexus AVS, díky tomu se v zatáčkách potlačují náklony a také nerovnosti na rozbité silnici. To vše napomáhá tomu, aby auto jezdilo svižně a zároveň komfortně. S tímto vozidlem vyzrajete na všechny zrádné nedokonalosti českých silnici a budete si připadat, že jezdíte po mechu. Když se rozhodnete pro ostřejší jízdu, ani tady se auto nebude stavět na zadní a poskytne vám řidičský zážitek, jaký si zasloužíte. Elektrický posilovač řízení, zabudovaný do nového kompaktního sloupku řízení, zprostředkuje čitelnou a okamžitou odezvu na pokyny od řidiče při zachování vysoké citlivosti. Jakmile usednete za volant nebudete už chtít vystoupit, věřte mi.
Lexus UX míří na ženy a jistě si ho užije každá emancipovaná žena, neboť jeho ojedinělý vzhled jen tak na silnicích nepotkáte a bude zárukou jistého společenského statutu. Avšak nutno podotknout, že ne jen pro ženy je tento model vhodný. Jistě se bude zdát jako vhodná varianta například pro mladý zatím bezdětný pár, který chce být něčím výjimečný a užít si každodenní provoz v centru města bez zbytečných nervů nebo vyrazit o víkendu pohodlně do zahraničí. Kvalitní materiály a komfort jsou u vozů Lexus už samozřejmostí, připočteme-li k tomu skvělou spotřebu a vynikající jízdní vlastnosti, je vybráno. Sama bych nevolila jinak. Cena uvedeného vozidla, včetně výbavy F Sport a volitelné výbavy je 1 275 000 Kč.
Plusy
– Vzhled a image
– Hybridní systém 4. generace
– Výtečný interiér
– Výborné jízdní vlastnosti
– Komfort a odhlučnení
– Nízká spotřeba
– Pohon všech kol
Mínusy
– Ovládání a rozhraní infotainmentu
– Méně prostoru vzadu
– Ambiciózní cenovka
« Peugeot 208 útočí na vrchol své třídy Hyundai představil sedan Lafesta EV »