Test Lexus RX350h: Základ nad zlato
Nová generace Lexusu RX je na našich silnicích stále žhavou novinkou a největší zájem samo sebou vzbuzuje vrcholná verze 500h, která je pro automobilku revoluční jak použitím přeplňování, tak zvolenou převodovkou. Mě v současné chvíli zajímal nejvíc ale přesně opačný konec nabídky – základní 350h. Dokáže okouzlit i bez všech magických vychytávek vrcholného provedení?
Mělo by, protože pro Lexus je model RX zcela stěžejní. Jde totiž o jeho nejlépe prodávané auto vůbec, a jeho úspěch je velmi důležitý. Ať už tedy sáhnete po jakémkoliv konci nabídky, měl by být schopný doručit plnohodnotný zážitek z Lexusu. A minimálně po stránce designu tomu tak je. Jednotlivé verze se od sebe totiž vzhledem nijak neliší. Pouze výbavový stupeň F-Sport má trochu výraznější bodykit. Přiznám se ale, že před vyzvednutím testovaného auta jsem byl trochu nervózní. Dle specifikace mělo totiž jít o stříbrnou barvou, a bál jsem, aby v ní vůz nepůsobil zbytečně fádně. Jakmile jsem ho ale viděl naživo, opak se ukázal být pravou. RX tento odstín nosí skutečně z grácií, a vypadá v ní fantasticky. Skoro se mi až chce říct draze. Že by se zase vracela doba stříbrných aut? Ono tedy nejde jen o obyčejnou stříbrnou. V konfigurátoru ji najdete pod názvem „platinová“ a připlatíte si za ni 40.000 korun, ale upřímně vám říkám, že stojí za každou jednu korunu.
Nové RX sází na čistotu linií, a zbavilo se prakticky všech ostrých hran a rušivých prvků. Dokonce i stěrač zadního okna se ukryl do střechy, aby nic nenarušilo ladné linky. Klasické prvky (jako vznášející se střecha nebo vřetonovitá maska) zůstaly zachovány, stále je tak novinka snadno zařaditelná do „RX“ rodiny, oproti předchozí generaci je ale design jednodušší – i přesto ale výraznější – a víc si říká o pozornost.
Základní motorizací je (bez překvapení) legendární dvou a půl litrový hybridní čtyřválec, který má výkon 180 kW. Zajímavostí je, že RX je v základu vybaven pohonem všech kol, nejde však o klasickou čtyřkolku. Mezi přední a zadní nápravou neexistuje žádné fyzické spojení. Zadní kola roztáčí elektromotor. Papírové hodnoty možná zrovna neoslní, ve skutečném světě ale 350h šťáva nechybí. Na stovku se dostane do osmi sekund, a prakticky tak dorovnává vrcholný šestiválec odcházející generace. Ostatně dynamika v reálném světě pro mě byla asi největším překvapením. Samozřejmě se nedočkáte tak hutného tlačení do sedačky jako u vrcholné „pětistovky“, ale za celý týden jsem se nedostal do situace, kdy bych měl pocit, že mi chybí výkon. Motor má slušnou pružnost, hbité reakce, a ještě nad dálničním limitem mu zbývá jistá výkonová rezerva. Hybridní systém je vyladěn prakticky k dokonalosti, a bude vás rozmazlovat kultivovaností a vytříbeným chováním. Motor samotný je tak skvěle odhlučněný, že o něm většinu času nebudete vědět. Tohle skutečně není pohonná soustava pro milovníky řízení. Tu ocení především ti, co chtějí cestovat v maximálním klidu. A taky ti, co kupují auto na delší dobu, protože tento motor patří k absolutním hvězdám spolehlivosti. Vlastně asi neexistuje žádná jiná jednotka, na kterou by byl takový spoleh.
Šťouralové samozřejmě vytáhnou „vysavačový efekt“ planetové převodovky. Být na vašem místě, nenechám se tím rozhodit. Nejdřív auto zkuste, pak ho hodnoťte. Pokud sešlápnete plyn až na podlahu, otáčky motoru vystřelí a drží v konstantních hodnotách, což je zkrátka vlastnost takového řešení. Není to horší než konvenční převodovky, je to jen jiné. Ale chápu, že to někdo může považovat za negativní vlastnost. Tato převodovka má ale i řadu výhod. Především je nedostižně sametová, a díky absenci skutečných rychlostí umí okamžitě přistoupit k ideálnímu výkonu Odměnou vám tak je lepší pružnost a efektivita. Tohle dvoutunové SUV jsem celý týden bez problémů držel spotřebou pod 6,5 litry.
Lexus RX má takovou zvláštní vlastnost – velice vítanou. Ať se zrovna nacházíte v jakémkoliv rozpoložení, dokáže vás dokonale uklidnit. A velký díl na tom má kabina, která se stane vašim zenovým chrámem. Po uzavření dveří přestává vnější svět existovat, a vy jste obklopeni vynikajícími materiály a bezchybným zpracováním. Design je čistý, jednoduchý, a nesnaží se vás rozptylovat zbytečnými cingrlátky. Dokonce i ambientní podsvícení je tak „ambientní“, že dokud nepadne tma, ani si ho nevšimnete. Na dnešní dobu zkrátka až překvapivě konzervativní interiér, který ale stále umí ohromit luxusem. Především testované provedení s kombinací krémové a hnědé kůže působí neuvěřitelně elegantně. Jeho největší síla je ale v poctivosti. Z fotek ani videa to nepoznáte, ale ať sáhnete na cokoliv, otočíte čímkoliv, nebo za něco zatáhnete, všechno působí tak solidně a kvalitně, jak to dnes umí snad jen Lexus.
V kabině se vydatně přidalo na dotykovém ovládání, ale ergonomie tím naštěstí neutrpěla. Důležité funkce mají stále svoje tlačítko, a i ty, co se přesunuly do virtuálního světa se používají dobře. Nový infotaintment je totiž velice dobře přizpůsoben dotykovému ovládání a taky se s vámi učí. Nejpoužívanější funkce se totiž samy postupně přesouvají do hlavního menu, a čím déle s autem jezdíte, tím méně „kliků“ potřebujete. Systém je taky bleskově rychlý a intuitivní. Jen v menu nastavení je poměrně hodně textu a málo velkých ikon, za jízdy to tak občas bývá bojovka trefit se. Naštěstí je tu ale i dobře odladěné hlasové ovládání, které zvládne vše od zadání navigace, přes úpravu teploty, ať po stažení okénka.
Jako u všech nových Lexusů, i tady je ovládání navrženo podle filozofie Tazuna – tedy mít vždy ruce na volantu. Na něm máte na každém ramenu čtyřsměrné tlačítko, kterým můžete ovládat širokou škálu funkcí (jakou, to je na vás, záleží na osobním nastavení). Vše se vám promítá rovnou na head-up displej, a musím říct, že to významně snižuje dobu, kdy máte oči zabodnuté do palubní desky.
Z pohledu prostoru si absolutně není na co stěžovat. Vyzdvihnout ale musím sedačky, a to hned z několika důvodů. Především je tu skvělý posaz. Konečně zase SUV, kde hezky zapadnete do interiéru, a nepřipadáte si, že sedíte na něm. Potom je tu jejich nebeský komfort, a také mají veškeré vyspělé funkce, ale i přesto jsou nečekaně tenké – čímž vylepšují prostor pro nohy zadních cestujících. A ti si skutečně nemají na co stěžovat. Zadní sedačky jsou pak polohovací a můžou být jak vyhřívané, tak chlazené. Kufr spolkne v základu 612 litrů. To už by mělo stačit i hodně aktivní rodině.
Po jízdní stránce je to přesně takové auto, jaké čekáte. Automobilka si sice dala záležet, aby nová generace bylo o poznání blíže řidiči, a konstrukce se dočkala řady změn. Výrazně se zvětšil rozchod kol (vzadu dokonce o 6 centimetrů), snížilo se těžiště, zásadním způsobem se zlepšila tuhost karoserie, a taky je tu nová víceprvková zadní náprava. A musím říct, že takhle dobře žádné SUV od Lexusu zatím nejezdilo. Podvozek má gripu na rozdávání, auto ochotně padá do zatáček a překvapuje stáčivostí. Taky má až nečekaně citlivé řízení, díky kterému nemáte problém takového macka pokládat na silnici s přesností chirurga. Za následek to má to, že když se před vámi začne kroutit cesta, s chutí si cvaknete RX do sportovního režimu, a užijete si svižnější tempo stejně dobře, jako pohodové cestování – což doteď rozhodně nebyla vlastnost, které by k Lexusům patřila. Rozhodně bych ho ale neoznačil za sportovní SUV. Všechna ta rychlost a ochota je tu spíš pro vás, aby bylo auto poslušné, aby na něj byl spoleh, a aby bylo ovladatelné a čitelné. Ne kvůli tomu, aby vás vybízelo k rychlé jízdě.
Nejlépe se totiž RX 350h cítí při klidném cestovaní na dlouhé vzdálenosti. To je něco, pro co se narodil. Podvozek je výborně odhlučněný, a byť si zachovává jistou tuhost, umí se perfektně vypořádat s nástrahami silnici. Oproti vrcholné verzi RX 500h tu chybí natáčecí zadní náprava a „kouzelné“ tlumiče, které monitorují přetížení a brání naklánění karoserie, což má za následek, že 350h oproti ní působí trochu těžkopádněji, ale při stylu využití, ke kterému toto auto vzniklo, to sotva poznáte. Při každodenním soužití budete daleko víc vnímat kultivovanost jízdního projevu, špičkové odhlučnění a sametově jemný motor, který z nádrže jen tak usrkává. Varianta 350h je možná základ v nabídce, ale čím déle jsem s ním žil, tím víc jsem si uvědomoval, že pro mě osobně by to asi byla ideální motorizace. Dynamika byla naprosto dostatečná, „obyčejný“ podvozek dobře trefil kompromis mezi komfortem a tuhostí, a z pohledu kabiny jsem byl rozmazlován stejně jako v nejvyšší verzi. Když si k tomu pak přičtu cenu startující něco nad 1.7 milionu, asi mě nenapadá jiné SUV, které by mi dokázalo v téhle kategorii nabídnout tolik za „tak málo“
Lexus RX 350h je sice základ nabídky, pro většinu zákazníků by ale mohl představovat ideální řešení. Skvěle jezdí, je úsporný a automobilka na něj nalepila cenovku, kterou dnes můžete vidět i u ne-prémiových výrobců.
Plusy
– Komfortní podvozek
– Kvalita interiéru
– Vyladěný hybridní systém
– Spotřeba
– Design
Mínusy
– Bez natáčecí zadní nápravu
« Test Toyota Corolla sedan: Atmosféra, manuál a stojí jako Fabia, přitom nabízí větší prostor a výbavu Elektromobily poprvé předstihly naftová auta: Prodej aut v EU dál roste »