Test Lexus RX L 450h. Sedm míst, tři motory, nízká spotřeba a skvělá dynamika
Někdy stačí jen malá změna a rozdíl je obrovský. Právě s touhle filozofií si pohrála automobilka Lexus a navrhla svoji první sedmimístnou verzi luxusního SUV s označením RX, nový Lexus RX L. Velký krok pro Lexus přitom obnášel jen zaměřit se na malé, i když klíčové detaily. Modelu přitom zůstalo jeho proslulé dokonalé pohodlí, je stále stejně praktický a kvalitní, tedy přesně v duchu zásad japonské pohostinnosti “omotenashi”, na které si značka tradičně zakládá.
Tímto přístupem se přitom Lexus zásadně liší od většiny konkurentů, protože pro novou vícemístnou verzi RX navrhl zcela novou a nepatrně větší karoserii, místo aby se snažil umístit další dvě sedadla do stávajícího modelu. Uvnitř RX L tedy najdeme dvě sedadla navíc, přičemž každý pasažér tu má dostatečný prostor pro kolena i hlavu, a stále zůstává dost místa i pro zavazadla. Zvenčí je přitom tento vůz jen o 110 mm delší než původní pětimístné provedení. Rozdíl tedy odpovídá přibližně jen šířce lidské dlaně.
Lehce prodloužená délka vozu by samozřejmě nestačila. Při detailnějším pohledu proto zjistíte, že úhel zadních výklopných dveří je o něco strmější. Touto jemnou úpravou se podařilo zajistit dost prostoru pro hlavu cestujících ve třetí řadě. Další cenné milimetry designéři získali jednoduchým přemístěním mechanismu pohonu zadního stěrače z horní části okna dolů. Sedadla můžete zvednout, nebo naopak jedno či obě sklopit do úplné roviny. K tomu všemu stačí jen jednoduše stisknout tlačítko.
Nová generace Lexusu RX je jedním z těch aut, na kterém je jen velmi obtížné najít jakoukoli chybu. Má vyzývavý design, nádherný interiér s dokonalým zpracováním, abnormálně pohodlný podvozek a pod kapotou atmosférický šestiválec o objemu 3,5 litrů kombinovaný s hybridním pohonem. Tenhle recept nezní jen skvěle, on fantastický opravdu je.
Lexus si uvědomil, že v Evropě s asijským designem neuspěje a aktuálně staví jedny z nejhezčích aut na trhu. Ano, je to můj subjektivní názor, ale soudě dle reakcí okolí nebudu rozhodně sám. Poměr mezi agresivním vzezřením, složitými linkami a luxusní eleganci funguje perfektně a nové RX působí velmi hodnotně a svébytně. Jedná se navíc o pořádný kus auta. Třešničkou na dortu je pak světlá výška s hodnotou 195 mm (při volbě benzinové varianty je to dokonce 200 mm).
Luxusní dojem nezkazí ani nastoupení do interiéru, kde je RX už mnohem umírněnější po stránce designu. To však není na škodu, interiér je totiž dvěma slovy nádherný a kvalitní. Kombinace hnědé palubovky se světlými sedačkami a detaily funguje, řidiče zase potěší rozmístění a uspořádání jednotlivých prvků v ergonomické synergii. Uvnitř se cítíte příjemně a Lexus si tradičně zaslouží pochvalu za odhlučnění – jakmile za sebou zavřete dveře, okolní svět přestane existovat. Neznám jiné prémiové výrobce, kteří nad izolací od okolního světa kladou větší důraz.
Palubní desce dominuje 12,3“ palcová obrazovka informačního systému,kterou neovládáte dotykem nebo kolečkem, jak jsme zvyklí od konkurence, ale maličkým posuvníkem na středové konzole, kterému Lexus říká Remote Touch. Je to asi nejhorší ovladač na automobilovém trhu a bohužel jsem si na něj nezvykl ani po letech testování automobilů této značky. Ani samotný infoteinment nesbírá body za uživatelskou přívětivost nebo grafické zpracování. To je však jediná slabina nejen interiéru, ale vlastně celého vozidla. Zbytek je totiž perfektní.
Kromě příjemně tvarovaných a komfortních sedaček vpředu potěší zadní lavice možnostmi nastavení. I tady jsou sedáky tvarované tak, abyste při jízdě neplavali ze strany na stranu. Pohodlí lze ladit díky možnosti manuálního posunu (v rozmezí 130 mm), ale i pomocí elektrického polohování opěradla.
Ne, v nadpisu není chyba. RX450h disponuje opravdu třemi motory. Tím hlavním je benzínový šestiválec s atmosférickým plněním a objemem 3,5 litrů. Jeho výkon činí slušných 193 kW. Pohonné ústrojí doplňují ještě dva elektromotory, kdy jeden je na přední (123 kW) a druhý na zadní nápravě (50 kW). Konečný výkon tohoto Lexusu tak činí 230 Kw a to už je opravdu solidní porce i na velké SUV o hmotnosti přesahující dvě tuny.
Můžete si tedy být jistí, že vozidlu pružnost nechybí. Samotná akcelerace je výborná a potěší i velmi příjemný zvuk šestiválce, a to i přes fakt, že je pojen s planetovou převodovkou. Ta však umí proměňovat poměr natolik dobře, že vás nebude rušit konstantním zvukem ve vysokých otáčkách. Rozhodně patří mezi nejlépe odladěné převodovky tohoto druhu. Se spotřebou je to složitější a záleží zejména na vás, jak moc si s pohonem budete rozumět.
Při využívání dynamiky počítejte s odběrem klidně přes deset litrů. Nejlépe je na tom vůz ve městě, kde nejčastěji využívá pohonu elektromotorů, tady není problém jezdit do 6 litrů, což je skvělá hodnota. Na okresní silici se dá plout na elektřinu až do rychlosti 60 km/h a spotřeba se drží kolem 7 litrů. Na dálnici se situace samozřejmě zhorší, tady počítejte s odběrem kolem 8 litrů v rámci rychlostních limitů. V kostce lze říci, že více než kde jinde záleží na tom, jak budete s autem pracovat a jak moc jste ochotni se mu přizpůsobit.
Největším lákadlem tohoto automobilu je bez debat komfort a platí to i pro podvozek, který je naladěný naprosto precizně. Je úplně jedno po čem zrovna jedete, RX je vždy ukázkově pohodlné a tiché. Takto by měla jezdit všechna SUV na trhu a to připomeňme, že jde o vůz na dvacetipalcových kolech! A hluk pohonné jednotky? Zapomeňte.
Plusem je i fakt, že na úkor komfortu nepadly jízdní vlastnosti. Lexusu se podařilo těžiště posunout níže a RX se tak zbytečně nenaklání a překvapí chutí zatáčet a výborným gripem. Za jeho hranicí přichází obligátní nedotáčivost. Dost se mi líbilo i řízení, které sice zpětnou vazbu nepobralo, ale vůz na něj ochotně reaguje a je strmé. Ve sportovním režimu navíc umí ztuhnout a poskytnout lepší odezvu.
Lexus RX L 450h pořídíte se stupněm výbavy Luxury za dva a čtvrt milionu a s takovou vám ke spokojenosti nechybí zhola nic. Dostanete auto, do kterého je radost nastoupit a vydat se na cestu v maximálním luxusu a pohodlí. Zamilujete si ten klid, dokonalý zvuk audia Mark Levinson a prvotřídní zpracování každého komponentu. Takto má vypadat a jezdit SUV na každý den.
Plusy
Atraktivní vzhled
Prostorný a hezky zpracovaný interiér
Pohodlný podvozek
Odhlučnění kabiny
Minusy
Hybrid žádá přizpůsobení se
Složité ovládání infotainmentu
« BMW láká na novou M8. Známe další podrobnosti Toto je pětice nejpodivnějších aut na dnešním trhu »