TEST Lexus RX 450h – Hormonální Hybrid Horáček
Určitě všichni znáte ten “příběh plný H” od Vlasty Redla. My sice nebudeme vtipní, ale jeden podobný příběh tu budeme mít také. I když tenhle test nepůjde napsat jen za pomocí jednoho písmene na začátku slova, přesto v něm písmeno “H” hraje větší roli, než by se Vám zpočátku mohlo zdát. Tento příběh vymysleli kluci od Toyoty a má název – Lexus RX “450hááá”. Tak se pojďme podívat, jestli se tomu příběhu také smát, nebo jej brát naprosto vážně.
Lexus RX se ukázal ve své první generaci světu v roce 1997. O rok později se již začal prodávat a činil se až překvapivé popularitě. První generace tohoto Lexusu vydržela ve výrobě do roku 2003, kdy jej nahradila generace druhá, a i když měla základ ve svém předchůdci, přinesla do světa revoluční novinku. V roce 2005 se totiž představil Lexus RX 400h, a to písmeno “H” znamenalo, že se jedná o zcela první hybridní SUV vůbec. Každý, koho alespoň trochu zajímala auta, si jej chtěl vyzkoušet…
No a my zkusili hned třetí generaci, která se představila v roce 2009. Konkrétně 450h používá systém Lexus Hybrid Drive, který se nám stihl vyvinout už ve své druhé “generaci”, a pod tuhle kapotu ho stihli inženýři od Toyoty patřičně vylepšit. Zde je zapojeno celé ústrojí sério-paralelně a hlavní roli v něm hraje řídící jednotka PCU (Power Control Unit), která se skládá z měniče stejnosměrného napětí, jehož kvalitní transformátor dokáže přeměnit napětí z 288 V na 650 V. No a jelikož oba elektromotory Lexusu potřebují k pohonu střídavý proud, je tu také měnič stejnosměrného proudu na střídavý. Všechno to dohromady řídí samozřejmě klasická řídící jednotka (ECU). Vraťme se ale ještě k jednotce PCU, kterou Lexus o mnohé vylepšil. Oproti Lexusu RX 400h je tahle jednotka lehčí, tenčí a samozřejmě i účinnější. Nejsem bohužel elektrikář, abych Vám mohl dlouze vysvětlovat funkce, tak se především mrkneme na zoubek také spalovacímu motoru.
Motor, jemuž dělají dva elektromotory asistenty, je benzínový šestiválec o objemu 3456 ccm a je spojen s velmi chytrou převodovkou CVT. Jedná se vlastně o převodovku s variátorem a má systém Al-shift, který pozná podle míry sešlápnutí plynového pedálu, jestli právě stoupáte, či jedete z kopce. I když je tahle převodovka bezestupňová, přesto má schopnost simulovat sekvenční řazení a převodové stupně.
Ale dost již teorie, Lexus je nacpaný takovou technologií, že bych všechno nedokázal vysvětlit ani z poloviny, tak pojďme tedy konečně sednout za volant.
Sedadla jsou velice příjemná, pohodlná a s širokým rozsahem nastavení, ale nějaké sportovní vlastnosti od nich však nečekejte. V zatáčce Vás podrží asi jako český byrokrat nás – obyčejné lidi při krizi, takže je lepší i od těch sedaček raději nic nečekat. Interiér je ale hodně komfortní, příjemný a především velmi prostorný. Oproti RX předchozí generace je to, co se týká kvality, skutečně veliký skok. Co mi ale trochu kazilo dojem, byl nešťastný design voliče převodovky CVT. Něco takového bych očekával od aut vyrobených před deseti lety, ale nevadí. Nějaký neduh se najde vždycky.
Startujeme tedy, a o chodu motoru dává vědět pouze kontrolka, která se rozsvítí na přístrojové desce. Volič dáváme do polohy “D” a s patřičným citem se rozjíždíme. Při “nastartování”, rozjezdu (pokud máte nabité baterie) a do 45 km/h, jede Lexus automaticky na režim EV – tedy plně elektrický. Určitě znáte ten pocit, když sednete do sportovního auta a i když se chcete nejdříve s autem seznámit, stejně Vám první rozjezd nedá, a zkusíte sílu toho všeho. Lexus na mě měl poprvé naprosto opačný efekt. Byl jsem zvědav, jestli se dokážu rozjet čistě za pomocí elektromotorů. A ono se to vážně povedlo, mám radost nejen ze sebe, ale i z Lexusu.
Když chci vyzkoušet jízdu čistě na elektřinu, jsem po chvíli trochu zklamán. Když nepočítám zklamání z toho, že jsem dobrovolně brzdou provozu, je tu jedna zásadní věc. Ne, že bych to nečekal, ale přecijen… Baterie jsou vybité skoro zcela okamžitě a tak se stejně po chvíli přidá i spalovací motor. A ten, když se zapojí do činnosti, dělá celkový výkon s elektromotory 220 kW a 652 Nm. Točivý moment máte k dispozici prakticky okamžitě, a tak, když “sešlápnete podlahu”, hybrid a především převodovka CVT se postarají o zrychlení na 100 km/h za necelých 8 vteřin. A to už brzdou provozu rozhodně nebudete. Převodovka navíc sice umí vždy vybrat tu vhodnou náhražku převodového stupně, protože i když je to převodovka s variátorem, má simulovaných 6 stupňů a musí se téhle převodovce nechat, že pokaždé vybere takový stupeň, jaký je zrovna pro danou situaci nejvhodnější. “Řadit” si ovšem sami nemůžete, ale je tu možnost alespoň samovolně podřazovat, což s touhle převodovkou vůbec není zábava. Takže z kopce raději jedu, jako bych na místě řidiče vůbec neseděl, a pouze nechám Lexuse rekuperovat energii a nabít tím akumulátory. Po jednom větším kopečku Vám RX 450h hlásí plnou kapacitu akumulátorů, což mi přišlo v danou chvíli spíše úsměvné.
Co ale podvozek? Na luxusní SUV by od něj člověk nejspíš čekal více komfortu. Neříkám tím, že není komfortní, ale své chybičky v tomhle směru také má. Dokáže sice absorbovat většinu děr a nerovností, ale co je opravdu nepříjemné, je přejíždění propadlých kanálů. Někdy se tomu prostě nevyhnete, a pak ucítíte v kabině opravdu děsivou ránu. A dokonce ji i uslyšíte, i když je celý Lexus skutečně bravurně odhlučněn. Dostáváme se ale do prvních zatáček a zjišťujeme, že Lexus, i přes svou váhu (přes 2,1 tuny), se do nich vrhá s úctyhodnou ochotou. Drží stopu překvapivě dobře, nijak zvlášť se nenaklání, a tak jsou průjezdy pro řidiče okořeněné malou špetkou zábavy. Podíl na tom má také docela přesné řízení. Ovšem je dost gumové a jestli čekáte, že v něm ucítíte, co všechno se pod předními koly děje, vyvedu Vás z omylu. Nic takového prosím nečekejte.
No ale nakonec si chci nechat to, co jistě zajímá v tomhle autě asi nejvíce. Kolik nám to tedy “sežralo” průměrně benzínu na 100 km jízdy? Budete se divit, ale 7,5 litru! A to jsme nejeli nikterak ekologicky. Chvíli jsme si hráli na EKO blázny, poté jsme si opět užívali síly motoru a průměrně si vzal Lexusek skutečně (bezmála) 7,5 litru. Na auto těžké přes 2,1 tuny a s výkonem skoro 300 koní – sakra dobré, ne?
Takže závěrem. Chcete se za volantem SUV bavit? Poříďte si tenhle hybridní Lexus a budete nevěřícně kroutit hlavou, jakou srandu si užijete, když se budete soustředit na “EKO jízdu” s tím, že budete chtít co nejméně využívat spalovací motor. Možná zním momentálně šíleně, ale je to tak. Ona je to opravdu zábava, pořád si totiž budete říkat: “Zvládnu to ještě lépe?” …a skutečně, budete se snažit v tomhle překonat sám sebe a odlehčíte své peněžence stejně tak, jako sobě od stresu způsobeném každodenním, rutinním životem. A když Vás EKO hrátky přestanou bavit, můžete si naplno užívat té síly všech zúčastněných motorů.
Takže ač nejsem zastáncem ekologie (a jsem vlastně odpůrce všeho, co má tuhle nálepku), asi pošlu do Japonska (ne)zaujatý e-mail se stručným textem…
…”bravo Lexus!”
Plusy
- Výkonné hnací ústrojí
- Výborné odhlučnění interiéru
- Velmi dobrá podélná dynamika jízdy
- Bohatá výbava
- Ukázková bezpečnostní úroveň
- Nízká spotřeba paliva, možnost jízdy jen na elektřinu
Minusy
- Vysoká pohotovostní hmotnost
- Problematická ovladatelnost vozu v extrému
- Málo strmý převod řízení
- Tvrdší odpružení
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3456 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 220 / - |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 317 / 335 – 139 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.6 / 6 / 6.3 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 496 / 1570 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2205 / 565 |
Rozměr pneu: | 235/55 R19 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4770 |
b) šířka (mm): | 1885 |
c) výška (mm): | 1685 |
d) rozvor (mm): | 2740 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1630 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1620 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 890 / 1120 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 670 / 930 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 960 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 930 |
k) šířka vpředu (mm): | 1550 |
l) šířka vzadu (mm): | 1540 |
délka sedáku vpředu (mm): | 530 |
délka sedáku vzadu (mm): | 590 |
výška opěradla vpředu (mm): | 500 |
výška opěradla vzadu (mm): | 620 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |
« TEST Nissan Juke 1.5 Dci – Rozumný exhibicionista Produkční verze V12 Zagato se představí ve Frankfurtu »