Test Lexus NX300h. V zajetí stylu, pohodlí a ticha
Lexus představil modernizovaný NX300h, který je menší ze dvou SUV značky. Auto chce nalákat především mladé zákazníky a nabízí atraktivní design, pokročilý hybridní pohon a parádní interiér. Může v této přecpané třídě zaujmout?
Na novém NX na první pohled zaujme především vzhled. Auto cílí hlavně na mladší generaci a může si tak dovolit vypadat spíš jako koncept, než produkční vůz. Linie jsou na první pohled neuvěřitelně komplikované – na celém autě není jediný díl, který by nebrázdil nějaký ten prolis. Ale když se vám podaří celé to dílo strávit, funguje auto překvapivě dobře. Kombinace ostrých hran, gigantické masky a „hokejek“ pro denní svícení patří k hlavním poznávacím rysům aktuální generace Lexusů a s ničím si je nelze splést. Právě designová originalita bude hlavním lákadlem. Při pohledu z boku vypadá auto i přes svojí výšku neobvykle dynamicky. Masivní prolisy v kombinaci s vystouplými blatníky a tenkými okny dávají NX sportovní šmrnc, navíc díky prudce klesající zádi nepůsobí tak neohrabaně, jako větší sourozenec RX. Celé auto působí velice moderně a hlavně exklusivně, dle mého jeden z nejlépe vypadajících crossoverů.
Nejlépe ale vypadá auto uvnitř. Zde na vás dýchne pocit skutečného luxusu. Káskádovitá středová konzole orámovaná hliníkovým dekorem není o nic méně extravagantní, než exteriér. Skvěle na mě působí kombinace futuristických tvarů a klasických analogových hodin. Při ohmatávání jednotlivých dílů vám hned dojde, že sedíte v prémiovce. Najít nekvalitní materiál je nemožné. Vše je příjemné a působí dojmem opravdové kvality a robustnosti, zpracování je prvotřídní. Interiéru vládne příkladná ergonomie a celkově se v něm cítím velice příjemně. Abych ale pouze nechválil, musím si trochu odplivnout při vzpomínce na palubní infotainment.
Na první pohled vypadá skvěle. Krásná grafika, displej má jemné rozlišení a vše se hýbe pěkně a rychle, ani ovládání přes touch pad mi nedělá problém. Ten už ale nastává ve chvíli, kdy chcete něco nastavit. Ovládání systému je opravdu nelogické a proklikat se k některým položkám trvá dlouho a vyžaduje absolutní sebekontrolu, jinak hrozí proud nadávek a fyzický útok na nic netušící stroj. V systému je tolik menu a podmenu, že po chvíli nevíte, co jste hledali. Operovat s tímto systémem za jízdy je téměř nemožné.
Některé běžné operace jsou dokonce prakticky neproveditelné. Taková banalita, jako nastavit navigaci mi na poprvé zabrala snad deset minut, což je žalostné, ale opravdový problém nastal až při vypnutí. Do konce testu jsem nepřišel na to, jak navádění vypnout. Dokázal jsem změnit cíl, nebo navigaci „uspat“ ale to pomohlo pouze do dalšího startu, kdy se původní cíl opět načetl. Tohle se zkrátka nepovedlo.
Naštěstí je to jediná výtka, která je navíc řešitelná – vysvobozením je připojit svůj telefon skrze Apple carplay, nebo Android auto. Jinak je interiér špička třídy. Posaz je samozřejmě vyšší, ale díky úzkým oknům si nepřipadáte jako ve výloze a jste interiérem příjemně obklopeni. Pochvalu také zaslouží sedadla. Pošita jsou tou nejjemnější kůží a jsou ukázkově pohodlná. Stejně tak je tomu vzadu. Do auta se bez problému vejdou čtyři dospělí a ještě zbyde solidních 555 litrů v kufru. Pro mladou rodinu, nebo výlet s přáteli, ideál.
O pohon se stará trojice motorů. Hlavní tažnou sílu zajišťuje atmosferický čtyřválec (pracující v Atkinsonově cyklu) o objemu 2,5 litru a výkonu 114 kW a 210 Nm. Pomocnou sílu obstarává elektromotor nad přední nápravou o výkonu 105 kW a 270 Nm a druhý elektromotor nad nápravou zadní o výkonu 50 kW a 139 Nm. Celkový výkon soustavy je 145 kW (u hybridů nelze výsledný výkon získat prostým sečtením dílčích výkonů). Sprint na stovku proběhne za nějakých 9 sekund. Není to tedy žádný sprinter, ale na nedostatek dynamiky si bude stěžovat málokdo. Laxněji působí až kolem dálničního limitu. Auto celkově preferuje spíše klidnější jízdu a chcete-li těžit všech výhod hybridního systému ani nebudete mít na výběr.
Každý hybrid totiž vyžaduje přizpůsobení jízdního stylu. Pokud budete jezdit, jako s běžným autem, bude úspora minimální. Musíte si hlídat monitor výkonu a snažit se zrychlovat ve spektru, kdy je vám schopný pomáhat elektrický motor, musíte se snažit co nejvíce plachtit z kopce a plynový pedál celkově využívat velice citlivě. Pokud se budete držet, můžete se dostat na velice zajímavé hodnoty spotřeby. Ve městě se dá jezdit klidně kolem 6 litrů. Na dálnici už bohužel hybridní systém moc nepomáhá a podíváte se k nějakým desíti. Dlouhodobě počítejte se spotřebou kolem osmi litrů. Hodnot spotřeby jako s dieselem bohužel nedosáhnete. Úlevou vám však může být bezplatné parkování na modrých zónách. Auto je vybaveno variátorovou převodovkou e-CVT. Už jsem slyšel spoustu nářků na CVT převodovky, ale víte co, já s nimi problém nemám. Rozhodně ne u SUV. Dynamice sice nepřidají, ale jsou ukázkově komfortní a tiché a to je u auta, které má být především pohodlné dle mého ideální varianta. Při prudké akceleraci se samozřejmě dočkáte monotónního vrčení, ale ruku na srdce. Kolik času trávíte s pedálem na podlaze?
Zvenčí by vás možná mohlo napadnout, že za dravými tvary a relativně kompaktními rozměry by se mohl ukrývat nějaký sportovní potenciál, ale nic by nemohlo být dále od pravdy. Jízda v Lexusu NX300h je jedné věci – o relaxu. Zavřete dveře a dokonale se odříznete od okolního světa, vaše osobní oáza klidu. Podvozek je nastaven především komfortně a s ukázkovým klidem se přenese přes všechny nástrahy našich cest. Tlumiče pracují s takovou samozřejmostí, že máte pocit jízdy na létajícím koberci. Navíc na palubě vládne absolutní ticho, odhlučnění je špičkové. Můžete si tak vychutnat kvalitní ozvučení a nezaobírat se starostmi běžného života.
Každá jízda, ať se jednalo o město, dálnici nebo okresku na mě působila krásně uklidňujícím dojmem. Z auta jsem vystoupil odpočatější, než jsem do něj nasedl a v tom je jeho kouzlo. Nemám rád SUV, které se za každou cenu snaží být sportovní, a celou dobu vás pak otravuje prkenný podvozek. Lexus vás celou cestu opečovává skvělým luxusem, luxusním interiérem a příjemnou jízdou. Pokud na něj začnete tlačit, dá vám ihned najevo, že tohle mu nesedí. Ne, že by se v zatáčkách zbytečně nakláněl – jen prostě cítíte, že to není ono a radši sami zvolníte. Je to zkrátka auto hlavně pro pohodově laděné jedince a pro ty, kteří upřednostňují styl a luxus.
A jak je na tom s cenou? Ceny začínají 50 tisíc korun nad hranicí jednoho milionu, plně vybavený vůz překročí 1,4 milionu. Cena tedy naznačuje, že toto auto si koupí především ten, kdo ho opravdu chce. Ne někdo, kdo hledá SUV a vyhraje u něj nejlepší poměr cena výkon. Nicméně taktika nikomu se nepodbízet Lexusu určitě funguje, protože mě až zarazilo, kolik NXek jsem za týden na silnicích potkal.
Lexus NX300h se ukázal jako vhodné auto hlavně, pokud trávíte převážnou část času ve městě a občas si dopřejete nějaký ten výlet. Neoplývá omračující dynamikou, ale dovede vás naladit do pohodové nálady a bude vás hýčkat komfortem a kvalitou.
Plusy
Odvážný design
Odhlučnění
Kvalita materiálů a zpracování
Prostor
Minusy
Nelogický a složitý infotainment
Nutnost přizpůsobit jízdní styl hybridu
Vyšší cena
« Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce Brutální Volvo finišuje. Polestar 1 podstupuje rychlostní testy »