Test Lexus LC500 Coupé: Poslední sbohem nejlepšímu autu planety
Rande sedmé a poslední. Ano, tolikrát jsem podlehl tomuto skvostnému autu a nabídku na jeho testování nikdy neodmítnu. Proto se omlouvám, že si o tomto autě na stránkách AutoJournal čtete každý rok znova a znova. Tentokrát to však bude naposledy, minimálně v podobě testu nového auta. LC500 totiž definitivně odchází z trhu a jeho náhrada bude elektrická, pokud vůbec někdy bude.
Toyotu jsem vždy podezíral z lehčí formy schizofrenie nebo smyslu pro ironii. Na jednu stranu investuje ohromné množství financí do rozvoje autonomních a hybridních vozů a na té druhé vezme malý Yaris a udělá z něj nekompromisní rally auto s mechanickou čtyřkolkou. Ano, mluvím o verzi GR, v dnešní době něco neuvěřitelného. Stejný scénář se opakuje v případě luxusního coupé LC, které přebírá design z konceptu bez viditelných změn a k tomu stále nabízí atmosféricky plněný osmiválec o objemu pěti litrů a výkonem 341 kW a kroutícím momentem 530 Nm.
Dobře, po modernizaci výkon spadl o 10 kW a 10 Nm. za což může instalace filtru pevných částic, ale v dnešní době je to pořád neopakovatelná nabídka na evropském trhu. Všichni ostatní už mají turbobenzíny, které jsou sice silnější a vozy s nimi rychlejší, ale tady jde především o charakter a toho má LC 500 pořád na rozdávání.
Má bezmezná láska k tomuto vozu vzplanula téměř okamžitě. Stačil letmý pohled na křivky karoserie, doširoka vystouplé boky, aby ještě více vynikla šířka pozadí. Klínovitý tvar s dlouhou kapotou je neuvěřitelně sexy. Přední světlomety se nepodobají ničemu na trhu a vůz strhává daleko větší pozornost než jakýkoli italský supersport. Verze convertible, tedy kabriolet, sice přišel o nízký ponton střechy, ale zase vypadá ještě placatěji. Nebudu ale lhát, coupé se mi líbí o fous více.
Tolik vykroucených krků, mobilů fotících z okolních aut a zvednutých palců jsem ještě nezažil. Je to vlastně studie, koncept chcete-li, který unikl na běžné silnice. V záplavě standardní automobilové šedi působí jako zjevení. Pokud něco o Lexusu víte, asi tušíte, že celkový tvar vozidla je jasným odkazem na model LFA a LC je tak jeho soudobým pokračovatelem. Jsem zamilován!
Opravdu neznám lepší velké coupé/cabrio a to nemluvím jen o této cenové kategorii. Aston Martin DB11 může být exkluzivnější, ale ani omylem lepší. LC500 je ideálním strojem, který umí nejlépe kombinovat výbušnou povahu sportovního hrubiána spalující zadní gumy na požádání s absolutním komfortem a luxusem na palubě.
Interiér si troufám nazvat uměleckým dílem s bezchybnou precizností zpracování. Lexus daleko předběhl současnou produkci německé konkurence a věřím, že v Mercedesu při pohledu na tento interiér pláčou. Začíná to už skvostnými výplněmi dveří s odhalenou retro hliníkovou klikou zasazenou do vlnové linie z kůže táhnoucí se napříč. Celá palubní deska je kombinací klasické kůže a alcantary s dokonalým slícováním a prošíváním.
Ovladače jsou hliníkové a například kaplička budíků je evolucí revolučního posuvného displeje představeného v hypersportu LFA. I tady navíc zůstává na chvíli ručička otáčkoměru na místě po přeřazení. Tak rychle převodovka řadí, že ani digitální obrazovka nedokáže včas reagovat. Úchvatný je i panel ventilace v hliníkovém designu nebo mohutné madlo oddělující prostor řidiče od spolujezdce.
Stačí nastartovat a vůz si vás podmaní ještě více. Osmiválec naskočí s mohutným zabručením do výfuků a ustálí se na hlasitém volnoběhu, lehké prošlápnutí plynu a výfuk vydá ohlušující baryton. Čistý, mechanický a hlavně ne umělý. Toto auto má jeden z nejlepších zvuků v automobilovém průmyslu a jeho osmiválec je jeden z nejlepších vůbec. Pokud čekáte klasický atmosférický projev typu dole vůbec nic a nahoře všechno, zklamu vás. Motor má krásný tah už od spodních otáček a během šplhání k výkonovému maximu v 7.100 otáčkách, lineárně narůstá a letí do otáček jako splašený.
Motor má ten správný charakter, výbušnost a zvuk pod plynem je přímo neskutečný. Každé přeřazení je otázkou pár milisekund, ozve se rána do výfuku a vše začíná nanovo. Nejvíce jsem si zamiloval podřazování, převodovka sama dává meziplyny a z útrob se line naprosto skvostná symfonie. Můžete si toho užívat donekonečna, převodovka má totiž deset stupňů. Ano, deset! Řadí extrémně rychle, hladce a pustí vás do omezovače, aniž by sama odřadila! V automatickém režimu zase o její práci ani nevíte. Pro ty, které zajímá spotřeba uvedu, že je prudce závislá na jízdním stylu. Cestovní tempo po dálnici udrží odběr kolem 9 litrů, okrsky si řeknou o nějakých 11. Ve městě počítejte se 14 litry. Jízda na plný plyn znamená odběr kolem 30 litrů.
Takové auto si také zaslouží prémiové palivo. Přeci ho nebudete trápit klasickou devadesátpětkou, především v této cenové relaci. Otázka zní, jestli se to vyplatí a má to nějaký efekt? Během testu jsem do vozidla natankoval plnou nádrž paliva MOL EVO Plus o 100 oktanech. To slibuje automobilu poskytnout vyšší výkon díky nižšímu tření a zvýšenému množství aditiv. Moderní spalovací motor je složen z více pohyblivých částí. Vzájemným třením těchto částí dochází k opotřebení, které může vést k poškození motoru auta. Díky zvýšenému množství aditiv v novém palivu EVO Plus je v něm obsažen i komponent modifikující tření, jenž umožňuje snižovat tření pohyblivých částí motoru, a tedy zvyšovat výkon a zajišťovat hladký provoz. Zlepší se také životnost. Můžete si to představit jako prací prostředek. Aktivní část molekul EVOTECH přilne k usazeninám a odstraní je z palivového systému. Díky menšímu množství nánosů si motor zachová své původní vlastností, tedy méně nutné údržby a celkově delší životnost.
A opravdu to šlo poznat. Po několika stovkách kilometrů na běžný natural ze sebe najednou Lexus LC500 vydal ještě lepší výkony. Vůz šel ochotněji do otáček, zlepšila se odezva a celkově bylo auto živější. Není to markantní rozdíl, ale rozhodně šlo poznat, že dobré palivo mu chutná více a o to spokojeněji si pod plynem vrněl. Jak já to auto miluji!
Není to coupé odvozeno od luxusní limuzíny LS a ani nespadá do kategorie velkých cestovních coupé. Nabízí daleko agilnější a sportovnější jízdní vlastnosti při zachování vynikajícího komfortu. Zadní sedadla jsou navíc vyloženě nouzová a čtyři lidi do auta jednoduše nedostanete. Více než GT je tedy Lexus sportovním turismem a pocítíte to v první zatáčce.
Agilita a ochota s jakou se do nich LC vrhá bere dech. Od Lexusu byste to rozhodně nečekali, ale i řízení je strmé, komunikativní a nesmírně přesné. V kombinaci s řízenou zadní nápravou je pak změna směru a průjezd zatáčkami fenomenální. Je tu však ještě jedna věc, která činí tohle auto jedním z nejlepších, jaké si můžete dnes pořídit – hravost! Stačí vypnout (plně vypínatelnou) stabilizaci a LC se promění ve zběsilý driftovací stroj, který vám vykouzlí úsměv na tváři jako šleh čerstvé lajny…
Stačí zatočit, přidat a auto ihned přejde do pozice dveřmi napřed. Překvapilo mě, jak poslušné v této fázi je. Podvozek je totiž dokonale vyvážený a auto opravdu poslouchá na slovo. Na konci driftu dokonce chybí klasické zavlnění, kdy se kola chytnou a energie se vrátí na svou pozici, tak dobře odladěné je. Za volantem jsem si připadal jako král driftu. Připojte si k tomu ten fantastický řev, absolutní reakce motoru a najednou láska přerůstá v závislost.
Můžete jet napříč kontinentem a užívat si nádherného luxusu, dokonalého odhlučnění a zpracování. Podvozek i na obřích kolech filtruje spolehlivě nerovnosti a cítíte se jako v luxusní limuzíně. Poté stačí odbočit na váš oblíbený alpský průsmyk a zažijete jízdu života. Ani jednou nebudete chtít sedět v něčem jiném.
Pokud můžete, běžte si ještě koupit nějakou skladovku, do výroby si jej už nezadáte, ale dealeři ještě nějaké kousky na salonech mají. Budou to nejlépe utracené peníze v automobilovém světě.
Plusy
– Zvuk
– Motor
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Design
– Interiér a jeho zpracování
– Komfort na delších cestách
– Přijatelná cena
Minusy
– Ovládání infotainmentu
– Nemám jej v garáži
« Nový Mercedes-Benz Třídy G: Skutečný off-road bez limitů, zrozen v roce 1979 Nová Škoda Octavia má český ceník, navzdory mnoha vylepšením se její ceny nezvýšily »