lexus-lc500-coupe-2024-44

Test Lexus LC500 Coupé: Poslední sbohem nejlepšímu autu planety

27. 3. 2024 • Exkluzivní testy, Lexus, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 100%

radost z jízdy: 100%

Verdikt:

Rande sedmé a poslední. Ano, tolikrát jsem podlehl tomuto skvostnému autu a nabídku na jeho testování nikdy neodmítnu. Proto se omlouvám, že si o tomto autě na stránkách AutoJournal čtete každý rok znova a znova. Tentokrát to však bude naposledy, minimálně v podobě testu nového auta. LC500 totiž definitivně odchází z trhu a jeho náhrada bude elektrická, pokud vůbec někdy bude. 

Toyotu jsem vždy podezíral z lehčí formy schizofrenie nebo smyslu pro ironii. Na jednu stranu investuje ohromné množství financí do rozvoje autonomních a hybridních vozů a na té druhé vezme malý Yaris a udělá z něj nekompromisní rally auto s mechanickou čtyřkolkou. Ano, mluvím o verzi GR, v dnešní době něco neuvěřitelného. Stejný scénář se opakuje v případě luxusního coupé LC, které přebírá design z konceptu bez viditelných změn a k tomu stále nabízí atmosféricky plněný osmiválec o objemu pěti litrů a výkonem 341 kW a kroutícím momentem 530 Nm.

lexus-lc500-coupe-2024-8 lexus-lc500-coupe-2024-23

Dobře, po modernizaci výkon spadl o 10 kW a 10 Nm. za což může instalace filtru pevných částic, ale v dnešní době je to pořád neopakovatelná nabídka na evropském trhu. Všichni ostatní už mají turbobenzíny, které jsou sice silnější a vozy s nimi rychlejší, ale tady jde především o charakter a toho má LC 500 pořád na rozdávání.

Má bezmezná láska k tomuto vozu vzplanula téměř okamžitě. Stačil letmý pohled na křivky karoserie, doširoka vystouplé boky, aby ještě více vynikla šířka pozadí. Klínovitý tvar s dlouhou kapotou je neuvěřitelně sexy. Přední světlomety se nepodobají ničemu na trhu a vůz strhává daleko větší pozornost než jakýkoli italský supersport. Verze convertible, tedy kabriolet, sice přišel o nízký ponton střechy, ale zase vypadá ještě placatěji. Nebudu ale lhát, coupé se mi líbí o fous více.

lexus-lc500-coupe-2024-14

Tolik vykroucených krků, mobilů fotících z okolních aut a zvednutých palců jsem ještě nezažil. Je to vlastně studie, koncept chcete-li, který unikl na běžné silnice. V záplavě standardní automobilové šedi působí jako zjevení. Pokud něco o Lexusu víte, asi tušíte, že celkový tvar vozidla je jasným odkazem na model LFA a LC je tak jeho soudobým pokračovatelem. Jsem zamilován!

Opravdu neznám lepší velké coupé/cabrio a to nemluvím jen o této cenové kategorii. Aston Martin DB11 může být exkluzivnější, ale ani omylem lepší. LC500 je ideálním strojem, který umí nejlépe kombinovat výbušnou povahu sportovního hrubiána spalující zadní gumy na požádání s absolutním komfortem a luxusem na palubě.

lexus-lc500-coupe-2024-35 lexus-lc500-coupe-2024-37

Interiér si troufám nazvat uměleckým dílem s bezchybnou precizností zpracování. Lexus daleko předběhl současnou produkci německé konkurence a věřím, že v Mercedesu při pohledu na tento interiér pláčou. Začíná to už skvostnými výplněmi dveří s odhalenou retro hliníkovou klikou zasazenou do vlnové linie z kůže táhnoucí se napříč. Celá palubní deska je kombinací klasické kůže a alcantary s dokonalým slícováním a prošíváním.

Ovladače jsou hliníkové a například kaplička budíků je evolucí revolučního posuvného displeje představeného v hypersportu LFA. I tady navíc zůstává na chvíli ručička otáčkoměru na místě po přeřazení. Tak rychle převodovka řadí, že ani digitální obrazovka nedokáže včas reagovat. Úchvatný je i panel ventilace v hliníkovém designu nebo mohutné madlo oddělující prostor řidiče od spolujezdce.

lexus-lc500-coupe-2024-28 lexus-lc500-coupe-2024-26

Stačí nastartovat a vůz si vás podmaní ještě více. Osmiválec naskočí s mohutným zabručením do výfuků a ustálí se na hlasitém volnoběhu, lehké prošlápnutí plynu a výfuk vydá ohlušující baryton. Čistý, mechanický a hlavně ne umělý. Toto auto má jeden z nejlepších zvuků v automobilovém průmyslu a jeho osmiválec je jeden z nejlepších vůbec. Pokud čekáte klasický atmosférický projev typu dole vůbec nic a nahoře všechno, zklamu vás. Motor má krásný tah už od spodních otáček a během šplhání k výkonovému maximu v 7.100 otáčkách, lineárně narůstá a letí do otáček jako splašený.

Motor má ten správný charakter, výbušnost a zvuk pod plynem je přímo neskutečný. Každé přeřazení je otázkou pár milisekund, ozve se rána do výfuku a vše začíná nanovo. Nejvíce jsem si zamiloval podřazování, převodovka sama dává meziplyny a z útrob se line naprosto skvostná symfonie. Můžete si toho užívat donekonečna, převodovka má totiž deset stupňů. Ano, deset! Řadí extrémně rychle, hladce a pustí vás do omezovače, aniž by sama odřadila! V automatickém režimu zase o její práci ani nevíte. Pro ty, které zajímá spotřeba uvedu, že je prudce závislá na jízdním stylu. Cestovní tempo po dálnici udrží odběr kolem 9 litrů, okrsky si řeknou o nějakých 11. Ve městě počítejte se 14 litry. Jízda na plný plyn znamená odběr kolem 30 litrů.

lexus-lc500-coupe-2024-19

Takové auto si také zaslouží prémiové palivo. Přeci ho nebudete trápit klasickou devadesátpětkou, především v této cenové relaci. Otázka zní, jestli se to vyplatí a má to nějaký efekt? Během testu jsem do vozidla natankoval plnou nádrž paliva MOL EVO Plus o 100 oktanech. To slibuje automobilu poskytnout vyšší výkon díky nižšímu tření a zvýšenému množství aditiv. Moderní spalovací motor je složen z více pohyblivých částí. Vzájemným třením těchto částí dochází k opotřebení, které může vést k poškození motoru auta. Díky zvýšenému množství aditiv v novém palivu EVO Plus je v něm obsažen i komponent modifikující tření, jenž umožňuje snižovat tření pohyblivých částí motoru, a tedy zvyšovat výkon a zajišťovat hladký provoz. Zlepší se také životnost. Můžete si to představit jako prací prostředek. Aktivní část molekul EVOTECH přilne k usazeninám a odstraní je z palivového systému. Díky menšímu množství nánosů si motor zachová své původní vlastností, tedy méně nutné údržby a celkově delší životnost.

lexus-lc500-coupe-2024-17

A opravdu to šlo poznat. Po několika stovkách kilometrů na běžný natural ze sebe najednou Lexus LC500 vydal ještě lepší výkony. Vůz šel ochotněji do otáček, zlepšila se odezva a celkově bylo auto živější. Není to markantní rozdíl, ale rozhodně šlo poznat, že dobré palivo mu chutná více a o to spokojeněji si pod plynem vrněl. Jak já to auto miluji!

Není to coupé odvozeno od luxusní limuzíny LS a ani nespadá do kategorie velkých cestovních coupé. Nabízí daleko agilnější a sportovnější jízdní vlastnosti při zachování vynikajícího komfortu. Zadní sedadla jsou navíc vyloženě nouzová a čtyři lidi do auta jednoduše nedostanete. Více než GT je tedy Lexus sportovním turismem a pocítíte to v první zatáčce.

lexus-lc500-coupe-2024-42

Agilita a ochota s jakou se do nich LC vrhá bere dech. Od Lexusu byste to rozhodně nečekali, ale i řízení je strmé, komunikativní a nesmírně přesné. V kombinaci s řízenou zadní nápravou je pak změna směru a průjezd zatáčkami fenomenální. Je tu však ještě jedna věc, která činí tohle auto jedním z nejlepších, jaké si můžete dnes pořídit – hravost! Stačí vypnout (plně vypínatelnou) stabilizaci a LC se promění ve zběsilý driftovací stroj, který vám vykouzlí úsměv na tváři jako šleh čerstvé lajny…

Stačí zatočit, přidat a auto ihned přejde do pozice dveřmi napřed. Překvapilo mě, jak poslušné v této fázi je. Podvozek je totiž dokonale vyvážený a auto opravdu poslouchá na slovo. Na konci driftu dokonce chybí klasické zavlnění, kdy se kola chytnou a energie se vrátí na svou pozici, tak dobře odladěné je. Za volantem jsem si připadal jako král driftu. Připojte si k tomu ten fantastický řev, absolutní reakce motoru a najednou láska přerůstá v závislost.

lexus-lc500-coupe-2024-5

Můžete jet napříč kontinentem a užívat si nádherného luxusu, dokonalého odhlučnění a zpracování. Podvozek i na obřích kolech filtruje spolehlivě nerovnosti a cítíte se jako v luxusní limuzíně. Poté stačí odbočit na váš oblíbený alpský průsmyk a zažijete jízdu života. Ani jednou nebudete chtít sedět v něčem jiném.

Pokud můžete, běžte si ještě koupit nějakou skladovku, do výroby si jej už nezadáte, ale dealeři ještě nějaké kousky na salonech mají. Budou to nejlépe utracené peníze v automobilovém světě.

Plusy

– Zvuk
– Motor
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Design
– Interiér a jeho zpracování
– Komfort na delších cestách
– Přijatelná cena

Minusy

– Ovládání infotainmentu
– Nemám jej v garáži

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz