Test Lexus LBX 1.5 Hybrid: Nejlepší malý crossover ve všech ohledech
Lexus vstupuje na segment nejmenších crossoverů a rovnou můžu říci, že to vzal za správný konec. Toto kompaktní auto je totiž příklad, že i dnes se dá udělat zcela uživatelsky přívětivý produkt s fantastickou efektivitou a navíc s nadprůměrně kvalitním zpracováním.
Nenechte se však zmást, že jde jen o přeznačkovanou Toyotu Yaris Cross. S tou sice LBX sdílí platformu a hybridní techniku, ale to je vše. Rozvor kol je větší, každý díl karoserie je jiný a to platí i o interiéru, který je také zcela svůj a nepřebírá z Toyoty nic. Začněme ale vnějším vzhledem. Nejmenší Lexus designově nenavazuje na zbytek portfolia a nabízí zcela jiné pojetí. Chybí tady klasický velká maska chladiče, místo toho má LBX takový usměvavý kukuč. Za mě se to povedlo a auto vypadá svébytně, draze a luxusně. Ostatně názor si udělejte dle přiložených fotografií.
Už jsem zmínil interiér a tady je to přímo pohádka. Je nádherný a kvalitní, jak jsme u této značky zvyklý. Líbí se mi také, že i interiér tohoto modelu si razí svou cestu a například displej infotainmentu je zapuštěný do středového panelu, a tak netrčí z palubní desky jako u větších modelů. Sám o sobě nabízí kvalitní grafiku a velmi rychlou odezvu, přičemž musím pochválit i uživatelskou přívětivost tohoto systému. Lexus navíc zanechal spoustu hardwarových tlačítek na nejdůležitější funkce, například panel klimatizace. Bravo.
Pochvala putuje i k samotnému zpracování, které si zaslouží samostatný odstavec. Začíná to už volantem a jeho obšitím. Je na něm totiž velmi jemná a hladká kůže, která je neuvěřitelně příjemná na dotek. Je radost s ním pracovat. Nechybí samozřejmě ani jeho vyhřívání po celém obvodu. Jemnou kůží je obšitá také spodní část palubní desky, okolí infotainmentu a obě strany středového tunelu. Koleno si tak opíráte o tu měkoučkou kůži. Wow, tohle se nevidí ani u mnohem mnohem dražších vozů o několik tříd výše. To však není vše, protože stejná kůže je i na výplních dveří. Nenacházím slov, tohle mě doslova šokovalo a takovou dávku luxusu a kvality jsem u vstupního modelu do světa Lexusu opravdu nečekal. Srovnám-li to například s konkurenčním Mercedes-Benzem GLA nebo AUDI Q2, tak Lexus je o parník jinde, přičemž vyjde levněji.
Na výběr jsou varianty Elegant, Relax, Emotion a Cool, z nichž každá přináší jinou atmosféru díky barevným kombinacím, čalounění a dekoračním prvkům. V souladu se současnými ekologickými prioritami lze interiér objednat z veganské kůže jako alternativu k příjemné kůži Ultrasuede nebo exkluzivní kůži L-aniline, která byla dříve dostupná pouze v limuzíně LS. S důrazem na personalizaci je nabídka možností širší než kdy dříve. Odklon od tradičního rozdělení modelů klade důraz na styl a smyslovou přitažlivost.
Díky nízké palubní desce a širokému čelnímu sklu řidič získává skvělý výhled, typický pro SUV, přičemž samotná pozice sezení připomíná spíše sedan. To podporuje koncepce Tazuna, která umožňuje řidiči ovládat funkce vozidla a přistupovat k informacím s minimálním pohybem rukou a očí, což mu pomáhá udržet pozornost na silnici. Volant i pedály byly pečlivě navrženy pro optimální polohu, zatímco 12,3palcový digitální přístrojový displej lze upravit podle preferencí řidiče a jeho priorit během jízdy. K dispozici je také head-up displej, který ještě více přispívá k bezpečnému a pohodlnému řízení.
LBX nabízí bohatou výbavu. Například inteligentní systém Lexus Climate Concierge optimalizuje topení a ventilaci pro každého pasažéra. K dispozici je také prémiový audiosystém Mark Levinson se 13 reproduktory, navržený přímo pro tento model. Další výbavou jsou elektricky ovládané zadní dveře, které umožňují snadný přístup do zavazadlového prostoru, kde lze pod krytem uložit dva kufry o objemu 75 litrů.
Tak vidíte, i vstupní model může být plnohodnotný a v některých ohledech dokonce i lepší. Lexus si na novém LBX dal opravdu velmi záležet a to je dobře. Pojďme pod kapotu. Jak jsem už zmínil v úvodu, technika je přebraná z Toyoty Yaris Cross, ale i tady se odehrály důležité změny. Výkon hybridní patnáctistovky stoupl na rovných 100 kW. Daleko důležitější je však fakt, ze LBX dostalo vyvažovací hřídel, která se výrazně podepsala na utlumení motoru a jeho rušivých projevů zejména v podobě vibrací. Změnou prošla i převodovka a NiMH baterie, ta je zcela nová a nabízí kapacitu 1 kWh.
Ve srovnáni se sesterským Yarisem Cross je projev motoru výrazně kultivovanější a téměř o něm nevíte. Je prostý vibrací a dunivých zvuků. Dokonce ani pod zátěží v kopci nebo při prudké akceleraci není příliš slyšet. Klasický neduh planetových převodovek a vytočeného motoru se tedy podařilo skrýt a to je pro mě další příjemné překvapení. Nutno podotknout, že zvýšení výkonu se odehrálo díky změnám na elektromotoru, takže s tím logicky vyskočil i kroutící moment. Auto se krásně veze na elektrické vlně a každé přidání plynu znamená okamžitý zátah elektromotoru. Ale není to jen o dynamice, která je skvělá. Lexus LBX dokáže krásně plout na vlně elektrického pohonu a využívá ho co nejčastěji. Spotřebu ve městě klidně udržíte pod 3 litry. Pokud do toho zapojíte i jezdění po městských okruzích nebo mezi městy mimo dálnici, spotřeba nepřesáhne 4 litry. To jsou mé reálné zkušenosti z provozu, kde jsem kombinovanou jízdou mimo dálnice dosáhl 3,6 litrů. Super! Dálniční přesuny zvedly spotřebu k pěti litrům, což je stále velmi dobrá hodnota.
Odhlučnění se projevilo i v lepších materiálech v podbězích a interiéru, takže na palubě panuje dokonalé ticho. Jak je na tom podvozek? LBX je nečekaně agilní, má dobré a strmé řízení a krásně se vrhá do oblouku. V něm navíc poskytne nadprůměrnou porci mechanického gripu. V režimu Sport navíc motor s elektropohonem pracují v synergii s cílem poskytnout maximální výkon. Výjezd ze zatáčky se tak nese v duchu “elektrického kopance” a asistence spalováku. Je to parádní a auto se hbitě dere vpřed do dalšího apexu. Podvozek auta je naladěný primárně na komfortní notu, ale nabídne i spoustu přilnavosti a zpětné vazby. Jde v něm cítit stará japonská podvozková škola, přesně tak, jak to umí jen automobilky z této části našeho světa.
Sečteno a podtrženo, Lexus LBX je fantastický malý crossover s nadprůměrným zpracováním, funkčním a líbivým interiérem, který navíc krásně jezdí a za málo. Co víc si přát?
Plusy
– Hybridní pohon
– Kvalita zpracování a pojetí interiéru
– Podvozek
– Odhlučnění
– Výbava
– Nízká spotřeba
Mínusy
– Méně místa vzadu
– Slabší zavazadelník
« Staré dieselové auto upravil, emise rapidně klesly a snadno splňuje normu EURO 6 Od října se změní povinné ručení, víme jak »