TEST Lexus IS200d
Lexus IS druhé generace se poprvé představil na ženevském autosalonu roku 2005 a po stránce designu a použité techniky se stal pro značku revolučním. Počátkem roku 2009 prodělal model mírný facelift a tato verze se mi před nedávnem dostala do rukou. A jak jinak, než nadopovaná elektronikou a s papírově dobře vyhlížejícím naftovým motorem. Je ale realita tak přívětivá, jak se na první pohled zdá?
Po stránce designu se toho s příchodem faceliftu změnilo jen málo. Běžného motoristu, který se o značku příliš nezajímá jistě na první pohled zaujme použití LED diodových světel denního svícení, které jsou již v současné době nezbytností. Změnou prošel také přední nárazník, který díky pozměněnému tvaru nasávacích otvorů dostal dynamičtější, až agresivní výraz. Přepracovaná maska chladiče pak doladila přední část v harmonický celek, stejně tak jako přemístění směrových světel do krytů vnějších zpětných zrcátek. Boční linie zůstává stejná a s ní charakteristické zalomení zadního trojúhelníkového okénka. Zadní partie prošla změnou jen a pouze v oblasti světel, které nyní také slouží LED diodovou technikou. Celkově vozidlo působí velmi dynamickým a vyváženým dojmem, což jej staví lehce na výši oproti konkurenčním modelům německých automobilek.
V interiéru se toho s faceliftem změnilo také málo a právě interiér ale bude to místo, které vám bude dnes a denně způsobovat ukrutnou radost z jízdy. Ergonomicky je řešen velmi zdařile, takže jsou veškeré nezbytné ovládací prvky na dosah ruky. Velká tlačítka na středové konzole usnadní jejich hledání za jízdy v noci, jen jejich zpracování a zvuky, vydávané při stlačení působí trochu zastaralejším dojmem. Žádné výhrady nemám k příplatkové navigaci, která sice stále neumí česky, ale tento jev není jen výsadou japonské automobilky. Pomocí dotykového displeje ovládáte v podstatě všechny důležité funkce automobilu, jako je nastavování teploty ve voze či parametry bezdrátového připojení mobilního telefonu nebo rádio. Pravdou ovšem je, že jsou již dnes na trhu vozy, které nabízejí mnohem zdařilejší design zobrazení tohoto multimediálního systému. Testovaný vůz byl rovněž vybaven příplatkovým audiem Mark Levinson se 14 reproduktory, prostorovým zvukem a možností ukládání na vestavěný pevný disk a upřímně řečeno, očekával jsem od něj trochu víc. Na druhé straně se z něj linuly čisté, nenásilné tóny a to je možná vzhledem k určení vozidla správně. Tak jako tak budete všechny úkony v Lexusu provádět zabořeni do luxusních kožených sedaček, které nabízejí vyhřívání, odvětrávání a všestranné elektrické seřízení jak u řidiče, tak u spolujezdce. Troufám si rovněž říci, že jsem za poslední dobu neseděl v ničem tak pohodlném a ani po delších cestkách jsem na sobě nepocítil známky únavy či bolesti zad. V tomto směru se Japonci opravdu vytáhli! Jedinou vadu na kráse zaznamenávám v poloze řidiče za volantem, jelikož rozsah elektrického nastavení volantu v podélném směru není dostačující. V krajních případech máte tedy buď příliš natažené ruce, nebo se vaše pravé koleno nepříjemně dotýká středové konzoly. Není to ale nic, na co se nedá po krátkém čase zvyknout, a připouštím, že méně vzrostlí jedinci tento jev nemusí vůbec zaznamenat. Tak jako tak se osoba o výšce 190 centimetrů “za sebe“ pohodně neusadí. Celkově je ovšem interiér zpracován na vynikající úrovni a své dělá také vhodný výběr kvalitních materiálů. Zavazadlový prostor o objemu 398 litrů zde plní pouze jakousi nouzovou odkládací plochu, jelikož je jeho vstupní otvor příliš malý. S převezením rozměrnějších kočárků a dalších zavazadel tedy nepočítejte.
Nyní je na čase se vydat na testovací jízdu. Pod kapotou bije nejmenší naftové srdce v nabídce modelu IS – čtyřválec a objemu 2,2 litru, maximálním výkonu 110 kW a maximálním točivém momentu 340 Nm. Tyto parametry na první pohled nezní vůbec špatně, pro vozidlo jsou ale typické velmi dlouhé převody, které vás v krajních případech donutí řadit ve městě i druhý převodový stupeň. Motor sám o sobě je v rozmezí do 2000 otáček za minutu prakticky nepoužitelný a například zařazením čtvrtého převodového stupně v městském provozu silně podtáčí. Je tedy třeba častěji řadit a držet motor ve vyšších otáčkách, což má ale za následek vyšší průměrnou spotřebu. O papírové kombinované spotřebě 5,1 litru si nechejte jen zdát, v reálném provozu se budete pohybovat na hranici 7 litrů nafty, ve městě pak na hodnotě okolo 8l/100km. Šestý rychlostní stupeň zařadíte v podstatě pouze na dálnici v rychlosti lehce převyšující 130 km/h. Právě při této rychlosti motor točí okolo 2100 otáček za minutu a rázem se z vozidla stane dálniční expres, který má najednou síly na rozdávání! Pružné zrychlení je v této oblasti na velmi dobré a zhruba do rychlosti 180 km/h budete ujíždět i silnějším vozidlům. Každé pro má ale i své proti a tím je spotřeba v tomto dálničním tempu. Při dodržování zákonných limitů se budete pohybovat okolo 6,5 l/100 km, v případě dlouhodobého zrychlení pak spotřeba povyskočí na zhruba 7,2 l/100 km. Tyto hodnoty sice stále nejsou špatné, na druhé straně vůbec nekorespondují s údaji výrobce. Spokojeni budete s chodem šestistupňové manuální převodovky, která vyniká výbornou přesností. Příjemným detailem je umístění schématu řazení nalevo od hlavice řadicí páky.
A co samotná jízda? V rámci segmentu můžete očekávat jízdní vlastnosti srovnatelné s vozy německých značek. Díky perfektnímu vyvážení vozidla budete za každé situace vědět, na čem jste a vždy bude dostatek času a prostoru s nastalou situací něco dělat. V šikovných rukou se pak Lexus stane docela zábavným sedanem, pro který není limitní ani menší výkon naftové jednotky. Podvozek dobře tlumí nerovnosti díky dvojitému lichoběžníkovému zavěšení předních kol a víceprvkovému zavěšení zadních kol. V případě potřeby tak máte k dispozici jak komfortní limuzínu, která se dobře vypořádá i s proslulou dálnicí D1, tak docela hravý vůz pro víkendovou zábavu v klikatých serpentinách.
Lexus IS je docela těžké na českých silnicích potkat, o to více ale budí na veřejném prostranství dojem. V duchu japonské preciznosti a kvality se nese esence plavné jízdy ve voze, který vás dokáže svým komfortem a použitou technikou doslova zhýčkat. Pokud nejste přehnaně náročná osobnost, dokážete lehce vstřebat některé detaily interiéru, jako jsou trochu zastaralá tlačítka nalevo od volantu či místy nepěkná grafika multimediálního centra. Lexus totiž dokáže tyto drobnosti naplno vyvážit designovým pojetím modelu jako celku a s tím spojenými pohledy kolemjdoucích. Za každé situace se tak stanete středem pozornosti a upřímně řečeno, je s čím.
Plusy
- Interiér
- Komfort
- BVýbava
- Design a image
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Málo prostoru
- Dlouhé převody
- Spotřeba
Cena v základní výbavě: 969 000,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 079 000,- Kč
Základní výbava:
ABS, BAS, EBD, TRC, VDIM, VSC, dvoufázový airbag řidiče, dvoufázový dvoukomorový airbag spolujezdce vpředu, kolenní airbagy řidiče a spolujezdce vpředu, možnost deaktivace airbagu u spolujezdce vpředu, postranní TAP airbagy (thorax – hrudník, abdomen – břicho, pelvis – pánev) vpředu, okenní boční hlavové airbagy vlevo a vpravo, předpínače bezpečnostních pásů, přední a zadní krajní sedadla, ISOFIX na zadních krajní sedadla, WIL (systém na ochranu krční páteře) pro přední sedadla, zvukové a vizuální upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na předních sedadlech, dvojitý zámek dveří, zabezpečovací systém proti krádeži: imobilizér, senzor vniknutí do vozidla, siréna, 16palcová šestipaprsková kola z lehkých slitin, pneumatiky 205/55 R16, přední mlhová světla, tepelně izolující tónovaná skla s UV filtrem, vnější zpětná zrcátka: elektricky nastavitelná, sklopná, vyhřívaná, integrované ukazatele směru, zadní a brzdová světla z diod, audiosystém s 8 reproduktory: tuner FM/AM RDS, CD přehrávač s měničem na 6 disků, zabudovaný do přístrojové desky, kompatibilita MP3/WMA, USB port a konektor AUX pro přenosné zařízení, multifunkční informační displej ve sdruženém přístroji, optitronové sdružené přístroje, ovladače na volantu: audiosystém, multifunkční informační displej, telefon, připojení mobilního telefonu pomocí Bluetooth, 12 V zásuvka v přední centrální loketní opěrce, černé obložení s metalickou povrchovou úpravou, elektronicky řízená automatická klimatizace: automatická vnitřní cirkulace vzduchu, aktivní pylový filtr, oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, jednodotykově elektricky ovládaná přední a zadní okna, kožený volant a hlavice řadicí páky, osvětlený vstup, přední centrální loketní opěrka, sportovní textilní čalounění, systém bezklíčového nastupování a startování “Smart Entry and Start”, startovací tlačítko, zadní loketní opěrka uprostřed s možností sklopení a průvlakem pro přepravu dlouhých předmětů
Výbava Luxury navíc: 17palcová kola z lehkých slitin, desetipaprskový design, nízkoprofilové pneumatiky 225/45 R17 (přední) a 245/45 R17 (zadní), bi-xenonové světlomety HID: samonastavitelné s výsuvnými ostřikovači, LED světla pro denní provoz, čalounění z perforované kůže (úprava semi-anilin), dřevěné obložení, elektricky nastavitelná přední sedadla: seřizování sedadel řidiče a spolujezdce v osmi směrech, vyhřívání a ventilace sedadel, nastavitelná bederní opěrka, elektricky nastavitelný volant ve dvou osách, elektrochromatická (samostmívací) vnitřní a vnější zpětná zrcátka, elektronický kartový klíč, osvětlené prahy předních dveří, paměťová funkce sedadla řidiče, volantu a vnějších zpětných zrcátek, parkovací asistent — senzory vpředu a vzadu, prémiový audiosystém se 13 reproduktory, stěrače s dešťovým senzorem, tempomat, zadní sluneční clona, elektricky ovládaná, s automatickým vysouváním a spouštěním
Výbava testovaného vozu:
Metalický lak (+20.000,-Kč), PAKET MULTIMEDIÁLNÍ A NAVIGAČNÍ SYSTÉM (+90.000,-Kč) 7palcový barevný dotykový displej Electro Multi-Vision, navigační systém Hard Disk Drive s funkcí dynamického navádění (DRG), Audiosystém Mark Levinson se 14 reproduktory a prostorovým zvukem 5.1, Hard Disk Drive hudební knihovna s databází Gracenote®, přehrávač CD/DVD s měničem na 6 disků, parkovací kamera, hlasové ovládání (navigace, audiosystém, klimatizace, telefon)
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2231 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 340 / 2000 – 2800 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 205 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.3 / 4.4 / 5.1 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 398 / - |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1540 / 535 |
Rozměr pneu: | 225/45 R17, 245/45 R17 |
.
« Shelbyho pocta v podobě GT500 Cobra BMW Zagato Roadster – Premiéra v Pebble Beach! »