lexus-is-300h-exterior-4

TEST Lexus IS 300h – Vytříbená alternativa!

14. 8. 2017 • Lexus, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 90%

podvozek: 100%

zpracování: 95%

praktičnost: 80%

Abnormální komfort na palubě, vytříbené jízdní vlastnosti, skvělé odhlučnění, do detailu dotažený funkční interiér a také fungující hybridní systém. Tyto vlastnosti umí kombinovat jen málokdo a Lexus je rozhodně mezi těmi nejlepšími.

Verdikt:

Narovinu, Lexus ušel ohromný krok a přiblížil se německému trojlístku natolik, že zástupci tamních prémiových automobilek určitě nemají klidné spaní. Ne jinak tomu je s modernizovanou třídou IS, která v nové generaci útočí přímo na BMW, nabízí nezaměnitelný dynamický look a slibuje sportovní vlastnosti, ale také kýžený komfort. Což si vyložte tak, že IS se snaží být luxusně-sportovním vozem. Na první pohled je pryč unylost a nudnost tvarů minulé generace, podivný japonský interiér a houpavý podvozek. Nové IS je agresivní, dotažené do detailu a zároveň stále elegantní. Nemá cenu nic zastírat a hned na začátku se přiznám – během týdenního testu jsem se do auta zamiloval natolik, že jsem ho nechtěl vracet!

Rozhodně to není jen tím, že vypadá opravdu dobře a především jinak. Hlavním důvodem je totiž abnormální komfort na palubě, vytříbené jízdní vlastnosti, skvělé odhlučnění, do detailu dotažený funkční interiér a také fungující hybridní systém. Tyto vlastnosti umí kombinovat jen málokdo a Lexus je rozhodně mezi těmi nejlepšími. Pojďme se ale nejdříve podívat, co se s faceliftem konkrétně změnilo.

is7

Lexus zjemnil tvary a IS už nemá složité vlnky v nárazníku, jiný je i tvar předních světlometů, které jsou stále odděleny. Nová je i grafika zadních svítilen a provedení nárazníku. Nechybí ani pozměněný tvar přední masky. Výsledkem je jemnější vzhled, stále však dostatečně odlišný a kombinující eleganci se sportovností. Komu by byl standardní vzhled málo agresivní, může sáhnout po verzi F Sport, která se postará o opravdu “naštvaný” vzhled. První setkání s vozem vyrazí dech – respekt odvážným designerům Lexusu! Lze však vidět, že jejich risk našel ocenění a za novým IS se otočí úplně každý.

Interiér je šitý dle poctivé evropské školy s velkým důrazem na detaily. Jsou tu krásná anatomická sedadla, které nabízí adekvátní boční vedení při rychlé jízdě a zároveň zůstávají komfortní při dlouhém cestování. Navíc jsou vyhřívána i odvětrávána. Volant s tlustším věncem a jemnou kůží padne skvěle do ruky. Líbí se mi kožené změkčení boků středového tunelu, kde dochází ke kontaktu s koleny předních pasažérů. Detail, který oceníte při delších cestách.

is1

Tvůrci si opravdu vyhráli a nenechali nic odbyté. Uvnitř je to sice trochu stísněnější, ale to na druhé straně vytváří dojem příjemného obklopení a souznění s vozem. Každý materiál v dosahu je vyroben z prvotřídního materiálu nebo obšit kůží.  Ergonomie rozmístěni ovladačů je perfektní a zaujmou třeba také dotyková tlačítka ovládání teploty klimatizace. Kruhový ovladač vám dovolí vybrat přednastavené mapy v podobě Eco, Normal a Sport. Podle toho se odvíjí celková odezva automobilu.

Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu počítačové myši a opravdu se nerovná například ovladači iDrive. Lexus vylepšil grafiku a rychlost celého infoteinment systému a potěší zejména velký display vkusně zabudovaný na vrcholu palubní desky. Ten má nyní uhlopříčku 10.3″ a krásný skleněný design.

is9

Kde si Lexus naopak nebere příklad od svých úhlavních rivalů je motorová nabídka. IS má pod kapotou pouze benzínové motory a jeden hybrid. K dispozici dokonce není ani pohon všech kol. Řekněme si ale upřímně, kolikrát za rok jej v naší zemi opravdu potřebujeme? Absenci dieselu pak v dnešní době nevidím jako problém, toto palivo je na ústupu a prodeji nových (ale i ojetých) automobilů vládne benzín. O to menší důvod se trápit dává přítomnost hybridního pohonu, který nabídne slušnou dynamiku, nízké emise a výbornou spotřebu.

Hybrid kombinuje 2,5litrový benzínový atmosférický čtyřválec s elektromotorem, které společnou prací umí řidiči poskytnout až 164 kW a 221 N.m. Zatímco atmosférický spalovací motor s přímým vstřikováním D-4S a proměnným časováním sacích a výfukových ventilů Dual VVT-i má sám o sobě 133 kW. Síla je na zadní kola posílána prostřednictvím planetové převodovky e-CVT. Tady však pozor, i přes podobné označení se nejedná o variátor. e-CVT je jakousi formou diferenciálu, který proměnlivě rozmisťuje točivý moment na hnanou nápravu.

is5

Systém v praxi funguje výborně a především kultivovaně. O procesu připojování spalovacího motoru vůbec nevíte, vše je prosté jakýchkoli vibrací nebo nežádoucích zvuků. e-CVT nabízí daleko lepší a hladší chod, než klasický variátor. Motor se tolik netrápí ve stejných a zbytečně vysokých otáčkách, díky čemuž vás neobtěžuje monotónním zvukem. K dispozici jsou i virtuální stupně, které si můžete řadit třeba pádly pod volantem. Daleko příjemnější je ale nechat systém pracovat samostatně.

Odezva a výkon jednotek je přímo úměrný zvolenému režimu. V ECO módu je auto dost otupělé a reakce jsou opožděné, do města se však hodí výborně, využívá totiž maximální množství jízdy na elektřinu. Spotřeba se v tomto režimu ani ve městě nepřehoupne přes 7 litrů. Sportovní režim pak baterie rychle vybije, využije totiž elektromotor k maximálnímu společnému výkonu. Pak je IS 300h překvapivě svižné. Jak jsem psal na začátku, tento hybrid je ale více o maximálním komfortu.

is8

Už dlouho jsem totiž nejel tak pohodlným autem střední třídy, které dokonale izolovalo posádku od ruchů okolního světa. Přidejte si k tomu krásný interiér, komfortní sedadla a výtečné audio Mark Levinson a nebudete chtít vystoupit. To ostatně podtrhuje i špičkový podvozek, který i na velkých kolech s pneumatikami o nízkém profilu nepřenáší žádné rázy.

Lexus na podvozku zapracoval opravdu radikálně. V mnoha ohledech IS převyšuje i svého úhlavního rivala BMW řady 3. Vůz dokonale kombinuje komfort a sportovní chování podvozku, navíc neodskakuje a drží poslušně zvolenou stopu. Řízení není přeposilované a jde pěkně ztuha, pořádnou zpětnou vazbu v něm však nehledejte. Díky pohonu zadních kol je také prosté jakýchkoli nežádoucích sil. Za volantem Lexusu IS se řidič cítí jednoduše skvěle.

Spotřeba hybridu pak dokazuje, že se opravdu dá považovat za náhradu naftových motorů. Ve městě jsem se po týdnu pohyboval maximálně za 6.5 litru. Při dálniční cestě dlouhé 600 km jsem ji srazil dokonce na rovných 6. A to nejlepší se pak projevilo na okrskách, kde spotřeba dále klesla k hodnotě 5 litrů.

is2

Možná to zní až příliš dokonale, ale pochopitelně vše není tak růžové. U nás bude mít Lexus IS problém uspět kvůli absenci varianty kombi, pohonu všech kol a pro někoho i naftového motoru. Při srovnání s konkurencí však Lexus nabídne vždy atraktivnější cenu, velkou dávku individuality a zejména komfortu. Volba je na vás!

Plusy

  • Mimořádně kultivovaný motor a práce hybridního systému
  • Účinné odhlučnění interiéru
  • Rozsáhlá základní výbava
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Mimořádně komfortní podvozek
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Ovládání infoteinment systému
  • Krátká spodní část sedadel
  • Slabší výkon diodových světlometů
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz