TEST Lexus GS350 AWD F Sport – Überauto
Premiéra nového Lexusu GS mě naprosto odrovnala – tupě a s otevřenou pusou jsem zíral na první fotografie a nevěřil jsem vlastním očím, jak dobře to auto vypadá. O pár měsíců později stojím nehybně u GS na autosalóně v Ženevě a myslím si jen jedno – Německo, třes se! Po půl roce dostávám klíče, usedám do nehorázně luxusního interiéru a mířím vpřed celému testovacímu týdnu. Stačí pár kilometrů za volantem tohoto vozu a hypotéza uvedená v úvodu se mi potvrzuje. Lexus dramaticky změnil filozofii a GS nyní míří do segmentu BMW. Což si vyložte tak, že GS se snaží být luxusně-sportovním vozem. Na první pohled je pryč unylost a nudnost tvarů minulé generace, podivný japonský interiér a houpavý podvozek. Nové GS je agresivní, dotažené do detailu a zároveň stále elegantní. Největší změnou je však pojetí interiéru a jeho luxus. Je šitý dle poctivé evropské školy a dojem kazí jen pár drobných detailů, které jsou pro japonská auta typické. Zajímavostí je obří centrální display s úhlopříčkou 12,3 palce, což jej staví do pozice největšího displaye na trhu. Lexus konečně také změnil grafické rozhraní, které konečně vypadá k světu a doladil ovládaní myší.
Sedadla však ohromí všechny! Jsou to vlastně křesla nastavitelná do 16 směrů, vyhřívaná, odvětrávaná a masážní… Sedí se v nich královsky a díky nastavení bočnic vás i skvěle podrží v zatáčkách. Jsou to jedny z nejlepších luxusních sedadel na trhu. Ve své podstatě je interiér velmi podobný právě BMW řady 5 a to zejména v ohledu rozmístění a tvarů ovladačů. Inspirace mnichovským modelem se tady opravdu nezapře. Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu počítačové myši a opravdu se nerovná geniálnímu kruhovému ovladači iDrive. Nehezký je i volič automatické převodovky, kostrbatá grafika head-up displaye a také pitomé ovládaní palubního počítače samostatnou páčkou. A také grafické rozhraní obrovské obrazovky nebo třeba ovládání tempomatu dole pod volantem. Jenže to je asi tak vše a jako celek je interiér prostě parádní, výborně zpracovaný a ze skvělých materiálů.
Kde si ale Lexus nebere příklad od svého německého rivala je motorová nabídka. GS má pod kapotou pouze atmosferické šestiválce a jeden hybrid. Ano, je to spolu s Infiniti poslední masová značka, co jde touto cestou. Testovaný model 350 je střední motorizace a pod kapotou dřímá vidlicový benzínový šestiválec 3.5 litru s výkonem 233 Kw a 378 Nm točivého momentu, vrcholícího v 6.400 otáčkách. Motor je navíc vybaven variabilním časováním ventilů a je spjat s automatickou převodovkou. A tady nastává první problém – v době dvouspojek a osmistupňových ZF převodovek je nasazení unaveného a líného šestikvaltu prostě krok vedle. Převodovka tak kazí celkový dojem z ladnosti a plavnosti Lexusu GS a působí v tak dobrém celku prostě nepatřičně. Při popojíždění městem na první převodový stupeň cuká a zařazení D po nastartování doprovází silná rána a záškub. To je v luxusní limuzíně vyšší střední třídy něco, co určitě nikdo nehledá. Jinak řazení probíhá víceméně bez problémů, dokud nezačnete “sportovat”! To nemá měnič problém nechat poskočit otáčky o pár tisíc jinam a odezva v manuálním módu je tristní. Škoda. Ještě bych rád zmínil zvuk motoru, který je prostě úžasný. Mechanický, hluboký jekot vidlicového šestiválce je opravdu lahodný a navíc silně podpořen velkými koncovkami výfuků. Zní fakt zatraceně dobře a to i zevnitř.
Díky časování ventilů se však atmosféra chová hodně “přeplňovaně”. Ne, nečekejte kopanec do zad jakmile překročíte 3.500 otáček, ale přesně v tomto spektru se znatelně přečasují ventily a auto citelně zatáhne a začne jít svižně do otáček. Gradace výkonu je pak prostě atmosfericky skvělá. Lexus GS disponuje také několika mapami řídící jednotky, kdy pomocí otočného ovladače po vzoru Infiniti můžete vybírat s režimu ECO, Normal a Sport a Sport Plus. Vysvětlovat, co tyto režimy nabízejí je asi úplně zbytečné… Zátah motoru je opravdu výrazný a dynamika vozidla potěší každého nadšence do aut. Na stovku GS350 AWD i díky skvělé trakci dosprintuje za 6,4 vteřiny a zastaví se až na… 180 Km/h! Ne, nedělám si z vás legraci. Kvůli pohonu čtyř kol dostalo GS omezovač a já se ptám proč, když ostatní prémiová konkurence k tomuto řešení sahat nemusí. Dalším problémem verze AWD je také fakt, že jde spojit jen s motorizací 350. Nicméně se jedná o stálý pohon a GS díky němu jezdí téměř neohroženě. Grip při ostrém průjezdu zatáček je výborný a trakce na jakémkoli povrchu a za všech podmínek je vždy zaručena. Pokud se na čtyřkolku podíváme z pohledu zábavy za volantem, tak nezbývá než konstatovat, že ubrala výrazný kus hravosti. Do driftu GS dostanete, ale chce to obrovskou dávku odvahy a nebo velmi kluzký povrch. Driftování majitele trápit nebude, ale horší to bude s dostavující se nedotáčivostí – GS350 AWD ztratilo ideální vyvážení, a tak je na limitu prostě nezatočí. Naštěstí je ten limit opravdu daleko.
Lexus na podvozku nové generace GS zapracoval opravdu radikálně. V mnoha ohledech nové GS převyšuje i svého úhlavního rivala BMW řady 5. Je to až k nevíře, zejména když si vzpomenu, jak divná byla předchozí generace, která nevěděla, čím chce opravdu být. Současné GS však dokonale kombinuje komfort a sportovní chování podvozku. Je sice tuhý a vůbec se nenaklání, ale zároveň i kultivovaný. Navíc neodskakuje a drží poslušně zvolenou stopu. Řízení navíc vůbec není přeposilované a jde pěkně ztuha, pořádnou zpětnou vazbu v něm však nečekejte, ale v rámci segmentu patří mezi to nejlepší. Sportovnosti však brzy zanecháte, protože převodovka a ani samotné auto k ní rozhodně nevybízí.
Testovaný model je navíc vybaven paketem F Sport. Ten u Lexusu zahrnuje agresivní body kit v podobě přepracovaných nárazníků, prahů a odtrhové hrany na víku kufru. No a také přitvrzený sportovní podvozek. U menšího CT a SUV RX je dopad na jízdní komfort vyloženě tragický, ale tady to prostě funguje dobře. F Sport je daleko příjemnější než M paketový podvozek od BMW a navíc pozitivně ovlivňuje chování na silnici. Zvenčí je GS v tomto provedení prostě neodolatelně hezké.
Možná to zní až příliš dokonale, ale pochopitelně vše není tak růžové. U nás bude mít Lexus GS problém uspět kvůli absenci dieselového motoru a ekonomičtější benzínové varianty. 350 AWD si během testu v průměru říkalo o 13 litrů kombinovaně, ve městě o 15 a na dálnici o 9 litrů na sto kilometrů. Lexus však bude vždy levnější a lépe vybavený než Mercedes-Benz E, BMW 5 a AUDI A6. Volba je na vás! A ještě tady je Infiniti M…
Plusy
- Mimořádná kvalita zpracování interiéru
- Špičkové jízdní vlastnosti
- Design exteriéru i interiéru
- Špičkové audio Mark Levinson
- Rozsah základní výbavy
- Jízdní vlastnosti
- Zvuk motoru
Minusy
- Chování převodovky
- Místo nad hlavou na zadních sedadlech
- Ovládání a grafika multimediálního systému
- Omezení rychlosti na 180 Km/h
- Spotřeba
Cena v základní výbavě: 1 689 000,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 719 000,- Kč
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Lexus GS 350 AWD |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3456 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 233 / 6400 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 378 / 4800 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | - / – / 10.2 |
Emise CO2: | 237 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 566 / - |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1730 / 520 |
Rozměr pneu: | 235/40 R1 |
« Video: McLaren P1 v pohybu Toyota uvede novou generaci modelu Tundra »