DSC_0979

TEST Lexus GS350 AWD F Sport – Überauto

24. 1. 2013 • Lexus, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 85%

podvozek: 90%

zpracování: 100%

praktičnost: 85%

Lexus zažívá znovuzrození a ukazuje, jak se to má dělat. Bravo!

Verdikt:

Premiéra nového Lexusu GS mě naprosto odrovnala – tupě a s otevřenou pusou jsem zíral na první fotografie a nevěřil jsem vlastním očím, jak dobře to auto vypadá. O pár měsíců později stojím nehybně u GS na autosalóně v Ženevě a myslím si jen jedno – Německo, třes se! Po půl roce dostávám klíče, usedám do nehorázně luxusního interiéru a mířím vpřed celému testovacímu týdnu. Stačí pár kilometrů za volantem tohoto vozu a hypotéza uvedená v úvodu se mi potvrzuje. Lexus dramaticky změnil filozofii a GS nyní míří do segmentu BMW. Což si vyložte tak, že GS se snaží být luxusně-sportovním vozem. Na první pohled je pryč unylost a nudnost tvarů minulé generace, podivný japonský interiér a houpavý podvozek. Nové GS je agresivní, dotažené do detailu a zároveň stále elegantní. Největší změnou je však pojetí interiéru a jeho luxus. Je šitý dle poctivé evropské školy a dojem kazí jen pár drobných detailů, které jsou pro japonská auta typické. Zajímavostí je obří centrální display s úhlopříčkou 12,3 palce, což jej staví do pozice největšího displaye na trhu. Lexus konečně také změnil grafické rozhraní, které konečně vypadá k světu a doladil ovládaní myší.

gs1

Sedadla však ohromí všechny! Jsou to vlastně křesla nastavitelná do 16 směrů, vyhřívaná, odvětrávaná a masážní… Sedí se v nich královsky a díky nastavení bočnic vás i skvěle podrží v zatáčkách. Jsou to jedny z nejlepších luxusních sedadel na trhu. Ve své podstatě je interiér velmi podobný právě BMW řady 5 a to zejména v ohledu rozmístění a tvarů ovladačů. Inspirace mnichovským modelem se tady opravdu nezapře. Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu počítačové myši a opravdu se nerovná geniálnímu kruhovému ovladači iDrive. Nehezký je i volič automatické převodovky, kostrbatá grafika head-up displaye a také pitomé ovládaní palubního počítače samostatnou páčkou. A také grafické rozhraní obrovské obrazovky nebo třeba ovládání tempomatu dole pod volantem. Jenže to je asi tak vše a jako celek je interiér prostě parádní, výborně zpracovaný a ze skvělých materiálů.

Kde si ale Lexus nebere příklad od svého německého rivala je motorová nabídka. GS má pod kapotou pouze atmosferické šestiválce a jeden hybrid. Ano,  je to spolu s Infiniti  poslední masová značka, co jde touto cestou. Testovaný model 350 je střední motorizace a pod kapotou dřímá vidlicový benzínový šestiválec 3.5 litru s výkonem 233 Kw a 378 Nm točivého momentu, vrcholícího v 6.400 otáčkách. Motor je navíc vybaven variabilním časováním ventilů a je spjat s automatickou převodovkou. A tady nastává první problém – v době dvouspojek a osmistupňových ZF převodovek je nasazení unaveného a líného šestikvaltu prostě krok vedle. Převodovka tak kazí celkový dojem z ladnosti a plavnosti Lexusu GS a působí v tak dobrém celku prostě nepatřičně. Při popojíždění městem na první převodový stupeň cuká a zařazení D po nastartování doprovází silná rána a záškub. To je v luxusní limuzíně vyšší střední třídy něco, co určitě nikdo nehledá. Jinak řazení probíhá víceméně bez problémů, dokud nezačnete “sportovat”! To nemá měnič problém nechat poskočit otáčky o pár tisíc jinam a odezva v manuálním módu je tristní. Škoda. Ještě bych rád zmínil zvuk motoru, který je prostě úžasný. Mechanický, hluboký jekot vidlicového šestiválce je opravdu lahodný a navíc silně podpořen velkými koncovkami výfuků. Zní fakt zatraceně dobře a to i zevnitř.

gs5

Díky časování ventilů se však atmosféra chová hodně “přeplňovaně”. Ne, nečekejte kopanec do zad jakmile překročíte 3.500 otáček, ale přesně v tomto spektru se znatelně přečasují ventily a auto citelně zatáhne a začne jít svižně do otáček. Gradace výkonu je pak prostě atmosfericky skvělá. Lexus GS disponuje také několika mapami řídící jednotky, kdy pomocí otočného ovladače po vzoru Infiniti můžete vybírat s režimu ECO, Normal a Sport a Sport Plus. Vysvětlovat, co tyto režimy nabízejí  je asi úplně zbytečné… Zátah motoru je opravdu výrazný a dynamika vozidla potěší každého nadšence do aut. Na stovku GS350 AWD i díky skvělé trakci dosprintuje za 6,4 vteřiny a zastaví se až na… 180 Km/h! Ne,  nedělám si z vás legraci. Kvůli pohonu čtyř kol dostalo GS omezovač a já se ptám proč, když ostatní prémiová konkurence k tomuto řešení sahat nemusí. Dalším problémem verze AWD je také fakt, že jde spojit jen s motorizací 350. Nicméně se jedná o stálý pohon a GS díky němu jezdí téměř neohroženě. Grip při ostrém průjezdu zatáček je výborný a trakce na jakémkoli povrchu a za všech podmínek je vždy zaručena. Pokud se na čtyřkolku podíváme z pohledu zábavy za volantem, tak nezbývá než konstatovat, že ubrala výrazný kus hravosti. Do driftu GS dostanete, ale chce to obrovskou dávku odvahy a nebo velmi kluzký povrch. Driftování majitele trápit nebude, ale horší to bude s dostavující se nedotáčivostí – GS350 AWD ztratilo ideální vyvážení, a tak je na limitu prostě nezatočí. Naštěstí je ten limit opravdu daleko.

gs4

Lexus na podvozku nové generace GS zapracoval opravdu radikálně. V mnoha ohledech nové GS převyšuje i svého úhlavního rivala BMW řady 5. Je to až k nevíře, zejména když si vzpomenu, jak divná byla předchozí generace, která nevěděla, čím chce opravdu být. Současné GS však dokonale kombinuje komfort a sportovní chování podvozku. Je sice tuhý a vůbec se nenaklání, ale zároveň i kultivovaný. Navíc neodskakuje a drží poslušně zvolenou stopu. Řízení navíc vůbec není přeposilované a jde pěkně ztuha, pořádnou zpětnou vazbu v něm však nečekejte, ale v rámci segmentu patří mezi to nejlepší.  Sportovnosti však brzy zanecháte, protože převodovka a ani samotné auto k ní rozhodně nevybízí.

Testovaný model je navíc vybaven paketem F Sport. Ten u Lexusu zahrnuje agresivní body kit v podobě přepracovaných nárazníků, prahů a odtrhové hrany na víku kufru. No a také přitvrzený sportovní podvozek. U menšího CT a SUV RX  je dopad na jízdní komfort vyloženě tragický, ale tady to prostě funguje dobře. F Sport je daleko příjemnější než M paketový podvozek od BMW a navíc pozitivně ovlivňuje chování na silnici. Zvenčí je GS v tomto provedení prostě neodolatelně hezké.

gs2

Možná to zní až příliš dokonale, ale pochopitelně vše není tak růžové. U nás bude mít Lexus GS problém uspět kvůli absenci dieselového motoru a ekonomičtější benzínové varianty. 350 AWD si během testu v průměru říkalo o 13 litrů kombinovaně, ve městě o 15 a na dálnici o 9 litrů na sto kilometrů.  Lexus však bude vždy levnější a lépe vybavený než Mercedes-Benz E, BMW 5 a AUDI A6. Volba je na vás! A ještě tady je Infiniti M

 

 

Plusy

  • Mimořádná kvalita zpracování interiéru
  • Špičkové jízdní vlastnosti
  • Design exteriéru i interiéru
  • Špičkové audio Mark Levinson
  • Rozsah základní výbavy
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvuk motoru

Minusy

  • Chování převodovky
  • Místo nad hlavou na zadních sedadlech
  • Ovládání a grafika multimediálního systému
  • Omezení rychlosti na 180 Km/h
  • Spotřeba

 

 

Cena v základní výbavě: 1 689 000,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 719 000,- Kč

 

Technické údaje
Motor Lexus GS 350 AWD
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 233 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 378 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / – / 10.2
Emise CO2: 237
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 566 / -
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1730 / 520
Rozměr pneu: 235/40 R1
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz