TEST Lexus GS300h – Naftě zvoní umiráček
Lexus toho v České republice moc neprodá a je to ohromná škoda. Ptáte se proč? No, protože našincům prostě nevysvětlíte, že nepotřebují čtyřkolku do města nebo na vyjetí tříprocentního stoupání k chatě. A to nemluvím o tom, že sníh je u nás asi dva týdny v kuse za celý rok. Na to je pohon všech kol teprve potřeba! Čtyřkolka přece drží jako přibitá a nic ji nerozhodí, ani 180 na ledě. Prostě nic! A pak je tu nafta. Samozřejmě, tu potřebuje většina také! Znáte to, táhne odspodu a jede za 5 litrů, i když ji honíte jako hajný divoké prase. A hádejte co… Tuhle kombinaci si do GS nepořídíte. Pohon všech kol v nabídce je pod označením GS350 AWD a lze jej kombinovat pouze s tímto šestiválcovým benzínovým 3.5 litrem s výkonem 233 kW a nádherným zvukem. No, prostě skvost! Ale pro chalupáře to asi tak dobře nezní, chápu.
Naftu byste však pod kapotou jakéhokoli moderního Lexuse hledali marně, místo toho je tady hybridní technologie kombinující benzínové atmosféry s elektromotrem. Vrcholem řady GS je 450h, který však stojí dardu a je pro většinu lidí až moc silný. A tak tady mám novinku – 300h. Technologie převzatá z menšího modelu IS tak nabízí 2.5 litrový čtyřválec s výkonem 133 kW a elektromotor s dalšími 105 kW k dobru. Jednotky pracují v Atkinsonově cyklu se vstřikováním D4 S a jejich kombinovaný výkon je slušných 164 kW. 1.8 tuny vážicí limuzína se na stovku rozparádí za 9.2 vteřiny, což nezní nijak dramaticky, ale pružné zrychlení je pak už o něčem úplně jiném. Maximální rychlost je bohužel omezena na 190 km/h, což samozřejmě nepotěší, pokud jezdíte na služebky do Německa…
Výhoda hybridního pohonu se ukáže ihned po nastartování a následného aktivování hrobového ticha. Auto se nahodí jen přes elektromotor a rozjede se na něj až do padesátikilometrové rychlosti ( pokud jste si večer nevybili baterku do mrtva ), kde už se neznatelně připojí benzínový agregát. Čistě na elektromotor umí Lexus ujet něco kolem 4 kilometrů, kombinovaně je to pak mnohonásobně více a efektivita je úžasná. Oproti starším modelům je znát lepší naladění, kdy můžete při rozjezdu z místa na elektromotor výrazněji šlápnout a nepřepne se do kombinovaného módu. Nebudete tak nikoho na semaforu zdržovat se strachem o spálené mililitry benzínu navíc.
GS umí jet čistě na elektromotor i v dálničním tempu, kdy se po odstavení plynu spalovací motor vypne a pokud budete plyn jen lechtat, nepřipojí se hned. Zátah auta je slušný, pokud spolupracují oba motory. Při vybité baterii má čtyřválec s autem trošku problém, výhodou však je, že se baterka dobíjí velmi rychle a pokud člověk nejede vyloženě na plný plyn, tak se ani nikdy úplně nevybije. Pružné zrychlení je tedy za asistence obou jednotek velmi dobré a ve sportovním režimu je GS300h přesvědčivě dynamické. Srovnal bych jej s těmi lepšími naftovými dvoulitry. Samozřejmě co se dynamiky týká, jinak je hybridní sestava mnohem mnohem vytříbenější. Kultivovanost, lineární zátah s gradací a naprostý klid bez jediné vibrace je prostě hlavní devíza tohoto auta a něco, co v žádném dieselu nikdy nezažijete. Spojte si to s dokonalým odhlučněním kabiny a budete zamilování. Bezestupňová převodovka v komfortním režimu drží vůz v nízkých otáčkách a na palubě panuje dokonalé ticho. Pokud bude chtít využít veškerou dynamiku, počítejte s vysokými otáčky a monotónním zvukem. I tak považuji E-CVT za největší slabinu auta, která navíc brání využití dynamických schopností pohonné soupravy. GS300h je rychlé auto, ale při rozjezdu nevyužívá maxima schopností.
Radost z celého auta ještě umocňuje zmíněný pohon zadních kol, díky kterému přední kola dělají jen to, co mají od pradávna za úkol – zatáčet. Řízení je tak ničím nenarušené, přesné a kultivované. A tak to má být. Samotný podvozek je naladěný na komfortní notu, je plavný, výborně filtruje každou nerovnost a nepropouští žádné rázy. Pokud Lexusu přitlačíte na pilu, umí auto podržet a poskytnout dobrý grip. Je však třeba mít na paměti, že v kufru jsou těžké baterie a tak se výrazně zvyšuje přetáčivost a následný kyvadlový efekt. Tohle auto je však o maximálním komfortu a pružnosti, takže vás nebude lákat řezat zatáčky. Místo toho si pustíte fenomenální audio systém Mark Levinson, který je za mě bezkonkurenční, a necháte se hýčkat luxusními sedadly a technologiemi v interiéru.
Je šitý dle poctivé evropské školy a dojem kazí jen pár drobných detailů, které jsou pro japonská auta typické. Zajímavostí je obří centrální display s úhlopříčkou 12,3 palce, což jej staví do pozice největšího displaye na trhu. Lexus konečně také změnil grafické rozhraní, které konečně vypadá k světu a doladil ovládaní myší. Sedadla však ohromí všechny! Jsou to vlastně křesla nastavitelná do 16 směrů, vyhřívaná, odvětrávaná a masážní… Sedí se v nich královsky a díky nastavení bočnic vás i skvěle podrží v zatáčkách. Jsou to jedny z nejlepších luxusních sedadel na trhu. Ve své podstatě je interiér velmi podobný právě BMW řady 5 a to zejména v ohledu rozmístění a tvarů ovladačů. Inspirace mnichovským modelem se tady opravdu nezapře. Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu počítačové myši a opravdu se nerovná geniálnímu kruhovému ovladači iDrive. Nehezký je i volič automatické převodovky a také grafické rozhraní obrovské obrazovky nebo třeba ovládání tempomatu dole pod volantem. Jenže to je asi tak vše a jako celek je interiér prostě parádní, výborně zpracovaný a ze skvělých materiálů.
A jak je na tom teda ta spotřeba? U velkých hybridů nečekejte zázraky, teď mluvím o LS600h a obdobných monstrech se silným osmiválcem. Tam se efektivita projeví také, ale velké motory v těžkých autech prostě málo žrát neumí a nemůžou. Jenže u tohoto modelu je vše jinak. Relativně malý a lehký čtyřválec, střední výkon a solidní hmotnost dali dohromady vůz, který jezdí za 5 litrů. Ve městě umí dokonce i pod a na dálnici se při 130 až 150 vlezete do 7. Pokud přepnete do Sport+ a pošlete plyn na podlahu, tak se díky kombinovanému cyklu jednotek nepodívá za 11 litrů… A to je přátelé velká paráda.
Takže tady máme kvalitní luxusní limuzínu se solidní dynamikou a skvostným kultivovaným projevem, co jezdí za spotřebu dieselu. Prosím, otevřete oči a začnete brát v potaz i jiné , lepší alternativy k dieselovým autům.
Plusy
- Kvalita zpracování a použité materiály v interiéru
- Špičkové jízdní vlastnosti
- Moderní design exteriéru i interiéru
- Audiosouprava Mark Levinson
- Rozsah základní výbavy, včetně luxusních prvků a bezpečnostních systémů
- Odhlučnění a komfort
- Nízká spotřeba
Minusy
- Nejvyšší rychlost omezena na 190 km/h
- Ovládání a grafika multimediálního systému
- Nižší užitečná hmotnost, nejdou sklopit sedadla
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Lexus GS 300h |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2494 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 164 / - |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 221 / 4800 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | - / – / 4.7 |
Emise CO2: | 109 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 451 / - |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1805 / 445 |
Rozměr pneu: | 235/45 R 18 |
Cena v základní výbavě: 1 745 000 Kč
Cena v testované výbavě: 1 973 000 Kč
Základní výbava:Stabilizační systém, 10 airbagů včetně kolenních vpředu a bočních vzadu, WIL (systém na ochranu krční páteře), bixenonové světlomety, 3,5“ barevný multiinformační displej, přípojky AUX a USB, parkovací kamera a čidla vpředu/vzadu, bluetooth, bezklíčové nastupování a startování Smart Entry and Start, tempomat, tříramenný kůží obšitý volant elektricky nastavitelný atd.
Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+32.000,-), paket Driver Assist (+27.000,-), adaptivní tempomat a přednárazový systém (+84.000,-), paket nočního vidění (+85.000,-).
.« Dodge Challenger SRT Hellcat bude mít nakonec mnohem více koní [video] Ropa má podle BP dojít za 53 let »