TEST Lexus GS250 Premium – Německo, třes se!
Když jsem poprvé viděl nový Lexus GS na oficiálních fotografiích, tak mi jednoduše spadla čelist! O pár měsíců později stojím nehybně u tohoto auta na autosalóně v Ženevě a myslím si jen jedno – Německo, třes se! Po půl roce dostávám klíče, usedám do nehorázně luxusního interiéru a mířím vpřed celému testovacímu týdnu.
Stačí pár kilometrů za volantem tohoto vozu a hypotéza uvedená v úvodu se mi potvrzuje. Lexus dramaticky změnil filozofii a GS nyní míří do segmentu BMW. Což si vyložte tak, že GS se snaží být luxusně-sportovním vozem. Na první pohled je pryč unylost a nudnost tvarů minulé generace, podivný japonský interiér a houpavý podvozek. Nové GS je agresivní, dotažené do detailu a zároveň stále elegantní. Největší změnou je však pojetí interiéru a jeho luxus. Je šitý dle poctivé evropské školy a dojem kazí jen pár drobných detailů, které jsou pro japonská auta typické. Zajímavostí je obří centrální display s úhlopříčkou 12,3 palce, což jej staví do pozice největšího displaye na trhu. Lexus konečně také změnil grafické rozhraní, které konečně vypadá k světu a doladil ovládaní myší.
Sedadla však ohromí všechny! Jsou to vlastně křesla nastavitelná do 16 směrů, vyhřívaná, odvětrávaná a masážní… Sedí se v nich královsky a díky nastavení bočnic vás i skvěle podrží v zatáčkách. Jsou to jedny z nejlepších luxusních sedadel na trhu. Ve své podstatě je interiér velmi podobný právě BMW řady 5 a to zejména v ohledu rozmístění a tvarů ovladačů. Inspirace mnichovským modelem se tady opravdu nezapře. Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu počítačové myši a opravdu se nerovná geniálnímu kruhovému ovladači iDrive. Nehezký je i volič automatické převodovky, kostrbatá grafika head-up displaye a také pitomé ovládaní palubního počítače samostatnou páčkou. A také grafické rozhraní obrovské obrazovky nebo třeba ovládání tempomatu dole pod volantem. Jenže to je asi tak vše a jako celek je interiér prostě parádní, výborně zpracovaný a ze skvělých materiálů.
Kde si ale Lexus nebere příklad od svého německého rivala je motorová nabídka. GS má pod kapotou pouze atmosferické šestiválce a jeden hybrid. Ano, je to spolu s Infiniti poslední masová značka, co jde touto cestou. Testovaný model 250 je základní motorizace a po kapotou dřímá vidlicový benzínový šestiválec 2.5 litru s výkonem 154 Kw vrcholícího v 6.400 otáčkách. Motor je navíc vybaven variabilním časováním ventilů a na běžnou jízdu stačí bohatě. Ne, není to trhač asfaltu, ale nabídne i svižné svezení a bezproblémové předjíždění. Motor je spjat s automatickou převodovkou a tady nastává první problém – v době dvouspojek a osmistupňových ZF převodovek je nasazení unaveného a líného šestikvaltu prostě krok vedle.
Kluci z vývoje si asi vzali volno a nebo dostali bonusové stravenky a projedli je během vývoje vedle v bistru. To se vlastně dá říct i o motorářích, ale atmosféru všichni vítáme, jelikož nám postupně vymírají. Převodovka však kazí celkový dojem z ladnosti a plavnosti Lexusu GS a působí v tak dobrém celku prostě nepatřičně. Při popojíždění městem na první převodový stupeň cuká a zařazení D po nastartování doprovází silná rána a záškub. To je v luxusní limuzíně vyšší střední třídy něco, co určitě nikdo nehledá. Jinak řazení probíhá víceméně bez problémů, dokud nezačnete “sportovat”! To nemá měnič problém nechat poskočit otáčky o pár tisíc jinam a odezva v manuálním módu je tristní. Škoda. Ještě bych rád zmínil zvuk motoru, který je prostě úžasný. Mechanický hluboký jekot vidlicového šestiválce je opravdu lahodný a navíc silně podpořen velkými koncovkami výfuků. Zní fakt zatraceně dobře a to i zevnitř.
Díky časování ventilů se však atmosféra chová hodně “přeplňovaně”. Ne, nečekejte kopanec do zad jakmile překročíte 3.500 otáček, ale přesně v tomto spektru se znatelně přečasují ventily a auto citelně zatáhne a začne jít svižně do otáček. Gradace výkonu je pak prostě atmosfericky skvělá. Lexus GS disponuje také několika mapami řídící jednotky, kdy pomocí otočného ovladače po vzoru Infiniti můžete vybírat s režimu ECO, Normal a Sport. Vysvětlovat, co tyto režimy nabízejí je asi úplně zbytečné…
Kluci z oddělení podvozků naštěstí nic nepodcenili a na podvozku zapracovali opravdu radikálně. V mnoha ohledech nové GS převyšuje i svého úhlavního rivala BMW řady 5. Je to až k nevíře, zejména když si vzpomenu jak divná byla předchozí generace, která nevěděla čím chce opravdu být. Současné GS však dokonale kombinuje komfort a sportovní chování podvozku. Je sice tuhý a vůbec se nenaklání, ale zároveň mnohem kultivovanější než v BMW 5. Navíc neodskakuje a drží poslušně zvolenou stopu. Řízení navíc vůbec není přeposilované a jde pěkně ztuha, pořádnou zpětnou vazbu v něm však nečekejte, ale v rámci segmentu patří mezi to nejlepší. A jelikož GS pohání “ta správná” náprava, tedy zadní, tak je s ním i legrace. Stabilizační systém jde vypnout sice jen do dynamického módu, ale i tak nabídne nějaké to pohození zadkem. Každopádně platí pravidlo, že GS má opravdu skvělý grip a snese velmi rychlé nájezdové rychlosti. Sportovnosti však brzy zanecháte, protože převodovka a ani samotné auto k ní rozhodně nevybízí.
Možná to zní až příliš dokonale, ale pochopitelně vše není tak růžové. U nás bude mít Lexus GS problém uspět kvůli absenci dieselového motoru a ekonomičtější benzínové varianty. 250 si během testu v průměru říkala o 11 litrů kombinovaně, ve městě o 13 a na dálnici o 8 litrů na sto kilometrů. A to je to základní motor. Lexus však bude vždy levnější a lépe vybavený než Mercedes-Benz E, BMW 5 a AUDI A6. Volba je na vás! A ještě tady je Infiniti M…
Plusy
- Mimořádná kvalita zpracování interiéru
- Špičkové jízdní vlastnosti
- Design exteriéru i interiéru
- Špičkové audio Mark Levinson
- Rozsah základní výbavy
Minusy
- Chování převodovky
- Místo nad hlavou na zadních sedadlech
- Ovládání a grafika multimediálního systému
- V nabídce chybí dieselový motor
Technické údaje GS 250 Comfort |
GS 250 premium
1 554 000 Kč |
||
---|---|---|---|
MOTOR | |||
Zdvihový objem (cm3) | 2500 | ||
Válce/Ventily | V6/24 | ||
Mechanismus ventilů | 24-ventilový DOHC, Dualní VVT-i | ||
Typ paliva | Benzín, 95 oktanů nebo více | ||
Maximální výkon (k/ot. za min.) | 209/6400 | ||
Maximální výkon (kW/ot. za min.) | 154/6400 | ||
Maximální točivý moment (Nm/ot. za min.) | 253/4800 |
« Jaguar XFR-S potvrzen pro LA Auto Show Limitovaná edice Fordu Focus – Na počest WTCC! »