Test Lexus ES300h: Luxus, ticho, pohodlí, nízká spotřeba a za skvělou cenu
Prestižní znak, vyhlášená spolehlivost a posedlost detaily. Lexus je synonymem kvality a zároveň nejsilnějším konkurentem německé svaté trojky. Nemusí ale stát majlant. ES300h se dá pořídit za méně než 1.2 milionu. Jaká je základní vstupenka do světa Japonských limuzín?
Lexus ES300h je impozantní auto. Bez dvou centimetrů měří pět metrů, rozvor má přes dva metry osmdesát. Dlouhé převisy a zdánlivě nikde nekončící linky. Jeho design nikam nespěchá a dává si záležet, aby každý jeden prolis měl dost vlastního prostoru. Skutečně elegantní a působivý vůz. Jeho design ale nebude sedět každému. Jeho přiznaný asijský původ je záležitostí spíš pro individualisty nebo fanoušky značky. Musím ale říct, že testovaný kus, který kombinoval bílý lak a karamelový interiér, působil opravdu prestižně.
Lexsu ES to obecně nemá lehké. Oproti svému předchůdci nenabízí zadní pohon a řada lidí říká, že jde jen o Toyotu Camry v obleku. Z části mají pravdu, ale nazvat ho jen převlečenou Toyotou je přílišné zjednodušování skutečnosti. ES s Camry sdílí platformu a některé díly, ale Lexus ES se vyrábí ve zcela jiné továrně a namísto klasického bodového svařování využívá laser a lepení karoserie. Což mu propůjčuje vyšší tuhost. Jiné je ale i řízení, jiné podvozkové komponenty a mnohem větší množství odhlučňovacích materiálů. A toho si všimnete hned po pár metrech jízdy. Ticho, jakého je tohle auto schopné dosáhnout na palubě, je téměř hmatatelné. Úroveň aerodynamického hluku se téměř nemění ani daleko za dálničním limitem a práce podvozku je před vámi maskována tak účinně, že bude přemítat, jestli se auto vůbec pohybuje. Neseděl jsem v jimén autě této cenové kategorie, které dokáže váš sluch šetřit takovým způsobem. Ba dokonce ani řada aut za dvojnásobnou cenu tohle neumí. Smekám. Při dlouhých přesunech (ke kterým je ES stvořen) je to neobyčejně důležitý parametr.
Další výraznou změnou oproti Camry je o pořádný kus luxusnější interiér. Ten vás hned po nastoupení hezky obejme. Vysoká hrana oken, palubní deska a výrazný středový tunel vás obestaví, a vy se tak v autě cítíte hezky bezpečně. Rozhodně ale ne stísněně. Skvělý dojem dělají taky zvolené materiály. Na tvrdý plast nesáhnete, vše je potažené kůží a takovou třešničkou na dortu je kontrastní prošívání. Samotný karamelový odstín kůže jsem nakousl už v úvodu, ale podívejte se do galerie, to je opravdu nádhera. Na sekundu není pochyb o tom, že sedíte v prémiovém autě. A čím déle s ním trávíte, tím víc je vám to jasné. On už totiž samotný chod všech tlačítek, páček, nebo i clony střešního okna v sobě má takovou poctivost, že i obyčejné přidání hlasitosti audia vám bude připadat jako událost.
Novinkou je omlazený infotianment, který k vám hovoří skrze větší obrazovku a zbavil se touchpadu. Nutno říct, že tohle je změna, o kterou zákazníci prosí už roky. Vyplatilo se čekání? Ano! Systém je bleskově rychlý, intuitivní a má vynikající hlasový asistent – ten se neomezuje jen na nastavování základních věcí v menu, ale na požádání umí stáhnout třeba i okna.
Pokud jde o místo, tak minimálně vepředu si není na co stěžovat. Z auta je dobře vidět a sedačky i posaz jsou bez výtky. Vzadu se ES300 ukazuje jako správná limuzína a před koleny vám poskytne tolik místa, že si můžete pomalu natáhnout nohy. Kvůli prudce se svažující střeše je ale prostor nad hlavou spíš průměrný. A jako správná limuzína jde taky o sedan, což přináší onu výhodu v podobě pevnější karoserie a lepšího odhlučnění interiéru – vstup do kufru je ale bohužel úzký a i přes slušný objem (kolem 450 litrů) můžete zapomenout na přepravu objemnějších zavazadel.
S pohonnými jednotkami je to snadné. Na výběr je totiž jen jedna. A to naprostá klasika – hybridní dvou a půl litrový atmosférický čtyřválec o výkonu 160 kW. Nejde o žádného závodníka, ale na stovku se podívá ve stejném čase jako Superb s doulitrovým TDI, takže nikoho brzdit taky nebudete. Tenhle motor je pro Lexus, potažmo Toyotu, naprosto ikonický a v uplynulých letech ho automobilka nacpala snad do všeho, co se jim podařilo homologovat jako auto. Asi už vám tak k němu neřeknu nic nového. Největší výsadou téhle jednotky je naprosto neprůstřelná spolehlivost. Díky ní si ho oblíbili taxikáři po celém světě, kteří s tímhle dvou-a-půl-litrem najíždí miliony kilometrů bez jakýchkoliv závad. Bez nadsázky jde o jeden z nejspolehlivějších motorů v historii a pokud mu dopřejete pravidelné výměny oleje, pravděpodobně vás přežije.
Na internetu se často dočtete nářky na nedostatečnou dynamiku, ale já se přiznám, že jsem za celý týden neměl pocit, že by auto potřebovalo víc koní. Naopak jsem si užíval ukázkovou sametovost a kultivovanost. K takové vyklidněné limuzíně – jako ES300 je – se skvěle hodí. Spárovaný je samozřejmě s planetovou převodovkou e-CVT, což je další věc, ke které má internet často potřebu se vyjadřovat, ale řekl jsem to mockrát a řeknu to znova: neodsuzujte ji, dokud ji nevyzkoušíte.
Jistě, pokud potřebujete někoho předjet, drží konstantní otáčky a to působí nepřirozeně, ale kolik procent času, co trávíte za volantem, stojíte na plném plynu? Dle mého je to pro podobné auto skvělá volba. Je totiž nedostižně kultivovaná a jemná, navíc se kvůli absenci skutečných rychlostí nemusí při požadavku na akceleraci probrat převody a postupně motor vytočit do správných otáček. Tady se dotknete plynu a hned tam máte ideální otáčky. Auto je tak daleko pružnější než by bylo s konvenčními převodovkami. Navíc je taky velice efektivní. Spotřeba se mi v průběhu testu pohybovala bezpečně pod šesti litry a to jsem valnou část najetých kilometrů trávil na dálnici. Při městském kodrcání se klidně dostanete ke čtyřem.
Jedna z největších lží, kterou se automobilkám podařilo nám vnutit, je to, že správné luxusní auto potřebuje adaptivní nebo ideálně vzduchové odpružení. Lexus ES300h ukazuje, že je to naprostý nesmysl. Jeho podvozek totiž využívá obyčejné pasivní tlumiče, komfortem ale strčí do kapsy téměř libovolné auto z libovolné kategorie. Naladění tlumení je tady tak precizní, že ať mu představíte jakýkoliv typ nerovnosti, ani nemrkne okem. V kombinaci s perfektním odhlučněním je pomalu těžké poznat, že se auto dalo do pohybu. Dnes se můžete běžně setkat s podvozky, které mají desítky různých módů nastavení, nebo dokonce umí pomocí scanneru číst vozovku, připravit se podle GPS na zatáčku… ale všechny tyhle systémy mají jedno společné – jsou reaktivní. Zjistí problém a musí se rozhodnout, jak ho vyřeší. A i ty nejrychlejší počítače mají zpoždění a i ten nejdoladěnější software někdy zkrátka udělá chybu.
Ve výsledku tak můžete sedět v limuzíně s kosmickou technologií, která si nedokáže poradit s kostkami. Podvozek v Lexusu vedle toho možná působí úsměvně staroškolsky, ale ani jednou se mi ho nepodařilo nachytat a s čistým svědomím můžu prohlásit, že je to auto s jedním z nejvychovanějších podvozků, co jsem zažil. Pokud máte rádi sportovní jízdu, dojem na vás neudělá, protože se snaží, co je v jeho silách, aby vás odřízl od dění venku, a tak je to v pořádku. Kvůli tomu existuje. Ani slovem nechci naznačit, že podvozku chybí schopnost fungovat při rychlejší jízdě. To by nebyla pravda. On svojí ochotou protáhnout těch pět metrů zatáčkami spíš překvapuje. Dělá to ale tak strojově a bez radosti. Dělá to, protože od vás dostal takový povel a on se vždy snaží vaše povely splnit co nejlépe, ale určitě vás to nebude bavit.
Lexus ES300h je auto, do kterého jdete odpočívat. Je to auto, které je tak diskrétní, že ho kolem sebe po chvíli přestanete vnímat. Poskytne vám prostor, kde můžete existovat jen sami se sebou a cestu vůbec nevnímat. Je to dokonalý společník. Je to auto, které vás nikde nenechá. A je to jedináý sedan, který se dá v této cenové kategroii bezpečně označit za limuzínu. A o jaké cenové kategorii, že se to bavíme? Už pod 1.2 milionu.
Plusy
– Komfortní podvozek
– Kvalita interiéru
– Vyladěný hybridní systém
– Spotřeba
– Design
Mínusy
– Malý vstup do kufru
– Sedačky se nedají sklápět
« Bosch v Německu propustí 7 000 lidí. A to je jen začátek S Teslou najezdil dva miliony kilometrů: Vyměnil 13 motorů a 4 baterie »