Test Lexus ES 300h. Opravdu není pro každého
CT, UX, IS, RC, NX, RX, RX L, LC, LS. Ne, to není nějaká šifra druhé světové války, ale seznam aktuálních modelů Lexus, jehož rozsah může být trochu matoucí. Nyní je tu nová možnost přidat do seznamu ES, což je náhrada za GS. Ten jsem měl mimochodem moc rád. Skvěle odladěný sedan vyšší střední třídy s pohonem zadních kol a pořádnými motory pod přední kapotou. Navíc skvěle jezdil.
Novinka ES jej tedy nahrazuje, ale ve skutečnosti to žádné nové označení není, mimo Evropu se totiž prodává už dlouhou dobu a nyní je ve své sedmé generaci, které se od roku 1989 prodalo přibližně 2,3 milionu kusů. Jedná se tak o jeden z nejúspěšnějších modelů značky. Teď je konečně i v Evropě.
Nové ES je postaveno na zbrusu nové podvozkové platformě GA-K (Global Architecture–K), díky které vůz získal velmi elegantní profil, široký postoj a velmi nízké těžiště. K tomu přidejte dynamickou siluetu, kterou dotvářejí trojité LED světlomety a mohutná kola z lehké slitiny, a máte nový model japonské automobilky Lexus ES 300h. Cestujícím nabízí nebývale prostorný a pohodlný interiér. Mistři výroby ‘Takumi’ dohlížejí na všechny detaily, od prošívání sedadel až po ostré a půvabné hliníkové dekory, které jsou inspirované krásou leštění japonských mečů ve stylu Hadori.
Ano, design je opravdu hezký a auto otáčí krky kolemjdoucích. Design si bere základ ve vlajkové lodi LS. Oproti přechozímu GS autu chybí sportovnější postoj, za což můžeme vinit absenci pohonu zadních kol. Ano, ES je totiž předokolka, výhradně. To však není vše, tento vůz si u nás můžete koupit jen v jedné jediné motorizaci a pouze s bezestupňovou automatickou převodovkou. Lexus si jde opravdu svou cestou…
Začněme interiérem. Ten je přímo perfektní, co se vzezření a zpracování týká. Troufám si tvrdit, že Lexus má v současné době jedny z nejhezčích interiérů vůbec a řemeslná kvalita je přímo ukázková. ES není výjimkou a uvnitř budete svůj čas trávit velmi rádi. Líbí se mi vkusně zapuštěný 12,3 palcový displej infotainment systému, středový panel orientovaný na řidiče a nádherné dekorační linie obtékající vrchol palubní desky přecházející do krásných výplní dveří. K dispozici je také head-up displej, který je největší ve třídě a zobrazující spoustu relevantních informací: rychlost, palivo, rychlostní stupeň, dopravní značky, omezení rychlosti, navigační pokyny a pokyny pro jízdní pruhy. Audio Mark Levinson je pak bez nadsázky geniální a neznám lépe hrající sériovou soustavu. Jo, tohle se povedlo.
Nepovedlo se naopak již tradičně ovládání informačního systému, který je navíc absolutně neintuitivní a s podprůměrnou grafikou a odezvou. Vyčítat toto Lexusu je nošením dříví do lesa, ale třeba se to někdy změní. Vepředu je spousta místa, vzadu již o něco méně – obviňujte šikmou střechu – ale obecně vůz nabízí více prostoru, než budete potřebovat. Zadní sedadla se nesklápějí, ale je zde velký vstup pro lyže nebo golfové hole.
ES je vybaveno nejmodernějším paketem Lexus Safety System+ a to včetně funkce rozpoznávání chodců v noci, funkce pro rozpoznávání cyklistů, asistenta pro sledování stopy a dvoustupňového systému adaptivních dálkových světel. I díky tomu získal model v nejnovějších bezpečnostních testech Euro NCAP 2018 maximální pětihvězdičkové ohodnocení s mimořádným průměrným skóre 86,25 – jedním z nejvyšších napříč všemi vozy testovanými podle nové přísnější metodiky. Lexus ES 300h je k dostání v 10 odstínech, které ctí typickou eleganci značky. Příjemně variabilní jsou i možnosti čalounění sedadel a obložení interiéru, takže si zákazník může zvolit například červenou kůži, bambusové či ozdobné hliníkové obložení.
Pod kapotou je moderní hybridní systém známý z Toyoty a také menších Lexusů. Jedná se o kombinaci benzínového čtyřválcového motoru o objemu 2,5 litru (178 koní) a jednoho elektromotoru o výkonu 120 koní. Systémový společný výkon v Atkinsonově cyklu činí 218 koní. Jestli vás zajímá zrychlení, pak vězte, že z klidu na stovku se ES 300h dostane za 8,9 sekundy. Maximálka činí 180 km/h. Ano, dalšé omezení tohoto modelu.
Baterie se podařilo zmenšit tak, že se mohly přesunout zpod zavazadelníku pod zadní sedadla, což zvětšilo prostor pro zavazadla. Součástí ústrojí je pak dále místo klasického planetového soukolí převod s paralelní hřídelí a multifunkčním převodovým soukolím, jehož součástí je jednotka planetového převodu pro rozdělování hnací síly, parkovací uzávěrka a kolo předlohového hřídele, vše v jedné kompaktní jednotce. Ve zkratce se převodovce říká E-CVT.
Váha automobilu, dle výbavové linie, se pohybuje okolo 1,7 tuny, což není vůbec špatná hodnota, které dosahují i o třídu menší vozy a bez hybridního pohonu. Většinu potenciálních zájemců bude zajímat více spotřeba než dynamika a pro ty mám radostnou zprávu. Při ostřejším ježdění po městě jsem viděl 6,8 l/100 km/h a při 140 km/h na dálnici pak 6,7 litrů. Obě tato čísla mě mile překvapila a je vidět, že už neplatí jednoduché pravidlo, že dálnice rovná se hendikep pro hybridní auta. Pokud své nároky na tempo umírníte, není vůbec žádný problém jezdit kombinovaně mezi 5 a 6 litry.
ES vás stejně nenutí jezdit rychle, i když dynamika není pocitově vůbec špatná a vůz má síly dostatek. Celkově je na pohonném ústrojí znát, že se Toyota hybridům věnuje už dlouho. Jako celek je hezky odladěný, docela svižně reaguje na plyn, je dostatečně pružný i kultivovaný. To je největší devízou ES. Klid na palubě a naprosto komfortní jízda. Jakýkoli pokus o sportování vám znechutí převodovka a její “vysavačový” projev, kdy drží motor v konstantních otáčkách a nepomáhají ani virtuální stupně. Nakonec budete chtít jezdit zejména pohodlně a to ES umí přímo ukázkově.
Interiér je totiž dokonale odhlučněný od všech rušivých vlivů a podvozek našel ideální komfort odpružení. ES je auto, kterým chcete objíždět obchodní schůzky po celé Evropě a budete naprosto svěží. Lexus vás totiž dokáže odizolovat od stresu okolního světa a uvnitř si budete užívat skvělých sedadel, ještě lepšího audia, vytříbeného zpracování a naprosté pohody. Přesně o tom ES je a je to jeho nejsilnější zbraní proti konkurenci.
Výchozí poloha modelu totiž v naší zemí není vůbec jednoduchá. nemá čtyřkolku, ani naftovou jednotku, dokonce je jen s “automatem” a rychlost je omezena na 180 km/h. V očích typického Čecha se jedná o naprosto nevhodného kandidáta na nové auto. Jenže Lexus měl vždy specifickou cílovou skupinu, není to masová značka a ani jí být nechce. Pokud chcete vymetače levého pruhu, nejste dostatečně dozrálí pro auto typu ES. Pokud oceníte výše zmíněné aspekty tohoto auta, jen těžko najdete lepší auto pro manažerský fleet nebo komfortní cestování.
Ceny Lexusu ES 300h začínají na 1 140 496 Kč bez DPH, nicméně na prvních padesát vozů platí do vyprodání zásob limitovaná nabídka First Edition, v jejímž rámci je verze vozu Elegance Plus již za cenu 999 000 Kč bez DPH.
V nabídce je také verze F Sport Plus, jejíž součástí jsou 19” litá kola a sportovní sedadla v designu F Sport, čtyři jízdní režimy nebo systém adaptivního odpružení zavěšení kol. V akční nabídce First Edition stojí 1 099 000 Kč bez DPH, což znamená cenové zvýhodnění ve výši 206 785 Kč bez DPH.
Plusy
Kultivovaný jízdní projev
Kvalitně zpracovaný interiér
Nízká spotřeba
Dokonale komfortní podvozek
Skvělé sedadla
Odhlučnění
Audio Mark Levinson
Minusy
Projev převodovky
Ovládání infotainmentu
Pouze jediná motorizace a převodovka
Omezená rychlost
« Test Renault ZOE R110. Když reklama nelže Test Škoda Kodiaq RS. Opravdu může být sportovní? »