TEST Lexus CT 200h
Nový model CT navrhla japonská automobilka Lexus pro nižší střední třídu a chce být přímým konkurentem BMW 1, Audi A3 a Volkswagenu Golf. Ale má na tohle opravdu „koule“? Pro vstup do stále lukrativnějšího segmentu zvolil Lexus s tímto modelem značně odlišnější strategii, než jeho němečtí konkurenti. K pohonu slouží pouze hybridní varianta a jiná možnost volby motorizace nebude. Toyota už v nižší střední třídě hybridní modely má a to Prius a Auris HSD. S těmito vozy CT 200h sdílí pohonné hybridní ústrojí, ale ostatní komponenty jsou nové nebo přepracované.
Ostré hrany předních světel a nárazníku navozují mírně agresivní vzhled a zepředu auto vypadá pěkně. Oblé tvary bočních oken a sloupků jsou originální, ale vzadu už se prostor pro kritiku najít dá. Zadní nárazník se jakoby snaží plně využít plochu půdorysu vozu, a tím vytváří spodní části vozu lehce krabicovité vzezření. Pokud ale překonáme myšlenku, že konstruktéři zapomněli nárazníku zkosit hrany, a posuneme pohled o něco výše, zaujmou nás krásné zadní světla a dělené zadní sklo s mírně přetaženou střechou. Litá kola s rozměrem 17“ se za svůj design stydět nemusí, a tak by si zasloužila o něco menší ET, aby trošku povylezla ven z baculatých blatníků. Toto ale nijak zvlášť neubírá na celkově atraktivním vzhledu automobilu.
Lexus se s CT 200h sportovat zrovna nechystá, nicméně interiér na to má vlastní názor. Designová vazba s Toyotou je pryč a dá se najít pouze v drobných detailech. Velmi příjemný je nízký posaz s dobrým výhledem na všechny strany, kterému vypomáhá parkovací kamera s výklopným barevným LCD displejem. Pochvalu zaslouží i boční vedení předních sedadel. Najít za tříramenným volantem s tlustým věncem, který dobře padne do ruky, vyhovující pozici, rozhodně není neřešitelný problém. Tlačítky na jeho levé straně se ovládá audio, na pravé zase palubní počítač a případně telefon. Tempomat je ovládaný páčkou pod volantem. Nízko položená palubní deska je přehledná a špičkově provedená. Zmiňovaný výklopný barevný LCD displej vévodí jejímu středu a jde polohovat. Snadný pohyb po její pracovní ploše zajišťuje joystick Remote Touch. Nutno vytknout absenci češtiny v nabídce, což by mohl být pro někoho určitě problém. Ovládací prvky jsou snadno pochopitelné a dělají přesně to, co si myslíte, že by dělat měly, bez nutnosti zkoušení, hádání nebo listování manuálem. V oblasti kolem loktů má CT dostatek místa a středový panel procházející mezi předními sedadly navozuje útulný dojem. Zadní dveře se nedají otevírat v dostatečném úhlu a tak není přístup na zadní sedadla úplně pohodlný. Za vinu to má i malé vykrojení zadních dveří v dolní části vozu. Symbolické prostřední místo na zadních sedadlech přímo vybízí k doporučení přepravy pouze dvou osob, a to obzvlášť u delších tras. Objem zavazadlového prostoru je 275 litrů, což není zrovna oslnivá hodnota. Tomuto nedostatku však pomáhá dobrý přístup do zavazadelníku a dobře obestavěný prostor.
K pohonu CT 200h slouží klasická benzínová atmosféra s objemem 1.8 litru o výkonu 73 kW, což odpovídá spíše motorům konstruovaným před 15-ti lety. Jenže s tímto agregátem spolupracuje dvojice elektromotorů z nichž jeden slouží k dobíjení baterie a startováním benzínového motoru, druhý s výkonem 60 kW a kroutícím momentem 207 Nm, pak slouží přímo k pohonu vozidla a to buď v součinnosti se spalovacím motorem nebo samostatně. Tato hybridní soustava dává ve výsledku výkon 100 kW, což už na papíře při hmotnosti 1410 kg žádnou velkou dynamiku nezaručí. Stiskem startovacího tlačítka Power se vůz probudí k životu, ale nestane se vůbec nic, pouze se na přístrojové desce rozsvítí nápis „Ready“. Teď už jen stačí zařazením vybrat směr jízdy a může se vyrazit. Pokud je baterie dostatečně nabitá, tak k rozjezdu slouží pouze elektromotor a při klidné práci s plynovým pedálem se dá pokračovat na jeho pohon nečekaně dlouho. O řazení se stará bezestupňová převodovka e-CVT s dvojicí planetových převodů pracující na principu variátoru. Vůz nabízí čtyři jízdní režimy a to ECO, NORMAL, SPORT a EV – Electric Vehicle. Touha jezdit elektricky a tedy i ekonomicky je sice pěkná věc, ale při běžném provozu to prostě občas není dost dobře možné, a tak při prvním svižnějším rozjezdu z křižovatky zjišťuji, že bez síly benzínu to prostě nepůjde a na pomoc přichází osmnáctistovka s Atkinsonovým cyklem.
Dlouhodobá průměrná spotřeba ukazovala hodnotu 6 l/100 km. CT 200h dokázal, že cestování na delší trasy a dálnice mu prostě sedí. Při udržování konstantní povolené dálniční rychlosti se na nějakých 200 km dalo dosáhnout spotřeby 4,5 l/100 km. Ve městě si samozřejmě motor řekne o více paliva a spotřeba se pohybovala kolem 5,5 l/100 km. Nízké spotřebě pomáhá i nízký aerodynamický koeficient 0,28.
Smyslem hybridu je samozřejmě jezdit ekonomicky, takže režim ECO je jasná volba. Pokud chcete při jízdě skutečně dosáhnout odpovídajících hodnot pro hybridní vozy, musíte tomu podřídit zejména styl řízení, takže na rozmary typu brzda – plyn rychle zapomeňte. Jezdit úsporně znamená spoustu dalších ústupků, takže se připravte na hodně lehkou nohu při práci s plynem a využívání dobíjení při jízdě z kopce. Dále zapomeňte na levý pruh při jízdě po dálnici, tady je pro příznivou spotřebu ideální tempo kolem 110 km/h, a taky na zábavné zatáčky pod plynem na vaší oblíbené okresce. Každopádně pokud dokážete splnit předpoklady pro úspornou jízdu a udržíte svůj temperament na uzdě, tak dokáže splnit režim ECO vaše očekávání a Lexus s ním umí výborně fungovat přesně tím způsobem, pro jaký byl navržen.
Spoření bylo dost a teď nastává čas přepnout otočný ovladač do režimu SPORT. Změnu režimu můžeme ihned zpozorovat na palubní desce. Modrá barva podsvícení se změní na rudou a eko-indikátor nahradí otáčkoměr, který využívá stejné ručičky. Na řadu by měly přijít i další změny, které už nejsou vizuálně znatelné. Mělo by dojít ke zlepšení reakcí pohonného ústrojí, upravení charakteristiky řízení a také k jinému nastavení stabilizačního systému. V praxi to znamená, že k odpojování spalovacího motoru dochází mnohem méně často a převodovka při akceleraci používá vyšší otáčky. Ovšem žádné dramatické výkony nečekejte, motory se jen rychleji dopracují ke svému maximu a tím to končí. Už tak dobře odladěné řízení se skutečně přiostří a proběhne i změna k lepšímu projevu podvozku v zatáčkách. Nízké těžiště a dobré rozložení hmotnosti pomáhá stabilizaci v režimu SPORT určitým způsobem odstraňovat nedotáčivost a jemným přetáčivým pohybem zádi auto usměrňuje od zatáčky.
Lexus CT 200h je skvělý vůz zvláště díky špičkově provedenému interiéru, osobitému vzhledu, jízdním vlastnostem a kvalitní hybridní soustavě. Přes výborně nastavený podvozek a sportovní módy se bohužel kvůli nedostatku výkonu nehodí pro dynamicky založené řidiče. Ti by jistě ocenili spíše verzi se vznětovým nebo ještě lépe přeplňovaným zážehovým motorem. Ale pokud patříte mezi skupinu řidičů, kteří dokáží jezdit především klidně a s lehkou nohou na plynu, pokud chcete vůz s tichým projevem a nízkou spotřebou paliva, a pokud chcete díky hybridnímu pohonu šetřit životní prostředí, zdevastované výrobou baterií do vozů tohoto typu, tak jeho koupí určitě neprohloupíte a Lexus CT 200h vám bude na cestách dobrým a spolehlivým společníkem.
Plusy
- vzhled
- spotřeba paliva při klidné jízdě
- kvalitní provedení interiéru
- ergonomie, špičkový volant
- jízdní schopnosti podvozku
- jízda na kvalitním povrchu
- tichý projev ve městě
Minusy
- nedostatečný výkon ve vyšších rychlostech
- podprůměrný objem zavazadlového prostoru
- chybí plynové vzpěry kapoty a “trojblik”
Technické údaje
Motor: | |
Typ motoru: | zážehový + elektromotory |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1798 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 73 / 5200 + 60 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 142 / 4400 + 207 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4 / 4.1 / 4.2 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 275 / 985 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1410 / 435 |
Rozměr pneu: | 215/45 R17 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4320 |
b) šířka (mm): | 1765 |
c) výška (mm): | 1440 |
d) rozvor (mm): | 2600 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1525 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1520 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 880 / 1080 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 560 / 820 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 950 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 930 |
k) šířka vpředu (mm): | 1470 |
l) šířka vzadu (mm): | 1430 |
délka sedáku vpředu (mm): | 500 |
délka sedáku vzadu (mm): | 430 |
výška opěradla vpředu (mm): | 590 |
výška opěradla vzadu (mm): | 630 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | ano |
.
« Čtrnáct speciálů Fabia S2000 na Barum Rally Audi A2 – Včerejší vůz zítřka »