TEST legendy Subaru Legacy 3.0R – Sametové ostří
Subaru Legacy má v našich končinách opravdu pozoruhodný status kultovního vozu a “subaristi” na něj nedají dopustit. Proč tomu tak je a zda-li si takovou oslavu zaslouží jsem zjišťoval už v zimě s modelem 2.0R a vůz mě bez debat dostal. Jenže tu byla pořád jedna zásadní otázka – jak jezdí s vrcholným šestiválcem?
Dlouho mi to vrtalo hlavou a pravidelně jsem brouzdal inzercí našich partnerských bazarů s nadějí, že se tam třeba někdy objeví. Moc jsem tomu však nedával, je to docela nedostatkové zboží, ale nakonec se podařilo a v Auto ESA se objevilo Legacy 3.0R!
Pár dní po objevení inzerátu a nepřetržitému obtěžování lidí v bazaru mi vůz stojí doma a já si předu spokojeností. Jedná se o verzi kombi z roku 2009, tedy po faceliftu a z vůbec posledního roku výroby čtvrté generace Legacy. Omlazení se týkalo především pozměněných světlometů a nárazníků vpředu i vzadu a rozšíření výbavy, stejně jako vylepšení vzhledu interiéru.
Zmíním třeba standardně dodávané xenonové světlomety a dvouzónovou klimatizaci. Vrcholné modely měly například i ambientní osvětlení držáků nápojů. Výsledkem je opravdu hezké auto, které i dnes působí svěže a nechybí mu, kdysi klasická, sportovní elegance. A to i v případě kombíku, který je mi sympatický zejména dvěma faktory – má bezrámové dveře a je to dokonalý sleeper! Vzhledově se totiž šestiválec nijak neliší od slabších motorizací a běžní účastnici provozu ani netuší, že se někdy nějaké Legacy s takovým motorem dělalo. A o to víc jsou pak šokování, když je “lego” sfoukne jako svíčku!
Opravdu nepřeháním, vždyť pod kapotou tluče šestiválcový boxer o objemu tří litrů a s výkonem rovných 180 kW. Točivý moment pak činí 297 Nm. Trošku mě mrzí, že můj testovací kus je vybaven automatickou převodovkou. To není nic šokujícího, až do příchodu Spec-B verze totiž Subaru manuál pro třílitr vůbec nenabízelo. Není ale třeba být smutný, jelikož v tomto případě se ještě nejedná o variátor a také to není čtyřstupňová verze převodovky. Legacy bylo všeobecně komplikované auto s mnoha různými kombinacemi jednotlivých součástí. Zmíním například, že pro něj existovaly tři různé systémy pohonu všech kol.
Tím sem načal to důležité – pětistupňová automatická převodovka v třílitrovém Legacy spolupracuje se systémem pohonu všech kol známým pod názvem VTD (Variable Torque Distribution). Jedná se o systém stálého pohonu všech kol kombinující mezinápravový diferenciál používající planetový převod s elektronicky řízenou vícekotoučovou hydraulickou spojkou a samosvorného diferenciálu na zadní nápravě. V závislosti na jízdních podmínkách se rozdělení hnacího momentu automaticky řídí až do shodného poměru 50:50 mezi kola přední a zadní nápravy s ohledem na maximální stabilitu jízdy.
Rozdělení hnacího momentu s akcentem na zadní nápravu zlepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a umožňuje agresivnější a sportovnější jízdu. Defaultní nastavení pohonu preferuje zadní nápravu v poměru 45:55. Vozy vybavené VTD jsou zpravidla vybaveny i systémem VDC (Vehicle Dynamics Control), tedy elektronickým stabilizačním systémem. toto Legacy už tedy nenechává veškerou práci a starosti na svém řidiči, jako slabší verze. Nicméně, stručně řečeno – tento systém pohonu všech kol je ten nejvyspělejší a jediným mínusem je absence DCCD, kdy si řidič nemůže měnit svornost sám.
Vyčerpávající, holt Subaru nikdy nebyla automobilka, která by šla s proudem. A jaká je to v praxi nádhera! Celou dobu, každý metr za volantem jsem řídil s úsměvem od ucha k uchu. Díky dlouhému rozvoru jsou jízdní vlastnosti velmi čitelné a auto se na limitu krásně ovládá. Je jen na vás, jak se bude toto Legacy na silnici chovat. Při běžné jízdě nabídne ohromnou dávku mechanické přilnavosti a trakce, poté stačí zrychlit, auto si před zatáčkou rozhodit skandinávským švihem a už se vezete powerslidem. S tímto Subaru je však třeba správně pracovat, nestačí jen přijet do zatáčky a zadupnout plyn. To by se vám nejprve odměnilo silnou nedotáčivostí a následně se začalo hrnout bokem ven. Pohon VTD má však také jednu nevýhodu projevující se při opravdu ostré jízdě, kdy spojka reaguje na prokluz kol a mění svornost zadního diferenciálu, což způsobuje nepředvídatelné změny v chování auta.
Ke správnému průjezdu “dveřmi napřed” je třeba pracovat s přenosem váhy a auto poslat bokem ještě před zatáčkou a pak drtit plyn. Vzorová situace pak vypadá asi nějak takto – před zatáčkou jdete ostře na brzdy, auto si nejprve rozhodíte na druhou stranu, povolíte brzdu, švihnete ho do zatáčky a dáte plný plyn. Díky perfektnímu vyvážení a pohonu všech kol je to neskutečná zábava. I rodinný kombík střední třídy v sobě může mít rally DNA!
A k mému překvapení výrazně nevadí ani automat. Jasně, není to žádná hitparáda, ale řadí na dobové poměry docela rychle a necuká. Problém je samozřejmě v delším zpřevodování a při rozjezdu zbytečnému prokluzu v měniči. Situaci zlepší manuální režim, ale i v tom vám převodovka odřadí sama. Lehce si počkáte na reakci převodovky na kickdown, trošku si dává načas než zareaguje. To však platí při opravdu ostré jízdě, kdy její dobová konstrukce prostě neumí stíhat zbytku auta. Při obyčejném ploužení městem však pracuje naprosto plynule a uspokojivě. Zmínit musím, že pádla jsou pevně na sloupku řízení a neotáčí se s volantem, což je super. Navíc jsou fakt dlouhá a velká, tak je vždy najdete. Kéž by to tak měla i moderní auta mimo segment supersportů! Řízení je v této motorizaci mnohem lepší, než u dříve zkušené 2.0R. Je tužší, přesnější a ačkoli je stále lehce gumové, pořád je nadprůměrně dobré. Především pak v kontrastu s dnešní dobou.
S faceliftem se na Evropský trh dostal třílitr se systémem SI-DRIVE, což je volič jízdních režimů. Na výběr je mód I, Sport a Sport Sharp. U Subaru je standart, že mezi jednotlivými mapami je opravdu citelný rozdíl a tady tomu není jinak. V inteligentním módu je auto dost umrtvené, ve sportu ožije a v ostrém režimu se z něj stane maniak, co si zapomenul vzít denní dávku prášků!
Zatím jsem nezmínil motor, a to zcela záměrně. To nejlepší si totiž nechávám na konec. Nejprve zmíním, že je ukázkově tichý a kultivovaný, když jedete normálně. Oproti plochým čtyřválcům se šestiválec stejné koncepce tolik neodlišuje od klasických motorů. Není tolik hrubiánský, nepřenáší vibrace a neklepe autem. Že je to boxer však poznáte ihned, má klasicky nakřáplý zvuk, specifický nástup krouťáku a nádherné reakce na plynový pedál. Lineárnost zátahu, kdy 911.. teda Legacy opravdu mohutně zatlačí už od volnoběžných otáček a stejnou silou pokračuje až do omezovače je bezkonkurenční. Nad 4 tisíci otáček je navíc opravdu cítit jak motor nabíhá do špičky a ždímá ze sebe s každou otáčkou víc a víc síly, boží! Zapomeňte na přeplňované motory, ať už jsou v dnešní době naladěny sebelíp, stejně se nikdy v reakcích na plyn a sportovnosti nevyrovnají atmosférickým jednotkám.
Jeho nízké těžiště navíc dále pozitivně ovlivňuje schopnost auta zatáčet. Projev a chod motoru mě absolutně dostal, je to něco dnes už téměř nevídaného a obavám se, že brzy skončí i Porsche. Což mě přivádí k tomu, jak jsem autu začal říkat – 911 v kombajnu! Zvuk a projev motoru je až moc podobný, jen více utlumený. Moc se mi líbí! Spotřeba není navíc úplně špatná, při akčním dobrodružství se podíváte nad dvacítku, svižně budete jezdit za 13, což platí i pro městský provoz. Klidně mimo město můžete jet lehce pod devět. To jde!
Zmínit musím i interiér, je totiž na poměry dobových japonských aut velmi hezký. Kvalita zpracování i použitých materiálů je překvapivě vysoká. V interiéru, který je mírně natočen k řidiči, se člověk cítí velmi příjemně a dýchá na něho tradiční “subarácká” atmosféra umocněna sportovním volantem, vysokým posezem a rudým podsvícením ovládacích prvků.
Subaru Legacy je zajímavou alternativu k zavedeným dobovým bestsellerům. Za jeho cenu můžete mít dvojkovou Octavii, Passat B6 nebo třeba Ford Monde. Ani jedno auto vám ale nenabídne takto robustní konstrukci, perfektní symetrický pohon všech kol, luxusní zpracování a ještě prostor vozu střední třídy. A už vůbec vám nenabídnou takovou zábavu za volantem a maskování á la rodinné kombi! Za sebe ještě dodám, že design vozu je nádherný a ty bezrámové dveře… radost pohledět.
Za propůjčení vozidla bychom chtěli poděkovat společnosti AUTO ESA.
« Policie obdržela hybridní supersport BMW i8. Bude nás hlídat na dálnicích! Další facelift BMW řady 1 »