TEST legendy Subaru Legacy 2.0 R – Mechanická dokonalost
Subaru se dlouho drželo tradičních hodnot a vyhýbalo se téměř jakékoli asistenční elektronice. V kontrastu s dnešní dobou působí toto Legacy jako naprosté zjevení, nutno však podotknout, že to není až tak starý kousek. Testovaný vůz je totiž z roku 2006 – doby, kdy už téměř všechna auta na trhu disponovala kontrolou trakce a stabilizačními systémy. Legacy však nemá ani jedno! Jediný pomocník je tady ABS a poctivá mechanická čtyřkolka, zbytek je na vás a vašem řidičském umu. Už teď to auto miluji!
A to jsem ještě nezmínil skvost pod kapotou – atmosféricky plněný dvoulitrový boxer o výkonu 121 kW. Relativně moderní celohliníkový motor s protiběžnými písty má čtyřventilový rozvod. Umístění intervalu otevírání sacích ventilů je variabilní. Nadprůměrný nejvyšší výkon je k dispozici ve vysokých 6800 ot./min a motor ochotně překračuje i sedmitisícovou hranici(!). Zajímavý je průběh točivého momentu, který má takřka konstantní maximum nad 180 Nm mezi 3000 a 4500 ot/min. Ani ve vyšších otáčkách jeho hodnota výrazně neklesá a prakticky již od volnoběhu je připraveno více než 150 Nm.
Motor mě překvapil příjemně komfortním utlumením hluku a vibrací, které jsou jinak pro toto uspořádání válců charakteristické. Boxer se projevuje příjemně živým chováním zejména ve středním pásmu otáček, kde je současně stále ještě poměrně tichý. Slastí je však linearita a gradace tohoto motoru, kdy s každou další otáčkou cítíte, jak narůstá jeho síla a chuť jet stále rychleji. Fantastická je i odezva na plyn a typický “bublavý” zvukový doprovod. Příjemným překvapením byla také spotřeba paliva během našeho testu. Při cestovní rychlosti kolem předpisových 130 km/h (cca 3000 ot./min) vám toto Legacy spálí obvyklých 9 litrů každých 100 kilometrů. Při opatrné jízdě mimo město (cestovní rychlost 90 až 100 km/h) lze i s těžkým ústrojím pohonu všech kol jezdit za skvělých 7,5 l/100 km!
To, co dělá Subaru legendou je čistě mechanický symetrický pohon všech kol. Toto Legacy je ještě z doby, kdy to platilo do posledního šroubu! Výhodou takového pohonu je rovnoměrné rozložení hmotnosti a ve spojení s motory boxer, také nízko a ve středu vozu položené těžiště. Pohon všech kol Legacy je tvořen dvěma nápravovými, jedním mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojky, která pracuje podobně jako uzávěrka.
O rozdělení točivého momentu se starají jen a pouze diferenciály, jejichž funkce vychází výhradně z mechanických principů. Subaru snad až příliš důsledně přesvědčuje řidiče o dokonalosti systému pohonu všech kol, aniž by přitom dodalo, že existuje něco jako stabilizační systém.
K mechanické pětistupňové převodovce, která je také uložena v podélné ose vozu lze přiřadit také redukční převod dopomala (1,45:1), který může pomoci ve chvíli, kdy ani nejnižší převodový stupeň není dostatečně pomalý pro zdolání překážky nebo potřebujete krátkodobě ještě více síly na kolech, třeba při jízdě do kopce. To je mezi klasickými sedany velká vzácnost, která potvrzuje, že Subaru šlo svou vlastní cestou.
A jaká je to v praxi nádhera! Vůz jsem si mohl během testu užít na zasněžených silnicích a celou dobu jsem řídil s úsměvem od ucha k uchu. Díky dlouhému rozvoru jsou jízdní vlastnosti velmi čitelné a auto se na limitu krásně ovládá. Je jen na vás, jak se bude toto Legacy na silnici chovat. Při běžné jízdě nabídne ohromnou dávku mechanické přilnavosti a trakce, poté stačí zrychlit, auto si před zatáčkou rozhodit skandinávským švihem a už se vezete powerslidem celou zatáčku. S tímto Subaru je však třeba správně pracovat, nestačí jen přijet do zatáčky a zadupnout plyn. To by se vám nejprve odměnilo silnou nedotáčivostí a následně se začalo hrnout bokem ven.
Ke správnému průjezdu “dveřmi napřed” je třeba pracovat s přenosem váhy a auto poslat bokem ještě před zatáčkou a pak drtit plyn. Vzorová situace pak vypadá asi nějak takto – před zatáčkou jdete ostře na brzdy, auto si nejprve rozhodíte na druhou stranu, povolíte brzdu, švihnete ho do zatáčky a dáte plný plyn. Díky perfektnímu vyvážení a pohonu všech kol je to neskutečná zábava. I rodinný sedan střední třídy v sobě může mít rally DNA!
Vše pak korunuje přesná, krátká a velmi tuhá kulisa převodovky, se kterou je radost pracovat. Řízení by možná sneslo tužší chod, ale dodá potřebnou zpětnou vazbu a auto na něj reaguje velmi dobře. Měkké řízení je ale u Subaru standardem, má ho i takový fenomén jako WRX STI.
Zmínit musím i interiér, je totiž na poměry dobových japonských aut velmi hezký. Kvalita zpracování i použitých materiálů je překvapivě vysoká. V interiéru, který je mírně natočen k řidiči, se člověk cítí velmi příjemně a dýchá na něho tradiční “subarácká” atmosféra umocněna sportovním volantem, vysokým posezem a rudým podsvícením ovládacích prvků. Testovaný kousek od Auto ESA disponoval navíc velmi malým nájezdem přesahujícím 56.000 km. To je tak akorát zajeté auto a na jeho stavu to bylo vidět – vypadalo jako nové a neneslo téměř žádné známky používání.
Subaru Legacy je zajímavou alternativu k zavedeným dobovým bestsellerům. Za jeho cenu můžete mít dvojkovou Octavii, Passat B6 nebo třeba Mazdu 6. Ani jedno auto vám ale nenabídne takto robustní konstrukci, perfektní symetrický pohon všech kol, luxusní zpracování a ještě prostor vozu střední třídy. A už vůbec vám nenabídnou takovou zábavu za volantem. Za sebe ještě dodám, že design vozu je nádherný a ty bezrámové dveře… radost pohledět. Kupujte, nebudou!
Za propůjčení vozidla bychom chtěli poděkovat společnosti AUTO ESA.
« TEST BMW X1 xDrive25d – Naftový vrchol Kia rozšíří nabídku o crossover Stonic »