Test legendy Jaguar XKR Convertible. Sen z plakátu
Jaguar XKR je přesně to auto z plakátů mladých kluků, kteří sní, že si jednou něco takového pořídí. Moc dobře si pamatuji, jak mi visel na zdi a já si představoval, že ho řídím. Pěkně v obleku jako správný agent 007. Jenže v automobilové branži platí jedno pořekadlo – auta z plakátů vašeho dětství by měla zůstat jen ve vzpomínkách. Pokud byste je zkusili opravdu řídit, můžou vás zklamat. Už několikrát jsem se o této pravdě přesvědčil, ale nabídku od AAA Auto na test nádherného rudého XKR jsem stejně neodmítl. Snad udělá ten správný dojem.
Jaguar XK (také označovaný jako XK8) se poprvé představil v roce 1996 na autosalonu v Ženevě. Se svým předchůdcem, modelem XJS, sdílel pouze podvozkovou platformu, vše ostatní bylo vyvinuto zcela nově. Jednou z nejdůležitějších změn bylo použití zcela nového, v historii značky Jaguar dosud nepoužívaného, vidlicového osmiválcového motoru (odtud název XK8).
Tento hliníkový osmiválec označovaný AJ-V8 (konkrétněji AJ26-V8) nahradil o rok později všechny ostatní motory značky (6 a 12válce) a zůstal jedinou Jaguarem nabízenou pohonnou jednotkou až do roku 1999. 4,0 litrový motor disponoval rozvodem DOHC, 32 ventily a byl nabízen ve dvou variantách: standardní atmosférické (výkon 284 koní/ 209 kW) nebo přeplňované kompresorem typu Roots (363 koní/ 267 kW). Maximální rychlost všech modelů byla elektronicky omezena na hodnotu 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybovalo okolo 6,7 sekundy u standardní verze a 5,4 sekundy u verze přeplňované, nazývané XKR.
Vůz se dodával ve dvou variantách karoserie coupé nebo kabriolet, označovaný Convertible. Vzhled oblé karoserie byl spíše než modelem XJS inspirován slavným modelem E-Type. Nezávisle zavěšená přední kola s dvojitými trojúhelníkovými rameny spočívají na hliníkovém pomocném rámu, zadní náprava odvozená od staršího modelu XJ40 používá příčná ramena s vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči. Ve všech provedeních vůz disponoval vzduchem chlazenými hydraulickými kotoučovými brzdami. Standardní výbavou bylo také ABS, elektronická kontrola trakcea 18palcová kola z lehkých slitin.
Za příplatek (u XKR v základní výbavě) bylo možno získat počítačově řízený systém odpružení, označovaný CATS (Computer Active Technology Suspension), tempomat nebo navigační systém. K dostání byla zprvu automatická 5stupňová převodovka ZF 5HP25, u XKR W5A580 MB, od roku 2002 (MY 2003) ve spojení s motorem 4,2 litru jednotně u XK i XKR 6stupňovou ZF.
Jaguar si dal tedy záležet a na papíře to vypadá moc dobře. Stejně jako auto, které stojí proti mě. Rudý kabriolet je nádherný a ty tvary s přibývajícím věkem zrají jako kvalitní víno. Není úhel, ze kterého by karoserie vypadala disproporčně a soudě podle počtu zvednutých palců lidí, které jsem cestou potkal, nejsem sám, kdo je z auta unešený. Design je velmi elegantní, ušlechtilý a také nápadně podobný Aston Martinu DB7. To je mimochodem další auto, které viselo na mé zdi…
Interiér je odrazem dobových Jaguarů a najdeme v něm velké dřevěné dekory (opravdové dřevo), spoustu hliníku a chromu. Je to moc příjemné místo, na pohled velmi jemné a elegantní. Všechny materiály jsou špičkové a kvalita slícování taktéž. Je to další starý model, který mě přesvědčuje o poctivosti výroby, přestože se mezi lidmi traduje něco jiného. Líbí se mi, že volant tady není celodřevěný, ale v místě úchytu je kožený a neklouže tak v rukách. Sedadla jsou příjemně měkká a poskytují překvapivou porci boční opory. Integrované hlavové opěrky jsou sympatickým detailem. Verze R se od běžné uvnitř vůbec neodlišuje a poznáte ji jen podle decentního, ale zásadního, nápisu Supercharged v otáčkoměru (zvenčí jej poznáte jen podle nádechů v kapotě).
To znamená, že pod kapotou bije nejsilnější specifikace s kompresorem a výkonem 363 koní. Na počátku devadesátých let to bylo číslo z říše snů a i dnes se jedná o nadstandardní hodnotu. Můžete si být jistí, že i s tímto youngtimerem budete patřit mezi ty nejrychlejší na silnici. Samotné nastartování vám nedá dostatečně najevo, co vás čeká po sešlápnutí plynu do podlahy. Zvuk je na volnoběh velmi utlumený a decentní tak, jak se na Jaguar sluší a patří. Jenže pak stačí zmáčknout tlačítko S a vzít za to.
Motor má díky přeplňování kompresorem okamžitou a vraždící reakci. Nekompromisně odhodí vaše tělo do sedáku a zuřivě vyráží vpřed. Se stoupajícími otáčky nabírá na stále větší síle a dává o sobě pořádně vědět. Zvuk osmiválce je hutný, hlasitý a začíná se přidávat i specifický jekot kompresoru. Výsledkem je úsměv na tváři a pocit absolutní blaženosti. XKR uhání vpřed jako šílené a reakce na plynový pedál vás nepřestane fascinovat. I dnes je to ohromně rychlé auto, rychlejší než spoustu moderních sportovních vozů. Nedovedu si dost dobře představit, jak takový projev musel připadat lidem tehdy. Bez střechy si zvuk užíváte o to intenzivněji a do vozu nefouká ani při vysokých rychlostech. Potěšil mě i minimální krut karoserie a ani jednou nikde nic nevrzlo.
Převodovka má sice typicky dlouhé kvalty, ale řadí velmi hladce a poměrně rychle. S možností manuálního řazení nepočítejte, ale kvalty si jde zamknout a využívat tak výkon naplno. Adaptivní podvozek je ideálním kompromisem mezi sportovní tuhostí a kýženým komfortem. Nepopírám, je tužší a občas si nerozumí s nástrahami městské džungle, ale ve srovnání s ostatními podobně rychlými vozy je to stále velmi snesitelné. Pokud jedete klidně a plyn jen lechtáte, podvozek změkne a příjemně pluje krajinou.
Při sportovní jízdě sám ztuhne, minimalizuje náklony karoserie a nezalekne se ani pořádných zatáček. XKR se do nich vrhá s instinktem šelmy, předními koly se zakousne a vykrouží ukázkový oblouk. Jenže pozor, stačí nevhodně přidat plyn a vůz jde okamžitě do přetáčivého smyku. Výkonu je na zadní kola opravdu hodně, a tak není problém za sebou nechat oblaka kouře. Hravost autu rozhodně nechybí, stejně jako chuť vás zabít za neuváženosti. Výtku mám jen k řízení, které postrádá cit a zpětnou vazbu. Spojení s koly tak vůbec necítíte, ale to je u vozů této značky vlastnost.
Nejdůležitější je ale pocit za volantem. Nevybavuji si moc dalších aut, kde bych se cítil podobně příjemně. Z auta stříká charizma, kouzlí vám úsměv na tváři a vy jen doufáte, že vaše cesta nikdy neskončí. Jen se na něj podívejte, je to umělecké dílo na kolech, lidé na něm můžou oči nechat a ostatní řidiči jen přitakávají. Je to volba pro gentlemana, který má rád občasnou surovost a pořádnou akci. Jsem moc rád, že mě toto auto nezklamalo. Vlastně je ještě lepší, než jsem si myslel.
« Audi R8 LMS GT2 oslavilo premiéru na Festivalu rychlosti v Goodwoodu Zánovní vozy v ČR zažívají další boom. Za první pololetí jich na trhu výrazně přibylo, jsou mladší a mají ještě nižší nájezd »