jaguar-xk-2

Test legendy Jaguar XK 4,2 V8

16. 11. 2019 • Historické vozy, Novinky, Ojeté vozy, Videa

XK přicházelo na svět postupně. Nejdříve britská automobilka ovládaná Fordem představila v Detroitu studii impozantních tvarů s názvem Advanced Lightweight Coupé, kde výraz Lightweight upozorňoval na moderní konstrukci karoserie s hliníkovými díly. Koncept se líbil a padlo mnoho dotazů na sériovou výrobu. Zájem laické i odborné veřejnosti rozředil mírně skeptickou náladu šéfů Jaguaru i samotného Fordu navozenou slabými prodejními čísly a padlo rozhodnutí o sériové výrobě.

Do fabriky dorazilo nové XK v téměř stejné podobě, v jaké lákalo zvědavce na stánek Jaguaru na velkých mezinárodních autoshow. Lehkou korekci tvarů provedli designéři pouze na náraznících a kolech. Nemohu si pomoci, ale na fotografiích vypadá XK prostě menší. Z fotografií můžete klidně nabýt dojmu, že tohle auto se rozměrově potácí některé na úrovni BMW Z4 kupé, avšak pohled z blízka vás vyvede z omylu. Vůz nemá postavu atleta, ale kulturisty. Je to obr a pořádně svalnatý k tomu.  XK vypadá robustně i vedle zástupců vyšší střední třídy, vždyť měří na délku téměř 4,8 metru.

Zepředu je to typický Jaguar  s nezaměnitelnou mřížkou chladiče, krásně klenutou dlouhou kapotou a silně sklopeným nicméně dostatečně rozlehlým čelním sklem. Jakmile dorazíte zrakem na vrchol střechy, začne koncert. Víko zavazadlového prostoru s objemem 300 litrů pozvolna klesá, jakoby chtělo naznačit, že se sporťákem nemusíte nutně spěchat.

Jestliže zepředu vypadá XK tradičně krásně, zezadu i z boku vyráží svými tvary dech. Ještě teď mám co dělat, abych tu krásu rozdýchal. Kdyby někdo přilepil na záď logo Aston Martinu, zbaštím mu to i s navijákem. Takto má vypadat luxusní GT a vězte, že nejsem sám, kdo si to myslí. I reakce kolegů řidičů na silnicích jednoznačně potvrdily přitažlivost této velké kočky. Je to vůz, který zraje stejně dobře jako kvalitní víno. S odstupem času je snad ještě přitažlivější. Může za to naprostá čistota linií a elegance karoserie a zřejmě také fakt, že v dnešní době plné přehnaně agresivních tvarů, je takový design balzámem pro duši. XK jednou bude velmi ceněný youngtimer.

1

XK však není jenom hezké. Jak jsem naznačil výše, auto vyrostlo na lepeném a nýtovaném hliníkovém skeletu a dostalo i povrchové hliníkové díly. Velký podíl hliníku coby stavebního materiálu má na svědomí hned dvě pozitivní vlastnosti. Jednak se díky němu podařilo snížit hmotnost auta na sympatických 1720 kilogramů a také dodalo karoserii úžasnou pevnost. Jakékoliv kroucení vyhlásili v Jaguaru za zakázané slovo. Trhejte klidně volantem ze strany na stranu a utahujte prudkou zatáčku, žádného kroucení se nedočkáte.

7

Velké luxusní kupé si zaslouží velký a výkonný motor. Jaguar ani v této fázi nepochybil a vybral správně. Do velkého motorového prostoru umě zapracoval atmosféricky plněný osmiválec s objemem 4.2 litru a výkonem 219 kW při 6000 otáčkách a točivým momentem 420 Nm při 4100 otáčkách. Zvláště německé osmiválce se mohou pochlubit lepšími parametry, ale krása motoru nespočívá pouze ve výkonu nebo krouťáku. Pozdější modely měly rovnou novější pětilitr o výkonu 385 koní (283 kW), taktéž atmosférický. Pokud by vám to bylo málo, v nabídce byla ještě verze R a R-S, obě dopovány kompresorem. Výkonový strop byl u tohoto modelu sériových 510 koní… Všechny motorizace byly spojeny výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF a pohonem zadní nápravy.

Interiér je jednoduchý, elegantní a přehledný. Kvalita a pozornost k detailu jde cítit už na první pohled. Zastřešení drtivé většiny funkcí centrálním ovládacím systémem dovolilo zredukovat počet tlačítek okolo řidiče na minimum. Na středové konzole jednoduše nastavíte klimatizaci, tlačítky na volantu udáváte pokyny audiosystému a tempomatu. Od volantu to není daleko na hezkou a přehledně členěnou přístrojovou desku. Dřevěný dekor není nutností, spousta kusů má třeba hliníkový nebo pianově černý. Vnitřek vozu je kvalitně vyroben a design je stejně elegantní a jednoduchý jako exteriér. Nikde žádné tablety, “disko” podsvícení, hipsterské poutka místo klik, jen čistě elegantní vzhled. Možná to působí nudně, zastarale, ale uvnitř se cítíte skvěle.

5 4

Koženým sedačkám dám klidně plný počet bodů za komfort. Rozsah nastavení se ukázal naprosto dostatečný, ideální pozici za volantem jsem navíc našel velmi rychle. Chválím také dobrý výhled dopředu. Za načechranými předními sedačkami vyrůstá z podlahy cosi jako zadní sedačky. Ale na ty klidně zapomeňte, protože se v nich pohodlně neusadí ani malé dítě.

Posílám plyn k podlaze a XK razantně přidává na tempu. Pochopitelně nekopne do zad jako maniakální XKR-S, ale i tak jede velmi slušně – 304 koní a nadprůměrný točivý moment prostě není málo! Ihned mě dostává linearita a gradace výkonu napříč spektrem otáček, který vrcholí v 6.000 ot.m. a má krásnou špičku. Přeplňované motory jsou sice efektně rychlé, ale atmosféra je o tolik zábavnější a navíc má čistý zvuk bez šumu a svistu přeplňování. Především je to reakcích – atmo jde více za plynem, odezva je ostřejší a motor lačnější po otáčkách. Při testu XKR-S jsem se rozplýval nad jeho zvukem a musím konstatovat, že standardní XK je také překvapivě velmi uřvané. Sytý zvuk osmiválce, hluboké tóniny a bublání do výfuku je zde samozřejmostí. Já ty Jaguary fakt můžu.

3

Převodovka ZF je výborně sladěna s motorem a odvádí skvělou práci. Vždy řadí logicky, rychle a bez nejmenšího cuknutí. No a pokud vás automat omrzí, je tu možnost řadit pádly pod volantem, na které jsou reakce bleskurychlé. Když si vzpomenu na robotizovaný manuál v sesterském Aston Martin V8 Vantage tak mi nejde do hlavy, proč Aston Martin nepoužil stejnou převodovku jako Jaguar. XK je díky ZF komfortní a zároveň velmi rychlé Gran Turismo.

Jaguar mi ukazuje, jak dobře má nastavený podvozek i ve své entry verzi. Karoserie nezná náklony, je tuhá a kroucení je pro ni neznámé slovo. Excelentně naladěný podvozek poskytuje obrovské množství gripu a po překročení limitu se přehoupne do čitelné přetáčivosti. XK je distingovaný agent v obleku, takže od něj nečekejte driftovací show jako od Kena Blocka v monterkách. Když už ale XK do boku dostanete, tak se můžete spolehnout na výbornou ovladatelnost a nezáludnost.

8 6

Jakmile jednou jakýkoli osmiválcový Jaguar zkusíte, tak mu hluboce propadnete. Máloco má obdobný charakter a projev. Jediné, co mi na autě trochu vadí je gumové nekomunikativní řízení, což je problém všech silných Jagů. Jde si na to však velmi rychle zvyknout a kromě feedbacku je řízení přesné a vůz jde za volantem velmi poslušně. Sportovnější vazba by se však hodila. To jsem ostatně vytýkal i nejsilnějšímu XKR-S a Aston Martinu. Doba už tehdy byla taková, nicméně v kontrastu se současností je řízení v XK excelentní a příjemně tuhé.

2

Pochválit musím i brzdy, které mají adekvátní brzdnou sílu k výkonu motoru a hlavně nevadnou jako jarní kvítí ani na okresce. Podvozek jsem již chválil a to ve vztahu k jeho výbornému gripu a čtivosti, ale zaslouží si ještě jeden “like” za filtrování nerovnosti, odhlučnění náprav a komfort. Schválně jsem sjel na boční cestu, která neměla až tak dobrý povrch a XK zde fungovalo naprosto famózně – žádné rázy od kol a žádné odskakování. Takhle si představuji ideální GT – sportovní když chcete a nenuceně komfortní za všech jiných okolností.

Stáří testovaného kusu docela dost zbořilo představy mnoha jedinců o kvalitách této značky. Ojetý kus zapůjčený od AAA Auto měl najeto tachometrových 165.000 kilometrů a v autě naprosto vše fungovalo. Interiér nenesl výrazné známky opotřebení, z motorového prostoru by se dalo jíst a celkový stav byl velmi dobrý. Trvanlivost a zpracovaní tedy jsou na dobré úrovní. Atmosférický motor patří mezi ty spolehlivější a o převodovce ZF také není důvod pochybovat, tyto skříně jsou vůbec nejlepší na trhu. Vůz němá vzduchový podvozek, a tak nehrozí jeho drahá výměna. XK tak rozhodně nepatří mezi potenciální kasičky na peníze.

9

Nezbývá, než konstatovat, že XK ať už coupé nebo otevřená verze, je skvělým kompromisem mezi sportovním a luxusním automobilem, ideální GT. Díky skvěle naladěnému podvozku jej můžete používat každý den na cestu do práce a o víkendu jej vzít na oblíbenou silnici. Zvuk, zátah a charakter motoru je totiž droga, které se jen tak nevzdáte. Pěji chválu na designery tohoto vozu – je jen málo krásnějších aut. Ceny jsou nyní blízko minima, na které padnou. Kupujte, jednou je prodáte s velkým ziskem.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz