TEST Land Rover Freelander 2013 TD4
Land Rover nadělil svému Freelanderu facelift, a tak k nám ve verzi pro rok 2013 přijíždí, abychom jsme se mu podívali na zoubek. Při pohledu na exteriér vozu dnes již nemůžeme očekávat žádná velká překvapení. Jedná se o generaci Freelanderu, která se po našich silnicích a nutno dodat, že v nemalých počtech, prohání již hezkou řádku let. A to je na designu exteriéru tohoto konkrétního modelu více než patrné. Verze Sport svým bodykitem z velké části jeho věk maskovala. Standartní verze ale na podobné mimikry již sázet nemůže. Naštěstí byl design již od počátku koncipován nadčasově a rozhodně není potřeba se za něj stydět, přesto by se Land Rover měl již připravovat na příchod nástupce. Pozici Freelanderu totiž zkomplikoval nástup jeho technicky velmi blízkého, avšak luxusnějšího bratra. A tím samozřejmě není nikdo jiný než tolik oblíbený model Evoque, u nějž získáte tu samou náplň s hodnotnějším obalem a to se v dnešní době počítá. Na druhou stranu si Freelander nesnaží na nic hrát a míří tak spíše ke konzervativnějším řidičům, kteří sází spíše na funkčnost než estetiku a těm se poté tato varianta nabízí v daleko lákavějším provedení, díky finanční úspoře oproti Evoque.
Land Rover si byl vědom, že je nutné Freelander inovovat a rozhodl se ho více přiblížit ostatním prémiovým konkurentům. Facelift se tak dotkl kompletního přepracování interiéru, zmizelo myslivecké zelené podsvícení a grafika budíků se inspirovala u větších bratrů. Konečně Freelander nabízí nový, multimediální systém dotykového displaye, který disponuje novou grafikou, je rychlejší a nabídne spoustu funkcí navíc. Zvenku ihned upoutá pozornost pozměněná optika světlometů – ty mají složité tvary LED diod pro denní svícení. To samé se stalo i ze zadními světly a také se decentně změnil design nárazníků. Výsledkem je mnohem hodnotnější a reprezentativnější vzhled, který Freelander posouvá více do prémiového segmentu. Nechápejte to špatně, tento model tam patřil vždy minimálně svou cenou, ale také i bezkonkurenčními schopnostmi v terénu. Jenže vzhled a zejména velmi zastaralý interiér těžko obhajoval cenu modelu. Nyní je tedy vše v pořádku, interiér je díky změnám útulný, prostorný, funkční a konečně i příjemný na pohled s nádechem luxusu. Jasně, na takové BMW X3 nemá ani omylem, ale jakmile sjedete mimo cestu, tak se může jít X3 tak maximálně klouzat.
Pod kapotou se neudálo nic, a tak se mi do rukou opět dostal kousek poháněný naftovým čtyřválcem TD4, spojený s šestistupňovou manuální převodovkou. Jednotka má aktuálně maximální výkon 110 kW/4000 ot./min. a točivý moment 420 Nm / 1750 ot./min. Svého času jsem neměl problém zařadit tento motor mezi nejlepší turbodiesely na trhu, dnes už s tím trochu problém mám. Nejde přitom o hlučnost nebo spíš kultivovanost. I když rozjezdy nejsou z kategorie hvězdných, neboť motor docela chroptí a dává o své naftové nátuře dost vědět, od 2000 otáček se uklidní a jízda s ním není vůbec zlá.
Po stránce hluku se dá s tímto motorem v klidu žít. Problém spočívá s rozložením krouťáku. Většina moderních naftových motorů dnes umí pracovat s maximálním točivým momentem v určitém a často poměrně velkém rozmezí. A to motor Land Roveru bohužel neumí. Proto zažijete za volantem Freelanderu něco, co u jiných automobilek patří do učebnic automobilové historie – čekání na sílu. Dupnete na plyn a čekáte, až se turbo pořádně roztočí a kroutící výkon naroste na své maximum. Maximum vykopne SUV vpřed a tím to končí. Pak nastoupí pan výkon, který ovšem není nijak oslnivý a rychle uvadající, kroutící moment nespasí. Celkový dojem je potom takový, že musíte s řadicí pákou hodně kouzlit, abyste udrželi auto v dynamickém režimu a uchovali si dostatek síly pro předjíždění. Je to škoda, protože jinak motor nemá mnoho slabin a spotřeba také není zlá. Pohybuje se mezi 8 až 9 litry. Někdy může vyskočit nad devět litrů, někdy, a to spíše výjimečně, může klesnout pod 8 litrů. Znám úspornější, ale i žíznivější naftové motory v kompaktních SUV.
Freelander má jednu úžasnou schopnost. Díky komfortnímu naladění podvozku dokáže vyžehlit většinu z milionu nerovností na českých silnicích. Dálnice D1 se dá v tomto autě absolvovat bez újmy na zdraví, rozbité okresky nebo hrbolaté polní cesty bývají mnohdy dokonce potěšením. Na to, že se o komfort posádky starají obyčejné tlumiče a pružiny, považuji výsledek v této oblasti za téměř impozantní. Při kroužení městskými centry jistě každý ocení relativně krátký rozvor, který je základním předpokladem malého „rejdu“ a tím Freelander i skutečně disponuje. Když k tomu připočítáme krátké převisy spolu s ostře řezanými liniemi karoserie, dostáváme skutečně agilní městský vůz, který nebude mít žádné vážnější problémy ani s podélným parkováním, ani s přejezdem obrubníků, které se jinak tak rády zakusují do podvozků a litých kol.
Komfortní charakteristika má i další výhodu a to směrem k terénu. Tam se Freelander chová naprosto suverénně. Díky velké světlé výšce a spolehlivě fungujícímu systému Terrain Response vyjedete nebo sjedete prakticky každý kopec, na který si ukážete. Terrarin Response v tomto případě sice neposkytuje možnosti velkého Range Roveru a hraje si pouze s elektronikou, to však ničemu nevadí.
Opravdu libovolný kopec, louka, brod nebo polní cesta bude Freelanderem pokořena bez ohledu na počasí nebo venkovní teplotu. V tomhle Land Rover udával a udává tón a patří mu za to i velký, novinářský dík. Abychom měli test kompletní, zbývá zmínit poměrně přesné a hladké řazení a dostatečně účinné brzdy se slušnou výdrží.
Freelander 2 2013 vás v aktuální konfiguraci vyveze na každý kopec, sveze vás pohodlně na dovolenou nebo pracovní cestu do vzdáleného města a poskytne dostatečnou ochranu před šílenci za volantem kolem vás. Navíc dodává vzhled přizpůsobený aktuálním trendům a to samé platí pro změny v interiéru. Při zvýšených nárocích na komfort a terénní schopnosti neznám lepší volbu než právě tohle SUV.
Plusy
- Dostačující dynamika
- Skvělá manuální převodovka
- Filtrování nerovností
- Komfort
- Schopnosti na nezpevněném povrchu
- Změny v designu
Mínusy
- Prodleva plynu
- Náklony karoserie
- Turbo efekt
- Spotřeba
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2179 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 400 / 2000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 181 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.2 / 6.2 / 7.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 755 / 1670 |
Objem nádrže (l): | 68 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1910 / 750 |
« Megane Trophy V6 jako taxi na promovideu Volkswagen Golf VII R by mohl mít přes 300 koní »