TEST Land Rover Discovery Sport SD4
Nenechte se zmýlit, s tradičním velkým Discovery nemá Sport nic společného. Jedná se totiž o nepřímého nástupce Freelanderu, jehož výroba byla koncem loňského roku ukončena. Novinka se však nese ve zcela jiném duchu a má za úkol uspokojit jinou a náročnější klientelu, které byl trendy Evoque jednoduše malý. I proto se Land Rover jménem modelu distancuje od svého předchůdce. A také není levné, naopak je v rámci segmentu na cenovém stropu, ale o to více umí nabídnout.
Jen o kousek větší SUV, než starý model Freelander, přináší spoustu nových technických inovací a líbivý design po vzoru veleúspěšného modelu Evoque. Na jeho platformě je ostatně Discovery Sport postaveno, ale i tak je většina věcí jinak. Nový model nabízí celkem tři druhy pohonu – pohon dvou kol, stálý pohon čtyř kol nebo systém Active Driveline. Ten přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol. To zaručuje kombinaci skvělé agility na silnici, schopností v terénu a celkové hospodárnosti. Karoserie modelu Discovery Sport byla pochopitelně optimalizována i pro ten nejdrsnější terén. Nabízí vysokou světlou výšku 212 mm, nájezdový úhel 25 stupňů i přechodový úhel 31 stupňů a schopnost brodění vodou do hloubky 600 mm.
Zajímavostí je také víceprvková zadní náprava nové generace, vyspělá technologie airbagu pro chodce, zcela nový multimediální systém s osmipalcovým dotykovým displejem a moderní, vysoce pevná karoserie z oceli a odlehčeného hliníku. Spolu s tradičním systémem Terrain Response a magnetickým podvozkem MagnaRide se tak na trhu kompaktních SUV jedná o bezkonkurenčního hráče, co do schopností na silnici i mimo ni.
Konkurenci v podobě třeba BMW X3 nebo Mercedes-Benzu GLK trápí Land Rover i možností vybavit vůz sedmimístnou konfigurací. Plnohodnotná sedadla v třetí řadě zvyšují praktičnost a nejsou jen pro případ nouze. Dospělí tam samozřejmě dlouho nevydrží, ale pro děti je to zcela dostačující. Land Rover si dal opravdu záležet a pro verzi 5+2 dokonce navrhl zcela jinou zadní nápravu, než u standardní verze. Zajímavostí je i teatrální uspořádání řad sedadel, kdy ty zadní jsou navýšeny před předními.
Nový model však nejvíce poutá svým designem, který v reálném prostředí působí naprosto ojediněle. I přes zachování designové linie v profilu karoserie, odkazující na historii modelu Discovery, se jedná o dynamicky střižený celek. Auto vypadá svěže, sportovně a zároveň si ponechává elegantní prémiový look. Tohle se povedlo a po modelu Evoque to bude další auto, na které se v Land Roveru budou stát fronty. Testovaný model doplněný o kontrastní Black paket navíc vše podtrhuje nádhernými dvacetiplacovými koly s černým lakem . V této barvě pak nalezneme střechu, zrcátka, masku, nápisy a také třeba výdechy v blatnících a náraznících. V kombinaci s bílou barvou karoserie je to velmi efektní a vůz budil rozruch všude, kde se objevil.
Neméně dobře je na tom i interiér, tam je ten pokrok přímo do očí bijící. Kombinace designu z větších Range Roverů, kvalitních materiálů a funkční ergonomie posunula Discovery Sport mezi právoplatná luxusní auta. Klasický zvýšený posaz zaručuje výborný výhled do všech stran a interiér působí velmi útulně, čistě a funkčně. Za mě je to rozhodně krok správným směrem a auto tváří v tvář působí perfektně.
I prostorově je na tom Discovery Sport velmi dobře a to i v zadní řadě. Tam jsou ostatně sedadla posuvná a místa pro nohy je na rozdávání. Řidič a spolujezdec také nestrádají a místa je nadmíru i podélně. Sedadla mají hezké ztvárnění, kvalitní kůži a relativně dobrou boční oporu, jen při prudších manévrech už tolik nepodrží. Důležitější však zůstává fakt, že jsou velmi pohodlná.
Jediným klasickým neduhem zůstává infoteinment systém, který ač je inovovaný, stále neodpovídá cenovce vozu. Je pomalý a graficky zastaralý. Land Rover však chystá zcela novou verzi, která by se měla objevit ve všech modelech ještě letos.
Dokonale univerzální jízda
Pod kapotou testovaného motoru tluče zatím nejsilnější naftové srdce SD4 o výkonu 140 kW a 420 N.m. točivého momentu. Jedná se o starší jednotku tak dobře známou z ostatních menších modelů. Land Rover na ní pracoval s koncernem PSA a motor to není vůbec zlý, jen v kontextu s cenovkou 1.8 miliónu nenabízí adekvátní kultivovanost. Výkon samozřejmě stačí a auto nabízí solidní dynamiku, jen motor ztrácí projevem, mírnou turbodírou a horší spotřebou. Příští rok však dostane novou paletu motorů Ingenium, což drobné nedostatky jistě odstraní.
Platforma z nejmenšího Range Roveru je patrná hned po prvních kilometrech. Řízení je velmi strmé a auto poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Discovery Sport zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost.
Výborná je i torzní tuhost karoserie a celkový komfort. Pozornost upoutá i odhlučnění kabiny za což může použití vyvažovací hřídele, chytré uložení a nově vyvinuté víceprvkové zadní nápravy. Tady se opravdu nešetřilo a je to znát. V porovnání s menším Evoque je jízda pohodlnější a izolovanější, což je u zaměření tohoto auta jistě krok dopředu.
Další zbraní proti konkurenci jsou schopnosti mimo zpevnění silnice, přeci jen je to Land Rover. Tarrain Response tedy putuje do terénních režimů a jde se na to. Trakce je výborná a systém Haldex ve své aktuální generaci funguje až překvapivě dobře a ani jednou mu náročný povrch nepopletl hlavu. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je světlá výška vozu a absence uzávěrek s redukcí a terénních pneumatik. Vůz zvládá strmé výjezdy a sjezdy, dropy, překážky na boční náklon, muldy pro křížení náprav a brodění se vodou.
Discovery Sport se zdá být nezastavitelné a třeba u bočního náklonu jsem si říkal, že už jdu na střechu a nic, padesáti procentní sjezd dolů mi solidně pohnul žaludkem a stejně to pro auto nebylo žádné drama, prostě je to stále velmi schopný a pravý Land Rover i přes svůj stylový look.
Volba automatické převodovky s devíti stupni se ukazuje jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje a nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere. Jednoduše šlápnete na plyn a vůz vystřeli vpřed. ZF je navíc ohromně rychlá a jemná. Změny převodů jdou cítit hlavně mezi prvním a druhým kvaltem, ale pak už jde vše hladce. Automat je jednak velký pomocník pro jízdu terénem, eliminuje do značné míry turbodíru motoru a pomáhá snižovat spotřebu.
Ta však díky koncepčně letitému motoru zůstává slabinou a v řeči čísel počítejte s průměrným kombinovaným odběrem mezi 9 a 10 litry. Ve městě se budete pohybovat kolem 11 a v terénu ještě výše. Řešením opět bude implementace nových jednotek Ingenium.
Je zábavné
Discovery Sport je agilní, poslušné, reaguje na každý podmět a je hravé. Zábavnější auto ze stejného segmentu mě nenapadá. A tak na zasněžené cestě vypínám stabilizaci, převodovku posílám do sportovního režimu a plyn seznamuji s podlahou. Auto letí v před, první zatáčka a ostré brzdy. Vůz jde do smyku, pak plný plyn a přehození do driftu ve směru zatáčky a ven. Land Rover se sune velkým úhlem zatáčkou, kola hrabou, úsměv se zvětšuje a tak pořád dokola. Najednou si ani nepřipadám, jako v SUV. Je tak jednoduché ho řídit!
Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Land Rover mění jen v městském a dálničním režimu. Funguje to opravdu moc dobře a při celém testovacím týdnu jsem pohon nenachytal na švestkách. To platí i pro samotnou převodovku ZF, při tvrdé zátěži a vytočeném motoru řadí hladce a inteligentně.
Ve Velké Británii tak zase postavili auto, které dominuje svému segmentu. Kombinace uhlazeného moderního vzhledu, luxusního interiéru a naprosto ukázkově univerzálních jízdních vlastnosti tvoří výborný celek. Pokud hledáte praktické a schopné SUV, tak už nehledejte – Discovery Sport je jasná volba!
Plusy
– Vzhled a image
– Dynamika motoru
– Jízdní vlastnosti na silnici
– Terénní schopnosti
– Prostor interiéru
– Automatická převodovka
– Řízení
– Pohon všech kol
– Tuhost karoserie
Mínusy
– Horší kultivovanost motoru
– Vyšší spotřeba
– Zastaralý infoteinment systém
– Vyšší cena
Land Rover Discovery Sport – technické údaje | |||
Motor | 2.2 TD4 | 2.2 SD4 | 2.0 Si4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2179 | 2179 | 1999 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/3500 | 140/3500 | 177/5800 |
Točivý moment [N.m/min] | 400/1750 | 420/1750 | 340/1750 |
Převodovka | 6M (9A) | 6M (9A) | 9A |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 188 | 199 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,7 (10,3) | 10,4 (8,9) | 8,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 (6,2) | 6,1 (6,3) | 8,3 |
Základní cena [Kč] | 979.253* | 1.043.020** | 1.109.570 |
Údaje v závorkách platí pro samočinnou převodovku |
« Roadkill Show – Jak zničit nejostřejší Dodge za jednu epizodu [video] BMW Urban Cross přijde v roce 2017 »