TEST Land Rover Discovery 4 SDV6 Black Design – Nezastavitelný
Land Rover mírně faceliftoval současnou čtvrtou generaci Discovery a opět jej vybavil tou nejlepší aktuální technologii, která z něj dělá neporazitelný stroj v terénu a maximálně pohodlný dopravní prostředek na normálních komunikacích.
První věcí, kterou Discovery dokáže zaujmout je jeho majestátní stavba. Tváří v tvář působí daleko větší než skutečně je, což jen podtrhuje jeho nezaměnitelnost s konkurencí a zároveň vás nebudou reálné rozměry nijak omezovat při cestě útlými uličkami historických čtvrtí ani podzemními garážemi moderní aglomerace. Zmíněná majestátnost však souvisí i s přepracovaným designem, kterým se Discovery přiblížil svým dražším sourozencům honosícím se jménem Range Rover. Zároveň s tím si však ponechal pro sebe typické prvky v podobě zvýšené střechy od sloupů B směrem dozadu, skel nákladového prostoru kontrastně vedoucích přes střešní hranu a v neposlední řadě také dvoudílných pátých dveří. Jistě se najdou tací, kterým takový design nebude po chuti, ovšem četnost těchto vozů na českých silnicích rozhodně svědčí o tom, že tito jedinci budou v menšině. Námi testovaný model je navíc vybaven paketem Black Design, který obsahuje černě lakovanou mřížku chladiče, zpětná zrcátka, kliky dveří, výdechy v blatnících, kola a několik detailů v náraznících. Výsledný efekt je sice minimalistický, ale dotváří akcent drsné vizáže tohoto modelu.
Stavba vozu předurčuje samozřejmě i uspořádání interiéru, který z utilitárních hran čerpá maximum. Cestující na předních sedadlech budou prostorem opravdu hýčkáni, aniž by tím byla omezena osádka druhé řady. Záměrně používám označení druhá řada, neboť Disovery poskytuje za příplatek i třetí řadu sedadel, která se umí prakticky uschovat do podlahy nákladového prostoru. A zde se dostáváme k další devize tohoto obra. Nákladu odvezete skutečně nevídaně a rodinná dovolená bude pro Discovery doslova maličkost. Cestování však nezpříjemňuje pouze štědrý prostor. Interiér se od první generace změnil doslova k nepoznání. Kvalitní materiály v kombinaci s bezchybným zpracováním jsou jednoznačně cesta správným směrem. Ačkoli zůstává Discovery v podvědomí spíše jako potomek dělnické třídy, po usednutí dovnitř opravdu ztratíte poslední z těchto předsudků a budete se cítit spíše jako britský lord. Obával jsem se, aby luxusní interiér nevznikl na úkor ergonomie a i v tomto ohledu mě Discovery ujistilo, že Land Rover nedělá nic jen napůl. Na středovém panelu ani volantu vás nepřekvapí záplava tlačítek, která by znesnadňovala práci s elektronickými systémy. Zkrátka je vše tam, kde má být a ovládání je zcela intuitivní.
S faceliftem se dovnitř navíc dostává skvělý kruhový výsuvný volič automatické převodovky a s ním i samotná osmistupňová samočinná převodovka ZF. Po vzoru dražších modelů i zde nyní nalezneme nový multimediální systém s přepracovanou grafikou a novými funkcemi. Stále by si však zasloužil rychlejší odezvu. Usednutí do Discovery je tak opravdu příjemné a ve voze se cítit prostě jako doma. Hodně dělají i výborné sedadla, respektive spíše křesla, které dokáží poskytnout adekvátní boční oporu a navíc jsou neskonale pohodlné. Jeden by v nich dokázal cestovat snad až na konec světa. Co na vozech značky Land Rover opravdu miluji je posaz za volantem. Ano, sedí se tu nezvykle vysoko a díky obřím oknům vidíte na každý roh karoserie. To zlepšuje manipulaci s vozem, přehled o dění kolem sebe a hlavně to dodává takový ten pocit absolutní nadvlády nad okolím. Spolu s dražším Range Roverem neznám jiné auto, které by nabídlo univerzálnější pohodlí při cestování v jakýchkoli podmínkách.
Na silnici nelze než pochválit sladění výkonného vznětového šestiválce disponujícího sekvenčním přeplňováním s hladce řadící osmistupňovou automatickou převodovkou. Díky této kombinaci nebudete přes všechny dynamické handicapy této kategorie vozů rozhodně brzdou provozu. Ba naopak, rychlost je zde natolik relativní, že jsem měl problémy udržet se v rámci rychlostních limitů i při klidné jízdě. S realitou mě však rychle seznámily brzdy, které přes veškerý svůj výkon najdou svůj limit po několikátém dálničním zpomalení. Není se však čeho obávat, protože tuto vlastnost odhalila až soustavná jízda blížící se maximální rychlosti vozidla 180km/h a pokud vezmete v úvahu hmotnost vozidla, která bohatě přesahuje hranici dvou tun, jedná se ve výsledku o další pochvalu. Ať při vysokých rychlostech nebo křižování městem vás nebude obtěžovat přehnaně citlivé řízení, protože Discovery po svém ryze off-roadové sourozenci zdědil vůli okolo středové polohy. Jednoduše zvolíte směr a ani sebevětší výmol jej nedokáže změnit, což je zároveň i zásluha propracovaného vzduchového odpružení, které řidiči skutečně nedá znát skutečný charakter silnic a většinu z nich promění v měkounký koberec. Šestiválcový diesel navíc zní velmi přijatelně a ve vysokých otáčkách vydává dokonce uchu lahodící melodii. Odhlučnění při běžné jízdě je však velmi dobré a tak ve své podstatě o motoru ani nebudete vědět. To samé platí pro převodovku, která mění rychlostní stupně tak jemně, že to ani nepostřehnete. ZF prostě patří mezi absolutní špičku. Je zde pochopitelně možnost manuálního řazení pomocí pádel pod volantem, což se hodí zejména v terénu, kdy je lepší autu volit daný převodový stupeň, což zabraňuje ztrátě přísunu točivého momentu na kola a rychlosti samotné. I v tomto režimu automat poslouchá na slovo a navíc do toho řidiči nemá tendenci jakkoli zasahovat. V Discovery je navíc převodovka doplněna o redukci.
Všechny tyto vlastnosti, které dokázaly změnit silniční jízdu v hladký let nepřipraví neradostné překvapení ani mimo asfalt. Vzduchový podvozek dokáže nejen odfiltrovat nerovnosti silnic, ale stejné dovednosti předvede na požádání na polní cestě, louce a vlastně kdekoli, kam vás dobrodružství zanese a pokud vám nebude stačit světlá výška, není nic snazšího než si podvozek trochu „přifouknout“, s čímž ovšem přijde ruku v ruce i tužší charakteristika. Discovery se vydává zdolat terénní nástrahy cestou chytré elektroniky, tedy proslulým systémem Terrain Response, který nabízí režim ovlivňující celkové chování vozu pro každý představitelný povrch, ať již jde o kluzké zimní cesty nebo písečné duny, Discovery je vždy připraven. Sebelepší elektronika by však nebyla k ničemu bez poctivého mechanického základu, kterým je stálý pohon 4×4 s mezinápravovým diferenciálem vybaveným uzávěrkou (na přání i zadní) ve spojení s redukční převodovkou. Změna terénních režimů, světlé výšky nebo převodu probíhá naprosto hladce po stisku příslušného tlačítka a v této nezdolné kombinaci vám předvede skutečně nevídané věci.
Průchodnost terénem vám vyrazí dech. S Discovery 4 jsem několikrát absolvoval program Land Rover Experience, kde byly podmínky nasimulované opravdu do extrému a ani jednou auto nezaváhalo. A to myslím ohromné terénní stoupání a klesání po prorostlém kamenitém povrchu, hluboké vodní a bahenní brody, šílené boční náklony a tak bych mohl pokračovat dále. Když jsem tedy testované Discovery vzal do terénu mé rodné vsi tak se asi muselo divit, co to je, protože narazit v naší republice na terén, který by nezvládlo je takřka nemožné. Naštěstí bydlím v opravdu kopcovité krajině Bílých Karpat a tak se tady jedno hezké místo našlo. Klesání přesahující uhel 20 procent, navíc s povrchem tvořeným hlubokými koleji a všudypřítomnými silnými kořeny stromů, šutrů a pařezů. Navíc bylo po dešti a tak to všechno velmi hezky klouzalo. Sjezd trval poměrně dlouho, je to vše o citlivé taktice a správné volbě každého centimetru povrchu. Disco nezaváhalo ani jednou a bez jakékoli krizové situace mě dostalo dolů, kde čekal poměrně hluboký brod, který dal auto sice zabrat, zde se Disco zahrabalo v silném bahně uprostřed brodu, ale dokázalo z něj samo vyjet. Zde přičítám chybu celosezónním pneumatikám , které prostě mají své adhezní limity. Proto jsem měl také obavy, zda-li se dostaneme opět nahoru, ale bylo to bez problému. Je opravdu udivující s jakou samozřejmostí se toto auto v terénu pohybuje a jak při tom ještě dokáže být komfortní. A teď si představte, že by bylo obuto do pořádných terénních pneumatik! Pak je opravdu nezastavitelné.
V celkovém součtu kladů a záporů, Discovery jednoznačně patří ke špičce současné automobilové produkce. Ve všech hlavních kritériích si vede naprosto suverénně a těch několik málo pih na kráse mi dojem z tohoto jedinečného vozu nedokázalo ani v nejmenším pošramotit. Discovery spojil zdánlivě nespojitelné v jeden dokonalý svazek a tím se od své konkurence vzdálil více než čím jiným. Více však hrdinu dne již vyzvedávat nebudu, tu radost přenechám vám.
Plusy
- Výkonný motor
- Převodovka
- Silniční i terénní dovednosti
Mínusy
- Nepraktické dvoudílné páté dveře
- Méně kvalitní tlačítka na středovém panelu
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 188 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 600 / 2000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.8 / 8.1 / 8.8 |
Emise CO2: | 230 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 1260 / 2558 |
Objem nádrže (l): | 84 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2580 / 660 |
Rozměr pneu: | 255/55 R19 |
« Taxikářský prototyp Mercedes GLA se prohání na Ringu [video] Nissan GT-R Nismo – z 0 na 100 už za 2 sekundy! »