TEST Land Rover Discovery 4 SDV6 – Spoj a panuj
Před časem se do naší redakce dostal první pravověrný off-road – Land Rover Defender, který podnítil náš zájem o značku Land Rover. Rozhodli jsme se proto vyzkoušet dalšího člena rodiny, kterým není nikdo jiný naž Land Rover Discovery čtvrté generace. Nelze se v tuto chvíli samozřejmě ubránit srovnání a prozatím vám prozradím jen to, že jak jsou oba vozy rozdílné, tak k sobě mají blíže než by se zdálo, ale k detailům se teprve dostaneme a zároveň předesílám, že se v případě Discovery jedná o jeden z mála vozů, u kterých se opravdu špatně hledají negativa, pojďme jej tedy prozkoumat důkladněji.
První věcí, kterou Discovery dokáže zaujmout je jeho majestátní stavba. Tváří v tvář působí daleko větší než skutečně je, což jen podtrhuje jeho nezaměnitelnost s konkurencí a zároveň vás nebudou reálné rozměry nijak omezovat při cestě útlými uličkami historických čtvrtí ani podzemními garážemi moderní aglomerace. Zmíněná majestátnost však souvisí i s přepracovaným designem, kterým se Discovery přiblížil svým dražším sourozencům honosícím se jménem Range Rover. Zároveň s tím si však ponechal pro sebe typické prvky v podobě zvýšené střechy od slouků B směrem dozadu, skel nákladového prostoru kontrastně vedoucích přes střešní hranu a v neposlední řadě také dvoudílných pátých dveří. Jistě se najdou tací, kterým takový design nebude po chuti, ovšem četnost těchto vozů na českých silnicích rozhodně svědčí o tom, že tito jedinci budou v menšině.
Stavba vozu předurčuje samozřejmě i uspořádání interiéru, který z utilitárních hran čerpá maximum. Cestující na předních sedadlech budou prostorem opravdu hýčkáni, aniž by tím byla omezena osádka druhé řady. Záměrně používám označení druhá řada, neboť Disovery poskytuje za příplatek i třetí řadu sedadel, která se umí prakticky uschovat do podlahy nákladového prostoru. A zde se dostáváme k další devize tohoto obra. Nákladu odvezete skutečně nevídaně a rodinná dovolená bude pro Discovery doslova maličkost. Prostor může samozřejmě opticky klamat, proto mi nezbylo než si praktičnost vyzkoušet na vlastní kůži. Tentokrát jsem zvolil cestu k velkoprodejci nábytku a na nákupu jsem nijak nešeřil. Výsledek byl skutečně překvapující, protože poté, co jsem po souboji s dvoudílnými dveřmi úhledně poskládal do pravoúhlého prostoru veškerý nábytek pro kuchyňský kout, stále jsem se mohl vydat na zmiňovanou rodinnou dovolenou.
Cestování však nezpříjemňuje pouze štědrý prostor. Interiér se od první generace změnil doslova k nepoznání. Kvalitní materiály v kombinaci s bezchybným zpracováním jsou jednoznačně cesta správným směrem. Ačkoli zůstává Discovery v podvědomí spíše jako potomek dělnické třídy, po usednutí dovnitř opravdu ztratíte poslední z těchto předsudků a budete se cítit spíše jako britský lord. Obával jsem se, aby luxusní interiér nevznikl na úkor ergonomie a i v tomto ohledu mě Discovery ujistilo, že Land Rover nedělá nic jen napůl. Na středovém panelu ani volantu vás nepřekvapí záplava tlačítek, která by znesnadňovala práci s elektronickými systémy. Zkrátka je vše tam, kde má být a ovládání je zcela intuitivní. Jen multimediální-navigační systém skrytý za dotykovým displayem by si zasloužil rychlejší reakce. Ovšem jeho kvalitní grafické zpracování je sto splnit veškerá očekávání i ve vozech vyšších tříd.
Jako vůz o třídu vyšší se Discovery dokáže chovat i na silnici, kde nelze než pochválit sladění výkonného vznětového šestiválce disponujícího sekvenčním přeplňováním s hladce řadící osmistupňovou automatickou převodovkou. Díky této kombinaci nebudete přes všechny dynamické handicapy této kategorie vozů rozhodně brzdou provozu. Ba naopak, rychlost je zde natolik relativní, že jsem měl problémy udržet se v rámci rychlostních limitů i při klidné jízdě. S realitou mě však rychle seznámily brzdy, které přes veškerý svůj výkon najdou svůj limit po několikátém dálničním zpomalení. Není se však čeho obávat, protože tuto vlastnost odhalila až soustavná jízda blížící se maximální rychlosti vozidla 180km/h a pokud vezmete v úvahu hmotnost vozidla, která bohatě přesahuje hranici dvou tun, jedná se ve výsledku o další pochvalu. Ať při vysokých rychlostech nebo křižování městem vás nebude obtěžovat přehnaně citlivé řízení, protože Discovery po svém ryze off-roadové sourozenci zdědil vůli okolo středové polohy. Jednoduše zvolíte směr a ani sebevětší výmol jej nedokáže změnit, což je zároveň i zásluha propracovaného vzduchového odpružení, které řidiči skutečně nedá znát skutečný charakter silnic a většinu z nich promění v měkounký koberec.
Všechny tyto vlastnosti, které dokázaly změnit silniční jízdu v hladký let nepřipraví neradostné překvapení ani mimo asfalt. Vzduchový podvozek dokáže nejen odfiltrovat nerovnosti silnic, ale stejné dovednosti předvede na požádání na polní cestě, louce a vlastně kdekoli, kam vás dobrodružství zanese a pokud vám nebude stačit světlá výška, není nic snazšího než si podvozek trochu „přifouknout“, s čímž ovšem přijde ruku v ruce i tužší charakteristika a právě zde se začínáme blížit k Defenderu. Na rozdíl od něj se Discovery vydává zdolat terénní nástrahy cestou chytré elektroniky, tedy proslulým systémem Terrain Response, který nabízí režim ovlivňující celkové chování vozu pro každý představitelný povrch, ať již jde o kluzké zimní cesty nebo písečné duny, Discovery je vždy připraven. Sebelepší elektronika by však nebyla k ničemu bez poctivého mechanického základu, kterým je stálý pohon 4×4 s mezinápravovým diferenciálem vybaveným uzávěrkou (na přání i zadní) ve spojení s redukční převodovkou. Změna terénních režimů, světlé výšky nebo převodu probíhá naprosto hladce po stisku příslušného tlačítka a v této nezdolné kombinaci vám předvede skutečně nevídané věci. Právě tady jsou si Defender a Discovery velmi blízcí, přes veškeré rozdíly v charakteru. Oba vás dostanou až na kraj světa a každý přitom půjde svou vlastní cestou.
V celkovém součtu kladů a záporů, Discovery jednoznačně patří ke špičce současné automobilové produkce. Ve všech hlavních kritériích si vede naprosto suverénně a těch několik málo pih na kráse mi dojem z tohoto jedinečného vozu nedokázalo ani v nejmenším pošramotit. Discovery spojil zdánlivě nespojitelné v jeden dokonalý svazek a tím se od své konkurence vzdálil více než čím jiným. Více však hrdinu dne již vyzvedávat nebudu, tu radost přenechám vám.
Plusy
- Výkonný motor
- Převodovka
- Silniční i terénní dovednosti
Mínusy
- Nepraktické dvoudílné páté dveře
- Méně kvalitní tlačítka na středovém panelu
Cena v základní výbavě: 1 509 195,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 669 600,- Kč
Základní výbava:
Pohon 4×4, automatická převodovka, elektricky řízené uzávěry diferenciálů, asistent pro sjíždění svahů, redukční převodovka, elektronické vzduchové pérování, posilovač řízení s variabilním převodem, čelní, boční a okenní airbagy, elektronická parkovací brzda, terénní systém ABS, DSC, 19palcová kola z lehkých slitin, tempomat, parkovací asistent vpředu a vzadu, audio Harman/Kardon 380W, HDD navigační systém Premium, rozšířené čalounění kůží Premium Leather Pack, xenonové světlomety, elektricky sklopná zrcátka.
Výbava testovaného vozu:
Metalický lak (25.624,-), zatmavená boční okna (14.429,-), zimní výbava – vyhřívání předních a zadních sedadel, čelního skla a trysek vstřikovačů (37.815,-), přídavné topení s dálkovým ovládáním (43.537,-), surround camera system (40.780,-).
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 188 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 600 / 2000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.8 / 8.1 / 8.8 |
Emise CO2: | 230 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 1260 / 2558 |
Objem nádrže (l): | 84 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2580 / 660 |
Rozměr pneu: | 255/55 R19 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4835 |
b) šířka (mm): | 2022 |
c) výška (mm): | 1882 |
d) rozvor (mm): | 2885 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1605 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1612 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 890 / 1110 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 660 / 910 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1030 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 1040 |
k) šířka vpředu (mm): | 1590 |
l) šířka vzadu (mm): | 1580 |
délka sedáku vpředu (mm): | 530 |
délka sedáku vzadu (mm): | 520 |
výška opěradla vpředu (mm): | 590 |
výška opěradla vzadu (mm): | 580 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |
« Jaká bude nová Honda Civic Type-R? Renault Laguna Coupe facelift 2012 »