Test Land Rover Defender 130 D300: Terénní obr pro osm cestovatelů
Land Rover Defender v nové generaci už není tolik spartánský jako předchůdce, v terénu se ale stále neztratí. Defender, ať už v krátké verzi 90, delší 110 nebo největší 130 sice nezapomíná na moderní prvky, jako třeba LED světla, pořád v něm ale je poznat legendární hranatý terénní nezmar. Přední část se tedy výrazně zakulatila, hranaté zůstaly jen zadní partie. U kratší verze 90 také částečně zůstala zachována plátěná střecha, i když jen ve formě stahovací střední části.
Defender se nám tedy transformoval do nového století. Není třeba naříkat, výrobce neměl na výběr hned ze dvou důvodů. Starý model už nemohl být dále schválen do provozu kvůli přísným normám na ochranu chodců a tomu se musel přizpůdobit i vzhled nové generace. Na druhé straně jsou klienti, kteří si žádají auto odpovídající současným standardům a použitelnosti. Předchozí ikonická generace sice neohroženě fungovala v terénu, ale jezdit s ní na denní bázi nebo používat na cestování bylo spíše za trest. Nikdo už nechce sedět vyosený v bočním okénku a doslova svádět válku s ovládacími prvky.
Nová generace tak vznikla na čistém papíře s obrovskými zkušenostmi, které výrobce těch nejlepších offroadů a SUV měl k dispozici. Základem Defenderu je nová celohliníková platforma D7x s monokokem a nezávislým zavěšením kol. Dalším terénním pomocníkem je poprvé použitý nastavitelný systém Terrain Response. Ten tak řidiči umožní nastavení sedící nejlépe danému terénu. Tam pomůže také prvek známý třeba z nového Evoquu. Jde o systém ClearSight Ground View, a tedy průhlednou kapotu. Volitelné je pak vzduchové odpružení.
V tomto testu máme konečně také největší z rodu, a to verzi s přídomkem 130. Rozvor náprav zůstal na hodnotě 3022 milimetrů a narostl pouze zadní převis, a to o 340 mm na celkovou délku 5358 milimetrů. Jen pro zajímavost, to je dokonce více, než kolik měří majestátní Rolls-Royce Cullinan nebo velký Range Rover LWB s prodlouženým rozvorem. Ten dosahuje délky 5252 mm. Defender 130 je tedy obrovský kus auta. Objednat si jej můžete s osmi plnohodnotnými sedadly nebo jen s pěti. Vlézt do třetí řady sice není jednoduché, ale když už se tam dostanete, vychutnáte si podobný komfort jako v té druhé. Jestliže raději sáhnete po větším kufru bez přídavných sedadel, můžete se těšit na 1329 litrů. Třetí řada ho smrskne na 389 litrů. Víko kufru se stále otevírá směrem doprava, navíc na něm nechybí náhradní kolo, které vůz ještě prodlužuje.
Posun ke třídě SUV lze vidět také v kabině, ta je přísně moderní a plná současných standardů, ačkoliv i tady se hraje na robustnost. Příklad? Viditelné šrouby uchycení výplní dveří. Celá řada ovládacích prvků má pogumovaný povrch, což usnadňuje manipulaci. Před spolujezdcem je praktická polička, opět s pogumovaným povrchem.
Sedí se příjemně vysoko, od volantu ale vidíte na okraj kapoty, což znamená jednodušší manévrovatelnost nejen v terénu. I tady se dostal digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, doplněný o 11,m palcovou obrazovku nejnovějšího multimediálního systému s navigací Pivi Pro. Několik na první pohled nesourodých prvků se reálně designově docela dobře doplňuje. Interiér je zajímavým mixem moderny, utility a retra. Pětidveřové provedení má menší nevýhodu v poměrně úzkém nástupním otvoru na zadní sedačky. Jakmile se tam, i za pomoci šikovných madel, dostanete, nabízí Defender prostor téměř královský. A to jak pro kolena, tak nad hlavou.
V praxi je Defender mnohem komplexnějším autem než dříve. Jízdní komfort je velmi podobný vyloženě luxusním bratříčkům ze stáje Range Rover a na palubě panuje příjemné ticho. Konečně se můžete vydat na druhou stranu Evropy a nebudete trpět. Podvozek je přímo balzámem na duši a o jeho práci vůbec nevíte, ať jedete po čemkoli. Takto komfortní auto si v rámci své kariéry snad ani nevybavuji. Můžete klidně uhánět stovkou po polní cestě a Defender vám o nerovnostech dá vědět jen mírným pohupováním. Neztratí se ani v zatáčkách, kde nabízí solidní přilnavost, stáčivost do oblouku a karoserie se příliš nenaklání. Za tohle si Land Rover zaslouží obrovskou pochvalu. Verze 130 má navíc už ve standardní výbavě vzduchové odpružení.
Testovaný nejvýkonnější dieselový šestiválec má rovných 300 koní a 650 Nm točivého momentu. Při pohledu na offroad vážící 2,6 tuny to nemusí vypadat nijak světoborně, ovšem opak je pravdou. Při sešlápnutí plynového pedálu na podlahu musíte být sice trochu trpěliví, chvíli trvá, než se sepne turbo a převodovka, ale pak nastane peklo. Příď se vymrští vzhůru do oblak, záď se zakousne do silnice a motor za doprovodu mocného bublání katapultuje Land Rover Defender 130 kupředu. Z vyšších rychlostí už je akcelerace o něco pozvolnější.
Uvolněné jízdě naopak vévodí absolutní ticho. Kabina i motorový prostor je dokonale odhlučněný, takže i přes terénní charakter auta si můžete užívat pohodu a komfort. Při běžném jezdění nemusí být Defender 130 ani kasičkou na peníze. Bez větších problémů zvládne jezdit mezi 7 až 8 litry na 100 kilometrů. Pokud ho však nebudete příliš šetřit, pod 10 l/100 km se rozhodně nedostanete. Motoru sekunduje osmistupňová automatická převodovka od ZF, které nelze vytknout vůbec nic. Řadí sametově, rychle a zcela logicky.
Pokud se bojíte, že v terénu vůz vyměkl, nemusíte. Díky systému Terrain Response 2 si auto nastaví uzávěrky, zvedne podvozek a třeba i přemapuje plynový pedál. Pro maximální usnadnění je tady ještě armáda kamer, kde nechybí ani simulace průhledné kapoty. Během brodění (auto zvládne vodu až do hloubky 0,9 metru) vám pomáhají ultrazvukové senzory, které měří hloubku vody před vámi. V terénu je tak novinka vlastně neporazitelná, jen je nyní mnohem přístupnější a user-friendly. Kovaní “offroaďáci” to možná odsoudí, většina moderních klientů naopak přivítá. Je na vás, jestli chcete, aby fungovalo auto pro vás, nebo vy pro něj.
Škoda jen, že zrovna nemám na účtu 2,8 milionu korun, abych si ho mohl koupit. Tolik totiž nová stotřicítka v testovaném provedení stála. V porovnání s tolik profláknutým Mercedesem třídy G je to však stále slušná částka.
Plusy
– Jízdní vlastnosti na silnici
– Jízdní vlastnosti v terénu
– Moderní výbava
– Interiér
– Odhlučnění
– Převodovka
– Silný a kultivovaný motor
– Spotřeba
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
– Sem tam horší materiál v interiéru
– Obtížnější nastupování dozadu
« Nejdelší drift na ledě s elektromobilem: Škoda pokořila Guinessův rekord Škoda Auto nadále drží třetinu českého trhu, loni na něm zaregistrovala 62 905 nových osobních automobilů »