Loading energy of an electric car

Test: Kolik kilometrů dojezdu ubere elektromobilu klimatizace?

2. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Měli byste se obávat, že kvůli chlazení interiéru v několikahodinové zácpě v elektromobilu nedojedete k další nabíječce? Odpověď nabízí tento test. Výsledky jsou zajímavé.

Mnoho řidičů se obává, že klimatizace může zkrátit dojezd elektromobilu podobně jako topení v zimě. Německý autoklub ADAC se proto pustil do práce a nasimuloval asi tu nejhorší situaci, která vás může potkat s elektromobilem na cestě na letní dovolenou – dlouhou zácpu na dálnici během tropického dne. Teslu Y umístili do laboratoře, kde bylo 35 stupňů Celsia a přidali umělé světlo, které vytvářelo skleníkový efekt podobný slunečnímu záření. V kabině tak bylo až 52 stupňů Celsia. Aby to Tesla Y neměla jednoduché, test probíhal celých osm hodin se zapnutou klimatizací nastavenou na 20 stupňů Celsia.

Rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou byl tedy 15 stupňů. A jak to dopadlo? Ukázalo se, že na udržení příjemné teploty v interiéru byl potřeba příkon 1,3 až 1,5 kW, což odpovídá spotřebě energie 1,3 až 1,5 kWh za hodinu. V případě Tesly Y to znamenalo spotřebu pouze přibližně dvě procenta kapacity její baterie nebo osmikilometrové zkrácení dojezdu každou hodinu. Za osm hodin stání si Tesla Y „vzala“ z baterie 12 kWh, což představovalo 16 % snížení nabití (převedeno na kilometry, zkrácení dojezdu o 64 kilometrů).

Spotřeba klimatizace má tedy mnohem menší vliv než vytápění interiéru během zimního provozu. Zahřátí kabiny a kondicionování baterie může v mrazech zvýšit spotřebu elektromobilu o 30 i více procent a úměrně tomu zkrátit dojezd. Výhodou elektromobilu je, že během klimatizování interiéru při stojícím autě nemusí běžet motor. Pro srovnání, v klasickém autě by musel být spalovací motor v zácpě zapnutý a podle druhu a velikosti auta by spotřeboval na svůj chod a chod klimatizace jeden až jeden a půl litru paliva každou hodinu. Přepočítáme-li to na kWh, bylo by to 10 až 15 kWh na hodinu. V tomto směru tedy elektromobil vyhrává účinností na plné čáře.

Na základě výsledků ADAC konstatuje, že dodatečná spotřeba elektromobilu kvůli klimatizaci v létě je relativně nízká. I při drastickém osmihodinovém scénáři v horku ztratila Tesla Y jen 64 km dojezdu. Vzhledem k tomu, že funkce a konstrukce klimatizačních systémů funguje podobně ve všech elektromobilech, ADAC se domnívá, že výsledky tohoto testu jsou přenosné i na jiná elektrická auta. Skutečná spotřeba klimatizace se však může lišit podle konkrétních podmínek, například pokud je nastavena na nižší teplotu, v autě je více lidí nebo se často otevírají dveře a okna. Potom má klimatizace více práce a vyšší spotřebu energie.

Německý autoklub má tedy pro elektromobilisty v podstatě dobré zprávy. Pokud uvíznou v dopravní zácpě při vysokých teplotách, nemusejí se obávat, že se jejich elektromobil po pár hodinách vybije nebo ztratí tolik energie, že už nedojedou k nejbližší nabíječce. Pokud by však přece jen hrozila krizová situace, že jste se dostali do tropické dálniční zácpy s téměř vybitou baterií, ADAC radí přepnout auto do úsporného režimu nebo klimatizaci raději vypnout. Aby se to nestalo, neměli byste s elektrickým autem vjíždět na dálnici s nízkým stavem energie v baterii. Zvlášť ne na dovolenou.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz